Gå til innhold

Helios 738 evakuert i Bodø


Roald Hansen

Anbefalte innlegg

Hørte situasjonen på scanner. Var ikke så dramatisk at det gjorde noe. Fikk beskjed om å taxe slik at tårnet kunne se hjulet, og like etter sa de at brannmesteren hadde bestemt at de måtte evakuere. Men det tok ikke lange tiden før det ble avklart at det ikke var særlig alvorlig, og de ble klarert for videre taxi.

 

Veldig unødvendig av pax å skade seg på sklien da. De må jo nesten ha fått litt panikk.

 

Flyet

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Må le litt når jeg ser i dagens avis. Leser at noen fikk full panikk og at crew stakk av først, mens andre sier at situasjonen var hele tiden rolig og roser crew for deres innsats. Siteter en intervjuet person Avisa Nordland:

"Det brøt ut full panikk og folk begynte å klatre over stolseter".

 

Tror nok det er opp til hver enkelt hvordan de tolket situasjonen, men jeg tviler på at crew stakk av.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tror ikke det var noe fare, og det var vel gjerne unødvendig å sende passasjerene ned sklia.

 

Ved evakuering SKAL vel sklien brukes?

 

Og om det var en som fikk brannskade/sklisår i sklien er ikke det så merkelig. Jeg jobber hoss en som leier ut hoppeslott, og det er nesten uvanlig å ikke pådra seg mindre skader. Noen større brannsår forekommer også.

 

Men om det står nevnt en skade i artikkelen så må det da være noe mer enn et lite sklisår?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tror ikke det var noe fare, og det var vel gjerne unødvendig å sende passasjerene ned sklia. De som skulle reist i dag med flyet må vente til i morgen. Fikk mld fra en kollega som skulle med flyet

Det er vel smartest å være på den sikre siden..

Det kom ganske masse røyk ut av venstre hjulsett, så situasjonen virket såpass alvorlig at brannstasjonen ville ha flyet evakuert.

Imponerende hurtig evakuering!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vel.. En bremsebrann er ikke noe å kimse av...

...og hvis folk er så lure at de presterer å skade seg ved å skli ned fra vingen på en 737 så får de ha det så godt... Det er tross alt ikke særlig høyt ved evakuering (selv om jeg har vanskelig for å tro at de brukte nødutgangene over vingene ved evakuering for en bremsebrann)...

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Om det var meningen at de skulle evakuere der er en annen ting. De tok ihvertfall saken i egene hender og stakk ut der.

 

Det blir ikke mer kaos enn man gjør det til selv...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tror ikke det var noe fare, og det var vel gjerne unødvendig å sende passasjerene ned sklia.

 

Ved evakuering SKAL vel sklien brukes?

 

Og om det var en som fikk brannskade/sklisår i sklien er ikke det så merkelig. Jeg jobber hoss en som leier ut hoppeslott, og det er nesten uvanlig å ikke pådra seg mindre skader. Noen større brannsår forekommer også.

 

Men om det står nevnt en skade i artikkelen så må det da være noe mer enn et lite sklisår?

 

Vel, hvis det er slik som jeg tror det er, er det vel gjerne noen meter ned til bakken fra døråpningen? Eller hva? "" Skal da passasjerene (kanskje gamle folk) hoppe ut?

Skila er slik at når den er aktivert (noe som gjøres fra innsiden, av flyvertinnen elns), vil den automatisk blåses opp når døren åpnes.. om jeg ikke husker feil. Men hvorfor de fikk panikk er en annen sak.. Virket jo (over scanneren) som at de hadde ganske god kontroll og ikke travelt ut... ""

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men hvorfor de fikk panikk er en annen sak.. Virket jo (over scanneren) som at de hadde ganske god kontroll og ikke travelt ut... ""

 

Akkurat det jeg også mener. Men det er jo mulig at det ble gitt dårlig info til pax om hva som skjedde, og at de derfor fryktet at det var noe alvorlig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vel.. En bremsebrann er ikke noe å kimse av...

...og hvis folk er så lure at de presterer å skade seg ved å skli ned fra vingen på en 737 så får de ha det så godt... Det er tross alt ikke særlig høyt ved evakuering (selv om jeg har vanskelig for å tro at de brukte nødutgangene over vingene ved evakuering for en bremsebrann)...

 

Vel, en av lærerene ved Flyfag VK1 sa at en bremsebrand kunne være farlig, og burde tas alvorlig.. sikker på at brannsjefen/stasjonen hadde en grunn for det de gjorde ""

Lenke til kommentar
Del på andre sider

En interessant diskusjon. Jeg startet den, og kan gjerne avslutte, selv om jeg akkurat nå ikke føler at dette blir det siste i denne ""

 

En evakuering er i seg selv en situasjon der mennesker kan bli skadd, helt uavhengig av hva som skjer de neste minuttene med flymaskinen. I løpet av kortest mulig tid skal et fly forlates. I dette tilfelle skulle over 150 passasjerer ut åtte exits - "Evacuate og hurry - hurry". Fra en normal landing og nedbremsing blir man med ett flyttet over til en annen dimensjon. Ingenting av det man har av personlige eiendeler skal tas med - til og med sko skal av. Hvor mange er mentalt forberedt på dette, og hvor mange tenker rolig og rasjonelt? Sitert fra et av innleggene: "Tror nok det er opp til hver enkelt hvordan de tolket situasjonen" (no offence 'Hawk'), men i en slik situajon er det nettopp det som skjer - enhver har sin subjektive oppfatning. En chartermaskin har i tillegg max-pax-config, slik at det er trangt mellom seteradene. Noen etterlyser mer teknisk info der og da om hva som er galt for å ta sine egne vurderinger om hvordan man skal forholde seg "" Når ordren er gitt fra fartøysjefen "kom dere ut på kortest mulig tid" - omsatt til ordet evacuate - kan ikke de gode forklaringene gis. De kommer etterpå i en eventuell debriefing.

 

Hos noen trigges "survival of the fittest" - jfr folk tråkket på hverandre. Noen har sikkert sett Manchester-ulykken på Discovery, der en 732 fikk motorbrann ved avgang, og intervjuer av overlevende. Jeg skal selvfølgelig ikke trekke for store paralleller mellom evakueringen i Bodø og Manchester-ulykken, men de samme psykologiske elementene er tilstede. Et lite sitat ovenfor er: "Men hvorfor de fikk panikk er en annen sak.. Virket jo (over scanneren) som at de hadde ganske god kontroll og ikke travelt ut.." Noen reagerer med panikk, andre rasjonelt.

 

På alle flyreiser finnes alle typer passasjerer i alle aldersgrupper. En særlig utstatt gruppe er barn og eldre, og personer med bevegelseshemninger. Kjappe, unge mennesker med scanner som hører hva som skjer, er kanskje ikke i stand til å forstå hva som skjer de 90 sekundene som maskinen tømmes på. Hvis noen kjenner kabinansatte - spør hvordan de trener på evakuering i simulator. Det er noe med "dirty" ""

 

Og tilslutt 'Hawk', hør litt bedre etter neste gang. Flyet ble ikke beordret til å svinge for å se det venstre hjulet bedre. Men opp mot vind p g a røyken. Da ble det lengst bort fra tårnområdet.

 

Hilsen Roald

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i diskusjonen!

Du kan poste innlegg nå og registrere deg senere. Hvis du har en brukerkonto kan du logge inn nå for å poste med din egen konto.

Gjest
Skriv svar til emnet …

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere innhold har blitt gjenopprettet.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Opprett ny...