Aslak Iversen Skrevet 20. februar 2003 Del Skrevet 20. februar 2003 Fra VG Ville du følt deg tryggere dersom pilotene hadde våpen? Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Peter Nørkjær Skrevet 20. februar 2003 Del Skrevet 20. februar 2003 ...hmmmm El-Al har jo bevæbnede vagter med flyene. De er i civil og sidder blandt os andre. Men det er vist også skyd-først-spørg-bagefter. Næ, egentlig ville jeg ikke være særlig tryg ved at piloterne har håndvåben. Piloten er uddannet til at flyve. Og i tilfælde af, at det går galt, er de placeret i et sæde i cockpittet og kan ikke flytte meget rundt, så alt hvad de kan gøre er at skyde på dem der kommer ind i cockpittet. Og det er der jo ikke så meget ved, hvis der er fire terrorister der har gidsler. Hvis man skulle udstyre nogle med håndvåben for at forsvare mod kapringer, skal de være i kabinen mellem passengerne og helst i civil, så man ikke umiddelbart ved hvem de er. Og ikke mindst så skal de være militært uddannet. Det med våbe i cockpittet er da nærmest at opfordre psykopater til at optræde som de er bedst til, psykopatisk. /Peter Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Joakim Brestrup Skrevet 20. februar 2003 Del Skrevet 20. februar 2003 En annen mulighet er å utstyre passasjerene med våpen, slik at eventuelle kaprere raskt kan overmannes av passasjerene. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Øystein Eker Skrevet 20. februar 2003 Del Skrevet 20. februar 2003 Braathens pilotene er så dårlige til å sikte at de vil bli utstyrt med håndgranater istedenfor revolver. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Ivar Skaugstad Skrevet 20. februar 2003 Del Skrevet 20. februar 2003 Ville så absolutt ikke følt meg tryggere om flygerne hadde våpen.. Hvem vet, kanskje de kunne vært korupte?! Dessuten vil det føre til økte utgifter, siden man nå gå gjennom skytekurs å greier.. Vet ikke helt om SAS har plass til det i budsjettet sitt! Dessuten så tviler jeg på at flygerne blir utstyrt med S&W magnum 33. kal og oppover. 9,9 mm tviler jeg også de får tilatelse til, det blir vel kal. 22 isåfall.. Det handler også om hvor kraftig våpenet skal være slik at flyet ikke pådrar seg skade ved evt. nødvendig bruk.. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Thomas Olafsen Skrevet 20. februar 2003 Del Skrevet 20. februar 2003 Hei. Dette er ett bra tiltak. For evt. kaprere vil det ha en prevantiv virkning. De vil ikke kunne ta kontroll over flyet på samme måte som tidligere. (Presse seg inn i cockpit, skyte ett av crew, el.l.) Ulempen er jo kanskje at terrorister o.l. da heller sprenger flyet istedet for å ta kontrollen over det. Når det gjelder våpen... 9mm pistoler (Glock f.eks.) med spesiell ammunisjon brukes ombord på fly. Kulene penetrerer ikke ytterskinnet på flykroppen, selv om skuddet skulle gå av utilsiktet. Vindu er derimot ett problem. Løsningen for å hindre terror/kapring er å bruke såkalte "Air Marshals" som er i sivil og som har svært god trening i å bruke våpen ombord på fly. Mvh, Thomas. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Øyvind Hansen Skrevet 20. februar 2003 Del Skrevet 20. februar 2003 Air marshals er ok, men jeg synes ikke at pilotene skal ha våpen. For det første er det ikke sikkert at de rekker å bruke våpenet, for det andre risikerer man at kaprerne klarer å få fatt i våpenet slik at de får enda et våpen til rådighet, for det tredje er ikke alle piloter gode pistolskyttere og de har gjerne lite kamptrening etc. Nei, det beste er å ha solide, låste cockpitdører og air marshals blant passasjerene. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Kenneth G. Sørensen Skrevet 20. februar 2003 Del Skrevet 20. februar 2003 En annen mulighet er å utstyre passasjerene med våpen, slik at eventuelle kaprere raskt kan overmannes av passasjerene. Nå hadde jeg egentlig tenkt å være skikkelig ondskapsfull og si mye nedsettende, men jeg skal si hvorfor istedet... Gi våpen til passasjerene ja... Du vet at kaprerene er blant dem, og får derfor også lov til å ha våpen i så tilfelle? Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Ivar Skaugstad Skrevet 20. februar 2003 Del Skrevet 20. februar 2003 9mm pistoler (Glock f.eks.) med spesiell ammunisjon brukes ombord på fly. Kulene penetrerer ikke ytterskinnet på flykroppen, selv om skuddet skulle gå av utilsiktet. Vindu er derimot ett problem. Hehe, det var akkurat det jeg tengte på! At resten av kabinen er kanske så "solid" og at kuler ikke kom til å trenge gjennom flykroppen skjønte jeg til dels, men det er det med vinduer da.. Hva med skuddsikre vinduer?! Ulemper ved det, JA! Tyngre fly m.m (kom ikke på flere) hehe! Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Kurt B. Helgenes Skrevet 20. februar 2003 Del Skrevet 20. februar 2003 Braathens pilotene er så dårlige til å sikte at de vil bli utstyrt med håndgranater istedenfor revolver. HAHAHA! Er HELT enig med deg! Eller så må de vel ut med noe sånn vann-pistol lignenede greier for ikke å skade andre pax. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Thomas Vatne Skrevet 20. februar 2003 Del Skrevet 20. februar 2003 Hvorfor ikke heller få bedre sikkerhet på bakken, med innkjøp av bedre utsyr, som f.eks sniffere. En pistol i flyet er for farlig, uansett hvem som har den... Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Kenneth G. Sørensen Skrevet 20. februar 2003 Del Skrevet 20. februar 2003 Da må de nok i så fall montere disse snifferene i flyene, for det er jo ikke sjelden at bakkemannskaper har vært innblandet, og da hjelper det lite å "lukte" på passasjerne når pistolen allerede ligger i flyet og venter... Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Einar Bendigtsen Skrevet 20. februar 2003 Del Skrevet 20. februar 2003 En annen mulighet er å utstyre passasjerene med våpen, slik at eventuelle kaprere raskt kan overmannes av passasjerene. Ugh, da ville jeg forlangt skuddsikker vest..... Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Anbefalte innlegg
Bli med i diskusjonen!
Du kan poste innlegg nå og registrere deg senere. Hvis du har en brukerkonto kan du logge inn nå for å poste med din egen konto.