Gå til innhold

SAS gjør det igjen - fjerner flyteknikerne!


Helge Bø

Anbefalte innlegg

...og igjen er du ute på viddene, Helge...

 

1. Det handler ikke om å beholde jobben for min del..

2. Det er ingen intern kamp, ikke for min del iallefall..

3. Jeg forsvarer at SAS gjør det som må til innenfor lovlige grenser for å komme seg på fote igjen..

 

...og det du skriver ER vås, Helge...

Skal du komme med VG-sitater igjen? ...for da tror jeg pisser på meg av latter... ""

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 114
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive medlemmer

Siden denne piloten og stueren som deltar i denne diskusjonen, i likhet med SAS-ledelsen er mer opptatt av penger enn passasjerenes sikkerhet, så vil jeg understreke alvoret i dette ved å sitere endel kommentarer ifm saken på websiden til Norsk Flytekniker Organisasjon, NFO.

 

Dette er kommentarer fra flyteknikere og ledere i organisasjonen, som absolutt bør vite hva de snakker om vedrørende teknisk vedlikehold og flysikkerhet:

 

--------------------

-SAS har fremlagt forslag om å fjerne alle flyteknikere fra norske linjestasjoner (unntatt 5-10 flyteknikere i Bergen). Dette må innbære at alle oppgaver må flyttes til andre!

 

-For den enkelte flytekniker høres dette uforståelig ut og må vitne om enten panikk eller så må dette være basert på misforståelser!

 

-SAS har PFI ute i Europa og kjøper teknisk handling på alle steder, enten hos eksterne leverandører eller ved at SAS har egne flyteknikere utestasjonerte. I Norge foreslår SAS at det ikke skal være flyteknikere på linjestasjonene, med et klima som er tøffere og kaldere og i tillegg finnes det stort sett ingen andre lokale leverandører på flyteknisk assistanse.

 

-NFO avd. SAS har tiltro til at selskapet gjennomgår de driftsrelaterte rutiner og metoder som trengs for fortsatt sikker flydrift i Norge før andre valg tas. Det det handler om er jo økonomi! NFO har fremlagt forslag som vil sikre trygg drift og lavere kostnader. Dette har ledelsen hittil ikke gitt oss svar på.

 

-Vi håper SAS får de muligheter andre selskaper har til å ekspandere i markedet, og fortsatt ha den flytekniske kompetanse som trengs for fremtiden! Hvis SAS velger feil, ja da er det vel, på grunn av ansiennitet, kun eldre flyteknikere igjen!

 

-En pilot har gode forutsetninger for å sjekke flyets generelle tilstand, men når det gjelder å vurdere flyets tekniske standard og uregelmessigheter av flyteknisk karakter, er flyteknikeren suveren. Kompetanse, erfaring, og holdninger til sikkerhet til alt som foregår på og omkring et fly, er elementer av stor betydning for flysikkerheten der flyteknikeren er av vital betydning.

 

-Dagens fly er så moderne og sikre at de ikke trenger flyteknikere tilstede under daglig

operasjon, sies det. Det er kanskje derfor at mye snag logføres først på vei inn til hovedbase. Stuere og piloter skal sørge for at flysikkerheten opprettholdes og økes som det er uttalt. Men flysikkerheten økes neppe ved at man i større grad fjerner flyteknikers rolle på ramp og linjenettet.

 

[color:"red"]-I disse kostnadsbesparende tider er det all grunn til at Luftfartstilsynet lever opp til sitt navn med uanmeldt å ta hyppige stikkontroller ute i felten. Det vil avsløre betydelige uregelmessigheter. På denne måten vil de bidra rent flysikkerhetsmessig. Og det vil være et viktig bidrag.[/color]

 

-Samtidig i prosessen med å spare kostnader i bransjen har det utviklet seg i retning av at flere og flere arbeidsoppgaver til flyteknikeren har blitt overtatt av ikke faglært arbeidskraft. Fueling, de-ice, departure check, push-back og communication foretas i stor grad av stuere. Det er dessuten skremmende å registrere at enkelte stuere påtar seg flyteknikerrollen på ramp, og vurderer flyets tekniske status overfor pilotene.

 

-Det burde være et myndighetskrav at de reisende ved inngangen til flyet hadde tilgang til et lett synlig dokument som opplyste om hvilken sjekk som var foretatt av hvem og når, samt hvilke feilanmerkninger flyet hadde.

 

-Konsekvensene for flyteknikerne vil bli dramatiske. Det vil ikke være behov for flyteknikere til å foreta en teknisk sjekk spesielt på linjenettet. Pilotene skal gjøre en sjekk til alle årets tider under all slags vær- og lysforhold. Kvaliteten på sjekken vil med stor sannsynlighet være deretter, og man kan undre seg over hvilke flytekniske kvalifikasjoner en pilot har som gjør ham likeverdig en flytekniker.

 

[color:"red"]-Bransjen er i ferd med å bli flyteknisk rasert![/color]

--------------------

 

Slik er altså dagens situasjon i SAS og andre selskaper i Norge, sikkerheten må vike for at SAS skal overleve...på passasjerenes bekostning.

 

Pax-tallene i selskapet raser, vil de snu etter slike uttalelser fra de som vedlikeholder flyene vi går ombord i? Neppe...man våger snart ikke å fly. Og på toppen av dette kommer en SAS-pilot hit i forumet og blåser det hele bort som noe bagatellmessig tøys, det er da man virkelig begynner å lure på hvor dette skal ende...

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jörgen...dere SAS-piloter var tidligere overhodet ikke interessert i å utføre denne pre-flight sjekken, men nå vil dere mer enn gjerne ta den.

 

Du måste LÄSA vad jag skriver Helge. Inte bara gissa!

Jag skrev att jag gärna ser att tekniker tar PFI. Men SAS måste SPARA pengar!!! FÖRSTÅ!!! SAS konkurrerar med flygbolag som inte bekostar tekniker till att göra PFI, och då har SAS liten eller ingen chans att göra annorlunda!

 

Dessutom så gör vi piloter i SAS Commuter vår PFI själva.

Det kan gå längre än 48 timmar mellan sk. Service Check, då tekniker ser på maskinen. Men aldrig är säkerheten ifrågasatt av att en pilot gör PFI. Ser vi något vi bedömmer att en tekniker måste se närmare på så kontaktar vi givetvis Teknisk. Så bra betalt har vi inte att vi frivilligt flyger en flygmaskin som vi anser inte är luftvärdig! Dessutom så godkänner luftfartsmyndigheterna vårt sätt att genomföra PFI... Har de fel?

 

Piloterna i SAS tar inte gärna över PFI ansvaret, men tvingas i förhandlingar till att acceptera det.

 

Det er dessverre blitt en kamp internt mellom dere, og så langt ser teknikerne ut til å tape den kampen...og det er et tap også for oss passasjerer.

 

Hur kan det vara en förlust för passagerarna? Är det en förlust för de att resa med flygbolag som låter piloterna göra PFI så har passagerarna ett stort problem! För Pilot PFI är väldigt vanligt och utbrett.

 

Her har vi et klart eksempel på hvordan dette utvikler seg. En pilot og en stuer, begge forsvarer faktisk at teknikerne blir fjernet...og at flyene skal ha langt flere timer i luften før en tekniker får inspisere det. Det er helt utrolig...

 

Nu far du med osanning igen Helge! Teknikerna blir inte borta ur bilden!!!

Jag skulle önska att flera tekniker såg över flygmaskinen innan flygning! Visst! Gärna! Men det kostar pengar! Och det har du ingen kapacitet att förstå ser det ut som!?

 

SAS har inte längre råd att se på hur deras konkurrenter sparar pengar. SAS måste följa efter!

 

Samma sak är det med 2 eller 3 piloter över atlanten. SAS har alltid flugit med 3 piloter över atlanten. Konkurrenter börjar flyga med 2. Det är lov med endast 2. SAS blir tvunget att följa efter...

 

Du lever i en drömvärld Helge!

Ena stunden säger du att SAS är för dyra. Andra stunden säger du att SAS blir osäkert när de börjar spara pengar genom att kopiera sina konkurrenter och göra precis som de.

Oavsett hur SAS gör så har de fel, enligt Helge Bö.

 

Om du skiter i resten av det jag skriver så kan du väl ändå SVARA på denna frågan:

 

Hur kan SAS bli mer osäkert än sina konkurrenter genom att göra precis som de..?

 

Du kan få tugga på en till:

 

Hur kan SAS någonsin bli lika billig som sina konkurrenter om de inte får spara in på samma områden som de..?

 

Sluta att undvika mina argument, och kom dig in i debatten!

 

Men siden Jörgen mener at det jeg skriver er vås, som han vanligvis gjør, så skal jeg komme tilbake med kommentarer fra en yrkesgruppe som er langt mer til å stole på enn noen av dere i denne saken. Og det er skremmende lesing...

 

Helge, igen... Vad vet du om hur mycket vi är till att stole på? Du vet ingenting! Du tror att du vet.

Ta och utbilda dig! Jag menar inte att köpa flygböcker och läsa VG. Jag menar, ta ett CPL, Tekniker utbildning, ta ett jobb som stuer men fram för allt: Kom dig ut på linjen och se verkligheten för en gång skull!

Så här som en sofa pilot så har du ingen trovärdighet.

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Siden denne piloten og stueren som deltar i denne diskusjonen, i likhet med SAS-ledelsen er mer opptatt av penger enn passasjerenes sikkerhet

 

Men lilla Helge!?!?

Du har ju själv sagt att SAS är för dyra!!!

Nu sparar de in på tekniker tjänster precis som sina konkurrenter.

Varför är SAS då plötsligt osäkert, men SAS sina konkurrenter är säkra..?

 

Att påstå att jag är upptagen av att spara pengar visar hur lite du läser eller förstår av mina inlägg.

Men jag förstår varför SAS gör som de gör! Jag gillar det inte, men jag förstår varför. För mig får gärna tekniker göra PFI. Det sparar tid som vi kan använda till att få kortare turn around.

 

Dette er kommentarer fra flyteknikere og ledere i organisasjonen, som absolutt bør vite hva de snakker om vedrørende teknisk vedlikehold og flysikkerhet:

 

Varför kan du lita på dessa kommentarer och inte på våra?

 

-En pilot har gode forutsetninger for å sjekke flyets generelle tilstand, men når det gjelder å vurdere flyets tekniske standard og uregelmessigheter av flyteknisk karakter, er flyteknikeren suveren. Kompetanse, erfaring, og holdninger til sikkerhet til alt som foregår på og omkring et fly, er elementer av stor betydning for flysikkerheten der flyteknikeren er av vital betydning.

 

Som jag nämnt tidigare. Upptäcker vi fel så kontaktar vi Tekniker. Problemet är enl. NFO altså inte att vi gör PFI men att det kommer att finnas få tekniker till att assistera oss... Helt enig! Men det var inte det som var din sakfråga Helge, att Piloter ska göra PFI...

 

[color:"red"]-I disse kostnadsbesparende tider er det all grunn til at Luftfartstilsynet lever opp til sitt navn med uanmeldt å ta hyppige stikkontroller ute i felten. Det vil avsløre betydelige uregelmessigheter. På denne måten vil de bidra rent flysikkerhetsmessig. Og det vil være et viktig bidrag.[/color]

 

 

De är ute och kontrollerar rätt ofta faktiskt. Det är tillsatt en speciell organisation med representanter från Svenska, Norska och Danska luftfartsmyndigheter som har till uppgift att auditera SAS och SAS Commuter. De heter Skandinavisk Tillsyns Kontor, STK.

De har just gjort en audit hos oss. De är hjärtligt välkomna på fler!

 

-Det burde være et myndighetskrav at de reisende ved inngangen til flyet hadde tilgang til et lett synlig dokument som opplyste om hvilken sjekk som var foretatt av hvem og når, samt hvilke feilanmerkninger flyet hadde.

 

Yes! Om inte annat så för att det skulle ge teknikerna en hävarm gentemot ledelsen. För det skulle vara något som SAS kunde använda aktivt. Som det är idag så tror folk att alla flygbolag är säkra. Men det finns inget enkelt sätt att låta folk flest få insyn i flygets tekniska nivå.

Om detta blev ett krav så skulle vissa flygbolag behöva öka sin vedlikeholds budget med många många kronor!

og man kan undre seg over hvilke flytekniske kvalifikasjoner en pilot har som gjør ham likeverdig en flytekniker.

 

Piloten har lärt sig att bedöma tillståndet på sin flygmaskin ända sen den första flyglektionen.

 

[color:"red"]-Bransjen er i ferd med å bli flyteknisk rasert![/color]

 

Japp! Men det är inte bara SAS fel...

 

Slik er altså dagens situasjon i SAS og andre selskaper i Norge, sikkerheten må vike for at SAS skal overleve...på passasjerenes bekostning.

 

Inte bara i Norge... Denna säkerheten har redan vikit undan för lönsamhetskravet hos många andra flygbolag.

 

Og på toppen av dette kommer en SAS-pilot hit i forumet og blåser det hele bort som noe bagatellmessig tøys, det er da man virkelig begynner å lure på hvor dette skal ende...

 

Helge... Du är inte sann! Har jag blåst bort detta som töys??? Har du LÄST mina inlägg???

 

Ta nu och svara på min fråga i föregående inlägg.

Du ska få den i repris:

 

Hur kan SAS bli mer osäkert än sina konkurrenter genom att göra precis som de..?

 

SAS sparar in på teknik tjänster just för att SAS sina konkurrenter redan gjort det!

Och det är bara SAS som gör fel här, tycker du?

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Helge... jeg setter alltid pris på en god debatt... selv om jeg ikke er enig med det du sier, men jeg syntes det er dårlig å kaste frem et synspunkt etter den andre... uten å gidde å lese det som har blitt skrevet tidligere... "" Det er jo litt merklig Helge... at de her på dette forumet som jobber.. og har jobbet i denne industrien i årevis... faktisk har litt greie på enkelte detaljer. Jeg nevnte at jeg satt i en av arbeidsgruppene som jobbet med sertifiseringen av B777 og dette inkluderte også inspeksjon og vedlikeholdsprogram.. og akkurat det dere diskuterer her var analysert av Boeing... GE/P&W/RR... FAA... CAA/JAA... og tekniske representanter fra flere flyselskap. Når jeg sier at et moderne fly kan fint fly 48 timer... og mer... uten inspisering av en tekniker og at sikkerheten ikke står på spill... så har jeg ingen grunn til å dikte dette opp "" Flyet og alle systemene er analysert fra nese til hale og det er bygget inn "backup" og sikkerhet systemer hvis noe skulle hende... Når det må til så legges det inn spesielle tester, inspeksjoner osv. Servicing av olje, tekniske problemet osv. blir alltid fikset av teknisk. Dette er veldig forenklet Helge... men jeg kan fortelle deg at dette er ikke noe en haug med "blåruss" har kommet opp med dette... "" Setter pris på om du leser dette... ""

 

Dag

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men siden Jörgen mener at det jeg skriver er vås, som han vanligvis gjør, så skal jeg komme tilbake med kommentarer fra en yrkesgruppe som er langt mer til å stole på enn noen av dere i denne saken. Og det er skremmende lesing...

 

Og hvem er det ? Journalister i Verdens Gang ?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja du Svein...

 

Det är trist att se vår branch urholkas av blåruss som vill spara pengar...

 

Jag skulle önska att det blev lov pålagt att ha massor med tekniker så inte några flygbolag kunde snika sig undan med billigst möjliga lösning.

 

Men nu är det så att SAS har problem. SAS förlorar kunder till bolag med billigare biljetter. Vad kan de göra annat än att bli billigare de med?

 

Så länge våra myndigheter inte väljer att hålla en hård linje utåt och sätta foten ned mot flygbolag som inte har en egen teknisk organisation, f.eks. så har vi ett problem.

 

De första de satte åt var oss piloter. Vi måste jobba mer för mindre!

Varför?

Därför att de konkurrerande flygbolagen hade piloter som jobbade mer för mindre. Så går vi med på det, så har vi plötsligt inte bruk för 10% av kollegorna...

 

Blir säkerheten svagare på grund av alla insparingar?

Ja, förmodligen.

 

Men blir SAS mindre säkert än sina konkurrenter?

Nej!

Konkurrenterna har redan sparat på det här. Och borde isåfall varit mindre säkra än SAS hela tiden...

 

Det är hela mitt poäng.

 

/Jörgen

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja alle som er interessert i å ivareta flysikkerheten støtter selvsagt flyteknikerne i denne saken. Og jeg tror at de fleste som har lest disse uttalelsene fra Norsk Flytekniker Organisasjon nå forstår alvoret i situasjonen, i denne sammenheng stoler jeg langt mer på hva en flytekniker sier...fremfor en pilot...eller "sjåfør" på teknikerspråket ""

 

NFO frykter for passasjerenes sikkerhet skriver boarding.no, overskriften taler for seg selv.

 

 

Helge... Du är inte sann! Har jag blåst bort detta som töys??? Har du LÄST mina inlägg?

Ja jeg har lest alle innlegg her. Men du startet med å "stemple meg som usaklig, du må slutte å lese VG, du aner ikke hva du snakker om". Så jeg oppfattet det slik, at du mener dette er tøys...

 

Jörgen...dere er jo totalt avhengig av at vi passasjerer kjøper billetter i SAS, hvis ikke kan du pakke snippesken, parkere flyet, og dra hjem...ikke sant? Er det da særlig lurt av SAS å svekke sikkerheten for å spare 170 mill som de håper på? Jeg er helt overbevist om at SAS kunne spart inn dette relativt beskjedne beløpet på andre områder...i og med at sikkerhet er så viktig i luftfart.

 

Men nå er det slik at SAS er nesten Norges mest upopulære bedrift, kun slått av Telenor. Derfor velger nordmenn alt annet enn SAS om mulig når de skal reise, SAS hadde en nedgang på hele 22% i juni. Men hvorfor?

 

Jo det startet i 1999, da SAS brukte svimlende 1 milliard kroner på å kverke Color Air. Deretter fikk de omsider kjøpt opp Braathens, og hadde hele det norske markedet i sin lomme. Og så startet SAS prisgaloppen på billetter, de nærmest ranet folk for en kort reise. Og de stakkars nordlendingene måtte bla frem en månedslønn for å komme seg til Oslo. Heldigvis grep myndighetene inn, og bl.a åpnet for Norwegian.

 

Og så lar SAS det altså gå ut over passasjerenes sikkerhet, for å spare en tiendedel av beløpet de brukte på å knuse en konkurrent. Hallo! Er det rart at folk er irriterte på SAS? Dette er ikke veien å gå...om SAS skal overleve. Lufthansa er et selskap som klarer seg rimelig bra, det kunne SAS også gjort...hadde det ikke vært for all denne håpløse pengebruken deres gjennom årene.

 

 

Hur kan SAS bli mer osäkert än sina konkurrenter genom att göra precis som de..?

Norwegian har en tekniker som sjekker flyene hver eneste kveld/natt. SAS skal redusere dette til annethvert døgn...

 

 

SAS sparar in på teknik tjänster just för att SAS sina konkurrenter redan gjort det! Och det är bara SAS som gör fel här, tycker du?

Vi er ihvertfall enige om at SAS gjør en feil her ""

 

 

Dag Johnsen...ja et fly kan være i bruk i 48 timer uten inspeksjon av en tekniker, 3-4 døgn også. Men poenget mitt er at dersom det oppstår en feil eller skade i løpet av de første 24 timene som en pilot eller stuer ikke oppdager, så vil altså flyet gå på vingene i 24 timer til uten at noe blir gjort med dette. Overhodet ikke bra vil jeg si...

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Denne debatten fryder meg litt, for det viser hvor blind Helge Bø kan være i enkelte debatter. Og det er så åpenbart at han har driti seg ut for alle andre enn ham selv!

 

Mener han som fremfor noen har null peiling på fly og luftfart, derfor du så sjelden våger deg inn her.

 

Gratulerer forresten Hansa, din første...eller kanskje andre post i Kaffekroken? ""

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er ikke interessert i å rakke ned på noen.Men Jørgen.

Du må jo være enig i at det pilotene i SAS har forhandlet frem igjennom årene når det gjelder arbeidstid er ganskje formidabelt i forhold til andre selskap.De har jobbet halvparten av det andre gjør.

Snakk om å kaste bort arbeidstid og være ineffektiv.

Kan jo ikke nødvendigvis klandre piltene for det,men foreningene har ihvertall gjort en jækla bra jobb.

Så at pilotene må jobbe mer og være mer effektiv,sier jeg ikke noe på.

En annen ting.PFI.Human nature,sier jeg.

Pilotene har fått kniven på strupen,og som det sies her.Man trenger ikke gå langt tilbake for å huske at pilotene sa blankt nei.

Man redde sitt eget rasshøl heter det så fint.

Og det har man nok gjordt her.

No offence,Jørgen.

Det er ikke personlig ment ,i det hele tatt.

Vet at mange har måttet gå blant pilotene.Men de gyldne tider er nok forbi nå.

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mener han som fremfor noen har null peiling på fly og luftfart, derfor du så sjelden våger deg inn her.

 

Er ikke alle som har null peiling på fly og luftfart som viser det frem for almennheten ved postinger på åpne forum hver dag vet du ""

 

btw Helge, leste du VG søndag ? Sto det noe om en styrt med Korean i England der ? Hører rykter om det. Og kan det medføre riktighet da ?

 

Og det du sa om den navngitte VG-journalistens bijobb som helikopterflyger, hvor har du det fra ?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Helge...

 

Du förnekar dig inte! Ännu en gång har du undgått meningen med mitt inlägg.

 

Du hävdar att SAS blir mer osäkert än sina konkurrenter för att piloterna gör PFI.

Varför det? För att de är SAS?

 

Du har fortfarande inte svarat på frågan jag ställde i 2 tidigare inlägg och som du får återgiven här..!

 

 

Angående Norwegian som räddar Norge...

 

Tänk dig att SAS hade mött Norwegian på lika villkår.

Det vill säga att SAS lade ned alla sina rutter i Norge utom de som Norwegian började flyga på..!

Det hade varit konkurrens på lika villkår!

Du hyllar lågprisbolag som kommer och skummar flöten genom att flyga bara på de vinstgivande rutterna, men du skiter i bolagen som i alla år har serverat distrikten med kommunikation...

 

Dessutom har jag aldrig sagt att jag tycker SAS gör rätt i att minska på antalet tekniker!!! Igen: LÄS MINA INLÄGG om du ska debattera med mig!!!

 

Jag har därimot sagt att jag förstår varför SAS gör det!

Därför att SAS konkurrenter redan gör det!

 

Du säger ju själv att Norwegian har tekniker som kollar maskinerna varje dag... Men inte mellan var flygning! D.v.s. att piloterna gör PFI..!

Idag (fram till 1/8) gör tekniker PFI i SAS...

...Så då är SAS säkrare än Norwegian just nu då?

Så måste det ju vara om vi ska använda Helge Bö logik, eller hur?

 

Du säger ju faktiskt att Norwegian är mindre säkert än SAS, Helge..! ""

 

Så lyssnar du så gärna på missnöjda tekniker som klagar på sin arbetsgivare... Men när jag och Kenneth säger något annat så är det bara för att:

 

Du og Kenneth er selvsagt uenig med meg, det handler om å beholde jobben...man tråkker gjerne over andre yrkesgrupper i bransjen til fordel for egen arbeidsplass.

 

...vi trampar på andra yrkesgrupper..? Det gör inte teknikerna menar du? Som hävdar att de borde bli styrmän?

 

Helge Bö, du är otroligt osaklig i dina argument som endast citerar källor som stödjer din sak.

 

Jag har för länge sedan konkluderat att du endast är ute efter att svärta ned SAS. Andra argument bryr du dig överhuvud taget inte om!

 

Du ÄR osaklig! Du förstår inte en bråkdel av vad du skriver om!

 

Du är heller inte värd mer av min tid! Något jag också konkluderat med för länge sedan!

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Og så startet SAS prisgaloppen på billetter, de nærmest ranet folk for en kort reise. Og de stakkars nordlendingene måtte bla frem en månedslønn for å komme seg til Oslo.

 

Du vet fint lite om billettprisene og månedslønningene for oss "stakkars" nordlendingene (Personlig er jeg Finnmarking da "") skjønner jeg..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tror at jeg for min del har belyst det meste som trengs i denne saken...

 

Men når vi er inne på dette med stuere som tror de er verdensmestre osv så fant jeg noe artig som flyteknikerne har notert, dvs intelligente spørsmål og svar fra disse stuerne:

 

[color:"blue"]-Hørt fra bagasjestuer med tillatelse til å sende fly ( Departure- Sjekk ):

" Nå har jeg Departure kurs på 5 dager, hvor mange dager må jeg gå på kurs for å bli som Dere ? ( PFC-Mekaniker / Fagarbeider ) ? "

 

-Hørt fra en annen bagasjestuer med tillatelse til å sende fly ( Dep- Sjekk ) : " Hvor mange dager må jeg gå på kurs for å bli flytekniker ?"

 

-En kaptein kommer ned fra en 737 og har fått beskjed om at det er lite vann på tanken. Piloten spør så en bagasjestuer med tillatelse til å sende fly ( Dep- Sjekk ) om han kan fylle vann? - " Nei da må du snakke med stuerne ! "

 

-Hørt fra bagasjestuer med tillatelse til å sende fly (Dep- Sjekk): "Kan dere sende ut en tekniker og sjekke brems X, Det er altfor slitte bremseklosser her !"

( Hvor står det at bremsene skal sjekkes på departure sjekken ?)

 

-Ved flyankomst til gate går bagasjestuer med tillatelse til å sende fly ( Dep- Sjekk ) rett opp i cockpit før pilotene har forlatt området ( ant. for å få remaining fuel ). Her får stueren en teknisk briefing om feil på flyet. Stueren sier ikke fra til piloten om at han ikke tilhører teknisk personell, men tar i mot info og går så ut og "briefer" teknikeren. ( I loggen står det ingenting...)

 

-I vinter ble teknisk personell sendt ut for å fjerne is fra Main Landing Gear etter forespørsel fra annet teknisk personell. Midt under operasjonen kommer det bagasjestuer med tillatelse til å sende fly ( Dep- Sjekk ) bort og forteller at dette ikke er nødvendig da de har sendt fly med slik is før ![/color]

 

"Det er med bekymring man ser disse nyutdannende "teknikerne" tar egne avgjørelser når det gjelder flyets tekniske tilstand"...

 

Høres dette betryggende ut folkens? ""

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Svein,

 

Jag har aldrig sagt annat än att piloterna har det bra...

En effekt av att jobba statligt? Förmodligen!

 

Men det har vi också fått svida för!

 

Men vi kan inte börja jämföra tekniker med piloter utan vidare.

Jag vet lite vad jag talar om här. Jag är Ingeniör och militärt utbildad flygmekaniker, i tilläg till traffikflygare. Jag har sett andra sidor av branchen.

 

Det med att tekniker jobbar dubbelt för hälften... Nåja!

Tror du har mer än 15.000 i månaden väl?

Jag har ca 13 fridagar i månaden. En som arbetar vardagar har 8 fridagar. Jag är på jobb ca 17 dagar i månaden, mot ca 22 för en vardags arbetare. Det är en skillnad på 5 dagar per månad.

De 17 jag är på jobb så kommer jag hem kanske 5 dagar. Resten spenderas ute på ett hotell.

Tror inte du har mindre än 8 fridagar i månaden?

 

Jag skulle önska att min arbetsgivare kunde utnyttja min arbetstid bättre så jag kunde jobba mer effektivt, och slippa alla dessa hotellnätter. Se på RyanAir!

 

RyanAir betalar dessutom bättre än SAS... Men de utnyttjar sina piloter bättre också. De flyger mycket mer. En del av den skillnaden får vi piloter ta på vår kappa, men en stor del av skulden faller rätt på SAS struktur med alla små destinationer som ska bemannas med morgonflyg och f_n vet allt. Åtaganden SAS har sedan Staterna ägde det.

 

Nu måste SAS konkurrera mot bolag som inte "tvingas" till att traffikera low-yield destinationer.. Inte direkt rättvist, väl?

 

Jag lånade nästan 1/2 million NOK för att få mitt certifikat. Vad kostar en tekniker utbildning?

 

Så väldigt mer privilegierade tycker jag inte att vi är.

tekniker i SAS har det inte illa heller.

 

Glansdagarna är borta... Det har de varit länge!

 

Redan på 90 talet så såg man att ungdom inte orkade sätta sina föräldrars hus i pant för att ta en flygar utbildning så de kunde få tjäna mindre än i IT branchen och bo på massa tråkiga airport hotell...

 

Vi har alla våra krav på gottgörelse för vår arbetsinsats.

Piloter som tekniker. Vi har alla olika motiv...

 

Framför allt så anser vi alla i våra skandinaviska land att vi har rätt till sommarferie. Vi har rätt till organisationsfrihet. Vi har rätt till hälso och sjukvård.

Inget av detta är gratis! Och det är våra arbetsgivare som får betala genom avgifter och högre löner pga högre skatter.

 

Så kommer det utländska bolag som förbjuder eller aktivt motarbetar arbetar organisationer. Skiter i din sjukvård och ferie.

 

Vi har ett högre kostnadsläge i Skandinavien. Skatterna är högre och lönerna är högre. Det är dyrt att driva butik här! Inte så konstigt att utländska bolag kan komma hit och sälja billiga biljetter..?

 

När SAS bildades så hade inte globaliseringen någon inverkan på lönesättningen. Hade SAS bildats idag så hade lönerna satts efter internationell (läs: Konkurrenternas) nivå. Precis som Norwegian gjort det.

 

Situationen är så mycket mer komplex än vad enskilda fackföreningar klarar att greppa... Vi halkar efter...

 

Och det är inte mycket vi kan göra med det, annat än att försöka ändra oss till våra konkurrenters avbild...

Sparka de tekniker, piloter, administratörer, värdinnor, m.m. som du inte har råd till. Piska ned lönerna och förmånerna... Vi måste bli sämre för att bli billigare.

 

Vad Svein Flymekker eller Jörgen Flysjåför tycker om det har liten eller ingen betydning i slutänden.

 

Att det sen blandar sig avisbud i debatten, ja det kunde vara riktigt morsomt, om de bara hade kunnskap! ""

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

"Det er med bekymring man ser disse nyutdannende "teknikerne" tar egne avgjørelser når det gjelder flyets tekniske tilstand"...

 

Høres dette betryggende ut folkens?

Helge?

Vad hade det med att Piloter ska göra Preflight Inspection. Som visstnog skulle göra SAS farligare än andra bolag som gör detsamma..!?

 

Du har fortfarande inte svarat på min fråga!

Du kommer bara med nya citat från andra källor.

Kom med någon egen info då...

 

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hmm nå har ikje eg lest heile tråden... men det eg kan sei, var at når eg og mine kameratar i BFSK skulle til Gardermoen for nokre veker sidan, så satt me og såg på flyet før avgfang. Og kem tok preflight inspection?.. jogda det var vår alles kjære kaptein... ""

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vad hade det med att Piloter ska göra Preflight Inspection. Som visstnog skulle göra SAS farligare än andra bolag som gör detsamma..!?

 

Jeg henviser til det svaret flyteknikerne har gitt generelt om piloter og PFI, og det finner du i denne tråden.

 

Du tyter og tyter om at jeg mangler kunnskaper om det ene og det andre. Selvsagt har jeg ikke dine kunnskaper, jeg er ikke utdannet pilot. Men hvilke manglende kunnskaper er det da du sikter til i detalj? La meg få høre...

 

Men jeg tror ikke det er slik at det jeg skriver er uten betydning, for da hadde du ikke giddet å engasjere deg i debatten, hadde du? For å forsvare mine feil sier du? Vel i denne saken har jeg mest tiltro til flyteknikerne...

 

Men du forsøker å være SAS' forsvarer her...det må du jo få lov til ""

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg henviser til det svaret flyteknikerne har gitt generelt om piloter og PFI, og det finner du i denne tråden.

 

Er det tryggere å fly et fly som er sjekket av en pilot fra f.eks. Austrian Airlines (bare et eksempel), enn en fra SAS da ? SAS-piloter er mindre gode til en sånn jobb enn sine kolleger i andre selskaper ?

 

Du tyter og tyter om at jeg mangler kunnskaper om det ene og det andre. Selvsagt har jeg ikke dine kunnskaper, jeg er ikke utdannet pilot. Men hvilke manglende kunnskaper er det da du sikter til i detalj? La meg få høre...

 

Det er veldig mye du ikke har greie på Helge Bø.

Det har du vist gjennom flere års deltagelse på dette

forumet. Og kan du huske å ha lest om den styrten i England jeg spurte om i en tidligere posting ? Og hvor du har fra

at den VG-journalisten er pilot i Helikopter Service ?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja jeg ser tråden går ennå... "" Helge, jeg må bare få understreke at jeg setter pris på inleggene dine... "" Jeg tror du må ha rekord i å poste de mest debaterte innleggene... "" Denne debatten har tatt mange "headinger" siden du startet og jeg skal prøve å spore litt tilbake... Jeg så svaret ditt Helge og jeg leste også den artikkelen i "Boarding"

Deler av vedlikeholdet, som tidligere har vært utført av flyteknikere, skal nå utføres av pilotene selv
Dette er jo fullstendig feil... og som jeg nevnte er alltid teknisk vedlikehold utført av flyteknikere. Det vi snakker om her er en "Pre Flight" og denne utføres i stort sett av resten av verden av flight crew. SAS er nok en av unntakene her og dette har nok mer med tidligere kontrakter og avtaler...?
...og det ser nå ut til at SAS vil klare å fjerne denne muligheten for ekstra kostnader, nettopp ved å fjerne flyteknikerne.
OK... kan vi slå opp på ordet "subjektiv" og se hva det betyr...? Neste
flyet er utsatt for f. eks lyn-nedslag eller tilfeller hvor man har fått fugl i motoren under innflyvningen, kan det i visse tilfeller også oppstå kritiske skader på deler av flykroppen som piloter og andre uten den tilstrekkelige teknisk/faglige bakgrunn kan komme til å overse
Dette er ren spekulasjon... selv om jeg har all respekt for flyteknikerne er ingen garanti at de har en større mulighet til å se "kritiske" skader enn et flight crew... "" Er skaden stor nok til å bli klassifisert som "kritisk" er det nok en stor mulighet at et crew vil se det også... "" Det du snakker om Jørgen er mere om outsourcing av teknisk vedlikehold ... og dette var debatert i lengden etter ValueJet ulykken... Det er viktig, selv om teknisk vedlikehold foretas av et annet firma, at det er fullstendig oversyn av dette... Annsvaret faller alltid tilbake på selskapet... "" Håper at vi kan få denne debatten tilbake på sporet Helge... og jeg ser frem til nye innlegg ""

 

Dag

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg henviser til det svaret flyteknikerne har gitt generelt om piloter og PFI, og det finner du i denne tråden.

 

Ja, nettop! Så kommer jag och andra med motargument. Och så är det stuerne som är problemet, plötsligt!

Du ändrar ju sakfrågan så det passar dig!

 

Du tyter og tyter om at jeg mangler kunnskaper om det ene og det andre. Selvsagt har jeg ikke dine kunnskaper, jeg er ikke utdannet pilot. Men hvilke manglende kunnskaper er det da du sikter til i detalj? La meg få høre...

 

Vilka kunnskaper du saknar..? I detalj!? ""

Låt mig vända på frågan. Vilka kunnskaper HAR du? För jag har inte sett tecken till några kunnskaper alls!

Jag har arresterat fel du skrivit här i flera år!

Det verkar inte som om det går in på dig alls! Korrigeringar faller av som vatten på en gås!

 

Du undviker alla påståenden som visar att du har fel, genom att låtsas att du inte läst dem.

 

Förklara varför SAS blir mer osäkert än andra flygbolag där piloterna gör PFI?

 

Låt oss ta ett enkelt konkret exempel:

Varför blir SAS farligare att flyga med än Braathens, för att SAS piloter börjar göra PFI?

Det är ju det du säger!

 

Den frågan har du undvikit i 3 av mina inlägg nu!

Om inte det visar att du brister i dina kunnskaper så vet inte jag...

 

Det du säger att SAS nu blir så osäkert att flyga med att kunderna går till konkurrerande bolag, för att pilterna gör PFI, betyder ju att SAS varit säkrare hela tiden fram till nu då?

 

Det påståendet undvek du också. Jag antar att du "missade" den för att det bevisar att din logik är fel. För du skulle aldrig erkänna att SAS var säkrare än dina yndlingar BU och DY! Men så säger du att SAS blir mindre säkert än dessa bolag...

 

Din logik brister Helge!

 

Eller är det så att du vill skriva negativa saker om SAS oavsett hur verkligheten ser ut?

 

Men jeg tror ikke det er slik at det jeg skriver er uten betydning, for da hadde du ikke giddet å engasjere deg i debatten, hadde du? For å forsvare mine feil sier du? Vel i denne saken har jeg mest tiltro til flyteknikerne...

 

Nej. Det du skriver är inte untan betydning!

Det du skriver är ibland så vinklat och fel att det ger folk en felaktig bild av verkligheten.

Det ger dina inlägg betydning!

 

Se på detta exempel!

 

SAS gjør det igjen - fjerner flyteknikerne!

 

Det gör de för det första inte alls! De kommer att sparka en del av de, ja! Men inte alla, som ditt emne antyder.

 

Så går du på och påstår att SAS sparar in på säkerhet och att de kommer att förlora passagerare på grund av det.

 

Men du kan inte svara på varför passagerarna flyger säkrare med andra bolag som redan sparat in på detta för länge sedan!

 

Men du forsøker å være SAS' forsvarer her...det må du jo få lov til

 

Och så får jag kastat i ansiktet att jag är här och försvarar SAS... Som om jag har så stor anledning till att försvara en arbetsgivare som helst ser att jag fann mig ett annat jobb..?!

 

Om du LÄST mina inlägg så hade du märkt att jag inte tycker det är en god idé att spara på teknikerna... Men att jag förstår varför SAS gör det.

Och anledningen till att SAS sparar på tekniker, är att SAS konkurrenter redan sparat in på det.

MEN! Det blev först en sak i media då SAS börjar spara...

Det blev också först en sak för Helge Bö, när SAS börjar spara... Att många andra flygbolag redan låter sina piloter göra PFI, det visste du inte...

 

Det visar att säkerheten är endast ett tema när det berör SAS... Inte när det berör andra bolag.

Objektiv press? Tror inte det nej! Pressen är lika objektiv som du Helge, d.v.s. inte alls!

 

Nu har jag fått nog för i år!

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Som sagt tidligere,prøver ikke angripe deg Jørgen.

Men det er helt korrekt som du sier,det er jævla lite vi får gjordt med det.

Dette er avgjørelser tatt langt over hodet på oss,og uansett hva vi sier eller mener,så vil ikke vi bli hørt.

 

Jeg kan ikke klage nei.Jobber skift,og har like my fritt som jeg er på jobb.Men da jobber vi også alle helligdager,helger osv.

Vi har skift på opptil 12 1/2 time,og jobber på det meste 64 timer på ei uke.

Ja,mange har det masse værre.Helt enig med det.

Men,som sagt jeg klager ikke.

SAS har selv havnet i denne situasjonen takket være det SAS har blitt opp igjennom årene.

Alt for mange blåjakker sitter oppe i systemet,og skyver papirene fram og tilbake seg imellom.DET er realiteten.DET må ledelsen gjøre noe med.

Å la det gå utover de ned på bakken som faktisk jobber,blir helt feil,og vil føre denne skuta lenger på grunn enn den allerede er.

 

Når det gjelder pfi,har jeg som sagt tidliger,mye imot denne måten å takle problemene på ifra ledelsen sin side.

Her tar man ikke tak i det som er essensen,men istedefor fjerner noe som jeg mener SAS istedefor burde markedsført SAS på.

Som mange har sagt.Mesteparten av selskapene i verden bruker stuere til å gjøre dette.

Jeg mener det burdet vært et poenge,og markedsført SAS som et selskap som heller satser på sikkerhet.

Min mening:)

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tar det inte personligt Svein!

 

Är i stort enig med dig!

 

Men fortfarande, du säger att du jobbar lika ofta som du har fri. Jag är på jobb mer än jag har fri, men jag kan inte påstå att jag jobbar hela tiden jag är på jobb.

Det är ju inte jag som väljer att ta in på hotell, eller sitta 4 timmar på en flygplats MED flygmaskin... Det är helt enkelt usel planläggning!

Dessutom så har folk en förkärlek till att mäta piloters arbetstid i flygtimmar... Det är stor skillnad på om du flyger långruter eller commuter operation. Om jag flyger 5 timmar på en dag så flyger jag kanske 6 legs, med i snitt 50 minuter på backen per leg. Jag står på backen lika mycket som jag är i luften, men är hela tiden på jobb. En som flyger 340 kanske är i luften 9 timmar och endast 1 timme på backen. Vi jobbar lika mycket... Du ser problemet med att skära alla över en kam?

 

Visst borde SAS hålla på sitt och marknadsföra sig samt slå tillbaks mot oförtjänt (säger inte att all kritik är oförtjänt...) kritik.

 

Men det betyder fint lite eftersom passagerarna väljer flygbolag efter priset på biljetten...

 

SAS konkurrenter sparar genom att skära säkerheten ned till minimum myndighets krav. SAS har inget annat val än att följa efter...eller lägga sig på rygg och dö.

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Intressant debatt dette,

Jeg reiste med Sterling fra Gardermoen her forleden og så selv på at crewet tok preflight sjekken selv.

Det så meget betryggende ut og ingen teknikere var da i nærheten av flyet.

Ser ikke noe galt med dette så lenge sikkerheten og de vanlige 48 timers sjekkrutinene følges opp av teknikere.

Er altså ikke enig med Helge her selv om han ofte sier mye fornuftig.

Dette er et angrep på SAS og det er sikkert et dusin andre flyselskaper i Europa som har de samme rutinene nå for å være konkurransedyktig. Danske Sterling gjør det jo bedre og bedre etter at de la om sine rutiner, tror SAS til slutt vil komme bra ut av dette.

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Imponerende at et avisbud har så god oversikt over sårbarhet, risikoanalyse, pålitelighet, sviktdeteksjon og sviktintensitet at han kan bastant si at omleggingen vil føre til en betydelig svekkelse i sikkerhet. Normale mennesker må gå på skole i nærmere 20 år, opparbeide seg solid erfaring innen bransjen og analysere omfattende tallmateriale for å kunne konkludere med noe i en slik sak. Noen kommer tydeligvis lettere til det enn andre ""

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i diskusjonen!

Du kan poste innlegg nå og registrere deg senere. Hvis du har en brukerkonto kan du logge inn nå for å poste med din egen konto.

Gjest
Skriv svar til emnet …

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere innhold har blitt gjenopprettet.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Opprett ny...