Gå til innhold

Trenger vi ikke Treningskveldene lengre....


Arnt Kalseth

Anbefalte innlegg

Hei Folkens!

Er dere VERDENSMESTRE alle sammen????????

Men da må dere fortelle meg hvor dere flyr online, for jeg har ikke sett/hørt dere!

Så stor onlinetrafikk hører vel til skjeldenhetene.

Hadde noe her om dagen, med dårlig sikt på ENGM, 10 - 15 fly på TCAS'en min, og number 3 on ILS 19R, med illsint rødt blinkende fly foran meg på TCAS'en ... og Continue approach.... and expect late landing clearance....

men det mener jeg bestemt skyldtes en rekke engelskmenn som tok seg tid til å besøke oss (pluss et perfekt timet V-Widerøe fly da, selvfølgelig) ....

Vel tilbake til treningskveldene...

Jeg hadde fått påmelding og oppsettet for treningskvelden igår, hvor det var flere som var påmeldte.

En, 1, pilot og 1 - 2 controllere dukket opp....(den ene forsvant ved første kontakt). Men den andre fikk jo kjørt seg litt ihvertfall.......

Hvor er resten???? Er det absolutt ingen som vil fly online lengre?

Jeg vil jo MEGET STERKT anbefale dere å gjøre dette. Det blir en helt annen opplevelse, og blir veldig kjedelig å fly alene på sin egen PC etterpå.(Så er dere advart)

Og for de av dere som ikke har prøvd, det er bare å kaste seg uti det, og bli med på treningskveldene og lær.

Og de mere erfarne kan bli med og hjelpe nybegynnerne, og ikke minst ha det morro. Det er det disse treningene er til.

Og for ordens skyld;

Det vil jo ikke forundre meg at VACCN vil vurdere å slutte med treningskveldene hvis interessen er så laber, og når over halvparten av de som melder seg på ikke dukker opp......Hrmfssss.....

Jeg syns vi skal ta vare på dette flotte tiltaket som VACCN her har fått til, og slutte opp om dette. Husk at dere har vært amatører alle sammen engang. Og det er ikke alle som her en egen treningserver/treningskveld å gå til, eller benytte seg av. Så jeg syns at dere burde bruke denne og ta vare på dette kjempeflotte tiltaket.

Tilslutt, takk til Jan, som har stått på for dette!

Arnt Ok

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bra innlegg Arnt [image]images/icons/smile.gif" border="0[/image]

Etter det vi ser her på flightsim no so er det mange verdensmester her når det gjelder å skrive [image]images/icons/rolleyes.gif" border="0[/image]

Men ute på nettet er de ikke å se [image]images/icons/confused.gif" border="0[/image]

Men der trenger man ikke å være verdensmestere, det er vel det som er feilen at vi som flyr online ikke er bra nok til å fly å er mindre akseptert i dette dette fly miljøet [image]images/icons/tongue.gif" border="0[/image] [image]images/icons/grin.gif" border="0[/image]

Nei vi får holde oss online vi som er der og ikke blande inn

verdensmestere for da kan det hende at vi må lære noe vi ikke kan [image]images/icons/grin.gif" border="0[/image]

Arild [image]images/icons/grin.gif" border="0[/image] [image]images/icons/tongue.gif" border="0[/image]

[ 16-10-2001: Endret av: Arild Schubert ]

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Føler meg ikke truffet av kritikken din Arild fordi om jeg prøver å hjelpe de som har problemer med diverse ting angående FS selv om jeg i tillegg til å skrive, også flyr endel online når jeg har tid.

Jeg er oppe nesten hver kveld, ONLINE.

Og bare for å få det sagt med en gang, jeg føler meg ikke som Verdensmester hverken hva skriving eller flyving angår.

La nu folk få bestemme selv hvor mye de vil skrive eller fly, og skrem for all del ikke bort noen med slike innlegg.

Og til slutt: Hvor har du det fra at noen er mindre akseptert i simmermiljøet fordi de flyr online? [image]images/icons/shocked.gif" border="0[/image] [image]images/icons/shocked.gif" border="0[/image]

Hans Olav

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sorry men det var ikke ment som noe kritikk av noen [image]images/icons/wink.gif" border="0[/image]

men at vi som er online vi er ikke verdensmestere å at vi gjør feil vi også [image]images/icons/grin.gif" border="0[/image] uten at vi blir utskjelt av den grunn [image]images/icons/wink.gif" border="0[/image]

Så det er ingen grunn til å la være å komme onlin om man er ny, de blir da tatt godt imot å får som regel hjelp av de som er litt erfaren i å fly.

DET ER INGEN SOM ER VERDENMESTER ELLER BLIR DET OM DE ER ONLINE ELLER IKKE, DET ER TROSS ALT EN LEK OG IKKE BLODIG ALVOR OM MAN FEILER [image]images/icons/grin.gif" border="0[/image]

Så ikke misforstå meg at dette var en kritikk. [image]images/icons/rolleyes.gif" border="0[/image]

Jeg anbefaler alle til å fly online.

Det jeg skev at vi er mindre verdig var ment at vi som er online ikke er verdensmestere om vi sitter å skriver eller er online,

Men et hint yil de som kvier seg til å kople seg opp online

ikke skal tro at vi er bedere en dem [image]images/icons/grin.gif" border="0[/image]

Arild [image]images/icons/grin.gif" border="0[/image]

[ 16-10-2001: Endret av: Arild Schubert ]

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei Arnt..Veldig bra sagt [image]images/icons/cool.gif" border="0[/image] [image]images/icons/cool.gif" border="0[/image] Satt som ENGM_TWR i går,debuterer som ATC for andre gang og det er bare en ting å si VELDIG ARTIG!! [image]images/icons/grin.gif" border="0[/image] [image]images/icons/grin.gif" border="0[/image] men lite trafikk desverre kun to fly å betjene (VWF-012 og SAS354) det sto jo 6 piloter påmeldt,så folkenkens: MØT OPP PÅ NESTE TRENINGSKVED!

LN-EMK(HEAVY)

VWF-040

Debutant som ATC

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei Arnt!

Skulle gjerne vært med på treningskveldene,men så er det dette med påmelding da.

Er av forskjellige grunner litt avhengig av å logge meg på litt på sparket.

Da blir det bare dumt å melde seg på og ikke kunne delta likevel.

Jeg er definitivt ikke verdensmester og kunne sannlig trenge både en og to og hundre treningstimer,for den saks skyld.

Hvor nære opptil treningskvelden har du mulighet for å ta i mot påmelding? Selvsagt er det behov for treningskveldene,så jeg håper inderlig at de som har mulighet benytter seg av tilbudet.

mvh per

[image]images/icons/smile.gif" border="0[/image]

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ett råd som jeg bruker:

1. Meld deg på i god tid!

2. Merk av på kalenderen!(dato/klokkeslett)

3. Si til kjærringa/dama/venner: I kveld skal du/dere bare glemme å snakke til meg etter Kl.21:00

4.Sørg for å ikke ha noen avtaler denne kvelden!

Alt dette gjøres i god tid i forveien

[image]images/icons/grin.gif" border="0[/image] [image]images/icons/grin.gif" border="0[/image] [image]images/icons/grin.gif" border="0[/image] [image]images/icons/grin.gif" border="0[/image] [image]images/icons/grin.gif" border="0[/image] [image]images/icons/grin.gif" border="0[/image] [image]images/icons/grin.gif" border="0[/image] [image]images/icons/grin.gif" border="0[/image]

LN-EMK

VWF-040

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei Folkens

Takker Arnt for ditt innlegg vedrørende Treningskveldene i regi av VACC NORWAY.

Årsaken til at vi nå bare kjører dette hver 14 dag er nettopp den "lave" interessen for dette iniativ fra oss i Vacc Norway.

Vi forsøker med disse kveldene å få til ett opplegg hvor man kan kontrollere/fly sammen "lytte og lære / prøve å feile". ( det er ingen av oss som er utlært ennå, tror jeg da..)

Vi kjører dette på en egen server derfor kan ALLE enten du er registrert i VATSIM eller ikke, Nybegynner eller viderekommen kontroller/Pilot, være med å fly sammens med andre og få Air Trafic Service fra flyplass til flyplass med "reel weather etc"

På disse kveldene forsøker vi som er med å hjelpe hverandre slik at alle kan få ett innblikk i hva som vil skje når du satser på å gå til VATSIM sine servere for å fly. Du skal da ha fått ett innblik i hva som venter deg der.

Vi har nå satt opp ett trenings-program som vil foregå frem til jul, og jeg oppfordrer så mange som mulig til å være med på dette.

Det er først og fremst "nybegynnere" vi er ute etter, men dere som er kommet litt videre både som pilot og kontroller er også hjertelig velkomne til å være med på disse kveldene, det gjør det bare enda mere interessant og lærerikt.

Dere kan "hjelpe" til veilede og gi litt informasjon til de som forsøker seg for første gang i dette miljøet vårt. Det er alltid morro å få hjelp, råd og vink, noe vi ikke alltid har tid til når vi er på VATSIM serverne.

Jeg vil be alle som ønsker å være med på disse kveldene fremover om å benytte påmeldings-skjema her:

http://training.vaccn.org" TARGET=_blank>Trening

Klikk Norsk flag - Treningskvelder - Påmelding

Det er til stor hjelp under planleggingene av disse kveldene, og det MÅ planlegges.

Neste Trening blir NESTE MANDAG 29.10.01 KL 2100-2300.

Sjekk link over for program.

Det hadde vært fint å få med flere 2 ATC og 1-2 piloter neste gang, er ikke akkurat inspirerende hvis interessen for disse kveldene fortsetter å være så lav som nå, men som sakt over vi kjører til jul i allefall så får vi se..

Jeg håper immidlertid at vi kan få noen flere påmeldte og at disse kveldene kan bli til noe som er gøy så vel for Controllere som piloter og hjelpere.

Så vel møt.

Er det noen av Dere som har problemer med oppkobling, SQ-box eller andre ting og tang, ta kontakt, og vi vil hjelpe dere så godt vi kan.

Med hilsen

Jan Kristiansen ACCNOR5

Online Traning Manager

accnor5@vaccn.org

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei, jeg er en av de to som fløy på treningskvelden sist. Jeg anbefaler på det beste å bli med, hvis en ønsker å øve seg, men OG HVIS MAN HAR SPØRSMÅL TIL ONLINE FLYGING.De som sitter og betjener oss har jo kjempepeiling på dette, og svarer gjerne på norsk hvis det er noe du lurer på. Og så er det jo så koselig å høre på når Jan (?) og Arnt (?) snakker sammen. Masse å lære!!!!

Et spørsmål til de som styrer med dette. Er det mulig å drive reklame for treningskvelden i andre forum en det som er gjort nå? Er alle onlinere inne på disse sidene? Kanskje invitere andre online miljø? Reklamere på vatsim sine sider el.??

STå på, dette er kjempetopp.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Heisann Arild!!

Det går fint å bare lytte en gang uten å fly. Du må bare ha installert ett program som heter Roger Wilco så kan du lytte så mye du vil. [image]images/icons/wink.gif" border="0[/image]

Du må bare ha IP-adressen til den ATC`en du vil høre på.

Vil du f.eks høre på ENOS__V_CTR trykker du bare inn IP som "rw.tt.luth.se/enos_v_ctr

[ 19-10-2001: Endret av: Kenneth Lima ]

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Klarer ikke dy meg...må nesten skrive litt jeg også. For et år tid siden (ca.??) startet jeg med online flyvning...KJEMPEMORO. Men så har det blitt litt knapp tid i det siste + at jeg nå har installer Win XP....så jeg gidder ikke stresse med å legge inn FS 2K enda en gang...venter heller til FS 2K2 kommer til uka....24 okt.?!?! [image]images/icons/grin.gif" border="0[/image] [image]images/icons/grin.gif" border="0[/image] Det er rimelig mye jobb med å legge inn simmen med SB , navigatorer og for å ikke snakke om sceneryene.....MEN jeg kommer tilbake som et skudd når FS 2K2 er lagt inn på maskinen... så da sees vi... [image]images/icons/cool.gif" border="0[/image] [image]images/icons/cool.gif" border="0[/image]

Lenke til kommentar
Del på andre sider

quote:

Opprinnelig postet av Stig Harald Ådland:

Men hvis man skal fly fra Oslo til Bergen og av ATC finnes det bare ENBR_V_APP, har man da ikke ATC på Gardermoen eller kan ENBR_V_APP ta over der også??? Altså er da kun ENBR APPORACH kontrollert og resten av Norge ukontrollert???

Hei Stig Harald,

Siden ingen av ATC-gutta har svart deg ennå, så kan jeg jo si at i et slikt tilfelle ville jeg ha forespurt ENBR_V_APP om han kunne gi service for Gardermoen. (Hvis jeg vil ha ATC) Har vedkommende da tid til deg vil du npok få det, men er det mye å gjøre i bergen vil han be deg ta kontakt senere...

Hvis ikke hadde jeg bare tatt av, gjerne gitt melding i SB'en på UNCOM-kanalen om taxiing og takeoff hvis det er andre fly i nærheten av deg.

Normalt sett (tror jeg) vil i et slikt tilfelle Gardermoen og rsten av Norge være ubemannet. ENBR_V_APP har kun et begrenset område rundt Flesland som "sitt" område.

 

Arnt OK

WIF002/SAS354

Lenke til kommentar
Del på andre sider

quote:

Opprinnelig postet av Einar Kristiansen:

Hei Arnt..Veldig bra sagt [image]images/icons/cool.gif" border="0[/image] [image]images/icons/cool.gif" border="0[/image] Satt som ENGM_TWR i går,debuterer som ATC for andre gang og det er bare en ting å si VELDIG ARTIG!! [image]images/icons/grin.gif" border="0[/image] [image]images/icons/grin.gif" border="0[/image] men lite trafikk desverre kun to fly å betjene (VWF-012 og SAS354) det sto jo 6 piloter påmeldt,så folkenkens: MØT OPP PÅ NESTE TRENINGSKVED!

LN-EMK(HEAVY)

VWF-040

Debutant som ATC

Ja Einar gikk jo bra det der.....

Bare få deg over på Voice også nå så.....

Arnt OK

Lenke til kommentar
Del på andre sider

quote:

Opprinnelig postet av Daniel Gjerstad:

Enig....

faktisk har jeg ikke brukt voice før. Har prøvd som pilot, men har som sagt problemer med fs2k og SB.

Uansett virker det litt vanskelig å være ATC med voice; litt mye å tenke på (?)

Bør jeg forresten kjøpe headset [image]images/icons/confused.gif" border="0[/image]

Hei Daniel,

Jeg er "bare" pilot da......

men vil tro at det faktisk er lettere med voice. Tingene går mye raskere og enklere. Det er bare å lære seg frasene, så kommer resten av seg selv....

Og ja, mener bestemt at et headsett er en stor fordel.

Arnt Ok

Lenke til kommentar
Del på andre sider

quote:

Opprinnelig postet av Arild Oldervoll:

Hei!

Lurte på om det gikk an å bare se/høre på en gang, uten å fly? [image]images/icons/confused.gif" border="0[/image] Ville vert lettere å komme i gang da.

Hei Arild,

Jada dette gjorde jeg også før jeg begynte med voice selv....

Satt i timesvis og hørte og hørte......noterte og hørte......

og grudde meg noe FRYKTELIG før den første gangen husker jeg....

Er vel bare å kaste seg uti det , tenker jeg.....

Gjør som det nevnes her, logg inn på rw.tt.luth.se/ENOS_V_CTR eller /ENGM_V_APP som er de to mest brukte tenker jeg.

Det går jo også an å logge seg på i SB som pilot og bare stå på Gardermoen, eller et annet sted det er trafikk. bare avtal med ATC på stedet så er ikke dette noe problem, og lytte og se på trafikken og klareringer.

 

Arnt Ok

Lenke til kommentar
Del på andre sider

quote:

Opprinnelig postet av Robert Kojan:

Klarer ikke dy meg...må nesten skrive litt jeg også. For et år tid siden (ca.??) startet jeg med online flyvning...KJEMPEMORO. Men så har det blitt litt knapp tid i det siste + at jeg nå har installer Win XP....så jeg gidder ikke stresse med å legge inn FS 2K enda en gang...venter heller til FS 2K2 kommer til uka....24 okt.?!?! [image]images/icons/grin.gif" border="0[/image] [image]images/icons/grin.gif" border="0[/image] Det er rimelig mye jobb med å legge inn simmen med SB , navigatorer og for å ikke snakke om sceneryene.....MEN jeg kommer tilbake som et skudd når FS 2K2 er lagt inn på maskinen... så da sees vi... [image]images/icons/cool.gif" border="0[/image] [image]images/icons/cool.gif" border="0[/image]

Det gjør vi Robert, velkommen skal du være...

Eneste er at SB/FSUIPC ikke er ferdige til bruk for FS2k2 ennå, så det er muligens du må vente noen dager til da...... før opplogging derfra mener jeg.....

Men det jobbes med saka........

Arnt OK

Lenke til kommentar
Del på andre sider

quote:

Opprinnelig postet av Arnt Kalseth:

Det gjør vi Robert, velkommen skal du være...

Eneste er at SB/FSUIPC ikke er ferdige til bruk for FS2k2 ennå, så det er muligens du må vente noen dager til da...... før opplogging derfra mener jeg.....

Men det jobbes med saka........

Arnt OK

[image]images/icons/cool.gif" border="0[/image] Jepp jeg kommer tilbake jeg, det tar vel ikke så lang tid før SB ligger klar til FS 2k2 vel...???

Sliter litt med XP, så jeg valgte å installere win 2k igjen...

Sliter litt med lydkortet....

Men men , det retter seg nok før FS 2K2 kommer ut håper jeg...

Trenger en liten opp"freshing" av bruken av SB og voice tenker jeg....

Gleder meg...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i diskusjonen!

Du kan poste innlegg nå og registrere deg senere. Hvis du har en brukerkonto kan du logge inn nå for å poste med din egen konto.

Gjest
Skriv svar til emnet …

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere innhold har blitt gjenopprettet.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Opprett ny...