Gå til innhold

Reversering av motorer, og luftbrems


Reidar Johansen

Anbefalte innlegg

Eller gjør sånn som den SAS flygern på Fornebu for noen år siden:

En misforståelse ang "arm spoiler" og "deploy spoiler" (vet ikke helt fraseologien her) førte til at spolerne ble aktivert ca 10 meter over bakken, før flare, .....

Den MD-80'en tror jeg ble kondemnert.....tror også at en passasjer fikk alvorlige nakkeskader!!

Kraftige saker de greiene der, så bruk dem med måte...

Rune R.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

En liten korreksjon; det var på Værnes dette skjedde (Gissur Viking), det var kapteinen som utførte handlingen. "Arm spoilers" var ikke utført som en del av landingssjekk - styrmannen oppdadaget det og meldte "spoilers", og kapteinen satte ut spoilers som du sier, like før landing, i stedet for å sette spaken til "ARM". Flyet mistet totalt løftet, smalt i rullebanen, men styrmannen foretok en "feber-Go-Around", og landet etterpå. Bl a var en av motorene slått ut av stilling, og maskinen hadde betydelige strukturelle skader. Flyet ble fraktet med båt med demonterte vinger fra Værnes. Nærmere inspeksjon viste at skadene var så alvorlige at det ikke var tilrådelige å reparere. Trist sorti....

Roald

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hadde skippern visst hvordan den maskinen så ut hadde han heller gått i sjøen....

Halen var slått opp så mye at de fikk ikke flyet inn i hangaren sånn uten videre.Bak ved toalettene kunne vi se rett ut gjennom digre sprekker i strukturen.Motor fester var det ikke så mye igjen av, det var vel egentlig en del flaks at de kom seg helskinnet ned igjen.(Det var nok en skjebnens ironi at det var akkurat dette flyet som "datt", registreringen var LN-DAT)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei!

Du måkke glemme skjekk listen. For ellers kan det jo går fale [image]http://www.flightsim.no/ubb/images/icons/smile.gif'>http://www.flightsim.no/ubb/images/icons/smile.gif[/image]

For vis du skal lande i troms med en 747 og du glemmer spoileren så havner du utafor stripa. Men bruker du den så stopper du ca 2 meter før banen tar slutt [image]http://www.flightsim.no/ubb/images/icons/smile.gif[/image] (kun vis du tar nedi med bakhjula i begynnelsen av stripa).

------------------

Hilsen

Tor Harald Tessem

thtessem.b3.no

Beklager evt. Skrive feil!

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har ikke inngående kjennskap til dagens fly må jeg nok si, men jeg trodde bruk av spoiler styres av ap under innflyvning.

Spoilerne går jo opp og ned kontinuerlig spesielt i dårlig vær,

står vel ifm ving-leveler.

Ellers bruker jeg aldri arm-spoiler i fs, ender med en hard sprettlanding og jeg får ikke aktivere thrust-reverse før hjulene er godt plantet i bakken.

Mvh

Helge [image]http://www.flightsim.no/ubb/images/icons/smile.gif[/image]

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er to sett med spoilers.Flightspoilers som brukes som luftbrems under flight, samt groundspoilers (lengre inn mot vingerota - større effekt)som brukes når du har touch-down.("Presser" flyet/hjulene mot bakken for større friksjon under bremsing)

Disse kan settes også i lufta, det var det som skjedde i dette tilfelle.De ble aktivert istedenfor å settes i auto.(noe de tydeligvis hadde glemt ih.h.t. sjekklista.

Vidar

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er som er kult med FLY! er at du kan aktivere reversen i lufta. Du ser at klaffene kommer ut og en gir gass frem over slik jeg trodde det var i virkelige fly. Og motorene går i revers.

Sukk bare jeg hadde fått sitti freme en gang under landingen. Det hadde jeg betalt en del penger for ass [image]http://www.flightsim.no/ubb/images/icons/smile.gif[/image]

------------------

Hilsen

Tor Harald Tessem

thtessem.b3.no

Beklager evt. Skrive feil!

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På min Braathens 737, med Eric Ernst' panel er det bare å klikke med musa på slideren for spoilers - da kan du dra den så langt du vil.... Outside view viser da også at spoilerne er trinnløst justert, fint ved decent, men det er jo bedre å planlegge, slik at man ikke trenger å bruke spoilers hele tiden ved en normal decent

Samme trikset kan forøvrig benyttes for å starte motor-reversering i lufta (selvmordsforsøk) - Alt dette gjelder FS98!

Rune R.

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det som skjer, er at utblåsningen fra motorene styres framover v h a mekaniske "ventiler"; på gamle jetmotorer ved at bakre del av motoredekselet felles ut (eksempelvis 737-200/DC9-serien) som et "skjell", til moderne motorer som f eks på 737-400 --> som skyver en del av motordekselet (nacellen) bakover og med samme virknig; stenger "bakblåsen" og styrer strømmen forover.

Roald

[Edited by Roald Hansen 26-11-1999.]

Lenke til kommentar
Del på andre sider

TIL Thtessem:

Jeg har selv sotte framme i cockpiten flere ganger under landing,

men bare når jeg har fløyet med SAS.

(Folkene som har høyere IQ en sko-størrelsen til

Kjell Magne Bondevik)

En i kirkenes og en i tromsø og en på Fornebu!

Stilie greier.

Dær må man nok kjøre LITT mere før landing en i

fly(simmulator)98.

(Selv har jeg fikset meg FS2000) [image]http://www.flightsim.no/ubb/images/icons/smile.gif'>http://www.flightsim.no/ubb/images/icons/smile.gif'>http://www.flightsim.no/ubb/images/icons/smile.gif'>http://www.flightsim.no/ubb/images/icons/smile.gif'>http://www.flightsim.no/ubb/images/icons/smile.gif[/image] [image]http://www.flightsim.no/ubb/images/icons/smile.gif[/image] [image]http://www.flightsim.no/ubb/images/icons/smile.gif[/image] [image]http://www.flightsim.no/ubb/images/icons/smile.gif[/image] [image]http://www.flightsim.no/ubb/images/icons/smile.gif[/image]

Hilsen Agnor Bertheussen, Vadsø Flyklubb

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i diskusjonen!

Du kan poste innlegg nå og registrere deg senere. Hvis du har en brukerkonto kan du logge inn nå for å poste med din egen konto.

Gjest
Skriv svar til emnet …

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere innhold har blitt gjenopprettet.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Opprett ny...