Gå til innhold

Poengoversikt

Populært innhold

Viser innholdet med flest omdømmepoeng den 13. nov. 2022 i alle områder

  1. Hmmm? Litt merkelig forklaring, æ har tatt noen flere turer nå på søndagsmorgenen, og det har vært helt normale take offs og landinger. Bruker litt flaps, lar hastigheten bygge seg opp "forsiktig" til halen løfter seg, og holder nesa nede til vi er i lufta. Flaps opp og trimmer nesa noe ned under klatring. Hastigheten ned til ca 120 miles , hjulene ned og gradvis til full flaps under landing, og hun setter seg lydig på asfalten. Synes hun flyr pent og har bra lyd, men er veldig følsom på Throttle og turtall.
    3 points
  2. Fra Akureyri (BIAR) nord på Island opererer flyselskapet Norlandair flyvninger til Grønland, Grimsøy, Vopnafjörður og Þórshöfn. De to sistnevnte opereres som en trekantrute som opereres både med Twin Otter, såvel som King Air 200. Denne "reportasjen" skal ta oss med på tur til de to sistnevnte som Nordland flight 564, 565 og 567 på denne rundturen. Turen avgår på ettermiddagen og tar i underkant av 2 timer totalt med flytider på 50, 15 og 45 minutter. Denne tidtabellen er tydeligvis beregnet på Twin Otter, så vi fikk godt med tid med vår King Air (Carenado's plagsomme knapper på venstre kant av bildet er jeg smertelig klar over, men jeg gadd rett og slett ikke croppe alle bildene). TF-LNB (en av Nordlandairs to King Air maskiner) står oppstilt i Akureyri. Maskinen har 9 seter og er fullbooket denne ettermiddagen. Dette var før jeg fant ut at jeg kunne assigne en hotkey til GPU å få strøm på flyet, til tross for at Carenado ikke har GPU modellert til denne modellen. Så det ble batteristart denne gangen. Etter en kjapp takset vi ut for backtrack på bane 01 for avgang på 19. Vi ble klarert for "visual climbout" for å slippe å ta en lang omvei opp dalen fra flyplassen sørover, før vi skulle dreie mot nord-øst. Roterer på 105 knop og holder snuta lavt for å oppnå 160 knuter som er climb speed. Etter å ha kommet klar av fjellsidene setter vi kursen direkte mot Vopnafjörður. Fint vær denne ettermiddagen, men kaldt og disig. Engine anti-ice blir på hele flyvningen. Vi legger oss pent på FL150 mens vi planlegger en RNP innflyvning til bane 04 ved BIVO. Dette grunnet dårlig sikt. Snart etablert på glidepath. Farten holdes på ca. 180 knop til IAF før understell og flaps senkes. Selvom det er det vestre Island som er det villeste naturmessig er det søren meg spektakulært her også. Vref på 105 knop i fine vindforhold. Short final. Etter backtracking svinger vi av til terminalen. Vi ligger nå ca. 15 minutter før ruta. Kunne sikkert flydd litt mer økonomisk (glad i power descent). Vel parkert. Et par pax går av, noen kommer på, og pilotene får seg kaffe mens vi venter. Så spinnes maskineriene i gang, og vi skal utføre det korte hoppet over til Þórshöfn, BITN. Oppsatt med 15 minutters flytid i tabellen. Det klatres visuelt før vi dreier til babord så snart det lar seg gjøre for å intercepte tracket direct til IAF for nok en RNP innflyvning. Denne gangen til bane 01 (fortsatt dårlig sikt). Vi legger oss på 6000 fot i noen minutter (midt i skydekket) før vi peker nesa nedover igjen. Vi kommer oss pent under skydekket og jeg tar over visuelt (offset på innflyvningen) og tar oss galant rett over sentrum. Parkert igjen, fortsatt med god tid i henhold til rutetabell. Etter å ha byttet ut enda litt flere passasjerer starter vi opp og takser ut for avgang på bane 01. Vi kommer oss kjapt opp, og her kranglet jeg litt med GPS'en før jeg fikk den til å gå dit jeg ville. Vi blir klarert direct PEXIR for en ILS-flyvning til bane 01. Denne er litt spesiell, og jeg ønsket spesifikt denne innflyvningen selvom det var vindstille og resterende trafikk brukte 19. Hvorfor? GLideslope med 5.3 grader såklart! Her gjaldt det å få ned farta tidlig og konfigurere så mye en kunne i god tid. Jeg ante ikke hvordan flyet ville reagere på en sånn glideslope. Klar for intercept. Vi fikk litt overshoot, men korrigerte det pent opp. King Air'n viser seg som den Jeepen den er. Null problem å holde/samt blø av litt fart, selv på en så bratt glideslope! Vel nede. Og takk for turen!
    2 points
  3. Han som har laget flightmodellen til denne DC-3en forklarer hvordan og hvorfor flyet føles ustabilt og backer det opp med originale flytestdata i denne videoen. Spesielt 19-26 minutter inn er interessante. Oppsummert: Flyet er aerodynamisk ustabilt og setter nesa opp istedenfor å senke den hvis man reduserer power, og motsatt, under 150 mph. og setter nesa opp ved lavere fart og nesa ned ved høyere fart, under 150mph. Dette fungerer for øyeblikket i simulatoren for takeoff: Sett -2 grader eller -17% elevator trim, flaps up. Ikke rør elevator. Halehjulet løfter seg da før hovedhjulene rundt 55 knop. Dersom du flytter for mye på elevator opp eller ned så har ikke halen nok effekt og nesa stiger til værs før flyet kan kontrolleres.
    2 points
  4. Det du ser i screenshottet der er airflow visualiseringen. Kan slås på eller av i assistance options, langt nede.
    1 point
  5. Synes det generelt var mye småbugs og issues med flyene og helikoptrene som kom. Flere var jo mer eller mindre ubrukelig. Beste så langt tror jeg at jeg vil si er Beaver som er laget av Blackbird (tidligere Milviz). Grunnen er blant annet at dette ikke var beta testet sammen med SU11. Da blir resultatet sånn som det her. Dem har åpenbart stresset med å få alt klart for å nå deadline. Hadde alt vært beta testet på samme måte som SU11 så hadde det vært noe helt annet.
    1 point
  6. Du har slått på noe debugging. Vet ikke helt hva du sikter til når du skriver termic? Er det termikk du mener? Det er i så fall noe helt annet. Det slår du på i weather UI. Husker ikke eksakt i farten hva det het, men det er en hake du krysser ut for.
    1 point
  7. Hei Stian , Jeg er gammel hardware mann og bygger selv mine rigger. Spør deg selv hva slags budsjett du tenker deg og om du ønsker å kjøre på 1080P/1440P eller 4K. En rekke muligheter her da...Jeg har en i7 9700K med AMD 6800XT skjermkort... de nye driverne til AMD gjør det veldig bra og er blitt dønn stabile. Dette passer til 1440P oppsett ...og så har jeg en Thrustmaster T.16000M (NB! Varianten med oransje lys, unngå den som er grønn)..... MSFS elsker low latency minne. Jeg har 32Gb (2x16) DDR4 3200 C16 nå men neste gang går jeg for dyrere DDR4 3600 C14 brikker og kanskje en i7 13700K med vannkjøling da. Det er viktig at du har en M2 SSD disk gjerne PCIE versjon 3 eller 4 om du har råd. Jeg gikk fra 1TB til 2TB på grunn av masse gratis flyplasser og annet snacks som du finner på Flightsim.to Honeycomb periferier er supre om du ønsker deg seriøse saker. Jeg startet med T.16000M fordi den er relativt rimelig i innkjøp men har god presisjon. Så er det mye å finne på Finn.no av brukte ting. Tips der er å holde deg til en verifisert selger som har karakter 10 . Kan du holder deg til RTX 3000 serien grafikkkort fra Nvidia eller AMD fra 6800XT oppover kan det bli veldig bra God Søndag mvh Erik
    1 point
  8. Ja det er et majestetisk land! Har dessverre aldri vært på Island, men har nå etter noen bugs her og der fått det til ganske bra i X-Plane
    1 point
  9. Knallfine bilder ! Jeg kjørte innom Akureyri i sommer, og kjenner meg godt igjen. Må bare ha denne flyplassen, Island har akkurat passelig avstand mellom flyplassene, og et fantastisk landskap for VFR og utfordrende vær
    1 point
  10. Om de er overlegne vet jeg ikke, men jeg har en laptop med i9 ett eller annet, og den er ihvertfall tregere enn min stasjonære med Ryzen 7 5800X3D med samme memory.
    1 point
  11. Min etterretning sier noe annet .....😉
    1 point
  12. Jeg har betalt vel 46 000 for dette systemet.
    0 points
Poengoversikten er satt til Oslo/GMT+01:00
×
×
  • Opprett ny...