Gå til innhold

Tekst på SB


Roy Olav Hordvik

Anbefalte innlegg

Hei. Hvorfor er det så mange som bruker tekst på SB? JEg har fått med meg at det er det vanlige.

MEn det er jo litt komplisert når du nærmer deg landing, og du må slippe stikka for å skrive melding tilbake til ATC? Jeg mangler i hvertfall ei hand som kan holde på stikka da?

Det er kulere med voice!

JEg har ikke lest hele manualen til SB, så det ligger kanskje noen tips til meg der??

HIlsen Roy Olav Hordvik

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei Roy Olav

Ja, der er mye bedre med voice. Eneste problemet et at man må følge nøyere med, og få med seg alle tallene og instruksjonene. Det kan være litt vansklig i begynnelsen, og spesielt hvis man er ny i gamet.

Jeg tror at mange av de som bruker txt i steden for voice, ikke har kompatibelt lydkort, eller at de ikke får RW til å fungere. Jeg hadde problem med lydkortet, så jeg kjøpte et nytt (koster ikke mer en 600-800 kr).

Men jeg vil oppfordre alle som har muligheten, til å bruke voice. Det blir lettere å fly, men krever litt mer oppmerksomhet. Skriv i flightplanen at du ikke har så mye erfaring med voice, og kontrolleren vil snakke sakte og tydelig. Ha papir, slik at du kan få skrevet ned tall og lengre instruksjoner. Etterhvert slipper man å bruke papir, for man husker det som blir sagt.

For å kunne bruke voice må du ha Roger Wilco. Det er ikke en del av SB, men SB kommuniserer med RW slik at når du bytter kontroller, bytter også RW.

Håper flere tør å bruke voice!

Thomas

Lenke til kommentar
Del på andre sider

quote:

Opprinnelig postet av Roy Olav Hordvik:

MEn det er jo litt komplisert når du nærmer deg landing, og du må slippe stikka for å skrive melding tilbake til ATC? Jeg mangler i hvertfall ei hand som kan holde på stikka da?


Der er jeg helt enig med deg, men faktisk så er jeg litt "redd" selv må jeg innrømme. For voice altså. For det er jo litt flaut å ikke oppfatte meldingen som flygelederen sier, iallefall hvis han snakker fort... [image]images/icons/smile.gif" border="0[/image]

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei!

quote:

Opprinnelig postet av Daniel Gjerstad:

Der er jeg helt enig med deg, men faktisk så er jeg litt "redd" selv må jeg innrømme. For voice altså. For det er jo litt flaut å ikke oppfatte meldingen som flygelederen sier, iallefall hvis han snakker fort... [image]images/icons/smile.gif" border="0[/image]

Til dette har jeg bare en ting å si, "det er ikke flaut". Alle har vært nybegynnere en gang og ATC`ene er vant til at dette skjer, det hender at voice f.eks. klipper og da er det naturlig om å be at ting blir repetert. I tillegg er det ofte "dårlig lyd på en del, og dette fører ofte til at en ikke så lett oppfatter hva som blir sagt.

[image]images/icons/wink.gif" border="0[/image]

Det er bare å nevne for ATC`en at du er litt usikker og de hjelper deg så godt de kan, sjøl har eg måtte bedt om hjelp flere ganger [image]images/icons/grin.gif" border="0[/image]

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for respons på innlegget mitt. Min erfaring er at det går fint ann å spørre om repitisjon. JEg har bare møtt hyggelige ATC ere når jeg har prøvd å fly. Det virker som de er kjempe glade for enhver som logger seg på. Det kan visst vere litt få piloter av og til. Gutta som driver med dette har aldri signalisert til meg at jeg er en pain in the ass e.l., så stå på og prøv deg fram!!!!!

Som ny pilot kan man gjøre større tabber enn å ikke få til voice skikkelig. MEn det går visst bra for ATC det også......

Hilsen Roy Olav Hordvik

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Heisann!

Sant det at voice er mye morsommere enn text!

Husker selv da jeg begynte! Starta med ProController som ATC jeg da, i motsetning til de fleste andre som starter med SB som pilot og så begynner med PC.

Siden jeg var ATC så syntes jeg det var best å ha voice.

Men skal si jeg var nervøs for å si noe.

Tenkte gjennom hver eneste setning i hvertfall 3 ganger og når jeg så skulle si dem var det ikke sjeldent de kom ut som blææ et eller annet [image]images/icons/grin.gif" border="0[/image] .

Men etterhvert så begynner det å flyte mer og nå går det sånn på sparket. Man lærer utrolig mye og det er kjempegøy. Man ser jo også at frasene er ganske standard så man kan tenke seg hva som kommer.

Men i utlandet sitter jeg ofte med penn og papir på clearence f.eks.

Men mitt råd er at du bare skal kaste deg ut i det! Alle har snøvla og sagt feil og hvis du gjør det er du garantert ikke den siste. [image]images/icons/smile.gif" border="0[/image]

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Godt å høre at andre er like nervøse for voice som meg [image]images/icons/wink.gif" border="0[/image]. Men jeg anbefaler likevel å hive seg ut i det. Utrolig mye enklere. Jeg har t.o.m. fått instruksjonene som private meldinger før de kom som voice, for å bli vant med prosedyrene, og det forenkler og ufarliggjør det hele. Noen kontrollere er litt vanskelige å forstå, men send disse en .msg om å snakke langsomt så går det mye bedre.

En STOR takk til dere controllere som har slik tålmodighet med oss noviser!! Spesielt til ENOS_CTR og ENGM_APP på onsdag kveld. Jeg lover å skjerpe meg, og jeg gir meg ikke... [image]images/icons/wink.gif" border="0[/image]

HSK-212

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Enig med siste taler.

Har rimelig mange timer på voice. I begynnelsen var det bestandig høy puls og svette hender. Så - etter en tid roer man seg ned , det begynner å bli gøy !

Har ALDRI møtte en sur ATC (i Norge). RW er ustabil og det kan av og til være vanskelig å oppfatte hva som blir sagt , dette gjelder både for ATC og pilot.

Nei - logg på RW og prat i vei. Vi som har benyttet RW en tid - prater fortsatt mye bubbel og feil - and so what - det er et spill og en lek.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

quote:

Opprinnelig postet av Daniel Gjerstad:

Der er jeg helt enig med deg, men faktisk så er jeg litt "redd" selv må jeg innrømme. For voice altså. For det er jo litt flaut å ikke oppfatte meldingen som flygelederen sier, iallefall hvis han snakker fort... [image]images/icons/smile.gif" border="0[/image]

Hei Daniel.

Ikke noe å være flau over.

Jeg husker fortsatt min første gang på voice. Det var ganske mange ganger ATC måtte si klareringen min før jeg fikk den med meg, men gøy var det.

[image]images/icons/wink.gif" border="0[/image] [image]images/icons/wink.gif" border="0[/image]

mvh

Henrik Wingerei

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i diskusjonen!

Du kan poste innlegg nå og registrere deg senere. Hvis du har en brukerkonto kan du logge inn nå for å poste med din egen konto.

Gjest
Skriv svar til emnet …

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere innhold har blitt gjenopprettet.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Opprett ny...