Gå til innhold

Long-haul flights


Christopher Eriksen

Anbefalte innlegg

Heisann

Et lite spm til dere som ofte flyr langdistanse ruter(på simulator)F. eks. OSL - LAX.

Flyr dere til dere blir lei og lagrer flighten eller flyr dere hele ruta i ett strekk (kanskje med dobbel hastighet da? [image]http://www.flightsim.no/ubb/images/icons/smile.gif[/image] )

Et kanskje uinterresant spm, men jeg bare lurte på hva dere andre simmere gjør [image]http://www.flightsim.no/ubb/images/icons/wink.gif[/image]

------------------

christopher eriksen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Simming går ut på og SIMULERE noe og ikke akuratt gjøre alt som bare er morro.

Og jeg har enda ikke hørt at piloter i virkeligheten kan lagre flighten også fortsett når dem får lyst, isåfall må det være noe jeg har misset i lærebøkene [image]http://www.flightsim.no/ubb/images/icons/smile.gif'>http://www.flightsim.no/ubb/images/icons/smile.gif[/image]

Og du kan heller ikke fly dobbelt så fort som det flyet tåler, da går det ILLE [image]http://www.flightsim.no/ubb/images/icons/smile.gif[/image]

Vennlig hilsen

Tarjei Lundarvollen (PS: men jeg har hørt om slike sofa flygere som kjører med 2x hastighet eller lagrer flighten)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei.

Når jeg er på laaaaangtur venter jeg til ting har roet seg etter take-off, autopilot innkoblet. Også går jeg over til 4xspeed, lener meg tilbake og følger med. Tar en røyk kanskje... Når jeg nærmer meg innflyging er det tilbake til vanlig hastighet, og fortsetter som normalt... Oppfattes dette som juks blant "fanatiske" simmere? ønsker også og høre hvordan dere andre flyr?

Hilsen: Nils

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har ikke hatt "giddå" (eller gidden på østlandsk) [image]http://www.flightsim.no/ubb/images/icons/smile.gif'>http://www.flightsim.no/ubb/images/icons/smile.gif'>http://www.flightsim.no/ubb/images/icons/smile.gif'>http://www.flightsim.no/ubb/images/icons/smile.gif[/image] [image]http://www.flightsim.no/ubb/images/icons/smile.gif[/image] til å fly laaaaaaaaaaange turer som f. eks. som du nevenr OSL-LAX. Har flydd en men den var fra Alicante i Spania til Stavanger. Det er den lengste turen tror jeg. Ellers flyr jeg jo normal speed for å få det realistisk. Hvis turen er litt lang er det bare til å gjøre noe annet imens [image]http://www.flightsim.no/ubb/images/icons/smile.gif[/image] se på TV elelr gå på skolen [image]http://www.flightsim.no/ubb/images/icons/smile.gif[/image] hehe.

MVH

Ådne Askildsen

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei alle dere!

Interessant tema!

Jeg bruker å fly kortere distanser, Oslo-Stockholm-Helsinki-Oulo-Tromsø og sånne ting.

Jeg flyr ALDRI i mer en 1x... men det hender at jeg lar autopiloten stå på og så er hodet mer vridd mot Tv skjærmen og tar meg et rundstykke eller to, og par kopper te eller brus eller noe, (må jo ha matpause)

men det er vel ganske lite å gjøre når man ligger på cruise....?

 

Agnor.

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 

Det er ikke gøy engang å fly mer en 1x speed.

Fløy fra Stavanger til Sydney via London og Singapore, det er den leeeeeeeeeengste turen, og den gikk selvsagt i "normal speed". Det var i FS98 - og da var jeg glad (og pissetrengt) da flyet entret bakken i Autralia.

Jeg flyr mest Fly! for tiden, og siden jeg alltid bruker flightplan, så må jeg hele tiden ha kontakt med "centre" hvis jeg flyr over Europa. Da blir jeg nødt til å stige rundt i PC'ens nærområde og venter på å gripe mikrofonen fatt.

Hvis du en helg har lite å gjøre, kan jeg anbefale et såkalt simulator-nerd-vorspiel. Dvs. å ha et helt autentisk vorspiel mens du flyr på simulatoren. Når du har etablert deg på cruise altiude, er det klart for servering, og da er det bare å hive innpå.

Hvis det er en lang flight, skal jeg love deg du får trøbbel under landing.

Hadde selv en flight fra Ben Guion i Israel til Kuwait int. på lørdag. (langs grensen mellom Saudi Arabia og Irak)

Rwy 31L i Kuwait kom plutselig både på høyre og ventre side...ehh.

-- IKKE PRØV DETTE I REAL LIFE!!! --

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sjekk ut http://www.virtualcoastair.com" TARGET=_blank>www.virtualcoastair.com gå på Admin Office og så World Tour Tracking. De har flydd nesten verden rundt. Det er langt!!! Har vel ikke flydd alt i en omgang men alikevel... DET ER LANGT [image]http://www.flightsim.no/ubb/images/icons/smile.gif'>http://www.flightsim.no/ubb/images/icons/smile.gif'>http://www.flightsim.no/ubb/images/icons/smile.gif[/image] [image]http://www.flightsim.no/ubb/images/icons/smile.gif[/image] [image]http://www.flightsim.no/ubb/images/icons/smile.gif[/image]

MVH

Ådne Askildsen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Morsomt Arne O. Jeg har prøvd det samme og det var skrekkelig artig: Skrekkelig for de imaginære passasjerene og artig for meg (oss på festen)! Vi prøvde helikopter... steike det ble dyrt å kjøpe nytt etter hvert crash.

Forøvrig har jeg fløyet jorda rundt med B737, B777 (over Stillehavet), Concorde (NY-London) og B747 (London-Bodø). Det tok tilsammen 40 timer og 4 minutter. Og jeg fløy 1x... itte'no knussel! NB! Jeg fløy ikke i ett. Det ble litt til og fra, så jeg var ikke "hjemme igjen" før det var gått en måned!

 

[Edited by Ivar Paulsen 20-03-2000.]

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Spørsmål om hvordan sceneryet er. Eks København til OSL en kveld/natt med real weather og Dakota, og en er heldig med scenery. Dvs fullmåne som stiger opp fra horisonten dekket med litt dis, må nytes i real time.- Gøteborg nede til høyre og gamlelandet som en svak skygge forut.

En svart natt over Atlanteren i 40 000 ft kan med fordel kjøres i 4x.

Climb og descend alltid 1x.

FLY! har ATC og annen trafikk å se på. Dessuten er det bare krymping av avstand. Kommer fram mange timer før tiden med fulle tanker. Så her er kun real time aktuelt.

Aerowinx PS 747-400 har jump to next waypoint funksjon. Beregner ny fuel og tid. Fungerer utmerket og bruker det alltid over Atlanteren.

Simulator og real flyvning er vanvittig kjedelig på lang cruise. - Er enig med siste: Simuler virkeligheten med øl/drinker servering. Se en film.

Bonus: Full movement simulator på landing!

PS Sist jeg fløy over Atlanteren hadde jeg en skjerm med moving map som viste flyet og rute. Rein tortur. Hadde flydd samme rute mange ganger på PC hvor jeg kunne speede opp eller jump to next waypoint.Men dette var akkurat som å stirre på FSNavigator i 10 timer.- Heldigvis var det gratis drinker!!!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Min lengste tur må ha vært den fra Kvernberget til

Dar-es-salaam i Tanzania... Med Boeing 777..

Der fløy jeg faktisk hele turen i normal hastighet.

Jeg tok av tidlig om morgenen før jeg dro på skolen, satte på autopiloten, lot det fly selv..

Da jeg kom hjem fra skolen var det forsatt et godt stykke fra Dar-Es-Salaam, men utpå kvelden kom jeg omsider frem, og fikk landa flyet..

(Fløy faktisk litt forbi flyplassen, siden jeg sov en stund. [image]http://www.flightsim.no/ubb/images/icons/smile.gif'>http://www.flightsim.no/ubb/images/icons/smile.gif'>http://www.flightsim.no/ubb/images/icons/smile.gif[/image] Men jeg kom meg trygt fram.

Husker min første lengre tur.. Ikke noe lang men.

Fra Fornebu til Frankfurt.. Tror det var i FS98.

Navigerte meg fint fram (hadde alle navaids)..

Men kom til Frankfurt, men hadde ikke noe sted å lande.

Sløv som jeg er hadde jeg ikke enabla noe Frankfurt scenery.. Men den navaid databasen var inne.. [image]http://www.flightsim.no/ubb/images/icons/smile.gif[/image]

Tror jeg bare slo av den gangen. [image]http://www.flightsim.no/ubb/images/icons/smile.gif[/image]

------------------

Morten Steen

http://www.airpics.com" TARGET=_blank>AirPics.Com

http://www.aerofind.com" TARGET=_blank>AeroFind.Com

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg brukte før å fly laaaange turer, jeg gidder ikke nå lenger og jeg flyr max 2 timer selv da blir jeg lei og går i dusjen selv på korte turer som ENHF-ENTC.

Jeg flyr bare i min "egen verden" fordi jeg er ikke så "avansert med dem som flyr SB eller hva det nå heter.

Jeg er ennå ikke ferdig med min "Afrika-rundt" og vet ikke når jeg blir ferdig.

P.S.Jeg har skaffet meg spillet "The Sims" og bruker mye tid der og det skjer alltid noe so man må paqsse på.

Oddbjørn

------------------

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Synes faktisk det er moro å fly langt. Ikke misforstå, jeg liker også å fly VFR i Norge.

Pleier å legge opp langturene slik at det er plass til en natts søvn mens turen går. Lengste hittil er Gardermoen - Tahiti/Faa med A340. Den tok 17 timer tror jeg det var. La opp flighten stort sett med storsirkel på flightplanner på FS2000 (gikk via Ålesund, Nord-Grønland, Alaska og sydover i Stillehavet. Tok av, gikk på byen, sjekket når jeg kom hjem at at var OK, sov til morgenen (og vel så det) sjekket på nytt osv. Det som er moro er å se at navigasjonen stemmer og at du havner der du skal. Så er det å lande på et sted du aldri har vært og i all slags vær.....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Av og til så får jeg 'kick' for å fly store fly, typisk 747-400 som jeg digger rått [image]http://www.flightsim.no/ubb/images/icons/smile.gif'>http://www.flightsim.no/ubb/images/icons/smile.gif[/image], og skal de flyges på rette måten, så betyr det dessverre lange flyturer på alt fra over atlantern til de som nærmer seg 16 timer. Skal ikke legge sjul på at SB-FMS eller annen GPS/RNAV er til stor hjelp da.. både for å programere ruten, og legge inn punkter der feks step climb skal utføres. Det er masse dødtid på slike turer, og er det en 16 timers så sover jeg gjerne natta over med fssim på [image]http://www.flightsim.no/ubb/images/icons/smile.gif[/image], men en kan og få tid til å gjøre ting som iallefall jeg normalt ikke utfører, feks beregne fuel/fuelforbruk, optimal høyde, distanse til neste stepclimb, finne point of no return (for havstrekninger..) og andre små kalkuleringer som en iallefall kan bedrive noe av tiden på turen med. Heldigvis så har jeg ikke 744 kick hele tiden, men fra tid til annen, så kan det være gøy å fly litt annerledes, og long haul flights er en måte å gjøre det på. Av prinsipp så flyr jeg alle flights 1x rate, skulle noe komme opp så saver jeg heller flighten, jeg gjør det normalt etpartre ganger under en long range flight uansett, GPFs er ikke noe som 'normalt' forekommer i en real 744 FMS, men med computere så kan det utroligste skje, på det mest ubeleilige tidspunkt, så jeg mener jeg kan forsvare det [image]http://www.flightsim.no/ubb/images/icons/wink.gif[/image]

------------------

Roar Sandøy

http://home.sol.no/~es/" TARGET=_blank>ARTCC Norway

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mye interresant her ja [image]http://www.flightsim.no/ubb/images/icons/smile.gif[/image]

Noen av dere sier at dere bare lar dataen stå på mens dere sover eller går på skolen osv. Det som skjer hos meg da er at dataen klikker og stopper helt opp hvis jeg er passiv i en stund.

Er det noe jeg gjør galt, eller?

------------------

christopher eriksen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fatter ikke vitsen å fly på internet fra London til Rio!! Det er jo ingen controllere som kontrolerer de områdene de flyr i !!!! Det er jo bare sløsing med peng [image]http://www.flightsim.no/ubb/images/icons/smile.gif'>http://www.flightsim.no/ubb/images/icons/smile.gif[/image] men jaja de må få lov [image]http://www.flightsim.no/ubb/images/icons/smile.gif[/image]

MVH

Ådne Askildsen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei Ådne !

En trenger vel ikke internet for å fly. [image]http://www.flightsim.no/ubb/images/icons/smile.gif'>http://www.flightsim.no/ubb/images/icons/smile.gif'>http://www.flightsim.no/ubb/images/icons/smile.gif[/image] Det med controllere og radiokommunikasjon er bare et av momentene ved simulering. Jeg synes navigasjon er det morsomste. [image]http://www.flightsim.no/ubb/images/icons/smile.gif[/image]

Smak og behag ! [image]http://www.flightsim.no/ubb/images/icons/smile.gif[/image]

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei.

Som andre her så pleide jeg også å ta av før jeg gikk til skolen, for så å komme hjem i tide til landing. Dette ble jo ikke særlig realistisk, og ikke særlig spennende heller. Det var bare en metode å få samlet opp noen timer for VCA! [image]http://www.flightsim.no/ubb/images/icons/wink.gif[/image]

Nå går det helst på korte turer, og det med småfly uten autopilot. Dette gjøres stort sett i FU3 der man også har heftig ATC, dynamisk scenery og andre overraskelsesmomenter som firbente dyr som løper rundt på rullebanen. Anbefaler http://free.prohosting.com/~pierglas/" TARGET=_blank>Pier Glass Aviation, der oppdragene tar rundt en halvtime å fullføre.

------------------

Bjørn O.

henjum@online.no

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei.

..joda, Ståle har et poeng med navigasjonen.

Selv prøver jeg å unngå GPS flyvinger så godt jeg kan, Jeg vil helst bruke enroute-kart og lage manuelle flightplans (penn og papir) , simulator-pc`en min er ikke kobbla opp mot nette så jeg har ingen mulighet til å fly SB og multiplayer nå. Men det er ingen tvil om at SB øker virkelighetsfølelsen mange hakk. man bør jo helst uansett klare å navigere, selv om man er under ATC. og når det gjelder multiplayer i seg selv, så synes jeg ikke det var det samme etter at FlyByWire og Fs95 ble nedlagt ...eller hva sier du Roar? [image]http://www.flightsim.no/ubb/images/icons/smile.gif'>http://www.flightsim.no/ubb/images/icons/smile.gif[/image]

Men uansett så synes jeg at fs skal flys i 1X, synes noen at det går for tregt er det vel bare å fly kortere legs..? ...Selv flyr jeg sjeldent noen lange flight (har noen få tripper fra Bodø-O`hara etc.

Men jeg synes det blir litt drøyt [image]http://www.flightsim.no/ubb/images/icons/smile.gif[/image]

Men det går ann å få litt spenning med long-flights også.

Som f.eks Roar Sandøy fortalte meg her i jula..

Han skulle fly en C-130 fra Saudi-Arabia til Norge.

..vel etter en stund (tror det var over Tyrkia, oppdaget han at fuel-nivået begynnte å bli faretruende lavt. ...men kreativ og orginal som Roar er beholdt han roen over situasjonen, så kallet han opp en annen pilot via SB eller ICQ tror jeg.

Denne piloten forsto situasjonen med en gang, og startet opp sin KC-130 (tanker-fly) muligens fra en base i Tyrkia, og fløy i møte med (RS025EA) for air-refueling (dette ved hjelp av SB-mulitplayer)

Dette er slike situasjoner jeg liker med fs.

Med å gjøre det slik ungikk han å bli frarøvet edle varer i lasten av lokale geriljas, + at han sparte 30 min ved å slippe å lande.

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Desverre har jeg ikke internett koblet opp på min maskin, vi har to maskiner hjemme, og den ene er koblet opp på internett, det er arbeidsmaskinen til pappa, men snart skal vi få nettverk og da kan jeg gå på internett, men kreves det stor maskin for å spille multiplayer via internett som jeg tipper noen av dere gjør, og hva gjør jeg hvis jeg vil fly laaaaaange turer uten internett, altså på FS 98???

Det ville vært fint å vite!!! [image]http://www.flightsim.no/ubb/images/icons/cool.gif[/image]

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Eirik, om du inte redan gjort det, ladda hem FSNav3.0 eller något annat freeware navigationsprogram via pappas dator och kopiera det till den andra. Ladda också hem de scenerier - länder och flygplatser du vill ha. Sedan är det enkelt att lägga upp en flygrutt mellan vilka platser som helst på jorden.

Räcker inte det - flyg TVÅ varv runt! [image]http://www.flightsim.no/ubb/images/icons/smile.gif[/image]

Åke

Lenke til kommentar
Del på andre sider

quote:

Originally posted by Jørn Løngaard:

Prøvde en gang å fly fra Gardermoen til Los Angeles

over Nord-Polen. Hadde lest et eller annet sted at det er vanlig å fly denne ruten

Hei, Jørn!

Du har nok vært litt for langt nord på en tur fra Gardermoen til LA. Disse rutene går normalt mellom 69 og 70 grader nord. Denne breddegraden holdes på de fleste transatlantiske rutene. Et godt veipunkt er 60 grader vest, 60 grader nord når du begynner å nærme deg USA.

Polar Tracks brukes eksempelvis til Anchorage i Alaska, og Lufthansa flyr denne ruten ofte. Da er det Polar Track O(scar) eller N(ovember) som vanligvis gjelder. Disse rutene går over Trondheim, og mer eller mindre rett nord. PT November passerer rett over polpunktet.

Bodø Oceanic (Bodø OFIR) har kontrollen med flyene inntil de passerer 82 grader nord, og meldepunktene blir gitt på HF til Bodø Radio etter at avstanden er blitt for lang til at VHF kan brukes.

Hilsen Roald

Lenke til kommentar
Del på andre sider

quote:

Originally posted by Helge Jordal:

I går såg jeg en fyr (via Whazzup) som fløy fra Dubai i India til Houston, Texas.

Jeg simpelthen nekter å tro at denne personen ikke brukte x2 eller x4 tidskompresjon. [image]
[/image]

Mvh,

Helge

Ok...da er det på tide å lese litt geografi igjen. Når flyttet Dubai til India? hmmm....

Markus

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i diskusjonen!

Du kan poste innlegg nå og registrere deg senere. Hvis du har en brukerkonto kan du logge inn nå for å poste med din egen konto.

Gjest
Skriv svar til emnet …

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere innhold har blitt gjenopprettet.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Opprett ny...