Jump to content

Leslie Salvesen

Members
  • Content Count

    51
  • Joined

  • Last visited

Community Reputation

0 Neutral
  1. Hei Tommy! Enig med deg. Dette at det er litt vanskelig å få med nesen når du bare bruker balanseror kommer av den såkalte "balanserorsbremsen", nemlig det fenomenet at et _nedfelt_ balanseror gir større bremseeffekt enn et _oppfelt_. Gir du f.eks venstre balanseror vil høyre klaff være nedfelt og og bremse mer enn den venstre. Flyets nese vil derfor ha en tendens til å dreie mot høyre, noe som kompenseres ved bruk av sideroret.Uten bruk av sideroret ville du i dette tilfellet selvfølgelig også få en sideslip til venstre. Mvh Leslie leslies@online.no
  2. Hei alle dere vordende flygere! Tillat "han far sjøl i stua" å komme med noen bemerkninger. Jeg hadde i en årrekke PPL, og C-diplom på seilfly. For ca. 40 år siden (huff!!)fløy jeg i flere år som "slepekusk" på NAKs daværende seilflyskole på Notodden. Jeg kan bare helhjertet slutte meg til dem som ovenfor anbefaler de yngste flygeremnene å begynne med seilfly (aldersgrense 15 år). Det er en ypperlig inngang til flygeryrket, og jeg kan i dag glede meg over at mange av de ivrige unge entusiastene jeg den gang dro opp til 2000 ft idag flyr i Luftforsvaret, og noen til og med som kapteiner(!) i Widerøe's og SAS. Mvh Leslie leslies@online.no
  3. Ja, jeg husker godt de gamle Heron-flyene. Fløy ofte med dem mellom Oslo og Trondheim, og har faktisk film fra en av turene i 50-årene. En litt pussig historie i forbindelse med Braathens Heron-fly: De første Heron-flyene hadde fixed gear. Senere gikk selskapet til anskaffelse av et antall med retractable gear, noe som åpenbart noen piloter hadde visse vanskeligheter med å venne seg til. Da et slikt nytt Heron-fly med RG landet på Lista en dag, satte pilotene flyet ned u t e n å ta ut gearet (ingen ble skadet). Men hva som er nokså uforklarlig er: hvordan kunne 2 - to - piloter overse tre røde lys - og enda verre - overhøre varselsirenen, uten å foreta seg noe? Jeg hadde etterpå en prat med Braathens daværende sjefsflyger og spurte ham hva han hadde gjort med de to uheldige pilotene. "Å, du vet jeg snakka jo nokså skikkelig med dem, da!" (En samtale jeg gjerne skulle ha overværet!). Mvh Leslie leslies@online.no
  4. Hei Ivar! Jeg kan vel kanskje ikke hjelpe deg med så mange gamle fly, men Deeperdussin er ingen svensk betegnelse. Det korrekte navnet er DEPERDUSSIN og er betegnelsen på en _fransk_ flyfabrikant. Hans mest berømte fly var Deperdussin Monococque, som fløy i årene 1910 og 1912. Den 22. februar 1912 satte Jules Vedrin sin berømte verdensrekord i hastighet for fly ved å fly over 100 mph (107 mph). Deperdussins virksomhet varte dessverre ikke så veldig lenge. Hvis det virkelig er Deperdussin Monococque du har, kan kan du få alle relevante data om den av meg ved å kontakte meg på nedenstående e-mail adresse. Mvh Leslie leslies@online.no
  5. Hi, all you Simmers out there, who sent me your good wishes to my birthday! I printed it all out and have read it over and over again, and I'm not ashamed to confess that I have tears in my eyes! Men la oss være forsiktige med person-fokusering! Som "Sjuende far i huset" kan jeg vel muligens fremstå som noe spesiell, men jeg må tross alt få lov til å være en av dere, enten dere er 11 eller eller 78 år gamle! Til noen av gratulantene må jeg dog få lov å komme med noen tilleggsbemerkninger: OLAV M.: Jeg tror nok jeg føler en like stor ære ved å få fly sammen med _deg_! LARS CHR.: OPP-TIMIST!!! NILS P.: Jeg anser det som en ære å få være sammen med dere alle i miljøet! JOHN: My difference in take-offs and landings on FlightSim is better be forgotten! But in real life the difference is 1 - one -! In the evening of October 21, 1956 I went into the big drink (Mjøsa) and swam about for some 1 hour and a quarter in 9 Deg. C water. I flew again 3 weeks later, but I have never been fond of going for a swim in the sea since then! Hej ÅKE: Vi i min alder har aldri glemt det som det svenske folket gjorde for oss under siste krig (men da glemmer vi helst den svenske regjeringen!). Det er alltid like hyggelig hver gang vi hører fra våre svenske venner på FlightSim.no! Hei Kjell M: Takker for tilliten, men dessverre.... Og nå tror jeg vi bør glemme gamle onkel Leslie for en stund! leslies@online.no
  6. Hei alle gode FlightSim.no-kolleger! Hjertelig takk for alle gode ønsker til min fødselsdag(Det var nå svært også, da!). Jeg ble skikkelig bortskjemt av min familie. "Den som bare kunne ha slik en bursdag hver da'!". Jeg har sagt det før, og jeg gjentar det gjerne: uansett alder, inni er vi guttunger. Det er _leken_ som holder oss unge! Mvh LESLIE leslies@online.no
  7. Hei Arne Olav! Jeg er selvsagt helt enig med deg i din oppfatning av det såkalte "tunnellsynet" i FlightSim. Det vanskeliggjør jo å finne innflygingen til en bestemt RWY, så lenge du kun flyr VFR. Henger du deg på en ILS, er jo ikke dette forholdet så alvorlig. Men når det gjelder vanskeigheten med å få A/C til - ved f.eks. tilnærmet vindstille - til å ligge mer eller mindre låst på RWY Center Line, så tror jeg dette har noe med selve Flight.Sim-programmet å gjøre (i mitt tilfelle FS98), heller enn med det uunngåelige "tunnellsynet"! Mva Leslie leslies@online.no
  8. Hallo Morten og alle dere andre! Mitt yndlingsfly er Dash 8, som jeg selvsagt aldri har hatt noe sertifikat på. Etterhvert har jeg klart å foreta "silkelandinger" med denne maskinen, men det betyr jo langt fra at jeg ville klart det "in real life"! Når det imidlertid gjelder Cessna 182, har jeg landet denne maskinen - antakelig 100-vis av ganger "in real life", og jeg vil påstå at det er enklere i virkeligheten enn på FlightSimm'en! Når du i det virkelige liv lå på "short final" i tilnærmet vindstille, lå maskinen "bang on" på RWY'en, og der ble den! Not so on the FlightSim: maskinen veiver frem og tilbake (uansett vind)og du er heldig hvis du treffer RWY'en under flare-out! Hilsen Leslie leslies@online.no (som kanskje fløy bedre i det virkelige liv, enn på FlightSim?)
  9. Hei Aadne, du er heldig som har en mamma og pappa hvis pengepunger tåler hobbyen din. Men det er nok dessverre ikke alle som er så heldige. Din mamma og pappa fortjener en god klem! Mvh Leslie leslies@online.no
  10. Hallo Frank Olav! Jeg forstår deg bare så alt for godt, og er helt enig! Da jeg var 32 hadde jeg nok heller ikke den økonomien jeg har i dag (78). Mitt poeng til vår ellers meget fornuftige venn Kenneth G. Sørensen var bare at han muligens ikke var klar Over at Lars Kristian er 11 år gammel, og da er det mye som er dyrt! Jeg tror heller ikke at Kenneth drev noe særlig med simming og pistolskyting da han var 11 år gammel, men muligens med modellflyging. Jeg håper ikke Kenneth tok mitt svar ille opp, jeg bare syns at vi heller skulle oppmuntre 11-åringer til fortsette hobbyen vår, og kanskje gi dem noen tips om hvordan de kan gjøre den litt billigere! Med vennlig hilsen Leslie leslies@online.no
  11. Hei Kenneth, vær klar over at Lars Kristian er 11-12 år gammel! Da er det mye som kan være dyrt. Du og jeg har nok råd til både det ene og det andre, som er prohibitivt for en 11-åring, og det er nok heller tvilsomt om han vil begynne med pistolskyting på en stund ennå! Mvh Leslie leslies@online.no
  12. Hei alle sammen! Dette var hyggelige kommentarer. Men det ser jo nesten ut som om jeg er den eldste, altså en slags "Flightsimmernes legdekall", huff! Skulle noen ha lyst til å vite noe mere om denne gamle gubben, er han å finne i Den Norske Flysimmerlista,til og med med bilde (elskverdigst ditsatt av Morten Steen!). "Men fly nå pent og sakte, og ikke for høyt!", som den gamle tanten sa til sin unge nevø. Mvh Leslie leslies@online.no
  13. Lars Kristian Holgersen spurte 30/3 etter jevnaldrende simmere (15) og fikk mange hyggelige svar, også fra vesentlig eldre simmere. I Dag Johansens "(lange) tråd" lurer vår svenske venn Lennart Arvidsson (ca.65)på om han kan være den eldste. Det er han med sikkerhet ikke, idet jeg selv blir 78 i mai. Jeg har ikke simmet i så mange år, men jeg hadde i ca. 15 år PPL og C-diplom på seilfly. Fysikken min er det så som så med nå, men mentalt føler jeg meg rimelig oppegående! Nå er vel ikke dette med alderen det viktigste - vi simmere er vel alle lekne gutter, uansett alder! Men er det andre "gubber" der ute, som vil uttale seg? Mvh Leslie leslies@online.no
  14. Hei alle sammen! Det er ett forhold jeg ikke kan se at dere har vært inne på når det gjelder positiv G-belastning på menneskekroppen (ikke på flystrukturen). Virkningen på kroppen er et produkt av G-belastningen og tidsfaktoren, m.a.o. du kan få den samme virkningen av en relativt lav G-belastning over lengre tid - f. eks. under en lenge utført steep-turn - (greyout, blackout) som du får av høy G-belastning i en kort tid. For øvrig, i dagligtale betyr "blackout" vanlgis "bevistløshet", i motsetning til i betydningen ovenfor, hvor "greyout" og "blackout" er å forstå helt bokstavlig: synet gråner og blir etterhvert borte, mens hjernen funksjonerer relativt klart ennå en stund, slik at du har anledning til å gjøre noe med situasjonen! Mvh Leslie leslies@online.no
  15. Hei Kenneth! Dette _er_ nok en flysimulatorside, men når mannfolk tror de har mensen, trenger de vel helst en noenlunde god psykiatriker! Jeg selv gikk også dukken med influensa ved juletider men trodde ikke at dette hadde noen spesiell interesse for mine simmer-kolleger! Men hvis jeg tar feil - så kan jeg bare si til dere, som er levende interessert i min helsetilstand, at "I'm up and flying again!" Og til deg, Kenneth, hold deg unna folk som snufser og hoster, så tar vi en prat om flymaskiner på "Forum" ved leilighet! Mvh Leslie leslies@online.no
×
×
  • Create New...