Gå til innhold

Anbefalte innlegg

  • Svar 61
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive medlemmer

Skrevet
hva er det du går etter når du bestemmer hvem som skal sitte hvor?

 

Jeg prøver å ta hensyn til antatt trafikkmengde og setter derfor de kontrollerne jeg mener har mest erfaring på de antatt travleste posisjonene og hvor det er nødvendig med god ATC-kunnskap og erfaring. Dette betyr ikke at de som sitter på andre posisjoner ikke er gode, alle posisjoner er like viktige ,men noen steder vil det bli mer hektisk enn andre.

Skrevet

Kommer jo veldig an på da! Men på ENFB har GND veldig mye å gjøre iom at det kun finnes en taxiway som går langs med 06/24 og dersom det skulle bli noe tull her, blir det vanskelig å få trafikken rundt osv. Det er nemlig veldig trangt om plassen på ENFB...

 

Mathias

Skrevet
Så de vil ikke bli delt med andre enn de som har satt seg opp som ATC under fly-inn'et?

 

 

Kristian B.

Nei ser ikke noe poeng i det. Filene er ikke oppdatert i hht AIP som gjelder nå og er ikke aktuelle for annet bruk enn for dette flyinet.

 

Skrevet

Jeg er så heldig (?) å få sitte GND under fly-in'et..

Kanskje ikke den beste posisjonen, men garantert ikke den dårligste heller.

Akkurat passe stress menge for meg tenker jeg..

Skal heller ikke sitte under "rush" tiden, for da kommer jeg nok som pilot!

Men GND er nok den mest stressende possisjonen av GND og TWR, TWR tar seg av landing og takeoff klareringer.

Og GND tar seg av clearence and gates, men det er en liten ting jeg lurer på.

Det avhenger vel litt fra flyplass til flyplass, men på Gardermoen, hvor er skillet mellom GND og TWR sin sone?

Jeg opplevde at de i real live sendte flyet over til TWR så fort de hadde kjørt ut av APRON, altså ved K, G, H eller L..

Er det slik det blir under fly-in'et også, eller skal jeg gi hand over ved holding point til aktive rullebane?

Hadde jo selvfølgelig håpet på sist nevnte!

Skrevet

Du sender flyet over til tower når du har fått han inn på N/M eller S/T og du ikke lenger trenger å være i kontakt med han.

 

Når det er litt trafikk og f.eks 01's er i bruk, så vil vanligvis alle fly som har kommet seg ut på November eller Mike "ligge på rekke" bortover, og vil finne veien til holding point uten fare for sammenstøt på bakken, siden alle "kjører" etter hverandre.

Da trenger ikke du lenger å være i kontakt med flyet, og du sender han over til Tower

 

 

 

Kristian B.

Skrevet

Det er vel egentlig en veldig generel regel for alle ATC-posisjoner at man leverer flyet til neste posisjon så snart man ikke trenger kontakt med flyet selv lengre. Selvfølgelig, med visse forbehold. Om det er 50NM til "grensen" mellom to posisjoner så kan du kanskje vente litt ""

Skrevet
Jeg er så heldig (?) å få sitte GND under fly-in'et..

Kanskje ikke den beste posisjonen, men garantert ikke den dårligste heller.

Akkurat passe stress menge for meg tenker jeg..

Skal heller ikke sitte under "rush" tiden, for da kommer jeg nok som pilot!

Men GND er nok den mest stressende possisjonen av GND og TWR, TWR tar seg av landing og takeoff klareringer.

Og GND tar seg av clearence and gates, men det er en liten ting jeg lurer på.

Det avhenger vel litt fra flyplass til flyplass, men på Gardermoen, hvor er skillet mellom GND og TWR sin sone?

Jeg opplevde at de i real live sendte flyet over til TWR så fort de hadde kjørt ut av APRON, altså ved K, G, H eller L..

Er det slik det blir under fly-in'et også, eller skal jeg gi hand over ved holding point til aktive rullebane?

Hadde jo selvfølgelig håpet på sist nevnte!

Tror vi skal klare oss fint. Men er en ting jeg også lurer på...

Er det noen spesielle gater for enkelte flyselskaper? (Tenker da mer på VA`er i vårt tilfelle).

Og ATIS skal være som normalt, right?

Skrevet

Hei igjen.

 

ATIS skal sikkert være det samme som før, hvis det da ikke skal benyttes voice atis (?) som det ble under forrige maraton fly-in.

 

Alle militære fly bør vel sendes til den militære delen, og småfly til GA parking?

 

Utover det så burde det vel ikke være så farlig på Gardermoen, men hvis du har tid, så kan du sikkert prøve å sortere litt, slik at utenlands trafikk havner på utenlands terminalen og omvendt.

 

 

Kristian B.

Skrevet
Hei igjen.

 

ATIS skal sikkert være det samme som før, hvis det da ikke skal benyttes voice atis (?) som det ble under forrige maraton fly-in.

 

Alle militære fly bør vel sendes til den militære delen, og småfly til GA parking?

 

Utover det så burde det vel ikke være så farlig på Gardermoen, men hvis du har tid, så kan du sikkert prøve å sortere litt, slik at utenlands trafikk havner på utenlands terminalen og omvendt.

 

 

Kristian B.

Tenkte på Fornebu da ""

Skrevet
Hei

 

ENGM_TWR er ledig så send en mail til Einar snarest.

 

Må på hytta.

 

 

Hilsen

Sondre

Hvis ingen andre stiller opp, så skal det ikke være noe problem for meg å både stille opp som både TWR og GND, altså TWR med GND controll..

Men om noen andre kan steppe inn så gjør det, jeg vil iallefall ikke gi i fra meg GND!

Så om det skulle hende at noen logget seg på som kan sitte TWR under fly-in'et så si i fra, slik at jeg får tilbake min possisjon som GND! ""

Skrevet

Da får jeg spørre hvorfor er ikke jeg på den lista (var vel en av de første som meldte seg på) ?

Skrevet

Har sendt mail for leeeenge siden:

 

----- Original Message -----

From: "Georg Oftedal" <georg@goftedal.com>

To: <VACCN@yahoogroups.com>

Sent: Wednesday, September 17, 2003 2:27 PM

Subject: Re: [VACCN] OneSky3

 

 

> Jeg stiller opp som ENGM APP og ENZV APP fordelt på 6 timer (3 timer på ENGM

> og 3 timer på ENZV om det er mulig)

>

> Hilsen/Regards

> Georg Oftedal

Skrevet
Har sendt mail for leeeenge siden:

 

----- Original Message -----

From: "Georg Oftedal" <georg@goftedal.com>

To: <VACCN@yahoogroups.com>

Sent: Wednesday, September 17, 2003 2:27 PM

Subject: Re: [VACCN] OneSky3

 

 

> Jeg stiller opp som ENGM APP og ENZV APP fordelt på 6 timer (3 timer på ENGM

> og 3 timer på ENZV om det er mulig)

>

> Hilsen/Regards

> Georg Oftedal

Men dette var vel i regi av OneSky3, sant?

Dette innlegget omhandler Fornebu Memorial Fly-in som holdes dagen etter OneSky3..

Skrevet
Har sendt mail for leeeenge siden:

 

----- Original Message -----

From: "Georg Oftedal" <georg@goftedal.com>

To: <VACCN@yahoogroups.com>

Sent: Wednesday, September 17, 2003 2:27 PM

Subject: Re: [VACCN] OneSky3

 

 

> Jeg stiller opp som ENGM APP og ENZV APP fordelt på 6 timer (3 timer på ENGM

> og 3 timer på ENZV om det er mulig)

>

> Hilsen/Regards

> Georg Oftedal

Men dette var vel i regi av OneSky3, sant?

Dette innlegget omhandler Fornebu Memorial Fly-in som holdes dagen etter OneSky3..

 

 

 

Hehe, du har rett der ""

 

Jeg mente denne:

 

----- Original Message -----

From: Georg Korycki

To: VACCN@yahoogroups.com

Sent: Saturday, August 23, 2003 6:30 PM

Subject: Re: [VACCN] Forneby memorial flyin

 

 

Jeg stiller gjerne opp som ATC

 

Hilsen

Georg Korycki

Bli med i diskusjonen!

Du kan poste innlegg nå og registrere deg senere. Hvis du har en brukerkonto kan du logge inn nå for å poste med din egen konto.

Gjest
Skriv svar til emnet …

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere innhold har blitt gjenopprettet.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Opprett ny...