Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Da har jeg lagt ut litt info om dette flyinet. Dere finner det på vACCNorway under Events. Tid torsdag 24. april fra kl. 2000 - 2300 norsk tid.

 

De som vil være ATC booker seg posisjon via vACCNorways bookingsider. Vi håper å bemanne ENGM, ENVA og ENBO.

 

Skrevet
Husk dette fly-inn

 

SØKER en som kan sitte ENGM_V_TWR erfaren eller ikke, hels det første.

Hehe, har du blitt så desperat at du søker til kontakt annonser?

"Ungdom søker helst erfaren ATC som kan bestå med bistand mellom klokken 20:00 og 23:00" ""

Skrevet
Hehe, har du blitt så desperat at du søker til kontakt annonser?

"Ungdom søker helst erfaren ATC som kan bestå med bistand mellom klokken 20:00 og 23:00" ""

 

Hehe, ser nesten sånn ut ja...

 

Jeg er sikker på at i morgen når det hele starter, så kommer det til å logge på noen som TWR selv om han ikke har booka.

Sånn var det under maraton fly-inn'et også.

Da kom Delivery etterhvert, og både east og west approach også. Tror faktisk at departure og director var online en stund også...

 

Bare ta det med ro, det kommer sikkert noen som TWR.

Jeg kan sitte litt som TWR hvis jeg rekker og orker i morra.

 

 

Kristian B ""

Skrevet

Til dere som skal delta som piloter, husk å skrive i Remarks i FP.

Dersom dere har voice, skriv /v/, har dere bare text, skriv /t/, og kan dere kun motta pr. voice, så skriv /r/.

Dette vil hjelpe alle som er ATC når det blir hektiskt, dersom de bruker ASRC!

Kun ment på de som ikke allerede vet dette!

""

Skrevet

Flotte greier dette her. For pilotene gjør jeg spesielt oppmerksom på at vi skal trene på holdings så alle må regne med en ivertfall en runde med holding i løpet av flyturen. Dersom det blir mye trafikk kan bruk av holdings komme av seg selv. det vil også bli benyttet alternativ bruk av rwy for landing/avgang på Gardermoen.

 

Lykke til alle sammen

 

 

Skrevet
Hehe, har du blitt så desperat at du søker til kontakt annonser?

"Ungdom søker helst erfaren ATC som kan bestå med bistand mellom klokken 20:00 og 23:00" ""

 

Hehe, ser nesten sånn ut ja...

 

Jeg er sikker på at i morgen når det hele starter, så kommer det til å logge på noen som TWR selv om han ikke har booka.

Sånn var det under maraton fly-inn'et også.

Da kom Delivery etterhvert, og både east og west approach også. Tror faktisk at departure og director var online en stund også...

 

Bare ta det med ro, det kommer sikkert noen som TWR.

Jeg kan sitte litt som TWR hvis jeg rekker og orker i morra.

 

 

Kristian B ""

 

Hvis det blir voldsomt lite trafikk i Trondheim så kommer jeg nok og hjelper Sondre som Gardermoen Director ""

Skrevet
Hei!

Har sittet som ATC på de siste 5 flyin ,så denne gang tekte jeg å fly litt..Går vel greit det,ikke sant?

 

VBX161

NOW966

ATC

----------

 

Hehe, det samme tenkte jeg, spesielt da jeg ikke har hatt tid til å sette meg inn i ASRC """"

Skrevet

Hei

Jeg må gjøre oppmerksom på at det er event koordinator som fordeler posisjonene for dette arrangementet. Vi må ikke gjøre det slik at ATC farter mellom posisjonene etter eget valg. Selv om det til tider kan være rolig på enkelte posisjoner, kan dette endre seg på meget kort varsel, og spesielt på et flyin med 3 flyplasser bemannet.

Jeg kan si med en gang at jeg ikke sitter som ENTR_V_CTR på et flyin hvor ENVA skal være en del av de bemannede flyplasser, hvis det ikke er ATC på Værnes. Man kan ikke på et seriøst flyin sitte som CTR og gjøre alle oppgaver (DEL, GND, TWR, APP og CTR)for alle flyplasser i omr, og tro at dette vil fungere greit for pilotene.

Nei, folkens, har dere meldt dere på og bundet dere til en posisjon, får hver og en møte på riktig plass til riktig tid og bli der til arrangementet er ferdig.

Unntak er når event koordinator har funnet ut noe annet.

Ha et hyggelig flyin

Skrevet

Hei

 

Legg merke til det som Ivar skriver i sitt innlegg. I et flyin forventes det at de av dere som har meldt dere på stiller til rett tid og bemanner den posisjon dere har satt dere opp på. Det er IKKE aktuelt å bytte posisjon uten at dette er klarert med den ansvarlige for flyinet, denne gangen meg. Director på ENGM blir uansett ikke gitt til ATC med rating lavere en STU+ og som har kunnskap om hvordan en slik posisjon skal løses.

 

Forøvrig vil jeg under flyinet, dersom trafikken tillater det, sende melding om stenging av en RWY på en flyplass for en periode slik at bruk av holding for fly i luften og stand by for fly på bakken blir benyttet og trent på. Meldingen blir sendt til den som sitter som senter kontroll som så skal informere underliggende posisjoner.

 

I slike tilfeller skal fly på bakken gis klarering på vanlig måte, men må vente på dep-klarering til rwy igjen er åpen. Fly i lufta settes i holding. Senter skal gi informasjon om stengingen til alle fly i sitt område, mens twr gir informasjon om stengingen til fly på bakken.

 

Håper dette ble forståelig.

 

Skal forsøke å få sendt en mail i løpet av ettermiddagen om dette.

 

Skrevet

Den er mottat vet dere gutter!

Men det er en ting jeg lurer på, jeg har meldt meg på som ENVA_V_TWR, men jeg tenkte også jeg skulle fly litt.

Så jeg har bare reservert av som TWR mellom kl. 20 og 21.

Håper det går greit at jeg gjør det på denne måten..?

Skrevet

Ja da var det ferdig. Må bare takke alle sammen som traffikerte ENBO i kveld. Det har vært kjempemorro, spesiellt fordi det er mitt første Fly-In som ATC. Håper på gjentakelse "".

Skrevet

Takker jeg og.

Men nå gidder jeg ikke skrive mer.

Er dødssliten etter å ha vært oppe i 2 dager uten søvn (øvde til heldagsprøver og skrev prosjekter osv.)

 

Skrevet

Hei folkens!

Ja dette ble morro,fløy ENTC-ENBO-ENGM.All honør til ATC som gjorde en flott jobb selv om at det ble en liten svikt mellom ENBO_V_APP og TWR da jeg kom inn for landing.Men pytt pytt slikt skjer jo..

 

VBX161

NOW966

ATC

------

 

Skrevet

Vil bare takke dere alle som var med i kveld. Flott jobba. Det er jo noe spesielt nå på våren at det er så mye fugler i lufta at vi til tider måtte stenge ulike rullebaner for å rydde disse. dette fik pilotene merke i form av holdings og noe venting. Håper den øvelsen ga mersmak. dere fikk ivertfall testet kunnskapene om å fly holdinger.

Skrevet
Vil bare takke dere alle som var med i kveld. Flott jobba. Det er jo noe spesielt nå på våren at det er så mye fugler i lufta at vi til tider måtte stenge ulike rullebaner for å rydde disse. dette fik pilotene merke i form av holdings og noe venting. Håper den øvelsen ga mersmak. dere fikk ivertfall testet kunnskapene om å fly holdinger.

 

 

Jo da. Det var heftig.

Hadde litt problemer med 2 stk som "sovna" i cockpiten.

Til slutt så våkna den ene etter 20 min.

Det var nok mye krøll med dem, men den ene fikk "straff" holding over GRK i 20 min som han klarte godt.

Det var artig med holdinger. Fikk øvd mye der og synes at det gikk bra.

Hadde til tider 3 avganger og 3 ankomster samtidig så det var litt stress, men jeg takla det bra.

 

Gleder meg til neste fly in.

Skrevet
Vil bare takke dere alle som var med i kveld. Flott jobba. Det er jo noe spesielt nå på våren at det er så mye fugler i lufta at vi til tider måtte stenge ulike rullebaner for å rydde disse. dette fik pilotene merke i form av holdings og noe venting. Håper den øvelsen ga mersmak. dere fikk ivertfall testet kunnskapene om å fly holdinger.

 

 

Jo da. Det var heftig.

Hadde litt problemer med 2 stk som "sovna" i cockpiten.

Til slutt så våkna den ene etter 20 min.

Det var nok mye krøll med dem, men den ene fikk "straff" holding over GRK i 20 min som han klarte godt.

Det var artig med holdinger. Fikk øvd mye der og synes at det gikk bra.

Hadde til tider 3 avganger og 3 ankomster samtidig så det var litt stress, men jeg takla det bra.

 

Gleder meg til neste fly in.

Neste gang er det vel min tur til å sitte approach?

Skrevet

Takker for et fint fly-inn.

Flyene ved ENGM kom i puljer på 3 og 3 og det var morro når de tre siste skulle ned før 23:15/20 for jeg hadde en far som ville at jeg skulle ned i bysann lullan og det er ikke så lett når man har fly på app.

Lærerikt var det også, lærte for eks at det ikke er så lurt å ha to fly på app en på 01L og en på 01R på samme tid.

Ikke så lett å holde seg på rett ILS. ( tenker på flya )

 

Gleder meg til neste gang.

Skrevet

Lærerikt var det også, lærte for eks at det ikke er så lurt å ha to fly på app en på 01L og en på 01R på samme tid.

Ikke så lett å holde seg på rett ILS. ( tenker på flya )

Hehe, heldig vis stod jeg på bakken da denne hendelsen hendte!

Skrevet
Vil bare takke dere alle som var med i kveld. Flott jobba. Det er jo noe spesielt nå på våren at det er så mye fugler i lufta at vi til tider måtte stenge ulike rullebaner for å rydde disse. dette fik pilotene merke i form av holdings og noe venting. Håper den øvelsen ga mersmak. dere fikk ivertfall testet kunnskapene om å fly holdinger.

 

 

Jo da. Det var heftig.

Hadde litt problemer med 2 stk som "sovna" i cockpiten.

Til slutt så våkna den ene etter 20 min.

Det var nok mye krøll med dem, men den ene fikk "straff" holding over GRK i 20 min som han klarte godt.

Det var artig med holdinger. Fikk øvd mye der og synes at det gikk bra.

Hadde til tider 3 avganger og 3 ankomster samtidig så det var litt stress, men jeg takla det bra.

 

Gleder meg til neste fly in.

Neste gang er det vel min tur til å sitte approach?

 

 

Ehh. Kommer nok ikke til å sitte som Værnes approach neste gang. Blir vel Oslo eller Stavanger heller på meg.

Skrevet
Vil bare takke dere alle som var med i kveld. Flott jobba. Det er jo noe spesielt nå på våren at det er så mye fugler i lufta at vi til tider måtte stenge ulike rullebaner for å rydde disse. dette fik pilotene merke i form av holdings og noe venting. Håper den øvelsen ga mersmak. dere fikk ivertfall testet kunnskapene om å fly holdinger.

 

 

Jo da. Det var heftig.

Hadde litt problemer med 2 stk som "sovna" i cockpiten.

Til slutt så våkna den ene etter 20 min.

Det var nok mye krøll med dem, men den ene fikk "straff" holding over GRK i 20 min som han klarte godt.

Det var artig med holdinger. Fikk øvd mye der og synes at det gikk bra.

Hadde til tider 3 avganger og 3 ankomster samtidig så det var litt stress, men jeg takla det bra.

 

Gleder meg til neste fly in.

Neste gang er det vel min tur til å sitte approach?

 

 

Ehh. Kommer nok ikke til å sitte som Værnes approach neste gang. Blir vel Oslo eller Stavanger heller på meg.

 

Hehe, er du redd for trøndere eller? ""

Skrevet

Appropos sovne. Bare såvidt approach på Bodø ikke sovna mot slutten der, hadde visst ikke sovet de to siste døgnene. Måtte ringe ham over intercom for å få ham til å våkne :P.

Skrevet

Hei igjen

Godt å se at både piloter og ATC hadde en trivelig kveld. Dette var første gang vi kjørte et kombinert flyin og "treningskveld", og alt var utsprunget i en ide fra Einar. Det ser ut som om dette faller i smak og kan være et eksempel til etterfølgelse, så vi får vel fortsette i samme retning Einar. Det har blitt verre å arrangere ting på treningsserveren da denne ikke gir mulighet for bruk av ASRC, noe de fleste av ATC har kastet seg over etterhvert. Hvis det er noen som har tips til events eller treningssamlinger, er jeg åpen for forslag, bare send meg en mail....

Da vil jeg takke Einar og alle dere andre som stilte opp på torsdag for en meget hyggelig kveld, og ikke minst Georg som hadde skaffet mange piloter fra det store utland. Dette er god reklame for Norge!

Bli med i diskusjonen!

Du kan poste innlegg nå og registrere deg senere. Hvis du har en brukerkonto kan du logge inn nå for å poste med din egen konto.

Gjest
Skriv svar til emnet …

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere innhold har blitt gjenopprettet.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Opprett ny...