Roald Hansen Skrevet 8. september 2003 Del Skrevet 8. september 2003 Sjekk denne linken , og les AN i morgen. Flyet har reg 5B-DBH, og er ett av to -800 som opereres av Helios Airlines. Hilsen Roald Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
TOS Skrevet 8. september 2003 Del Skrevet 8. september 2003 Jau skumle saker... Men ser ut til at det ikkje var nokon reell fare med det?... Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Gjest Skrevet 8. september 2003 Del Skrevet 8. september 2003 Hørte situasjonen på scanner. Var ikke så dramatisk at det gjorde noe. Fikk beskjed om å taxe slik at tårnet kunne se hjulet, og like etter sa de at brannmesteren hadde bestemt at de måtte evakuere. Men det tok ikke lange tiden før det ble avklart at det ikke var særlig alvorlig, og de ble klarert for videre taxi. Veldig unødvendig av pax å skade seg på sklien da. De må jo nesten ha fått litt panikk. Flyet Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Marcus Krogtoft Skrevet 8. september 2003 Del Skrevet 8. september 2003 Det var et ganske nytt fly og... levert i mars 2001..... Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Roald Hansen Skrevet 8. september 2003 Forfatter Del Skrevet 8. september 2003 Nei, bare en relativ normal avslutning på en flytur Jeg ser at VG Nett har det øverst nå - greit og informativt. Men så var jo ikke flyet LN, SE eller OY-registrert med blå hale Hilsen Roald Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Mads-Inge Otterstad Skrevet 8. september 2003 Del Skrevet 8. september 2003 Flaks at dette ikke var SAS, elller hva Helge?? Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Øystein H. Larsen Skrevet 8. september 2003 Del Skrevet 8. september 2003 Tror ikke det var noe fare, og det var vel gjerne unødvendig å sende passasjerene ned sklia. De som skulle reist i dag med flyet må vente til i morgen. Fikk mld fra en kollega som skulle med flyet. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Johnny Molund Skrevet 8. september 2003 Del Skrevet 8. september 2003 Hvor nødvendig/unødvendig det var å evakuere vet man jo bare i ettertid. Det er fult mulig å pådra seg brannskader ned sklia.. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Gjest Skrevet 9. september 2003 Del Skrevet 9. september 2003 Må le litt når jeg ser i dagens avis. Leser at noen fikk full panikk og at crew stakk av først, mens andre sier at situasjonen var hele tiden rolig og roser crew for deres innsats. Siteter en intervjuet person Avisa Nordland: "Det brøt ut full panikk og folk begynte å klatre over stolseter". Tror nok det er opp til hver enkelt hvordan de tolket situasjonen, men jeg tviler på at crew stakk av. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Arild Oldervoll Skrevet 9. september 2003 Del Skrevet 9. september 2003 Tror ikke det var noe fare, og det var vel gjerne unødvendig å sende passasjerene ned sklia. Ved evakuering SKAL vel sklien brukes? Og om det var en som fikk brannskade/sklisår i sklien er ikke det så merkelig. Jeg jobber hoss en som leier ut hoppeslott, og det er nesten uvanlig å ikke pådra seg mindre skader. Noen større brannsår forekommer også. Men om det står nevnt en skade i artikkelen så må det da være noe mer enn et lite sklisår? Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Knut Einar Sylte Skrevet 9. september 2003 Del Skrevet 9. september 2003 Tror ikke det var noe fare, og det var vel gjerne unødvendig å sende passasjerene ned sklia. De som skulle reist i dag med flyet må vente til i morgen. Fikk mld fra en kollega som skulle med flyet Det er vel smartest å være på den sikre siden.. Det kom ganske masse røyk ut av venstre hjulsett, så situasjonen virket såpass alvorlig at brannstasjonen ville ha flyet evakuert. Imponerende hurtig evakuering! Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Per-kristian Jensen Skrevet 9. september 2003 Del Skrevet 9. september 2003 Det var nok ingen skader i sklia som er nevt nei. Folk hoppet faktisk fra vingen står det i avisa. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Kenneth G. Sørensen Skrevet 9. september 2003 Del Skrevet 9. september 2003 Vel.. En bremsebrann er ikke noe å kimse av... ...og hvis folk er så lure at de presterer å skade seg ved å skli ned fra vingen på en 737 så får de ha det så godt... Det er tross alt ikke særlig høyt ved evakuering (selv om jeg har vanskelig for å tro at de brukte nødutgangene over vingene ved evakuering for en bremsebrann)... Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Gjest Skrevet 9. september 2003 Del Skrevet 9. september 2003 Om det var meningen at de skulle evakuere der er en annen ting. De tok ihvertfall saken i egene hender og stakk ut der. Det blir ikke mer kaos enn man gjør det til selv... Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Arild Oldervoll Skrevet 9. september 2003 Del Skrevet 9. september 2003 Ved en evakuering skal man benytte nærmeste nødutgang. Den kan gjerne være bak deg Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Stig Sandnes Skrevet 9. september 2003 Del Skrevet 9. september 2003 Tror ikke det var noe fare, og det var vel gjerne unødvendig å sende passasjerene ned sklia. Ved evakuering SKAL vel sklien brukes? Og om det var en som fikk brannskade/sklisår i sklien er ikke det så merkelig. Jeg jobber hoss en som leier ut hoppeslott, og det er nesten uvanlig å ikke pådra seg mindre skader. Noen større brannsår forekommer også. Men om det står nevnt en skade i artikkelen så må det da være noe mer enn et lite sklisår? Vel, hvis det er slik som jeg tror det er, er det vel gjerne noen meter ned til bakken fra døråpningen? Eller hva? Skal da passasjerene (kanskje gamle folk) hoppe ut? Skila er slik at når den er aktivert (noe som gjøres fra innsiden, av flyvertinnen elns), vil den automatisk blåses opp når døren åpnes.. om jeg ikke husker feil. Men hvorfor de fikk panikk er en annen sak.. Virket jo (over scanneren) som at de hadde ganske god kontroll og ikke travelt ut... Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Gjest Skrevet 9. september 2003 Del Skrevet 9. september 2003 Men hvorfor de fikk panikk er en annen sak.. Virket jo (over scanneren) som at de hadde ganske god kontroll og ikke travelt ut... Akkurat det jeg også mener. Men det er jo mulig at det ble gitt dårlig info til pax om hva som skjedde, og at de derfor fryktet at det var noe alvorlig. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Marcus Krogtoft Skrevet 9. september 2003 Del Skrevet 9. september 2003 Det er ingen problem å brenne seg på eksoskonen på motorene når man evakuerer over ving....... Jeg vet ikke om det skjedde i dette tilfellet da, men det er jo en mulighet... Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Stig Sandnes Skrevet 9. september 2003 Del Skrevet 9. september 2003 Vel.. En bremsebrann er ikke noe å kimse av... ...og hvis folk er så lure at de presterer å skade seg ved å skli ned fra vingen på en 737 så får de ha det så godt... Det er tross alt ikke særlig høyt ved evakuering (selv om jeg har vanskelig for å tro at de brukte nødutgangene over vingene ved evakuering for en bremsebrann)... Vel, en av lærerene ved Flyfag VK1 sa at en bremsebrand kunne være farlig, og burde tas alvorlig.. sikker på at brannsjefen/stasjonen hadde en grunn for det de gjorde Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Kenneth G. Sørensen Skrevet 9. september 2003 Del Skrevet 9. september 2003 Føler du at det jeg skrev antydet noe annet? Siden du måtte sitere og påpeke det? Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Roald Hansen Skrevet 9. september 2003 Forfatter Del Skrevet 9. september 2003 En interessant diskusjon. Jeg startet den, og kan gjerne avslutte, selv om jeg akkurat nå ikke føler at dette blir det siste i denne En evakuering er i seg selv en situasjon der mennesker kan bli skadd, helt uavhengig av hva som skjer de neste minuttene med flymaskinen. I løpet av kortest mulig tid skal et fly forlates. I dette tilfelle skulle over 150 passasjerer ut åtte exits - "Evacuate og hurry - hurry". Fra en normal landing og nedbremsing blir man med ett flyttet over til en annen dimensjon. Ingenting av det man har av personlige eiendeler skal tas med - til og med sko skal av. Hvor mange er mentalt forberedt på dette, og hvor mange tenker rolig og rasjonelt? Sitert fra et av innleggene: "Tror nok det er opp til hver enkelt hvordan de tolket situasjonen" (no offence 'Hawk'), men i en slik situajon er det nettopp det som skjer - enhver har sin subjektive oppfatning. En chartermaskin har i tillegg max-pax-config, slik at det er trangt mellom seteradene. Noen etterlyser mer teknisk info der og da om hva som er galt for å ta sine egne vurderinger om hvordan man skal forholde seg Når ordren er gitt fra fartøysjefen "kom dere ut på kortest mulig tid" - omsatt til ordet evacuate - kan ikke de gode forklaringene gis. De kommer etterpå i en eventuell debriefing. Hos noen trigges "survival of the fittest" - jfr folk tråkket på hverandre. Noen har sikkert sett Manchester-ulykken på Discovery, der en 732 fikk motorbrann ved avgang, og intervjuer av overlevende. Jeg skal selvfølgelig ikke trekke for store paralleller mellom evakueringen i Bodø og Manchester-ulykken, men de samme psykologiske elementene er tilstede. Et lite sitat ovenfor er: "Men hvorfor de fikk panikk er en annen sak.. Virket jo (over scanneren) som at de hadde ganske god kontroll og ikke travelt ut.." Noen reagerer med panikk, andre rasjonelt. På alle flyreiser finnes alle typer passasjerer i alle aldersgrupper. En særlig utstatt gruppe er barn og eldre, og personer med bevegelseshemninger. Kjappe, unge mennesker med scanner som hører hva som skjer, er kanskje ikke i stand til å forstå hva som skjer de 90 sekundene som maskinen tømmes på. Hvis noen kjenner kabinansatte - spør hvordan de trener på evakuering i simulator. Det er noe med "dirty" Og tilslutt 'Hawk', hør litt bedre etter neste gang. Flyet ble ikke beordret til å svinge for å se det venstre hjulet bedre. Men opp mot vind p g a røyken. Da ble det lengst bort fra tårnområdet. Hilsen Roald Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Stig Sandnes Skrevet 10. september 2003 Del Skrevet 10. september 2003 Du har vanskelig for å tro at de brukte nødutgangene over vingene... hvorfor det? Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Gjest Skrevet 10. september 2003 Del Skrevet 10. september 2003 Melder meg ut av diskusjonen her. Har ikke noe jeg skulle ha sagt. Bøyer meg i støvet for personer som faktisk kan noe om dette. Beklager. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Anbefalte innlegg
Bli med i diskusjonen!
Du kan poste innlegg nå og registrere deg senere. Hvis du har en brukerkonto kan du logge inn nå for å poste med din egen konto.