Gå til innhold

Dårlig med ATC ???


Gjest

Anbefalte innlegg

Hei gutter.....

Kor e dokker????

Har nå flydd online (som det heter) i flere dager, men har ikke klart å finne noe ATC ennå.(med ett unntak, Mathias)

For en tid tilbake "krydde" det jo av dere hver eneste kveld/dag, men hvor har dere tatt veien nå?

Er det dere som svarte ja på spørreundersøkelsen til Dag i forrige uke?????

Nå må jeg jo si at jeg har flydd stort sett nord for Sinsenkrysset disse dagene da, mulig dette er en årsak, men skulle dette ha noe å si da.??

Ser jo også på VACC Norway sine sider at de IHVERTFALL skal bemanne NordNorge HVER SØNDAG!!??? (Men har de gjort det)??

Anybody?

 

Arnt Ok

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Premium Medlem

Enig med Arnt på dette!

Har jo "mast" litt om dette i det siste (alle flyr for VNoAf) Og synes at når det kveld etter kveld er relativt mange fly i ENBD_ctr området flest VWF fly, men også andre les:hsk-er og snt-er, uten at noen gidder så er det rett og slett litt "muffens". Må vi få endra rutetabellen og tilpasset til rundt ENGM??? Æ bærre spørr?

(kom ikke med at vi er så få i Norge osv...)

No hard feelings ¦))

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei igjen,

Syns jo at det er KJEMPEFLOTT de av dere som online når dere kan. Syns ikke at det er kjempeflott når dere bare logger dere på som OBS og sitter der en times tid.

Da kunne dere heller ha kontrollert litt.

Ser at dere er 79 medlemmer.

Hvis dere da tar en dag hver i uka, så skulle dere (i teorien) klare å bemanne 10 posisjoner HVER DAG.

Dette skulle vel da tilsi at det IKKE er noen grunn for at ikke hele Norge kunne være bemannet hver kveld?

Eller, er det slik at medlemmene som opererer på VACC Norway sine sider er slik som VNOAF sine, stort sett inaktive medlemmer? (av frykt for å erte på meg alle her nå)

Hvordan stiller det seg til medlemmene, blir de inaktive etter en tid hvis de ikke er ute og kontrollerer? Eller kan man bare ta en test, og komme tilbake et år senere og begynne å kontrollere?

Kanskje det hadde vært en ide med at de som er inaktive blir fjernet fra listene?

Eller blir satt f.eks. "ikke operativ"??

Syns jo at det burde en viss aktivitet da, hos medlemmene til VACC Norway, for å kunne holde dette ved like, og ikke bare stå på listen som medlem uten å kontrollere i det hele tatt. Hva er da vitsen?

vel, vel, syns ihvertfall at NOE burde skje med dette, da det den senere tiden virker som om ATC i Norge er veldig dalende!!(med unntak av ENOS da)

Arnt OK

Lenke til kommentar
Del på andre sider

quote:

Opprinnelig postet av Arnt Kalseth:

Eller, er det slik at medlemmene som opererer på VACC Norway sine sider er slik som VNOAF sine, stort sett inaktive medlemmer? (av frykt for å erte på meg alle her nå)

Hvordan stiller det seg til medlemmene, blir de inaktive etter en tid hvis de ikke er ute og kontrollerer? Eller kan man bare ta en test, og komme tilbake et år senere og begynne å kontrollere?

Kanskje det hadde vært en ide med at de som er inaktive blir fjernet fra listene?

Eller blir satt f.eks. "ikke operativ"??

Arnt OK

 

Hei Arnt.

VACC norway kan ikke ta ifra kontrollere retten til å kontrollere, selv om de er inaktive. Controllere er tildelt CID av SATCO, og den gjelder uansett om man er inaktiv eller ikke. SATCO har ikke noe policy på å ta CID'en ifra inaktive piloter. Du kan godt ha CID i mange år uten å ha kontrollert noen gang. Skal VACC norway kunne ta retten til å kontrollere ifra noen (pga av inaktivitet), må det være SATCO som kommer med en slik endring i reglene. VACC norway har SUP'er som kan utestenge kontrollere pga. av misbruk, uredelig oppførsel osv, men de kan ikke røre noen som er inaktive.

Nå spør du deg sikkert: Har han derre Rød CID? joda jeg har det, men jeg kontrollerer omtrent aldri nå lengre. Gjorde det masse før, da fløy jeg aldri online, bare satt som kontroller. Men det var i "de gode gamle dager", dvs for en 3 - 3.5 år siden. Jeg har en mistanke om at en av grunnene til at mange ikke kontrollerer lengre er at det har blitt for seriøst kanskje? Dess flere regler og forskrifter SATCO og VACC'er lager for sine kontrollere, dess flere ramler av er min teori. Få trivsels faktoren på plass igjen, og jeg er sikker på at kontrollerne dukker opp igjen. Er jo mere gøy å fly er det nok mange av de som syns, for da har de ikke det samme presset fra regler og prosedyrer osv.

Jan Roar Rød

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei.

Som Jan Roar Rød sier så kan vi ikke bare kaste ut ATC som ikke er aktive. Det har vi ingen rett til.

Du kan jo selv gå gjennom sidene og se hvem som er aktive. Skulle tro du finner ut at ca. 10-15% av de som står oppført er aktive medlemmer av VACCN.

Dessuten, man kan ikke tvinge folk til å drive med en hobby. Det er tross alt en hobby og ikke en jobb.

Jeg vil heller ikke si det er kun for lite ATC. Hvor er trafikken. Satt som ENOS på fredag (tror jeg) og da hadde jeg vel noe sånt som 5/6 fly. På 2 timer. Hva er det for noe da?

Se det fra vårt synspunkt og er dere snille.

Og når det først er ATC online, som oftest rundt ENGM som blir resultatet når det er så lite trafikk, så ser vi fly som flyr ENTC-ENAN og f.eks. ENVA-ENBR.

Hvorfor ikke utnytte det når det først er ATC. Fly dit hvor det finnes ATC og ikke rundt alene oppe i ødemarka.

Tenk på pilotene. Flyr flere kontrollerer flere, kontrollerer flere, flyr flere.

Som jeg har sagt mange ganger; ALT HENGER SAMMEN!

Tenk over det....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei.

Nå er det slik at både Torsdag og Søndag arrangerer de nordiske landene en ukentlig fly-in dag. Dette er ikke en dag hvor VACC'ene setter opp flygeledere, men en dag hvor hver enkelt må finne ut om han vil hjelpe.

Sjekk ut http://vaccn.org"'>http://vaccn.org" TARGET=_blank>http://vaccn.org på events for mer info om disse kveldene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

quote:

Opprinnelig postet av Mathias Tangvall:

Hei.

Nå er det slik at både Torsdag og Søndag arrangerer de nordiske landene en ukentlig fly-in dag. Dette er ikke en dag hvor VACC'ene setter opp flygeledere, men en dag hvor hver enkelt må finne ut om han vil hjelpe.

Sjekk ut
"'>http://vaccn.org" TARGET=_blank>http://vaccn.org på events for mer info om disse kveldene.

Ok, greit nok dette Mathias, men hvor er Controllerne?????

Eller er det slik at det bare er å arrangere uten å ordne med controllere???

Da kan vi vel like godt ha flyinn hver dag hele uka hele året da vel, eller.....

Tra la la?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei.

Nei, det er ikke organisert med controllere. Det er som jeg sa en dag hvor man kan regne med at det er Controllere online. Regne betyr ikke at det er sikkert.

Dette er opp til hver enkelt. Man kan ikke tvinge folk!!

Og det virker som om onlinepiloter nå sitter og sier det er for lite kontrollere uten å sjekke hvor mange det er av dem selv.

Se på whazzup hvor mange piloter som er online til hver tid. Med en gang det blir flere fly blir det flere controllere og omvendt.

Det går ikke å skylde på en part her folkens!

Det går ikke ann å si at det ikke er nok controllere online når det heller ikke er noen piloter online. Det er ikke noe gøy å sitte der helt alene med 2 fly i timen. Det er enda mer kjedelig enn å fly alene!

Dessuten, hva skjer når jeg åpner ENOS_CTR f.eks?

Jo det skal jeg fortelle deg, det dukker opp VWF fly rundt om kring oppe i nord uten ATC. Det finnes et par SAS fly på vestlandet, men å fly til ENGM/ENTO/ENRY/ENCN det kommer ikke over dem. Hva er det for noe?

Jeg kan ikke drive å flytte med rundt i Norge med flyene, jeg må være avhengig av at de kommer hit.

Piloter; ta litt selvkritikk!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

quote:

Opprinnelig postet av Jan Roar Rød:

 

Hei Arnt.

VACC norway kan ikke ta ifra kontrollere retten til å kontrollere, selv om de er inaktive. Controllere er tildelt CID av SATCO, og den gjelder uansett om man er inaktiv eller ikke. SATCO har ikke noe policy på å ta CID'en ifra inaktive piloter. Du kan godt ha CID i mange år uten å ha kontrollert noen gang. Skal VACC norway kunne ta retten til å kontrollere ifra noen (pga av inaktivitet), må det være SATCO som kommer med en slik endring i reglene. VACC norway har SUP'er som kan utestenge kontrollere pga. av misbruk, uredelig oppførsel osv, men de kan ikke røre noen som er inaktive.

Nå spør du deg sikkert: Har han derre Rød CID? joda jeg har det, men jeg kontrollerer omtrent aldri nå lengre. Gjorde det masse før, da fløy jeg aldri online, bare satt som kontroller. Men det var i "de gode gamle dager", dvs for en 3 - 3.5 år siden. Jeg har en mistanke om at en av grunnene til at mange ikke kontrollerer lengre er at det har blitt for seriøst kanskje? Dess flere regler og forskrifter SATCO og VACC'er lager for sine kontrollere, dess flere ramler av er min teori. Få trivsels faktoren på plass igjen, og jeg er sikker på at kontrollerne dukker opp igjen. Er jo mere gøy å fly er det nok mange av de som syns, for da har de ikke det samme presset fra regler og prosedyrer osv.

Jan Roar Rød

Vel, det var jo ikke meningen at man skal ta fra de CID'en da.

Det jeg tenkte på, var at man bør vel holde en viss standard, og den standarden får man vel ikke bare ved å være medlem, men heller ved å være online og kontrollere.

Seriøsiteten kan vel være grei for å få det så nærme real life som mulig vel? Noen regler kan man vel ha, andre ikke kanskje, men det er vel en annen diskusjon?

Og til tross for dette har vi det jo VELDIG MORO online, så jeg syns trivselfaktoren er virkelig til stede [image]images/icons/smile.gif" border="0[/image]

Det eneste vi mangler (enkelte steder i landet)er ATC, og det var liksom dette jeg etterlyste da!

Og hvis man skal sitte og tenke på et press for lover/regler når man er online, da er man kanskje litt usikker? Når man har vært online en tid, vil dette presset forsvinne, og man får det morsommere.

Man sitter da ikke å tenker på presset fra lover/regler når man f.eks kjører bil, gjør man vel, eller gjør man det?

Arnt Ok

Lenke til kommentar
Del på andre sider

quote:

Opprinnelig postet av Mathias Tangvall:

Hei.

Nei, det er ikke organisert med controllere. Det er som jeg sa en dag hvor man kan regne med at det er Controllere online. Regne betyr ikke at det er sikkert.

Dette er opp til hver enkelt. Man kan ikke tvinge folk!!

Og det virker som om onlinepiloter nå sitter og sier det er for lite kontrollere uten å sjekke hvor mange det er av dem selv.

Se på whazzup hvor mange piloter som er online til hver tid. Med en gang det blir flere fly blir det flere controllere og omvendt.

Det går ikke å skylde på en part her folkens!

Det går ikke ann å si at det ikke er nok controllere online når det heller ikke er noen piloter online. Det er ikke noe gøy å sitte der helt alene med 2 fly i timen. Det er enda mer kjedelig enn å fly alene!

Dessuten, hva skjer når jeg åpner ENOS_CTR f.eks?

Jo det skal jeg fortelle deg, det dukker opp VWF fly rundt om kring oppe i nord uten ATC. Det finnes et par SAS fly på vestlandet, men å fly til ENGM/ENTO/ENRY/ENCN det kommer ikke over dem. Hva er det for noe?

Jeg kan ikke drive å flytte med rundt i Norge med flyene, jeg må være avhengig av at de kommer hit.

Piloter; ta litt selvkritikk!

 

He he,

Som du sikkert vet Mathias, flyr mange av oss for VA'er, av forskjellig sort, som også du gjør. Da flyr vi de rutene vi får tildelt, og det er ikke alle de rutene som går til Oslo eller deromkring.

Derfor vil det vel være naturlig at du vil se trafikk andre steder enn bare rundt Vestli :-)

At du ikke kan flytte Norge rundt etterhvert som vi flyr, var aldri meningen min heller, poenget mitt er at det er flere enn deg som er medlem av VACC Norway, hvor er de?

Og når det da står annonsert på sidene til VACC Norway at det er flyinn i NordNorge hver søndag, forventer vi da ikke at VACC Norway også stiller med mannskap, eller er ikke dette vanlig?? (10 holdings TGA?)

Tra la la??

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei.

Det står at det er flyin, men ikke på den måten som f.eks. Gardermoen Summer Overload.

Dette er en dag hvor det skal være, og veldig ofte er mye trafikk.

Kan selvsagt kun snakke for meg selv, men jeg kommer da i hvertfall online minst 3 ganger i uka. Er ikke ofte det er mye trafikk da.

Og selv om dere flyr for VA (noen som jeg ikke gjør Arnt [image]images/icons/tongue.gif" border="0[/image] ) så er det mulig å fly "charter" ruter, altså de rutene dere har mest lyst til å fly. Ingen som kommer med en propell og slår deg i huet med den (håper ikke vedkommende jeg nesten siterte ble sur nå da) hvis du skulle velge å fly utenom ruten.

Det er i hvertfall min mening.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

quote:

Opprinnelig postet av Mathias Tangvall:

Hei.

Det står at det er flyin, men ikke på den måten som f.eks. Gardermoen Summer Overload.

Dette er en dag hvor det skal være, og veldig ofte er mye trafikk.

Kan selvsagt kun snakke for meg selv, men jeg kommer da i hvertfall online minst 3 ganger i uka. Er ikke ofte det er mye trafikk da.

Og selv om dere flyr for VA (noen som jeg ikke gjør Arnt [image]images/icons/tongue.gif" border="0[/image] ) så er det mulig å fly "charter" ruter, altså de rutene dere har mest lyst til å fly. Ingen som kommer med en propell og slår deg i huet med den (håper ikke vedkommende jeg
nesten
siterte ble sur nå da) hvis du skulle velge å fly utenom ruten.

Det er i hvertfall min mening.

Vel vel vel, Syns jo å ha sett navnet ditt på noen lister rundt omkring....

Skummelt.........med den propellen mener jeg, eller var det......(...?)

Ble det ingen holding?

Er jo litt synd at ikke statistikken til SATCO er oppegående, da hadde vi jo sett det svart på hvitt hvordan dette ligger an, om det er mindre eller mere enn tidligere.

Regner med at dette blir i orden bare NE-USA - serveren blir oppegående igjen, så får vi jo se da.

Men det er jo ikke bare du som er hos VACC Norway? Hvor er de andre da? Hadde jo vært artig å fått høre meningen deres også?

Og spørsmålet om det bare er Oslo som skal bemannes hver kveld..... Tidligere var det jo ATc både i Oslo, Stavanger, Trondheim OG Bodø, Samtidig!

Arnt Ok

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei.

Å se navnet mitt er ikke det samme som at jeg flyr....

At kun ENOS/ENGM blir bemannet er jo ikke rart. Når det er så få piloter som flyr og mesteparten av dem flyr til/fra ENGM så vil i hvertfall jeg sitte der.

Dessuten så er det vel kanskje den byen som har flest Controllere? Eller hva?

For meg så er det slik at ENGM er den flyplassen jeg kjenner mest og har mest lyst til å controllere på. Slik blir det bare.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Premium Medlem

Før noen begynner å føle seg angrepet, så skal det sies, (som også Arnt sier lenger opp) at Mathias er jo en av de få som har vært rimelig til stede de siste ukene!

Det flere med meg har opplevd i det siste er at det til tider er bra med fly på rutene til VWF og VNoAF i Nord, (flere kvelder med 5-8 fly som flyr ruter mellom plassene i fra Trondheim til Kirkenes, og de fleste av disse rutene går over flere legs, dvs hver pilot er ofte pålogga ca 40-50 minutter (ofte lengre, det som er litt forunderlig er at ingen finner det interessant å være ATC da? Jeg vet ikke hvilket tidspunkt som er mest attraktivt å være online, men på meg virker det som om at det nesten hver kveld er flere VWF ere og VNOAF ere pålogget fra ca 22:00 og utover.

Men hvorfor komer ikke flere av dere ATC på banen her nå? Er Mathias talsmann og taler for alle, kunne jo vært interessant å få høre om det stemmr det JRR sier om at det kanskje er blitt for seriøst det hele og at mange ueæfarne controllere "kvier" seg for å være online, og bare sitter og lusker som "OBS" på PC?

Jeg håper at dere ikke tar dette "kjøret" som sur kritikk, vi er jo alle interessert i best mulige forhold for alle og at opplevelsen med å fly/controllere online skal bli hyggelig underholdning for alle.

Vi må kanskje også vente oss litt lavere aktivitet på denne årstiden med lyse netter og temperaturer over 10+(joda det er snart grønt i Tromsø nå!)

MVH

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er ganske enig med Mathias.

Synes det er gøy og controllere på den flyplassen jeg kjenner best og i det området jeg kjenner best.

Det hadde jo gått ann og delt inn VACCN i 4 soner, Oslo, Stavanger, Trondheim, Bodø (Center) [image]images/icons/rolleyes.gif" border="0[/image]

Så hver av sonene hadde et lite "ansvar" for å holde åpent... (det må jo selfølgelig gå ann og controllere i Oslo hvis du bor i stavanger sonen...)

En ting til er jo at hvis piloter vil ha ATC så må de jo fly der det finnes controllere [image]images/icons/tongue.gif" border="0[/image] Heller fly Charter hvis de må det.

Det blir nok litt fler som kommer online når Statestikken kommer opp igjen (så du kan se om det er noe ATC/Piloter og Hvor de er)

[image]images/icons/shocked.gif" border="0[/image] [image]images/icons/tongue.gif" border="0[/image] [image]images/icons/grin.gif" border="0[/image]

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei alle!

Så en utfordring lenger opp her om å få flere på banen, så jeg får vel si et par ord jeg også.

Det er supert at oppegående virtuelle flyselskaper trekker online-trafikk. Det er også morro at denne trafikken går litt utenom tidligere opptrådde stier. Men det jeg syns er mest spennende med å være ATC er å kontrollere fly i relasjon til andre fly, altså ikke bare i forhold til bakken. Det er det som gjør at jeg ofte velger hjemlige trakter (ENGM) når jeg skal kontrollere.

For selv om det er mer trafikk på uvante steder nå enn før, er det (enda) ikke nok til å skape køer i luftrommet. Selvsagt venter jeg ikke at det skal være så mye trafikk, men la oss ta et eksempel:

I det siste har jeg kikka innom ProController flere ganger for å se om det var noe trafikk å ta hånd om. Da har jeg sett et og annet fly på østlandet og gjerne en 4-5 i nord. Jeg føler da at hvis jeg setter meg på Bodø blir jeg for det meste sittende å bla i kart for å finne minstehøyder, retninger på approacher og den slags. Det er forsåvidt greit nok, men det føler jeg er mer spennende når jeg flyr selv. Så da ender det med at jeg tar en tur i cockpiten i stedet...

Dette er allerede et lengre innlegg en jeg hadde tenkt det skulle være så, nå nok. [image]images/icons/grin.gif" border="0[/image]

-Trond-

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei alle piloter og controllere [image]images/icons/wink.gif" border="0[/image]

Jeg er relativt ny innefor ATC på nettet,har flydd litt online med og uten ATC. [image]images/icons/grin.gif" border="0[/image] Best med ATC, men det er ikke alltid det passer slik.

At det er området rundt ENGM og sørnorge generelt som er best belagt med ATC, faller ganske naturlig, i og med at den delen av Norge er ( stort sett) mest traffikert.Fly fra sverige, danmark, finland osv.... [image]images/icons/smile.gif" border="0[/image]

Gardermoen er som kjent Norges hovedflyplass, like it or not. Når ENGM_APP ikke er oppe faller det meg naturlig å bemanne ENOS_CTR først, og prøve å hendle sørnorge (nord til ENVA) så godt jeg kan.

Sjøl bor jeg i Bergen og skulle ønske mer trafikk til og fra Bergen med ENOS_CTR oppe. Hvis trafikken er der kobler jeg meg gjerne opp som ENBR_APP, men ikke hvis det er bare 1 eller 2 fly. [image]images/icons/wink.gif" border="0[/image]

SÅ er det en vesentlig ting, Jeg liker å fly litt og, dermed er det ikke alltid jeg ønsker å være ATC. Man skal jo tross alt bruke MFS`en og [image]images/icons/grin.gif" border="0[/image].

Hvis det er lite trafikk kobler jeg meg opp som pilot og hvis det er mye trafikk kobler jeg meg opp som ATC.

Ikke bare klag og syt, gjør noe med det. [image]images/icons/wink.gif" border="0[/image]

( ikke ta dette ille opp...please)

[ 05-06-2001: Endret av: Mark - Rune Bannister ]

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei

Det ble etterlyst flere kommentarer fra controllere.

Selv flyr jeg vel like mye som jeg kontrollerer, og jg har vært med i gamet ganske lenge (kom inn for 3 år siden, litt etter at SB/PC greiene startet). En ting er sikkert (mener nå jeg), aktiviteten i luftrommet i norge har sunket betraktlig siste året.

Det hendte ofte at jeg fløy ENGM-ENZV, og da hadde man ENGM App, ENOS Ctr, ENST Ctr, og ENZV App.

Nå er det desverre slik at vi ligger litt utenfor allmenn trafikk i Europa. Se på EKCH, hvor mye trafikk det er det. Eller ESSA (det har litt med at det er mange svensker som ofte er ute å flyr da).

Og siden ENGM ER hovedflyplass, og egentlig den som på en måte er nærmest Europa, vil det selvfølgelig være her det bemannes mest (Og siden jeg bor i Oslo, er jo dette det stedet som ligger mitt hjerte nærmest).

Noen kommenterte at man burde ha en fast tid da man gikk online. Uoffisielt er denne tiden 21.00, tror jeg. Jeg pleier i hvertfall å starte da, enten som controller eller som pilot.

En ting er i hvertfall sikkert. De gangene jeg har flydd i det siste, og det har vært endel controllere online, har vært utrolig fine. Husker spes en tur ENVA-ENGM. Hadde ENVA App, ENOS Ctr og ENGM App. Det var fint vær hele veien, men solnedgang og visual app på 01R. Lå i kø nedover MES 2E, var vel en eller to foran meg, og en bak meg. De som ikke har prøvd, har virkelig gått glipp av noe!

Og i steden for å "krangle", bør vi heller se det fra den positive siden, og oppfordre folk til å være med. Alle seniorer og nybegynnere. Bare controllerene vet at du er nybegynner, så vil de ta ekstra godt vare på deg, fordi du er unik. :-) Og det er mange ting å holde styr på, selv i den virtuelle verden. Men det kommer etterhvert. Man må konsentrere seg om det viktigste, nemlig å komme seg ned på bakken. Så kan man begynne å fly SID'er og STAR'er og parkere på riktig stand, og bruke checklister og taxi langs Golf and November og beregne flygetid og drivstoff, og bruke FMS og sidevind når man lander osv osv...

Brenner jeg for dette? Neida..... ;-)

Jeg fikk sagt litt, det bare rant ut av meg.......

Jeg oppfordrer alle nye: Ikke bare sitt for deg selv og fly offline. Kom deg online, det er det som er in. Og selv om du ikke vet hva Flightlevel er, så kast deg i det. Første gangen du skal si noe på voice, får du hjertebank, men du verden så morro du får det.

Det var siste ord ut for i kveld.

God natt, og takk til alle som fløy online til ENGM i kveld (SAS285, BRA255, VWF-019, SAS042), der jeg satt som APP. Og en takk til Mark-Rune som satt som ENOS Ctr.

Thomas

[ 05-06-2001: Endret av: Thomas Teslo ]

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tralala.. Har dere savna mæ ?? he he

Ja dette tok litt av. Bare artig det. Det trengs slike diskusjoner, tror jeg.

Jeg for min del har stått på i kveld på treningsserveren for å prøve å "utdanne" nye piloter og controllere. Så dette her har en sammenheng folkens.

Bare min lille input her .. Tror ikke jeg skal si mere foreløpig..

Jan Kristiansen

(Kansje en smule "slapp" ATC for tiden)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Morsomt av vi kan få en litt skikkelig debatt om dette [image]images/icons/smile.gif" border="0[/image]

Det er postet utrolig mange gode idéer i denne tråden, og det skal vi ta med oss og se nærmere på. Jeg er glad for at mange engasjerer seg i debatten. Dette er eneste måten VACCN kan lære og bli bedre.

I første omgang har jeg kommentarer til et par av de tingene som er blitt nevnt i denne tråden.

1. Når det gjelder inaktive medlemmer i VACCN, gjør vi faktisk noe med dette. En gang i året sender jeg en mail til samtlige medlemmer der jeg ber om tilbakemelding på om de fortsatt er aktive og om de ønsker fortsatt medlemskap. De som ikke svarer eller ikke lenger er aktive, fjernes fra medlemskapslisten. Men de er selvfølgelig samtidig velkommen tilbake når de en dag skulle ønske det.

Medlemskapet i Satco beholder de naturligvis helt til de selv melder seg ut herfra.

2. Det er jo ikke noe nytt at sommeren er lavsesong. Fom. mai og utover, daler alltid trafikken betraktelig av naturlige årsaker. Men fortvil ikke. Dette tar seg alltid opp på høsten igjen når høstregnet setter inn.

 

Jeg vil som sagt følge denne diskusjonen nøye, så får vi se hvordan vi skal få denne hobbyen enda bedre samt hvordan vi kan få et bedre VACCN.

Hilsen Eirik

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette blir som spørsmålet om hvem som kom først: høna eller egget? Tror at mange gjør som meg, logger på 10-20 minutter og er det ingen trafikk, logger jeg av. Det samme gjør nok controllerne og dermed unngår vi hverandre effektivt [image]images/icons/wink.gif" border="0[/image]. Internettid koster og når vi først logger på, vil vi bruke denne tiden maksimalt. Er det ingen ATC (eller fly for så vidt), kan vi like gjerne fly offline (med bedre framerate).

Hva med å innføre "primetime"? Dvs. tid (dager og klokkeslett) når det er mest populært å fly/kontrollere. Da vil vi kanskje være pålogget litt lengre i påvente av andre, og sannsynligheten for å få ATC, og annen trafikk, øker. Kunne ønsket meg søndag ettermiddag/kveld (f.eks. 20:00 til 23:00) som "flykveld", men det kan ikke alltid passe for alle.

Ole-Jørgen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Se her ja, nå begynner å ligne på noe......

Men diskusjonen om hvordan vi skal få til dette da???? Hvor er den?

Kanskje dere kan innføre "plikt-tid" i VACCN slik at dere MÅ kontrollere et visst antall timer hver uke utenfor Oslo FIR?

Oppdeling av landet er kansje en ide med f.eks. at alle nybegynnere (S1) får starte lengst nord (Bodø) den første tiden????(gjør sikkert utslag på tilstrømmingen det)

Eller "prime time" kan vel også være en ide. f.eks fra 1800 - 2400???

Det er vel ikke dette som er problemet. Problemet er vel at hele Norge ikke er dekket. Klarer vi å få det til???

På det sentrale Østlandet er det jo "stort sett" ATC da.

Eller ja, Jan, kan hele grunnen til dette være at du er blitt litt "slapp" i det siste ??

Og Erik, regner med at VACCN følger med på HVOR trafikken er i landet, slik at bemanningen er der hvor trafikken er???

og, et spørsmål; hvorfor står det annonsert på VACCN sider at det er flyinn i NordNorge hver søndag når dere IKKE bemanner???

Kan det ikke da være en ide å fjerne hele greiene fra sidene deres???

Det er tross alt VACCN som sier at det er flyinn!

og ser vel da ut il å bli at de fleste sier at selv om det er masse fly utenfor Oslo FIR så vil de heller kontrollere i Oslo??!!

Hva med den Erik????

 

Tra la la???

Arnt Ok

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fikk lyst til å poste noen synspunkter fra en fersking i online-gamet.(ca 2mnd. siden første tur med Squawkbox).

Jeg har inntrykk av at de fleste her er gamle ringrever, og fra andre entusiast-miljøer(seilfly, modellfly) ,vet jeg altfor godt at det er begrenset holdbarhet på ildsjeler.

Derfor tror jeg ikke at det er noen løsning å legge forpliktelser på allerede eksisterende controllere, men at nyrekruttering er nødvendig for å holde aktiviteten oppe, eller helst øke den. Jeg har fløyet simulatorer i mange år, men brukte lang tid på å lete etter gode brukerveiledninger, lese dem, og danne meg et bilde av hvordan online-flyging burde foregå. Selv etter å ha lest alt tilgjengelig materiale, satt jeg alikevel med en følelse av å ha mange ubesvarte spørsmål. Jeg prøvde å få med meg alle innlegg i forumet som omhandlet emnet, og fikk ofte en følelse av at her var det et miljø av eksperter med sitt eget interne språk.

Da jeg samtidig meldte meg inn i VNoAF, ble det til at de første turene gikk i Bodø- Andenes- Bardufoss-området.

Dette virket mye tryggere enn å fly i sør, hvor det kunne være stor trafikk og større sjanse til dumme seg ut.

Nå er jeg ute av VNoAF og innmeldt i Virtual Widerøe.

Stasjonert på ENGM, noe som gjør at de fleste turene går mellom Gardermoen og Sogndal, Sandane, Førde og Ørsta/Volda.

Dette gir en flott blanding av spennende approacher på kortbaneplassene og kontrollert innflyging til Gardermoen.

Det skjer ofte at jeg tar av fra vestlandet uten en controller online, og før jeg har nådd flightlevel er Oslo Control eller Gardermoen APP på lufta. Trafikk skaper trafikk, som andre har vært inne på i sine innlegg.

Jeg har forståelse for at det er grusomt kjedelig å sitte som controller uten trafikk, derfor prøver jeg å tilpasse flygingen min. Vi er jo avhengige av hverandre, derfor er det helt meningsløst å mene noe om hva "de andre" bør gjøre.

Hvis du syns det er dårlig med controllere; kom deg i lufta alikevel og kanskje det dukker opp en.

Jeg tror at alle som flyr online er med på å øke interessen for hobbyen vår enten de gjør det over Lofoten eller Manhattan. De som kun flyr i sine lokalområder vil før eller senere få lyst til å prøve noe nytt. Husk at vi gjør dette for å ha en lystbetont hobby, la folk gjøre det de liker og føler seg komfortable med, så tror jeg miljøet vil utvikle seg i en positiv retning. De virtuelle flyselskapene er nok viktige faktorer i rekrutteringen til online-flyging, la dem blomstre. Vi som er i gang allerede, bør kanskje heller tenke på hvordan vi skal rekruttere nye folk, og hvordan vi kan hjelpe dem til rette.

Vi sees.

VWF-019

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er ikke enig i det Arnt sa om at nybegynnerene skal lengst nord !

De fleste som controllerer "fast" her har S3 eller under.

Det som vil skje da er at vi får mindre ATC i sør og over Gardermoen som er den mest kjente flyplassen blant piloter i andre land som flyr hit.

Jeg mener at vi skal dele inn etter hvor man bor. Østlandet - Vestlandet - Mellomnorge - Nord Norge.

Tror nok det blir en passe lik fordeling da... og som jeg sa før, jeg synes ikke det skal være noe problem for de som ikke vil controllere der de bor og heller controllere et annet sted.

Kan vi ikke prøve dette/ha en avstemmning da og se hvordan det fordeler seg?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Heisann!

Ja Arnt, jeg vil si meg sterkt uenig med deg. Å si at noen controllere i nord-Norge er som å si at du bar får fly ENKR-ENAN-ENKR. Du går fort lei kan jeg love deg.

Det går ikke og jeg går ikke med på noe slikt.

Som sagt; Når det kommer til fly-in på Torsdag og Søndag er nettopp dette en Prime-time. Det skal ikke legges opp ATC til denne kvelden. Hele Scandinavia har denne kvelden.

Den kvelden sier bare at da burde de stedene det står være staffed. Hva slags jobb tror du det ville bli hvis jeg hver uke skulle prøve å skaffe ATC på den måten? Det går ikke det. Det tror jeg du også innser. Det står der for å indikere at dette er en tid hvor vi burde samle oss f.eks. i nord. Ingen som tvingen noen til å gjøre det.

Det har jeg jo sagt nå Arnt.....

Å dele opp Oslo FIR som Fredrik sier synes jeg er en ganske god ide. Men nå bor jo jeg i Oslo og vil få den delen hvor det kanskje er mest trafikk. Ikke alle vil være like glade for dette. Det fine ville jo vært at noen ville kunne få spesialisert seg på ENZV, andre på ENVA og noen på ENTC/ENBO. Dette ville vært flott, hvis da folk går med på det noe som jeg tviler på.

Som Erik Berntsen sa ganske bra: "i gjør dette for å ha en lystbetont hobby."

I kveld 6/6.2001 er det i hvertfall ingen som skal klage. Var flott med ATC. Jeg sirkulerte rundt på sørlandet med BRA-XXX og var innom ENGM_APP, ENOS_CTR, ENSV_CTR, ENBR_APP, ENTR_CTR og ENVA_APP. Kan noen klage på det? Så også at ENBD_CTR var online.

For å oppsummere; Man kan ikke tvinge noen til å controllere der og der. Det blir som å si at VWF-002 bare får fly rundt Molde f.eks.

Går du med på det Arnt?

Jeg tror det blir bedre med tiden.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

He he og Tralala for ikveld (online).

Nå begynner det å ligne på noe, slik hadde vi det (nesten) hver kveld før, og slik er det ikke nå. Det har tilogmed vært Torsdag-/søndag-er som det ikke har vært ATC online. Det har vært hele poenget.

Og det er bra at dere reagerer, det var hele meningen, fortsett med det.

Vil bare at det skal være mere av dere online om kveldene (slik som ikveld) that's all!

Regner med at ALLE piloter som online ikveld syntes at dette var OK. Og sikkert også noen av dere kontrollergutta???

Det var faktisk så stor trafikk at jeg måtte ta et par extrarunder før jeg fikk klaringen i tide for landing fra ATC idag på en av mine 6 landinger ikveld (Takk til han).

 

Og til Erik: hvis ikke jeg har flydd nok online så har ingen det..... så det har vi prøvd. Og det er riktig, min erfaring også sier at hvis det har vært fly online, så har ATC kommet, men det har ikke skjedd den siste tiden, dette er hele poenget fra starten av..... og dette har skjedd oftere lengre sørpå (rundt der Mathias bor) enn hva det gjør lengre nord.(at det kommer atc that is)

Tralala :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i diskusjonen!

Du kan poste innlegg nå og registrere deg senere. Hvis du har en brukerkonto kan du logge inn nå for å poste med din egen konto.

Gjest
Skriv svar til emnet …

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere innhold har blitt gjenopprettet.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Opprett ny...