Gå til innhold

Norwegian er en stor suksess!


Helge Bø

Anbefalte innlegg

Lavprisselskapet Norwegian melder at det går bedre og bedre, og planlegger derfor en utvidelse av flåten og enda flere ruter og destinasjoner ""

 

Særlig nordlendingene har trykket Norwegian til sitt bryst, antall reisende fra Nord-Norge har øket med hele 50% i siste kvartal. Og som takk vurderer Norwegian å starte direkterute Tromsø-London, og kanskje andre byer i utlandet...med en pris de fleste har råd til.

 

Også Ryanair går med et meget solid overskudd, 1,5 milliarder "" Og en naturlig følge av dette er iflg ledelsen at prisene blir enda lavere. I tillegg har Ryanair bestemt seg for å knuse restene av business-konseptet som SAS og andre treige flyselskaper fortsatt tror på.

 

Nei SAS, LH, BA og AF skjelver i knærne mens de ser på suksessen til Ryanair og Norwegian...lavpris er uten tvil fremtiden ""

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Håper ikke lavprismodellen skal være fremtiden. Ingen ting galt med lave priser, men noen av oss liker komfortable seter, gjennomgående innsjekking, flymat (faktisk!), flyplasser som ligger mindre enn hundre kilometer fra byen de betjener, fly uten reklame på utsiden, piloter som uten western-fakter, hotellovernatting og økonomisk kompensasjon når avgangen blir innstilt.

 

Ryanair står rett og slett for alt det som gjør at det ikke lenger er gøy å reise med fly. Kundene tolererer elendig kvalitet bare for å spare noen skarve hundrelapper, som sikkert må brukes på transport frem og tilbake til flyplassen i begge ender.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Helt enig med Øyvind Hansen her, når det gjelder Ryanair. Tror jeg ville betalt noen hundrelapper ekstra for å fly skikkelig (SAS, Braathens eller Norwegian). Nei, jeg foretrekker, foreløpig, å fly med SAS/Braathens/Norwegian. Disse virker mer seriøse. Betaler heller noen hundrelapper ekstra.

Mange av disse såkalte lavpris-flyselskapene tenker nok mer på profitten enn på sikkerheten. Det finnes det utallige eksempler på, ikke minst i U.S.A.

 

Hilsen

Frank.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jørgen, jeg veier bare 75 kilo, så jeg trenger ikke to seter, men jeg liker myk polstring og god beinplass som jeg mener f.eks. SAS har. Ryanair bruker kjipe harde seter som står altfor tett sammen.

 

Flymat varierer selvsagt fra selskap til selskap, og noen ganger er den ikke god. Sist gang jeg reiste med SAS var juicen god, og yoghurten standard Tine. Men det jeg liker med flymat er selve konseptet der alt kommer i spesielle minipakninger som de ikke har på landjorden og er pakket på en plasseffektiv måte. Det er rett og slett uimotståelig med mat som er så kompakt pakket. Skjønner?

 

Reklame er generelt skjemmende, men ingenting er så visuelt forsøplende som en gul flygende kjempereklame for Hertz.

 

Flyplasser: f.eks. Stansted og Frankfurt Hahn ligger veldig langt fra hhv London og Frankfurt, men Ryanair bruker dem fordi landingsavgiften er veldig lav. Heathrow og Frankfurt/Main som høyprisselskapene flyr til ligger ca 15 minutter med tog fra sentrum. Her hjemme har vi jo Torp som ligger veldig langt unna Oslo men Ryanair ville aldri tatt seg råd til å bruke Gardermoen.

 

Jeg forventer ikke limoususin med gaten, og det er bra at det finnes lavprisselskaper, men nå for tiden dukker lavprisselskapene opp som paddehatter og fullprisselskapene konverterer til lavpris. Kvalitet betyr ingenting lenger. Det som kan komme til å skje er at europeiske flyselskaper synker ned på samme nivå som de amerikanske. Spør enhver amerikaner om hva han synes om å reise med innenriksfly, og du får nok til svar at han helst vil bli hjemme.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Lavprisselskapet Norwegian melder at det går bedre og bedre, og planlegger derfor en utvidelse av flåten og enda flere ruter og destinasjoner ""

 

Særlig nordlendingene har trykket Norwegian til sitt bryst, antall reisende fra Nord-Norge har øket med hele 50% i siste kvartal. Og som takk vurderer Norwegian å starte direkterute Tromsø-London, og kanskje andre byer i utlandet...med en pris de fleste har råd til.

 

Ikke fra Tromsø

NRK har i dag meldt at Norwegian planlegger å starte utenlandsflygninger også fra Tromsø. Til dn.no avkrefter Kjos dette.

 

- Det er ingen konkrete planer i dag, sier Kjos.

 

Kilde: http://www.dn.no/artikkel?ID=EPS_85025

 

Gode kilder du har.... ""

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så lenge man ikke skal på flighter lenger enn 2-3 timer klarer de fleste seg uten mat. er da ikke nomalt å må spise hver time??

Men det er jo hyggelig og greit å få en kopp kaffe eller en pils på flyet. Og selføgelig bør det jo være såpass seteplass at man slipper å bli skjært løs fra sete etter turen.

På charterturer til syden får man jo god service.

Og disse turene er rimelig billige til sammenligning med va noen av dere kaller luksus-selskap som SAS ???

Nei.

Denne gamle matpakka som SAS servere kan da umulig være verdt oppimot 1000 spenn!! og den 2cm bedre benplassen hjelper ikke uansett!!

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er innigranskauen hvordan mange her syter om komfort, og mat!

Hvor man timer bruker dere egentlig i året ombord i et fly, og hvor lenge av gangen?

 

Dere syter bare dere må sitte litt trangt i 50 min, og ikke får en halv brødskive og et glass juice.

 

Vær glad for at det nå er rimelig å ta fly, istedet for å mase om stadig mer luksus.

 

I morgen skal jeg avgårde med en Cessna 421, og er lykkelig for det. Så slipper jeg å stresse avgårde mange mil for å reise med korrupte Widerøe (SAS), som aldri klarer å ta av til tiden.

Og som gjerne holder igjen en flight for å fylle opp flyet med passasjerer fra den neste flighten som de kansellerer ( hender meg stadig... "")

 

Der har dere de "gode" selskapene i et nøtteskall....

 

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

I tillegg har Ryanair bestemt seg for å knuse restene av business-konseptet som SAS og andre treige flyselskaper fortsatt tror på.

 

Nei SAS, LH, BA og AF skjelver i knærne mens de ser på suksessen til Ryanair og Norwegian...lavpris er uten tvil fremtiden ""

 

Naa skjelver ikke Air France, de gjoer det faktisk bedre enn RyanAir.....men jeg er enig i at lavpris har kommet for bli og er absolutt en del av fremtiden.....om det vil vaere Ryanairs model eller Southwest / Jetblue er vi kanskje uenige om, i lengden tror jeg mere paa konsepter som Southwest og Jetblue emn Ryanair (ja det er enorme forskjeller).

 

Men jeg tror paa ingen maate at full service konseptet er doedt, paa samme maate som lavpriskonseptene endrer seg og tilpasser seg markedene, fortsetter ogsaa fullservice aa tilpasse seg....et lite eksempel som motbeviser tankene om at business konseptet til de treige er doedt, er tallene for Air France San Francisco Paris under Irak krigen....80% kabinfaktor, full Business og Foerste klasse, solid oekning i fra samme periode i 2002, dette til tross for at oekonomien i San Francisco region er paa det laveste, og halvhjertet boikott av Frankrike i USA !!!

 

Jeg flyr svaert mye, og korteste strekning er Seattle - San Francisco omtrent som Oslo London, hvor jeg like gjerne flyr Southwest som Alaska eller Untied, det avhenger om jeg skal videre eller ikke, fordi Southwest flyr til Oakland og ikke San Francisco International....Oakland er helt fin om jeg skal inn til byen....men haaploes om jeg skal videre... Det eneste jeg har aa utsette paa Southwest er at de ikke har seating, noe som gjoer at jeg havner opp i et midtsete...som de fleste ansatte i amerikanske firmaer, kan jeg fly business klasse paa strekninger over 5 timer, noe som ogsaa soerger for at det er et betydelig marked business konseptet til de treige....noe jeg som passasjer (og ivrig motstander av janteloven) setter stooor pris paa...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vel Øyvind og Frank...dere som ikke vil ha lavpris. Men tallene taler for seg selv, det er lavpris folk vil ha...også i fremtiden skulle jeg tro.

 

Men vi ser jo at det er mulig å drive et flyselskap med overskudd selv om prisene er nede i noen få hundrelapper. Hvorfor skal man da gå til SAS å betale flere tusen for samme tur? Og likevel går SAS med et gigantunderskudd, hvor i all verden gjør de av pengene?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Noen vil ha lavpris, andre vil ha høy kvalitet og fleksibilitet, noen vil ha noe som ligger midt i mellom (jeg havner i denne gruppen). Hvis du kjøper en bil kan du velge mellom Lada, Toyota og Mercedes, og jeg håper flyselskapene innser at vi også ønsker å ha et slikt valg når vi flyr. Derfor blir jeg oppgitt over at SAS nå skal henge seg på lavpristrenden her hjemme, og la møkkaselskapet Spanair overta ruter i søreuropa. Ute i verden betraktes SAS som et kvalitetsselskap, men det ser ut til at de nå gjør alt de kan for å ødelegge det kvalitetsstempelet for å bli nok et 'me too' lavprisselskap.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Lavpris selskapene har absolutt livets rett.. Tallene taler jo for seg...

Men jeg er en av de som mener at fullservice selskapene også har livets rett.. Det er faktisk en god del folk som reiser i jobbsammenheng som faktisk ønsker å sitte foran gardina, med god benplass, god mat og litt ekstra service (snakker nå om business class og ikke economy class hos fullservice selskapene) Ikke minst den friheten en åpen bilett gir...du kan reise når du vill, slik at du ikke trenger å gå fra møtet en time før for å rekke et fly....

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

I morgen skal jeg avgårde med en Cessna 421, og er lykkelig for det. Så slipper jeg å stresse avgårde mange mil for å reise med korrupte Widerøe (SAS), som aldri klarer å ta av til tiden.

Og som gjerne holder igjen en flight for å fylle opp flyet med passasjerer fra den neste flighten som de kansellerer ( hender meg stadig... "")

 

Der har dere de "gode" selskapene i et nøtteskall....

 

Rare greier... Har jobbet i Widerøe på Torp i over 4 år, og det du beskriver har jeg aldri sett skje...

 

Du er kanskje litt paranoid?

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei

Jeg synes det er bra at noen begynne å våkne. Jeg sjekker nå prisene hos SAS/Braathens Oslo – Tromsø tur retur den 12. En typisk forretningsreise. Pris kr. 5.936 uten restriksjoner. Slik har flyselskapene herjet med dette landet lenge. Det fantes ingen alternativer, og det måtte vi betale blod for. Nå vil sikkert mange av dere komme med at helgeprisen er billiger. Det er de, og de som betaler overnevnte pris, betaler det sjeldent selv. En eller annen bedrift betaler vanligvis disse prisene, og en eller annen gang så må noen forstå at selv for næringslivet vokser ikke penger på trær. Nedleggelser, konkurser og flytting til utlandet forekommer oftere og oftere. Jeg mener selvfølgelig ikke at SAS/Braathens har skyld i dette, men disse vanvittige flyprisene har gjort det vanskeligere å ha virksomhet utenom Oslo. Det jeg jobber, la vi ned avdelingene våre i Trondheim og Mo I Rana. En av grunnene var reisekostnader. Nå når store deler av den vestlige verden går på ”halv maskin”, så er kostnader viktige. Derfor vinner lavprisselskapene terreng. SAS med flere er nå på kanten av stupet på grunn av dette. De har melket markedet lenge, og når kostnadene (både privat og i næringslivet) må kuttes, så er reising en av mange faktorer.

Norwegian tar kr. 3978 for billett med samme betingelser som eksemplet ovenfor. Differansen er i underkant av 2000 kr, og dette holder til en god gourmetmiddag.

 

Mvh

Egil Johnsen

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jamen, med Norwegian kan du jo ikke reise t/r samme dag til og fra Tromsø....

De ankommer jo klokka 11:15 til Tromsø, og har avgang igjen klokka 11:45 eller noe slikt... Så da må du jo ha hotell og kost, før du kan reise hjem neste dag... da går den 2000 lappen du sparte ved å unngå BU/SK veldig fort...Ikke glem at tid=penger

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei igjen

Jeg ser det samme. Det kan hende flyene deres er fulle, eller at det er en bug i websystemet dems (det siste ville jo være meget kritisk).

 

Mvh

Egil Johnsen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei

 

Er nok ikke flyene som er fulle, for web booking systemet til Norwegian er knyttet rett opp mot amadeus, som også viser fulle fly.... mer tro på feil i systemet, eller en skjult regel fra norwegian ? hehe *konspirasjons teorier* ""

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i diskusjonen!

Du kan poste innlegg nå og registrere deg senere. Hvis du har en brukerkonto kan du logge inn nå for å poste med din egen konto.

Gjest
Skriv svar til emnet …

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere innhold har blitt gjenopprettet.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Opprett ny...