Gå til innhold

FS98-Flyin torsdag 25.11 kl. 20-24


Frode Mæland Strand

Anbefalte innlegg

Hei!

Etter initiativ fra Tore Sætre og Torgeir Tveiten arrangerer ARTCC Norway et slags avskjedsflyin for FS98. Etter hvert som FS2000 gjør sitt inntog (og den nye versjonen av SB kommer), vil sannsynligvis flere og flere legge bort gode gamle FS98.

Vi vil derfor arrangere et siste rent FS98-flyin førstkommende torsdag, 25.11.99 20-24 norsk tid (19-23 UTC)

Pga. enkelte problemer er ikke websidene mine oppdatert med henblikk på dette flyinet. Jeg håper å få til dette i løpet av kort tid.

Flyinet vil denne gang foregå i Sør-Norge, og Fornebu vil IKKE være åpen denne kvelden.

For piloter vil det denne gang IKKE bli noen registrering. Jeg arbeider med et nytt slot-tid system som forhåpentligvis vil være klart til neste flyin. Jeg håper at vi klarer å unngå de lange køene på torsdag likevel :-)

Dersom du har anledning til å kontrollere denne kvelden, send en mail til flyin@maeland.com der du spesifiserer:

Navn

Rating i SATCO

Erfaring fra tidligere flyin

En liste over de sju posisjonene du helst vil kontrollere

Emailadresse du vil sjekke i tiden fremover

Fordeling av posisjoner vil bli utsendt senest tirsdag (23.11) kveld. Jeg trenger minst fem kontrollere for å arrangere dette flyinet.

 

Velkommen til flyin!!!

 

-Frode

------------------

Event Coordinator

http://home.sol.no/%7Ees/" TARGET=_blank>ARTCC Norway

http://www.maeland.com" TARGET=_blank>www.maeland.com

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei!

Det ser foreløpig ut til å være laber interesse for dette flyinet. Til nå har jeg bare en (1) påmeldt kontroller.

Kom igjen, kontrollere, meld dere på!!! Dersom du er interessert, send en mail til flyin@maeland.com

Dersom det tirsdag kveld er færre enn fem påmeldte kontrollere, må jeg dessverre avlyse flyinet.

MVH

-Frode

------------------

Event Coordinator

http://home.sol.no/%7Ees/" TARGET=_blank>ARTCC Norway

http://www.maeland.com" TARGET=_blank>www.maeland.com

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Okei folkens!!!

Meld dere på!

Dette kan bli siste sjangs for et større flyinn på en stund.

Etter dette må vi nok i realiteten vente på SB for FS2000, før flytrafikken på PC/SB tar seg opp.

Derfor: nøl ikke, og meld deg på!!!

Entusistisk ATC hilsen fra <---- Denne "Skvireleifen" var for bra til å slettes....

Torgeir

[Edited by Torgeir Tveiten 23-11-1999.]

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei!

Nå har jeg fem kontrollere, og kan dermed bekrefte at det BLIR flyin på torsdag!!

Men selv om jeg nå har fem, er det fremdeles behov for (mange) flere. Jeg satser på å bemanne Sør-Norge til og med Trondheim.

Fordeling m.m. kommer i morgen (tirsdag) kveld (både på mail og her).

 

-Frode

------------------

Event Coordinator

http://home.sol.no/%7Ees/" TARGET=_blank>ARTCC Norway

http://www.maeland.com" TARGET=_blank>www.maeland.com

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Et spørsmål fra en som ikke har brukt SB enda...

Jeg lurte på om det brukes voice i SB? Jeg har det slik at jeg ikke helt ser "realismen" i å skrive "Braathens 225, contact Kjevik Tower on 119,95" når man har det travelt til oppover halsen. Da er det bedre å snakke. Hvordan virker dette på SB/PC? Har lest at flygeledere som prioriterer Roger Wilco (www.rogerwilco.com), Battlecom (www.shadowfactor.com) eller lign. voice programmer har blitt nødt til å pakke kofferten å gå fra SATCO fordi "skrivepilotene" klagde. Stemmer dette?

Ellers håper jeg at jeg kan få min første flytur med SB/FS98 på torsdag. Dette dersom jeg får programmet til å virke...

Ha en god dag?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Voice vil nok bli brukt av de fleste controllerne på torsdag (BattleCom), men text vil selvfølgelig også være tilgjengelig.

Helt enig med deg i at text kommunikasjon blir litt kunstig.

BattleCom er satt som foreløpig "standard" i SATCO hvis man skal bruke voice comms. IP adresse får du ved å rekveste atis for de forskjellige controllerne. Kommandoen ".ATIS ENOS_V_CTR" feks. spør etter atis på oslo control. (forresten så betyr "V"'en at voice er tilgjengelig, i motsetning til "ENOS_CTR")

Velkommen på torsdag!

Hilsen

Torgeir Tveiten

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei!

Noen oppklarende ord om voice:

(Vet at Torgeir har sagt noe av dette før, men litt repetisjon har ingen vondt av...:-)

Offisiell politikk innen SATCO-systemet (som ARTCC Norway er en del av) er at tekst har prioritet. Dette gjelder uten unntak. Jeg har ikke selv hørt at noen kontrollere har måttet slutte pga. slike problemer, men det er absolutt ikke utenkelig.

Voice i forbindelse med flyin har sine problemer. Det viser seg at når antall connections på en (Battlecom) server kommer over 20-tallet, begynner det å bli problemer. I beste fall går det ut over kvaliteten, men som oftest krasjer serveren.

Under flyin prøver vi å legge tilrette forholdene for bruk av voice, men pga. problemene nevnt ovenfor vil det alltid være en viss usikkerhet her. Ved enkelte flyin har vi (etter gjentatte problemer) til slutt måttet gi opp voice, og har da tatt all kommunikasjon via tekst. Til tross for at tekst selvfølgelig ikke gir den samme realismen som voice, er det likevel et nesten fullverdig alternativ som løser oppgaven tilfredsstillende.

Det å ha voice-mulighet er pr. idag ikke noe krav for å være kontroller i SATCO-systemet. Piloter kan derfor ikke forvente at alle kontrollere kan (eller vil) kontrollere over voice.

De fleste kontrollere som kontrollerer med voice, legger til en V i midten av kallesignalet sitt.

ENSV_CTR - Stavanger center UTEN voice

ENSV_V_CTR - Stavanger center MED voice

IP-adressen til evt. voice server (for voice-kontrollere) finner man som regel i ATIS-en til vedkommende kontroller. Den enkleste måten å få denne på er å velge "ATC Directory" under menyen i Squawkbox. Dobbeltklikk så på vedkommende kontroller, og du vil motta ATIS og radioen din vil stilles til rett frekvens.

En annen måte er å skrive .atis ENSV_V_CTR

Når du kobler deg opp i Battlecom, husk å bruke SAMME kallenavn som du har i Squawkbox. Man kan gjerne legge til virkelig navn etter dette (kontrollere kan gjerne også ha med frekvens):

ENSV_V_CTR (Frode M. Strand) 124.700

LN-FMS (Frode M. Strand)

Dersom det skulle oppstå problemer med å oppfatte hva noen sier, kan man også benytte standard tekstbeskjed i Squawkbox.

Ved bruk av voice stilles det strengere krav til sambandsdisiplin enn ved bruk av tekst.

1. La andre snakke ferdig

2. Dersom kontroller nettopp har gitt instruksjon, vent til gjeldende pilot har gitt readback før man initierer kontakt

3. Kontrollere kan i noen situasjoner måtte gi flere beskjeder (til forskjellige fly) fortløpende. I slike tilfeller benyttes "break break" mellom beskjedene. Frasen "No readback" kan også benyttes

4. Dersom flere starter å snakke samtidig:

a) Ingen kan regne med at noen har oppfattet beskjeden

b) Kontroller har førsteprioritet

5. Dersom man har et nødtilfelle, start melding med "Mayday Mayday". I slike tilfeller prioriteres nødstilfelle, og all annen voice-kommunikasjon må vike.

Dersom du opplever radio-trøbbel, eller av andre grunner ikke får kontakt med kontroller, skal alle fly handle mest mulig forutsigbart.

Litt mer utdyping: Dersom du er klarert Sigdal og FL110, flyr du der og går inn i hold i FL110. Fly som er på approach, men ikke har fått landing clearance, gjennomfører "missed approach" og går inn i hold som angitt på kart (for de som ikke har kart: Start hold i sikker høyde (minst 4000-5000 fot) ca. 15 NM fra flyplassen).

Voice er et fint hjelpemiddel for å gjøre hobbyen vår enda litt mer fantastisk, men dersom dette slår feil, kan vi fremdeles benytte tekst, slik som i "gamle dager". Det er målet som er viktig, ikke middelet :-)

 

Jeg håper at det blir få voice-problemer på torsdag, og ønsker alle - både med og uten voice - velkommen til flyin!!!

 

-Frode

------------------

Event Coordinator

http://home.sol.no/%7Ees/" TARGET=_blank>ARTCC Norway

http://www.maeland.com" TARGET=_blank>www.maeland.com

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk til Frode for en fin gjennomgang av dette med bruk av voice.

Vil bare føye til en liten presisering når deg gjelder nødsituasjoner.

Bruk av Mayday er en meget alvorlig situasjon og skal kun benyttes dersom man har alvorlige problemer med flyet (det holder ikke at man får en akutt trang til å løpet til toalettet! [image]http://www.flightsim.no/ubb/images/icons/wink.gif[/image]

Under fly-ins bes man unnvære å simulere slike nødsituasjoner da det gjør en ellers stresset situasjon for kontroller enda mer hektisk samtidig som man sannsynligvis setter andre på hold, noe som kan ødelegge moroa for disse. Se derfor an situasjonen hvis du ønsker å simulere en nødsituasjon. Det bør være forholdsvis lite trafikk, du bør ha en kontroller som er litt dreven og som vet litt om hvordan nødsituasjoner håndteres, samtidig som man selv bør kjenne prosedyrene godt (det finnes masse bra lesestoff om dette bl.a. på Satco Europe - http://www.sateur.com"'>http://www.sateur.com" TARGET=_blank>http://www.sateur.com )

I litt mindre alvorlige situasjoner benyttes uttrykket "PAN PAN" i steden for "Mayday Mayday". Dette kan f.eks. benyttes dersom en passasjer får et illebefinnende og man må ned snarest mulig.

Hilsen Eirik

------------------

http://home.sol.no/~es" TARGET=_blank>ARTCC Norway

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Etter å ha lyttet til endel voice-recorder opptak fra airdisaster.com, kommer "mayday-mayday" først når alt håp er ute, merkelig nok.

Et eksempel var en 727 som kolliderte med en Cessna under innflyvning til San Diego i 1978. Det siste som kom fra flyet var fra co-piloten:

"mayday-mayday/we're going down/i love you mam".

Flyet gikk loddrett i bakken og knuste i tillegg et boligkvartal.Cessnaen styrtet i sjøen.

Denne ulykken skyldtes elendig atc-arbeid, så hold dere skjerpet under fly-innet,controllere!

Vil ellers anbefale å laste ned disse opptakene, skremmende! http://www.airdisaster.com" TARGET=_blank>www.airdisaster.com

Mvh

Helge

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei!

KONTROLLER-INFORMASJON FOR TORSDAGENS FLYIN:

Fordeling av ATC:

ENOS_CTR Jan Arne Stoerksen 125.050

ENGM_APP Tore Sætre 120.100

ENGM_TWR Torgeir Tveiten 118.300

ENSV_S_CTR (sektor sør) Harald Hagen 120.650

ENSV_N_CTR (sektor nord) Frode M. Strand 124.700

 

Pga. av det lave antallet påmeldte kontrollere har jeg besluttet å kutte ut Trondheim foreløpig. Trondheim var bemannet under Nord-Norge-flyinet sist, og kommer sikkert også til å bli bemannet under Ålesund-flyinet 12. desember.

Flere kontrollere er fremdeles hjertelig velkomne til å delta!!!

Ta kontakt med meg, så skal vi alltid finne en posisjon til dere.

Vi kjører standard handoff-prosedyrer (helst kontakt før HO), hvis voice handoff både på voice og tekst.

CTR-kontrollere skal IKKE ha weather m.m. i atis; bare navn (evt. active rw) og IP-adresse til voice-server.

Transponder-koder:

ENGM: 6000-6199

ENTO: 6200-6399

ENCN: 6400-6599

ENZV: 4000-4199

ENBR: 4200-4399

ENHD: 4400-4599

Transponderkoder fra 0000-0100 bør ikke brukes.

VFR-kode 7000

 

Takk for at dere stilte opp for å kontrollere!! Lykke til på torsdag!

 

-Frode

------------------

Event Coordinator

http://home.sol.no/%7Ees/" TARGET=_blank>ARTCC Norway

http://www.maeland.com" TARGET=_blank>www.maeland.com

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

PILOT-INFORMASJON FOR TORSDAGENS FLYIN

 

Har tatt med noen generelle retningslinjer her. Ikke bli skremt av mengden - bare skrev ned alt jeg kom på ;-)

 

Koble opp Squawkbox først når du står parkert ved terminalen. Oppkoblinger på rullebanen vil ikke bli tålerert.

Dersom du ikke har en flightplan klar ved oppkobling, gå inn på menyen i SB og velg "Squawk standby".

Når du filer en flightplan er det viktig å huske på følgende:

-Høyde: Over transition level oppgis høyder i Flight Level (FL)

Regel: Hovedsakelig heading 0-179 grader: Oddetall (opp til og med FL290), heading 180-359 grader: Partall (opp til og med FL280). Over FL290 er det 2000 fot separasjon:

hdg 0-179 FL290, FL330, FL370, FL 410

hdg 180-359 FL280, FL310, FL350, FL390, FL430

Alternate: Før opp en alternativ flyplass

Remarks:

Skriv her dersom du:

-IKKE har filet en flightplan med SID (=Standard Instrument Departure) og STAR (=Standard Arrival Route)

Skriv da NO SID/STAR

-IKKE har filet FP med SID og STAR, men likevel har/kan bruke GPS

Skriv GPS

-HAR forskjellige kart (spesifiser) Dersom du har AIP Norge, holder det å skrive AIP

 

Litt om bruk av SID/STAR

Dersom du har blitt klarert en SID (uten spesielle modifikasjoner), er du klarert til å fly HELE SID-en og klatre til høyden som er spesifisert på kartet. Dersom ingenting annet er oppgitt, gjelder speed restriction på 250 knots below FL100

STAR:

Du må først bli klarert til å joine en STAR (i luften, det holder ikke å ha hatt STAR-en i klareringen du fikk på bakken). For å få begynne en ILS approach må man først ha fått en spesifikk klarering på dette (det holder IKKE med STAR-klarering). Av og til vil man få dette samtidig av kontroller (F.eks "Cleared ARDIP1 arrival, and also cleared ILS app to RW 17 ENBR"). I slike tilfeller kan man selv svinge og joine ILS-en etter retningslinjene i kartet. Høyder vil alltid bli klarert separat. Man skal uansett ikke fly lavere enn minstehøydene spesifisert i kartet.

Dersom man får "No speed restriction" eller "No speeds", betyr det at man kan overskride den normale "fartsgrensen" på 250 knots under FL100.

Ellers bør man alltid være oppmerksom og følge med på hva kontrolleren sier (selvfølgelig..)

Dersom man føler seg sikker på at man oppfatter kontrolleren rett, skal man utføre instruksjonen FØR man leser tilbake til kontroller.

Ved første kontakt (for clearance delivery), skal man spesifisere hvor man er (stand 32, ENGM), og evt. hvilken atis-beskjed man har (Bravo received). En typisk slik initiell kontakt vil se omtrent slik ut:

"Good evening Oslo, Bravo received, LN-FMS with you at stand 32 ENGM, ready for clearance delivery to ENBR"

Ved clearance delivery skal man lese tilbake HELE klareringen (men man kan forkorte).

Ved handoff skal man når man kontakter ny kontroller ha med det følgende:

-Kallesignal (selvfølgelig..)

-Høyde (evt. FL180, climbing FL240)

-Omtrentlig posisjon i forhold til flightplan

-Evt. informasjon om videre rute (hvis annen enn FP)

"Good evening Stavanger, LN-FMS with you at FL180, climbing FL240. Currently 12 NM inbd SOPAR for ARDIP1 arrival to ENBR"

 

Når man blir bedt om å kontakte TWR på approach:

"LN-FMS with you 12 NM inbd on the ILS for rw17" eller noe tilsvarende.

Men det viktigste ved kontakt med ATC er at begge er innforstått hvor og hvordan flyet flyr. Fraseologi er underordnet.

 

Jeg vil ønske dere alle velkommen til flyin på torsdag.

Safe landings!!

-Frode

PS!

Hvis noen tror jeg har misforstått dette med diskusjonsforum siden i og med at jeg poster innlegg som er på mange A4-sider, er ikke dette hele sannheten: Jeg er bare for lat til å klikke på "Submit Reply"-knappen så mange ganger :-)

Dessverre kommer jeg vel aldri til å slå Tom Stian og Dag på Top-50-rankingen derfor :-(

------------------

Event Coordinator

http://home.sol.no/%7Ees/" TARGET=_blank>ARTCC Norway

http://www.maeland.com" TARGET=_blank>www.maeland.com

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei igjen!

Nå har Stian Storengen Olsen meldt seg som kontroller.

Han kommer til å alternere mellom

ENGM_GND 121.925

og

ENGM_SRE (Oslo Director) på 131.350

 

Velkommen!!

 

-Frode

------------------

Event Coordinator

http://home.sol.no/%7Ees/" TARGET=_blank>ARTCC Norway

http://www.maeland.com" TARGET=_blank>www.maeland.com

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei, Ståle!

Nei, det er ikke nødvendig å benytte kallesignalet ved bruk av tekst. Det ovenstående er basert på hva man må si ved bruk av voice (dvs. likt virkeligheten). Det er bedre å ta med litt for mye på tekst enn å ta med for lite på voice :-)

 

-Frode

(som endelig klarte å lage en kort post...:-)

------------------

Event Coordinator

http://home.sol.no/%7Ees/" TARGET=_blank>ARTCC Norway

http://www.maeland.com" TARGET=_blank>www.maeland.com

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Enda et nytt spørsmål fra en som ikke vet mye om SB...

Dersom jeg nå til Torsdag (eller andre ganger) skal fly fra min kjære hjemby Kristiansand og over til Oslo (eller andre steder i den vide verden), så står jeg på Kjevik og ser at det er ingen som kontrollerer ENCN_TWR. Hvem skal jeg da kontakte? Oslo kontroll? Dersom jeg ikke ser noen ATC stasjoner (er ute av rekkevidde), hva gjør jeg da? Må jeg da flytte meg til en kontrollert flyplass og fly derfra og til Kjevik, eller skal jeg begynne min flygning til OSL og håpe på det beste? Når, og til hvem gir jeg Flightplanen?

Ha en god dag?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Enda et nytt spørsmål fra en som ikke vet mye om SB...

Dersom jeg nå til Torsdag (eller andre ganger) skal fly fra min kjære hjemby Kristiansand og over til Oslo (eller andre steder i den vide verden), så står jeg på Kjevik og ser at det er ingen som kontrollerer ENCN_TWR. Hvem skal jeg da kontakte? Oslo kontroll? Dersom jeg ikke ser noen ATC stasjoner (er ute av rekkevidde), hva gjør jeg da? Må jeg da flytte meg til en kontrollert flyplass og fly derfra og til Kjevik, eller skal jeg begynne min flygning til OSL og håpe på det beste? Når, og til hvem gir jeg Flightplanen?

Ha en god dag?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Eivind:

quote:

Dersom jeg nå til Torsdag (eller andre ganger) skal fly fra min kjære hjemby Kristiansand og over til Oslo (eller andre steder i den vide verden), så står jeg på Kjevik og ser at det er ingen som kontrollerer ENCN_TWR. Hvem skal jeg da kontakte? Oslo kontroll?

I det tilfellet skal du kontakte Oslo ja. Det er de som kontrollerer det øvre luftrommet over Kjevik. Hadde du stått på Lista hadde det vært Stavanger som hadde vært korrekt.

Husk at man begynner på laveste kontrollenhet ved første kontakt (og da mener jeg lav i høydeforstand). Finnes Ground (GND) på din flyplass kontakter du han. Deretter Tower (TWR), Departure (DEP), Approach (APP) eller Center (CTR). Er ikke det ikke Center der du er kan du spørre fint en annen Center f.eks. Stavanger eller Trondheim om han vil ta deg opp.

quote:

Dersom jeg ikke ser noen ATC stasjoner (er ute av rekkevidde), hva gjør jeg da? Må jeg da flytte meg til en kontrollert flyplass og fly derfra og til Kjevik, eller skal jeg begynne min flygning til OSL og håpe på det beste?

Dersom du ikke ser noen er det ikke stort du kan gjøre enn å fylle Flight Plan og ta av. Tror det finnes en stand by Transponder kode du bruker (1200?) i slike tilfeller. Du trenger ikke bytte flyplass med mindre du selv absolut vil fly med ATC.

quote:

Når, og til hvem gir jeg Flightplanen?

Denne fyller du ut før du tar av uansett. Alle kontrollere kan hente denne opp om det er behov for det.

------------------

Tore Sætre

Oslo, Norway

E-mail: tore.satre@iname.com

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei, Tore!

Jeg kan på beste mulige måte prøve å forklare oppgaven til Director:

Dette er personen som har siste kontakt med flyet før det kontakter tårnet på (Gardermoen) flyplassen. Det er Director som tar over etter at Approach har gjordt jobben - den tar som regel over ved 4000 fot eller mindre når flyene ligger på, som oftest. base-leg. Den brukes på Gardermoen kun når det er mye trafikk. I helgene f.eks er det veldig sjelden denne "tjenesten" brukes.

Forståelig? [image]http://www.flightsim.no/ubb/images/icons/wink.gif[/image]

Mvh

Thomas

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei, Tore!

Visste heller ikke så mye om director før, og snakket derfor litt om det med en supervisor ute på Flesland. Dersom jeg skulle si noe feil, feel free to shoot me.

Director brukes bare ved stor trafikk, og har til oppgave å lage "togene" inn mot rullebanene (innkommende trafikk). Director tar over flyene når de begynner å nærme seg flyplassen (f.eks i forbindelse med slutt på STAR) og bruker speed restrictions, vektorering og høyder for å lage et fint tog (=rekke av fly) inn mot (ILS)app. Hvor stor horisontal avstand man har mellom flyene vil variere ut fra visuelle forhold, etc. I Bergen bruker man vanligvis 7-8 NM, men ved gode visuelle forhold kan man gå helt ned i 3-4 NM.

Jeg vet at det ikke er tradisjon for å benytte denne posisjonen i PC/SB, men ønsket å prøve det ut i flyin-sammenheng.

Vi kommer kun til å bemanne denne posisjonen når det er mange (= minst 5-7) fly som kommer til å komme på approach samtidig. Du og Stian får avtale hvordan dere konkret gjør det.

Jeg vil tro at det i oppstartsfasen vil være mer bruk for GND til clearance delivery, mens det senere kanskje vil bli mer bruk for director.

Jeg vil gjerne ha tilbakemelding på hvordan det fungerte å bruke director, slik at dette kan vurderes i forhold til senere flyin.

 

-Frode

------------------

Event Coordinator

http://home.sol.no/%7Ees/" TARGET=_blank>ARTCC Norway

http://www.maeland.com" TARGET=_blank>www.maeland.com

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei, Eivind!

Du trenger IKKE å registrere deg til flyinet i kveld. Til nå har jeg kjørt en (frivillig) registrering av piloter ved flyin, men akkurat i dag er dette ikke i bruk.

PC/SB-serverne i kveld vil være de samme som alltid - alle serverne kan benyttes. Imidlertid - på grunnlag av erfaringer fra tidligere flyin - er det litt forskjell på hvordan de forskjellige serverne takler lag. Mine erfaringer:

AVSIM - 205.252.249.32 Ser ut til å takle lag greitt

SATCO Prime - 129.109.80.161 Takler det meste greitt, men ved stor belastning blir det problemer

SATUK - 193.130.4.5 Helt ny server. Visstnok bra

SATSWE - 194.47.132.20 Den "nærmeste" serveren. Har imidlertid vist seg å takle flyin m.m. relativt dårlig.

Dersom man ser at veldig mange er tilkoblet EN server, kan det være fordelaktig å prøve en annen.

Uten å kunne si det med sikkerhet, regner jeg med at de fleste kontrollerne i kveld vil ha voice avbl. Voice IP vil ligge i ATIS-beskjed (se LAAAANG post om voice litt lengre opp på denne siden...:-) Vi kommer trolig til å forsøke oss med en felles voice-server først, men dersom dette ikke går, vil vi dele det opp.

 

ARTCC Norway ønsker alle hjertelig velkommen til flyin i kveld!!

 

-Frode

------------------

Event Coordinator

http://home.sol.no/%7Ees/" TARGET=_blank>ARTCC Norway

http://www.maeland.com" TARGET=_blank>www.maeland.com

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bare ett lite spørsmål fra en skikkelig færsk simmer. Kan man på denne flyin som dere skal ha i dag logge seg på som observatør??? Rett og slett bare sitte å følge med i hva som skjer for således å kanskje kunne lære noe av dere proffer!

Vet for egen del at jeg på ingen måte er kvalifisert til å delta ennå, men det hadde vært artig å kunne obeservere. Lar det seg gjøre??? Trenger forøvrig tips fra om hva jeg bør kjøpe av Joystick/pedaler til FS. Noen gode råd???

Lykke til med flyin til dere alle

mvh.

Rolf-Martin Nygård

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei, Rolf-Martin!

Det er alltid hyggelig med nye flightsimmere!!

Du er hjertelig velkommen til å observere i kveld. Imidlertid må man selvfølgelig ha en SATCO Pilot ID for å kunne koble seg opp.

Dersom man ønsker å observere:

Velg gjerne et lite fly (evt. brannbil etc. hvis man har det), og flytt deg til et sted utenfor "allfarvei". Spesifiser i flight plan at du bare ønsker å observere, og ta OBSERVER i remarks. Koble deg så opp og kontakt ATC-enheten som kontrollerer flyplassen (bare ta kontakt med en eller annen, så vil de hjelpe deg å kontakte den rette..), og gjør vedkommende oppmerksom på at du ønsker å observere. Når du har vært i kontakt med vedkommende, gå inn på menyen i SB og velg "Squawk standby".

Man kan selvfølgelig også koble opp voice og høre på det som foregår.

Du er hjertelig velkommen til å observere på Flesland, der jeg skal kontrollere selv. I så tilfelle, gå inn på ATC directory i SB-menyen og dobbeltklikk på ENSV_VN_CTR.

 

Lykke til!!!

 

-Frode

------------------

Event Coordinator

http://home.sol.no/%7Ees/" TARGET=_blank>ARTCC Norway

http://www.maeland.com" TARGET=_blank>www.maeland.com

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei, Martin!

For å observere i kveld trenger du en SATCO ID.

Det finnes to måter å observere på:

Pro Controller (brukes til kontrollering, radarskjerm)

Squawkbox (brukes av piloter, kjøres sammen med FS98)

Du finner begge programmene her på Flightsim.no

For å finne den mest oppdaterte sektorfilen, gå inn på Pro Controller i filbiblioteket og velg sektorfiler og den for Sør-Norge. Etter at du har pakket ut denne, åpner du den i Pro Controller.

Dette er ikke en helt god forklaring, håper at du får det til likevel. Mer hjelp får du på #fsnorway (www.flightsim.no/chat)

 

Lykke til!!!

 

-Frode

------------------

Event Coordinator

http://home.sol.no/%7Ees/" TARGET=_blank>ARTCC Norway

http://www.maeland.com" TARGET=_blank>www.maeland.com

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i diskusjonen!

Du kan poste innlegg nå og registrere deg senere. Hvis du har en brukerkonto kan du logge inn nå for å poste med din egen konto.

Gjest
Skriv svar til emnet …

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere innhold har blitt gjenopprettet.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Opprett ny...