Gå til innhold

Modellfly?


Andreas Eriksen

Anbefalte innlegg

Heisann...

Eg driv litt med dette... meget gøyalt. Eg var heldig og fekk kjøpt billig og godt utstyr hjå ein bekjent. Betalte knappe 1250 kroner for KOMPLETT sett... dvs eg manglar gløder og starter hehe...

 

Men det er verdt pengane. Er utrulig gøyalt å fly

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Andreas: Det er viktig å velge et riktig fly etter dine evner og egenskaper. Ta kontakt med en klubb og meld deg i en diskusjonsgruppe. Det er lett å bli overtalt i butikken til å kjøpe feil fly.

Om du vil like det kan ingen svare på enn deg selv. Om det er verdt pengene avhengig på hvor mye penger du har til overs.

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg hvill anbefale teknisk hobby , her får man mest oversikt.

Jeg har selv kjøpt to trainere fra teknisk hobby. Det første klarte jeg å fly noen runder med når jeg først fikk det opp i luften, men så gikk det rett i bakken og flye ble totalvraket. Så kjøpte jeg en ny trainer, den fikk jeg også i luften men var litt uheldig med landingen. Jeg klarte og reparere skadene, men har ikke hatt det i luften siden. Jeg hvil anbefale deg og kjøpe den aller mest lettflydde moddelen hvis du er nybegynner, det kan du spare på.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har en motorglider(?) som desverre står i kjelleren grunnet uhell. Betrekningen på vingene er flerret opp, så jeg må nok se å få lagt på nytt så jeg kan få flydd litt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har nettopp anskaffet meg ett nytt modellfly etter mange års fravær i fra hobbyen. Jeg regner meg selv som nybegynner igjen og gikk til innkjøp av en SeaGull Trainer. Har akkurat fått testa motoren i dag(helt ny) så nå er det bare litt småjusteringer igjen før take off. Jeg anbefaler å kjøpe en trainer først og eventuelt lese her!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Selv har jeg en Trainer (husker ikke typen). Den er utrolig god, ikke så forderdelig vanskelig å lime sammen, selv om noen av delene krevde tilpasning manuelt. Den er utrolig fin å fly, med ca. halv gass flyr den i passe tempo for nybegynnere og den er rolig og grei, gir man full pinne har den høy fart og svært responsiv på stikken og man kan gjøre mange flotte stunts. Den har vært utsatt for ganske røff behandling og har ikke fått noen skader før den ble utsatt for windshear og datt ned i en skog. Ene vingen er litt bulket inn og et par hull i plasten, men vingen er nå reparert og bare noen av hullene som må lappes.

 

Som sagt et meget godt fly.

 

PS: Dette var med en 7CCM OS motor, som er det største dette flyet er sertifisert for, som sagt så flyr den godt med under halv gass samtidig som man har litt å gå på visst man da plutselig trenger mer gass. OS motorene synes jeg er de beste, eneste ulempe er at når man først har startet de med starter er de blitt så bortskjemt at det er nesten umulig å starte med pinne/fing.

 

Anbefaler deg SVÆRT sterkt å ta kontakt med en modellflyklubb å få opplæring der, ikke lett å begynne på egenhånd.

 

Visst du er interessert kan jeg forsøke å finne navnet på flyet jeg snakker om her

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei Andreas.

Etter 12-år som modellflyger,vil jeg anbefale deg å starte med en enkel seilfly-modell som er høyvinget,side/høyderor og med V-form . En slik modell er utmerket å starte med.Du skal jo lære å fly tross alt.

Du kan jo titte her,så får du jo litt info om Bodø Modellflyklubb.

http://www.modellfly.info/Klubber/klubbernorge.asp?Klubb=Bod%F8+MFK

 

VBX161

NOW966

ATC

________

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har et Helikopter, det er utrolig fet...men så er det utrolig vanskelig å fly i begynnelsen da ""

 

Man kan jo egentlig gjøre mye mer tøft med et helikopter, men så er vel det litt dyrere enn et fly ""

 

Må snart prøve å få det i lufta igjen, lenge siden jeg har hatt det oppe....sikkert vanskelig å komme inn i det igjen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Alt annet enn en trainer:

[image]http://cpanel2.rtpsearch.net/~mikrofly/diverse/bilder/modellfly/Magnum_4.jpg[/image]

Weston Magnum ARF: 1,7 kg, 2,8 Hk, 300-350 km/t

 

Alt annet enn fly:

[image]http://cpanel2.rtpsearch.net/~mikrofly/diverse/bilder/modellfly/Sceadu.jpg[/image]

Hirobo Sceadu: Mye duppeditter ombord. Nypris: ca. 18.000,-

 

 

Alt annet enn billig:

[image]http://cpanel2.rtpsearch.net/~mikrofly/diverse/bilder/modellfly/F-15.jpg[/image]

F-15 Eagle: 2 meter lang, ett-stegs turbojet, 275 km/t, ca. 40-50.000,- ny....

 

 

[image]http://cpanel2.rtpsearch.net/~mikrofly/diverse/bilder/modellfly/Rafale.jpg[/image]

Rafale: 2,2 meter lang, ett-stegs turbojet, ca. 60.000,- ny...

 

 

[image]http://cpanel2.rtpsearch.net/~mikrofly/diverse/bilder/modellfly/F-117.jpg[/image]

F-117 Nighthawk: Ikke ferdig.. Skal utstyres med ett-stegs turbojet. Estimert pris ferdig: 45.000,-

 

Får vel føye til at alt ikke er mitt... "" Bare tre av dem....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det beste og billigste er:

Kjøp en trainer med fult utstyr på QXL. Dette får du veldig rimlig her. Har kjøpt mange fly via QXL. Kjøper dem heller rimelig fremfor å bygge, da jeg liker å fly fremfor bygging.

 

2.

Ta kontakt med en klubb. Se på nak.no og modellfly etter noen klubber som ligger deg nærmest. Ta kontakt. Noen får da flyet opp for deg, du flyr og dem lander det. Gjør du det på denne måten "varer" flyet ditt leng. Jeg lærte å fly på egenhånd etter mange krasj, og lange pauser...slitsomt..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jauda.. De fleste flytyper finnes som flygende modellfly, me de færreste "airliners" er tilgjengelige som byggesett eller ferdige modeller.

 

De fleste er bygget fra "scratch", basert på tegninger, osv, og er sjelden til salgs.

 

Jeg vet kun om en airliner som leveres som byggesett, og det er en enorm Lockheed L1011 Tristar som er beregnet for jetmotor i halen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis dere ser på denne siden. Hva mere trenger jeg å kjøpe, hvis jeg kjøper komplettpakken?

Et par ekstra fly er en god ide.

Flyet i reklamen er ”scale”, dvs et modellfly som ligner på et ekte fly. Du må regne med at du vil krasje ditt første fly ganske fort. Med et slikt fly vil det bli dobbelt så trist. Merk også at et modellfly selges sjeldent som en komplett pakke. Etter at du åpner esken så finner du at en del komponenter må du kjøpe i tillegg.

Kjøp heller en billig trainer som er lett å bygge og er lett å reparere.

 

Et elektrisk fly med 3 kanaler er et godt utgangspunkt. Det er billig, lett å håndtere, og du vil finne fort at 3 kanaler er mer enn nok å få styre på i begynnelsen.

Når du har kommet så langt at du føller deg trygg med traineren, så kan du skaffe deg et bedre fly.

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Eller noen pakker epoxy "".

 

Jeg har så langt klart å lime sammen alle skader påført flyet, uansett hvor håpløst det har sett ut i utgangspunktet.

 

Jeg kan heller ikke råde deg til å slå til på det flyet, men visst du tar pakketilbudet må du ha:

 

Gløder

Velg en 5-kanalers radio da flyet har retractable gear (tror jeg). Høyderor, sideror, balanseror, throttle og gear.

Mottaker (følger vanligvis med senderen, men jeg vet ikke med denne). Du må også ha en batteripakke til denne og...

servoer (en for hver kanal)

Karbonrør (de anbefaler for å forsterke vingen)

 

Det er dte jeg ser nå, komme rvel kanskje på mer senere

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Lader for servobatteriene og senderen (kan følge med batteriene eller senderen)

Starter (bra for fingrene)

12V batteri for starteren og for å ladde gløderen

Lader for 12V

Reserve glødeplugger

Reserve propeller

Reserve gummistrikker

Drivstoff

Drivstoffpumpe

Krystaller for radiosystemet. (kan følge med senderen)

Ledning for å koble senderen til datamaskinen (øv på en simulator)

 

 

Og se om disse er med i pakken:

Lim

Hjul

Drivstoffslange

Drivstofftank

Bryter med ledninger for å koble mellom batteriene, mottakeren og laderen.

Gummistrikker (holder vingene på plass)

 

Kontakt en klubb: du kan ikke fly når som helst hvor som helst. Det er også greit å få hjelp i begynnelsen med motoren og landingen.

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i diskusjonen!

Du kan poste innlegg nå og registrere deg senere. Hvis du har en brukerkonto kan du logge inn nå for å poste med din egen konto.

Gjest
Skriv svar til emnet …

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere innhold har blitt gjenopprettet.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Opprett ny...