Gå til innhold

Arlanda ny teknisk hovedbase


Svein Hansen

Anbefalte innlegg

Det her er trist! Men hva mener du med at regjeringen har fått det som de vil? Det er jo tydelig at det er SAS-ledelsen som har fått det som de vil? Kan ikke være statens eller regjeringens oppgave å gå inn og styre interne anliggender i et selskap på denne måten? Eller burde de ha gått inn allikevel.. ""

Hører gjerne fler synspunkter!

 

mvh,

Ole Martin Walberg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Etter den krf regjeringa vi har fått har det vel vært temmelig klart hva de mener om SAS.

De har jo heller ikke løftet en finger i saken,slik at det kunne bli Oslo.

Politikk hadde jo ikke noe å si m.h.t avgjørelsen,men vi vet lite hva som har skjedd bak kulissene.

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg vet ikke hundre prosent hva som er årsaken til dette valget, men det er vel den berømmelige "sparekniven" som styrer en del av dette? Vet faktisk ikke om det er penger å spare på det heller, men uansett er det trist at et så stort flyfaglig miljø rammes på den måten. Enkelte ganger har man inntrykk av at det generelt bygges ned og bygges ned, rasjonaliseres og fusjoneres, - og etter en stund begynner man å bevege seg i motsatt retning igjen (fordi man har gått for langt?). Men det er vel kanskje de berømmelige konjunkturene som styrer? Håper du beholder jobben Svein!

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja dette er jo et nytt ledd i spareprosessen, sier seg selv at det medfører mer kostnader med å ha teknisk base på tre forskjellige steder i tre land.

 

Men hvorfor sa Vidar Øverli at det allerede er bestemt at Gardermoen skal være teknisk base for MD80-maskiner? Kan ikke stole på noe av det som blir sagt her...

 

Vel blir dere uten jobb så kan dere komme hit til Stavanger. SAS skal visstnok beholde Braathens Tekniske på Sola. Eller dere kan jo flytte til Stockholm.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du verden...

Du har tydeligvis notert deg alt hva jeg sier her.

 

Men du vet like godt som meg at SAS famlet frem og tilbake angående den ruten...som de gjør med det meste. Etter at gjenåpning ble lansert så var det en stund snakk om at ruten istedet havnet under sparekniven, men så ombestemte de seg. SAS har uansett varslet at ruten legges ned igjen om den ikke blir lønnsom.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Heisann,

jeg har fortsatt mine ord i behold.Det ble tidligere bestemt at Heavy-produksjonen (> C-check)skulle forbli på Gardermoen.Det står fortsatt ved lag.

Det som flyttes er den såkalte Base-produksjonen,dvs.config/ombygginger,mindre sjekker osv.Noe av dette arbeidet kan selfølgelig STO fortsatt legge til Gardermoen hvis det skulle være ønskelig, f.eks.av hensyn til produksjonsvolum osv.Uansett er dette selfølgelig en trist dag for det flyfaglige miljøet i Norge.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei

 

Hvor skal dette ende????!!!!

Jeg jobbet på teknisk i Braathens tidligere, men hoppet av til CHC Helikopterservice da det begyte å "spøke" i gangene. Hadde mer tro på helikopter en fixed-wing. Nå "spøker" det i gangene her også, for eierene i Canada skal ha mer profitt, lavere timerate og flere kontrakter. Hvor skal dette ende? Jeg tror det ender i en situasjon der de fleste i Norge må være fornøyd med å suge på labben hos Aetat. Samfunnet og det fundamentale i både macro og micro økonomi er feil. En gammel dame jeg møtte en dag sa følgende: "I den "industielle" tidsalderen har det vokst frem tre generasjoner den første ervervet, den andre arvet og den tredje bedervet." Synd, men sant. ""

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja det er skremmende å se hvordan arbeidsledigheten eksploderer her i landet. Det man bør spørre seg om er hva i alle dager Bondevik-regjeringen har gjort for noe.

 

Men Vidar, hvor mange er ansatt i SAS Teknisk på Gardermoen da? Det sies jo at flere hundre kan bli nødt til å gå. Jeg trodde at hele hensikten med denne spareplanen var å samle alt teknisk på ett sted.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

En gammel dame jeg møtte en dag sa følgende: "I den "industielle" tidsalderen har det vokst frem tre generasjoner den første ervervet, den andre arvet og den tredje bedervet." Synd, men sant. ""

Har vi ikke alle hørt den før?

 

Folk i dag vil jobbe lite, tjene mye og betale lite for varer og tjenester (deriblant flybiletter). Da er det kanskje ikke rart det går nedover med profitten i de fleste næringer.

 

Døgenikter på jakt etter sikker jobb bør snarest komme seg inn i offentlig sektor!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Såvidt jeg hørte var det ca.1200 stk.

250 av dette inngår vel i heavy,så det vil si at det blir 450-600 av 950 da.

Hvis noen har bedre info,vennligst korriger meg.

 

Hensikten var å samle "tråden" slik at det ikke var 3 identiske organisasjoner i Norge,Sverige og Danmark.

Det skjønner vi jo alle at det ikke er lønnsomt.

Problemet her blir jo at Sverige går ut som vinner med hovedbase,Danmark har karret til seg avtaler om kabinansatte og Norge sitter forløpig igjen med heavy.

Spekulasjonene omkring dette er jo igjen om heavy vil kunne fortsette å bli her,så lenge alle støttefunskjonene omkring de forsvinner.Hvor ender Norge ut da??

En liten linjestasjon?

 

En liten trøst er jo at det nå ser ut som om vår kjære Ansgar Gabrielsen har skjønt hva som er i ferd med å skje.

Om han har dormet bort siste året,eller om han bare har tatt det som en selvfølge at Norge vil vinne uansett ,vet ikke jeg.

Men sannsynligvis er det vel for seint uansett da.

 

Til slutt.En ting jeg lurer på.Hva skjer med Braathens oppi det her.

Skal de blir spart for alt,og sitte på siden av med en egen teknisk organisasjon?

Så vidt jeg vet,er de en del av SAS konsernet de og. ""

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Til slutt.En ting jeg lurer på.Hva skjer med Braathens oppi det her.

Skal de blir spart for alt,og sitte på siden av med en egen teknisk organisasjon?

Så vidt jeg vet,er de en del av SAS konsernet de og. ""

 

Et viktig poeng her er at i motsetning til SAS Airline så tjener både BU og WF penger.. Å gjøre slike drastiske tiltak i to datterselskaper som faktisk tjener penger ville nok ødelagt begge selskapene. Det er tross alt SAS Airline som taper penger, ikke de andre flyskapene i konsernet.

Å dra over alle selskapene med en kam fordi et av selskapene gjør det dårlig ville nok aldri bli akseptert av noen.

 

Både BU og WF har klart å få gode tall i disse nedgangstidene, og da blir det feil å straffe dem for at SAS Airline ikke har klart det samme. ""

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Spekulasjonene omkring dette er jo igjen om heavy vil kunne fortsette å bli her,så lenge alle støttefunskjonene omkring de forsvinner.Hvor ender Norge ut da?? En liten linjestasjon?

 

Det er jo det jeg har sagt hele tiden, SAS er ingen norgesvenn...mange her på forumet som ikke skjønner det.

 

SAS tåler ikke konkurranse på hjemmemarkedet, først svidde de av et par milliarder for å kverke Color Air, og nå er det Norwegian som stikker kjepper i hjulene deres. I Danmark forsøkte de seg med ulovlige avtaler med Maersk, og når det ikke gikk veien så truer de med å kutte ut all dansk innenriks også.

 

Jeg ser for meg følgende hemmelige plan:

SAS Airline trekker seg til slutt helt ut av Norge, sparker alle ansatte, og konsentrerer seg i Sverige og på Kastrup. Her i landet får Braathens og Widerøe overta alle rutene i konkurransen med Norwegian. Ikke uten grunn at disse datterselskapene blir skånet for sparetiltakene. Så får vi se om det blir slik...

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ikke uten grunn at disse datterselskapene blir skånet for sparetiltakene. Så får vi se om det blir slik...

 

Skånet for sparetiltakene? DET vet du tydligvis fint lite om... Jeg skal ikke snakke for BU, men i WF så har man spart lenge, og som følge av det så slipper man unna den største kniven ettersom man har allerede "effektivisert" driften.

Dette ser man jo ikke minst på de to siste årenes driftsresultater hvor Widerøe har hatt overskuddsrekord to år på rad...

Widerøe har med andre ord vært tidlig ute med å sette igang innskjerpinger, og har derfor gjort små kutt over tid istedet for å hogge av seg en arm, som SAS Airline gjør nå.

 

...men så har vel også SAS Airline en mye større organisasjon enn Widerøe, og det er enklere å forandre retningen på en vannscooter enn et tankskip.. ""

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tjener penger,ja.Det gjør de.

Men såvidt jeg husker,tjener STS(teknisk altså..) også penger.Men SAS konsernet tjener ikke penger,så dermed spares det over hele linja.

Problemet til STS er derimot at SAS konsernet er vår hovedkunde,ettersom vi har teknisk vedlikehold på deres maskiner.

Som kanskje ikke alle kjenner til derimot,er STS utskilt ifra SAS konsernet,akkurat som SAS Cargo.

Hadde vi kun hatt vedlikehold på fremmede selskaper ville kanskje visa vært en annen.

 

Vi krysser fingrene og håper det beste.

Noe må uansett skje,ellers er det over og ut med SAS.

Pengene triller velvillige ut av selskapet slik det er idag.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Trist,jævla trist! """"""

 

En epoke innen SAS Norge er vel kanskje med dette over,dessverre.

Vi får håpe det beste,at vi fortsatt klarer å opprettholde en sterk faglig kompetanse innen SAS Teknisk,og at vi på et eller annet vis klarer å snu dette etterhvert.

Styret har tatt en beslutning,og aksjonærene er vel fornøyd tipper jeg.

Teknisk Gardermoen er vel neppe fornøyd.

 

Dyp medfølelse til mine medarbeider,som nok også i disse tider undres om sin jobb er i fare.

 

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i diskusjonen!

Du kan poste innlegg nå og registrere deg senere. Hvis du har en brukerkonto kan du logge inn nå for å poste med din egen konto.

Gjest
Skriv svar til emnet …

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere innhold har blitt gjenopprettet.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Opprett ny...