Gå til innhold

F-16 over Stjørdal


Gunbjørn Øfsti

Anbefalte innlegg

For knapt en halvtime siden fløy to F-16 like over her, den ene tok en rollover,det var et storslagent syn """" Rakk dessverre ikke å ta bilde, men skal prøve å ta neste gang de flyr over her.

Synes at flyaktiviteten har trappet seg opp over Stjørdal,med det mener jeg militære fly.

Ingenting er bedre enn det ""

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har hatt flere slike opplevelser når jeg har vært og spottet på Rygge...

Av en eller annen merkelig grunn har det alltid vært 338's "292" som har stått for dette...

 

For et par år siden var jeg og et par kammerater og spottet, det var midt på sommeren og ganske varmt, så utover dagen bestemte vi oss for å pakke sammen og dra å bade i stedet...

I det jeg har lagt kameraet ned i sekken hører jeg lyden av den F-16 som kommer mot oss...fort...

Og bak trærne som dekker utsikten vår rett inn på RW30 på Rygge, kommer "292" opp vertikalt, mens han dropper flares ""

Gjennomfører en immelmann og lander...drit stilig å se på ""

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg så de samme to idet de passerte over trondheim og svingte forholdsvis hardt nordøstover mot Stjørdal. Farten var høy og de laget sannsynligvis mere støy enn hva retningslinjene tilsier, da de fløy forholdsvis lavt.

En annen F16-historie:

Vi lå i telt i Trollheimen i en dal; hadde ligget der et par dager. Et andepar hadde gang på gang kommet flyvende nedetter dalen i lav høyde og jeg hadde flere ganger observert disse. Ca. i 16 tiden står jeg ved bekken og snur med deretter rundt. Jeg blir da var en skygge mot himmelen - lavt og på størrelse med en av fuglene dersom de hadde vært ca. 10 meter unna meg. Det tar et brøkdels sekund før jeg fatter at det er et F16 som (for meg) lydløst kommer nedetter dalen i MEGET høy hastighet (det var grunnen til at jeg ennå ikke hadde hørt annen lyd en bekken som bruste. Noen sekunder senere farer det forbi like over teltplassen vår. Aner ikke hva hastigheten kunne ha vært, men lyden var larmende, mildt sagt. Neppe noe særlig lovlig flygning dette heller.

Det var ved Jøldalsvannet/Trollhetta.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Farten var høy og de laget sannsynligvis mere støy enn hva retningslinjene tilsier, da de fløy forholdsvis lavt.

Forsvaret er unntatt fra de fleste "retningslinjer" hva gjelder både hastighet og støy. De gutta er heldige. ""

 

Aner ikke hva hastigheten kunne ha vært, men lyden var larmende, mildt sagt. Neppe noe særlig lovlig flygning dette heller.

De har faktisk lov til å fly helt ned til 200 fot (66m) over bakken på de fleste øde steder i Norge. Når det gjelder hastighet så er vel eneste krav at de ikke skal fly supersonisk.

 

Konklusjon: selv om ting ser og høres hårete ut trenger det ikke nødvendigvis å være ulovlig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, de gutta der kan sakene sine..

 

Men jeg hadde en F16 innom her i Tromsø på en lowpass, og den siste hastigheten jeg så på radaren rett før han passerte 50 fot over rullebanen var 530 knop...

Da ringte han etterpå for å høre om alt hadde gått bra.. Han fortalte at han hadde hatt 540 knop indikert over rullebanen, og det var ganske nært grensa til lydmuren. Hadde blitt en solid "TS" det hvis han hadde brutt lydmuren 50 fot over rullebanen her i Tromsø...

 

Men det var en trivelig kar, og det hele endte med at han lovde meg tur i F16-simulatoren i Bodø.. Så jeg skulle bare ringe når jeg var i morådet... ""

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Heisann.

 

Aner ikke hva hastigheten kunne ha vært, men lyden var larmende, mildt sagt. Neppe noe særlig lovlig flygning dette heller.

 

Tviler sterkt på at de brøyt noen regler. Vet du i det hele tatt hva reglene går ut på?? Dessuten så filmes alt som skjer i huden, og det er ikke akseptert på skvadronene å tøye reglene.

 

Til det andre spørsmålet om det var en MLU, så kan jeg garantere det hvis flyet ble observert nylig, vi har nemlig bare MLUer i Norge ""

 

mvh Øyvind

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hehe... det er uvanlig det ja.... (?)

 

Er ikke sååå ofte F-16 flyr over her da.

 

Er du sikker på det? ""

I dag har det forresten vært to RAF Tornados her. Kallesignal Cannon 1 og 2. Opererte visst ut fra Ørlandet og boltrer seg nå i det trøndelagske luftrom. Royal Netherlands Navy er på Værnes med B200 også, så nå skulle man vel kanskje helst vært der ute.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei!

En bitte liten avsporing:

var det noen her som så militærføyet som fløy over Oslo sentrum på formiddagen i dag?

Satt selv på Hovedøya og slappet helt av, da den kom i overlydshastighet i lav høyde rett over øyen!

Noen som så den, og evnt vet flytype?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

F-5`n må presses litt for å komme i overlydshastighet med tanke på at den har en toppfart på kun 1500 km/t. Det er iallefall det jeg har hørt.

 

Stemmer bra det...at top speed'en er på rundt 1500 km/t.

 

F-5'ene, pluss noen 412'er, en Sea King og en occational Falcon-Jet er det eneste som oppererer ut fra Rygge for tiden, altfor skjeldent også...

Virkelig trist *tørker en tåre*

(Jæ*la politikkere "" )

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i diskusjonen!

Du kan poste innlegg nå og registrere deg senere. Hvis du har en brukerkonto kan du logge inn nå for å poste med din egen konto.

Gjest
Skriv svar til emnet …

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere innhold har blitt gjenopprettet.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Opprett ny...