Gå til innhold

Piloter med våpen?


Aslak Iversen

Anbefalte innlegg

...hmmmm

 

El-Al har jo bevæbnede vagter med flyene. De er i civil og sidder blandt os andre. Men det er vist også skyd-først-spørg-bagefter.

 

Næ, egentlig ville jeg ikke være særlig tryg ved at piloterne har håndvåben. Piloten er uddannet til at flyve. Og i tilfælde af, at det går galt, er de placeret i et sæde i cockpittet og kan ikke flytte meget rundt, så alt hvad de kan gøre er at skyde på dem der kommer ind i cockpittet. Og det er der jo ikke så meget ved, hvis der er fire terrorister der har gidsler.

 

Hvis man skulle udstyre nogle med håndvåben for at forsvare mod kapringer, skal de være i kabinen mellem passengerne og helst i civil, så man ikke umiddelbart ved hvem de er. Og ikke mindst så skal de være militært uddannet.

 

Det med våbe i cockpittet er da nærmest at opfordre psykopater til at optræde som de er bedst til, psykopatisk.

/Peter

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ville så absolutt ikke følt meg tryggere om flygerne hadde våpen.. Hvem vet, kanskje de kunne vært korupte?!

Dessuten vil det føre til økte utgifter, siden man nå gå gjennom skytekurs å greier..

Vet ikke helt om SAS har plass til det i budsjettet sitt!

Dessuten så tviler jeg på at flygerne blir utstyrt med S&W magnum 33. kal og oppover.

9,9 mm tviler jeg også de får tilatelse til, det blir vel kal. 22 isåfall..

Det handler også om hvor kraftig våpenet skal være slik at flyet ikke pådrar seg skade ved evt. nødvendig bruk..

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei.

 

Dette er ett bra tiltak.

 

For evt. kaprere vil det ha en prevantiv virkning.

 

De vil ikke kunne ta kontroll over flyet på samme måte som tidligere. (Presse seg inn i cockpit, skyte ett av crew, el.l.)

 

Ulempen er jo kanskje at terrorister o.l. da heller sprenger flyet istedet for å ta kontrollen over det.

 

 

Når det gjelder våpen...

 

9mm pistoler (Glock f.eks.) med spesiell ammunisjon brukes ombord på fly. Kulene penetrerer ikke ytterskinnet på flykroppen, selv om skuddet skulle gå av utilsiktet. Vindu er derimot ett problem.

 

Løsningen for å hindre terror/kapring er å bruke såkalte "Air Marshals" som er i sivil og som har svært god trening i å bruke våpen ombord på fly.

 

Mvh,

Thomas.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Air marshals er ok, men jeg synes ikke at pilotene skal ha våpen. For det første er det ikke sikkert at de rekker å bruke våpenet, for det andre risikerer man at kaprerne klarer å få fatt i våpenet slik at de får enda et våpen til rådighet, for det tredje er ikke alle piloter gode pistolskyttere og de har gjerne lite kamptrening etc.

 

Nei, det beste er å ha solide, låste cockpitdører og air marshals blant passasjerene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

En annen mulighet er å utstyre passasjerene med våpen, slik at eventuelle kaprere raskt kan overmannes av passasjerene.

 

Nå hadde jeg egentlig tenkt å være skikkelig ondskapsfull og si mye nedsettende, men jeg skal si hvorfor istedet... ""

 

Gi våpen til passasjerene ja... Du vet at kaprerene er blant dem, og får derfor også lov til å ha våpen i så tilfelle? ""

Lenke til kommentar
Del på andre sider

9mm pistoler (Glock f.eks.) med spesiell ammunisjon brukes ombord på fly. Kulene penetrerer ikke ytterskinnet på flykroppen, selv om skuddet skulle gå av utilsiktet. Vindu er derimot ett problem.

 

Hehe, det var akkurat det jeg tengte på!

At resten av kabinen er kanske så "solid" og at kuler ikke kom til å trenge gjennom flykroppen skjønte jeg til dels, men det er det med vinduer da..

Hva med skuddsikre vinduer?!

Ulemper ved det, JA!

Tyngre fly m.m (kom ikke på flere) hehe!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i diskusjonen!

Du kan poste innlegg nå og registrere deg senere. Hvis du har en brukerkonto kan du logge inn nå for å poste med din egen konto.

Gjest
Skriv svar til emnet …

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere innhold har blitt gjenopprettet.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Opprett ny...