Gå til innhold

Nordnorsk flyin 23. september


Frode Mæland Strand

Anbefalte innlegg

Hei!

Torsdag 23. september arrangerer ARTCC Norway flyin i Nordnorge.

Flyinet starter kl 2000 og varer i alle fall til 2400, norsk sommertid (18-22 UTC).

Mer info (inkludert registrering for controllere og piloter)finnes på http://www.maeland.com/flightsim/flyin/" TARGET=_blank>www.maeland.com/flightsim/flyin/

Velkommen!

Frode Mæland Strand

ENSV_CTR

ARTCC Norway

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei!

Oversikt over påmeldte piloter (060999: 6 stk) på http://www.flashbase.com/view/pilotreg"'>http://www.flashbase.com/view/pilotreg" TARGET=_blank>http://www.flashbase.com/view/pilotreg

Angående controllere, har jeg foreløpig bare fire (inkl. meg selv). Jeg trenger i hvert fall seks, helst noen flere. Kom igjen, meld dere på nå, slik at jeg slipper å sitte og kaldsvette i de neste ukene....

Jeg har nå avertert for flyinet både hos SATEUR og SATCO, men har til nå ikke fått noen utenomnordiske påmeldinger.

Mer info om flyinet (inkl. registrering) finnes på http://www.maeland.com/Flightsim/Flyin/"'>http://www.maeland.com/Flightsim/Flyin/" TARGET=_blank>http://www.maeland.com/Flightsim/Flyin/

 

Velkommen!!

-Frode

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

hmm, ingen utenomnordiske ennå

ok Da får vi annonsere litt til atc når vi flyr online.

tenkte ikke på det idag da jeg fløy i sverige, men neste gang så skal jeg reklamere

bare sørg for ctr du, og ta en dusj av og til hvis du svetter for mye :: [image]http://www.flightsim.no/ubb/images/icons/smile.gif[/image]))))))))))

Det kan jo være andre tenker litt på ruten de skal fly, som meg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei!

Oversikt over påmeldte kontrollere, posisjoner m.m. kommer til å bli lagt ut i slutten av neste uke (16.-17.09). Dette er fordi jeg må bytte server. Samtidig kommer det også til å komme linker til kart og andre filer som kan være gode å ha. Planer for organisering av flyinet vil forhåpentligvis komme i løpet av neste helg.

Mer info om flyinet vil fremdeles finnes på http://www.maeland.com/flightsim/flyin"'>http://www.maeland.com/flightsim/flyin" TARGET=_blank>http://www.maeland.com/flightsim/flyin

 

Velkommen!

 

-Frode

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei!

Dessverre har domene-serveren min litt problemer, og http://www.maeland.com" TARGET=_blank>www.maeland.com kan derfor ikke nås. Jeg kommer til å bytte server (forhåpentligvis i morgen, 1609), men inntil da må man gå på http://www.hatleberg.sib.hl.no/home/fstrand/Flightsim/Flyin/index.htm"'>http://www.hatleberg.sib.hl.no/home/fstrand/Flightsim/Flyin/index.htm" TARGET=_blank>http://www.hatleberg.sib.hl.no/home/fstrand/Flightsim/Flyin/index.htm

for å finne Flyin-sidene.

Kommer tilbake med mer info i morgen.

 

-Frode

 

Northern Norway Flyin

- 7 days left -

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei!

Websidene er nå oppdaterte, og inneholder mye ny info, både til piloter og kontrollere (inkl. fordeling av posisisjoner til controllere). I tiden frem mot flyinet vil det dukke opp stadig mer informasjon på disse sidene.

Dessverre har jeg ikke klart å få endret domeneserveren min, så foreløpig ber jeg dere gå direkte til http://home.sol.no/~qualxyz/flightsim/flyin"'>http://home.sol.no/~qualxyz/flightsim/flyin" TARGET=_blank>http://home.sol.no/~qualxyz/flightsim/flyin

Jeg trenger fremdeles controllere, så dersom det er noen som har lyst til å kontrollere, send en mail til flyin@maeland.com

 

- 5 DAGER IGJEN -

-Frode

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Heisann!

Vil bare si at jeg håper å se mange av dere her den aktuelle torsdagen. Ser at det fortsatt er litt tynt med controllere men det bedrer seg vel etterhvert som torsdagen nærmer seg.

Husk å promotere Fly-in'et når dere snakker med andre flight sim'ere. Det kan være på andre diskusjonsforum, chattekanaler eller i SB/PC.

Frode: URL'er er case sensetiv (store / små bokstaver). For å gå inn på siden må man bruke denne adressen: http://home.sol.no/~qualxyz/Flightsim/Flyin/"'>http://home.sol.no/~qualxyz/Flightsim/Flyin/" TARGET=_blank>http://home.sol.no/~qualxyz/Flightsim/Flyin/

Håper å se mange av dere der torsdag! Stått opp om tiltaket til Frode og kom på Fly-in!

Tore Sætre

Oslo, Norway

(Som har utsatt et kurs jeg skulle holde i Bergen denne dagen for å få med meg Fly-in i stedet.)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 day to go....

I skrivende stund er det 18 påmeldte piloter, men det er vel flere norske/nordiske/osv. FlightSim'ere enn det? .. så jeg oppfordrer alle til å joine nuh.. [image]http://www.flightsim.no/ubb/images/icons/wink.gif[/image] http://www.hatleberg.sib.hl.no/home/fstrand/Flightsim/Flyin/index.htm"'>http://www.hatleberg.sib.hl.no/home/fstrand/Flightsim/Flyin/index.htm" TARGET=_blank>http://www.hatleberg.sib.hl.no/home/fstrand/Flightsim/Flyin/index.htm

------------------

mvh

Tom Stian Bjerk

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette skulle jeg gjerne vært med på, men som det rørehue jeg er har jeg klart å surre vekk PID'en min. Har mast på Satco for å få en back up, men de har så mye å stri med at dette tydeligvis ikke ble noen prioritert sak. Så da så. Hvis den da ikke skulle dukke opp fra ingensteds eller Satco overgår seg selv så blir jeg stående på bakken med henda i lomma. Grounded pilot.

Bjørn

BRA290

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fikk forresten en mail her om dag'en fra SATCO (som sikker alle andre har fått også) at det var problemer med mye LAG for tiden (som det ikke har vært problemer før), så håper det ikke skaper alt for mye problemer på torsdagen.

Jeg vet ikke hvordan SB/PC-serverne er oppbygd, men jeg antar hvis alle kobler seg opp mot den svenske servern, SATSWE 194.47.132.20, så vil vi kanskje minske lagen litt i hvert fall.

Blir litt spennende så se hvordan BC vil fungere med så "mange" simmere samtidig også.. [image]http://www.flightsim.no/ubb/images/icons/wink.gif[/image] ..

------------------

mvh

Tom Stian Bjerk

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har ike lest fårestående, umulig og bli reistrert som `pilot`

(jeg hadde (har ) veldig lyst til og være med)og endelig etter to dagers krangimg så er en registrert i ett sånt humør att enn glemmer helt og ta med nødvendige addresser,ok, iAffal jeg rekker ikke 23 september.:-(

om dere kjenner det miljøet så kick ass så jeg slipper og vente til ? fredag

;-( http://home.sol.no/~warhole/"'>http://home.sol.no/~warhole/" TARGET=_blank>http://home.sol.no/~warhole/

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei, alle sammen!

Nå er det bare ett døgn igjen!!!

Jeg gleder meg veldig.

Domeneserveren min er nå oppegående igjen, og flyinsidene kan igjen nås på http://www.maeland.com/Flightsim/Flyin" TARGET=_blank>www.maeland.com/Flightsim/Flyin

Angående Battlecom, har jeg en svært god direktelinje som jeg kommer til å hoste (og kontrollere) fra. Dersom det oppstår problemer (eller vi blir flere enn 64, som er maks for en server), får vi splitte opp slik at hvert område kjører sin egen server (ENTR, ENBD_S og ENBD_N). Jeg testet denne voice-oppkoblingen i går kveld, og kunne da ikke registrere lag på denne (i motsetning til SATNET.....:-(

Til de av dere som ikke får tak i Pilot ID tidsnok: Jeg føler veldig med dere, akkurat det samme skjedde med meg da jeg først begynte å fly. Jeg vet det er en dårlig trøst, men det kommer flere flyin etter dette. Velkommen tilbake da!!

Til alle som er så heldige å ha sin PID/CID i behold, ønsker jeg dere alle hjertelig velkommen til Nordnorsk Flyin i morgen.

Med vennlig hilsen

Frode Mæland Strand

-ARTCC Norway

 

PS!

Jeg er veldig interessert i å få tilbakemelding på alle aspekter ved dette flyinet, send meg gjerne en mail på flyin@maeland.com

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er mulig det var meg eller min maskin, men for meg syntes det som om det var mye som ikke fungerte særlig godt i kveld.

Var det Nordnorsk flyin eller var det Bodø flyin? Når alle kontrollerene sitter i Bodø, resulterer naturligvis dette at alle skal opp og ned der. Nå har jeg vært påkoblet i 2 1/2 time med et utall av frakoblinger på BC og kontrollere som kom og gikk som paddehatter på SB. Det nærmeste jeg har vært kontakt var når jeg sto i Tromsø og hadde sendt flightplan med destinasjon Bardufoss og fikk beskjed om å være standby, dette var jeg i 45 minutter, men det er grenser for hvor lenge jeg gidder å sitte påkoblet å glane i veggen på et terminalbygg. 2 1/2 time uten å ha flyttet maskinen en meter får jammen holde. For ettertiden skal jeg holde meg til vanlige kvelder og bruke whazzup for å se hvor det er "åpent".

(Huff dette ligner et langt oppgulp, kanskje jeg er premenstruell akkurat NÅ)

Ivar

[Edited by Ivar Amundsen 23-09-1999.]

Lenke til kommentar
Del på andre sider

helt enig med den der. Jeg prøvde også å få connecta meg, men så ble jeg disconnecta. Jeg trodde kanskje det var PCn min, så jeg restarta den, men der tok jeg feil. Det samme skjedde igjen, igjen og igjen. Og jeg kom heller ikke lenger enn til Gate 18 på ENBO. Kanskje det lønner seg å bruke en annen en Satnets servere til dette? muligens bruke flightsim sin? (den samme som Åge og Jan Petter bruker på treningskveldene) Den funker jo utmerket.

Dette er ikke en klage til de som arr. flyinet, de gjorde sikkert en god jobb etter forholdene.

------------------

MVH Thomas.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg forstår at man kan bli frustrert når både teknikken og flyvelederne blir overbelastet slik at ting tar mye mer tid enn hva man hadde ønsket.

Under et fly-in vil det alltid være ekstra hektisk og man er nødt til å smøre seg med litt tålmodighet. Jeg kom selv på ca. 2315 og da var det 3 flyveledere oppe som håndterte nærmere 20 fly i området! Og da var visst det verste over!

Ut fra hva jeg kunne se, gjorde disse tre en fantastisk innsats for å hjelpe alle pilotene, men det sier seg selv at dette vil skape litt kaos. Selv satt jeg meg i ENTC_TWR, men da var det nok dessverre for sent til at jeg kunne være til mye hjelp.

ARTCC Norway har i dag 35 flyveledere, men dessverre klarer vi bare å skaffe 3-4 av disse til et fly-in. Hvorfor? Noen av disse er selvfølgelig ikke så veldig aktive, men jeg tror at flere ønsker å være det. Hva kan vi gjøre for å få flere aktive flyveledere (ikke bare under fly-in, men også på vanlige dager)?

ARTCC Norway har et mentor-program for å hjelpe flyveledere å komme i gang. Dessverre er det så og si ingen som har benyttet seg av dette tilbudet så langt. Ellers arrangerer Åge Olsen og hans team øvningskvelder innimellom, også for flyveledere.

Allikevel uteblir de under fly-in.

Hvis noen har ideer til hva vi kan gjøre for å skaffe flere aktive flyveledere, si din mening her!

Til slutt vil jeg takke Frode for arbeidet med å arrangere dette fly-in'et.

Hilsen Eirik

PS. Frode er fra i dag ansatt som "Events Coordinator" for ARTCC Norway.

------------------

http://home.sol.no/~es" TARGET=_blank>ARTCC Norway

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei alle

jeg orker ikke skrive så mye nå da jeg har fløyet: ENAT.ENBO-ENTC

OGSÅ ENTC-ENBO Men er bare nødt til å si at for min del var dette flyinnet kjempebra, selv om det ble noen probs med voice og litt lag. Synes ikke det er helt riktig å komme med kritikk

på de som har laget flyinnet da de gjorde en kjempe jobb som ctr ere. Fort gjort å glemme ett fly når man plages med å koble ut og inn. Da må man ta en radio sjekk så de vet at du er der.

Jaja, håper det blir flere flyinn i år.

4 og en halv time på mine turer er ikke lang tid.

[Edited by Frank Olav 24-09-1999.]

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei!

Så var kveldens flyin over! Vi har hatt opp i mot 80 fly innom i løpet av kvelden, og mange av disse fløy flere flighter.

Kvelden begynte verst mulig tenkelig for meg, ved at en av kontrollerne trakk seg kl. 1813. Jeg prøvde lenge å få tak i erstatning, men uten hell. Da jeg i de siste minuttene før start henvendte meg til noen av de mest "trofaste" i SB/PC-mijøet, kom plutselig redningen, personifisert som Jan Stoerksen, også kjent som Janosh. En stor takk til Jan, som kontrollerte store mengder fly som ENBD_VN_CTR. Arbeidet ble ikke lettere av at vedkommende som skulle ha ENTC_APP ikke dukket opp. I løpet av kvelden var det en del andre som også var med og hjalp til, bla. Alexandar, Ronny og Eirik. Takk også til disse.

Stor takk også til de faste, som allerede lang tid på forveien hadde satt andre avtaler til side (inkl. foredrag i Bergen ! ) for å kunne kontrollere på dette flyinet:

ENBO_APP - Harald Hagen

ENBO_TWR - Stian Sørengen Olsen

ENTR_CTR - Tore Sætre

Uten dere hadde jeg aldri klart å arrangere flyinet.

Så videre til kveldens ikke fullt så positive hendelser: Lag.

Lag er dessverre ikke noe man kan forutsi. I perioder tidlig på kvelden var det store problemer med lag, der alle mistet kontakten med alle hvert 5. minutt. Dette er noe vi som kontrollerer/arrangerer IKKE KAN GJØRE NOE MED.

Dersom det er stor trafikk på flyplasser, kan man i slike situasjoner oppleve at enkelte "blir borte" i mylderet. Dette er noe vi prøver å forhindre, men det skjer. Imidlertid kan 99% av all såkalt "ignorering" relateres til lag.

Voice-serveren var dessverre nede i perioder. Denne serveren var satt opp på den beste forbindelsen som var tilgjengelig. Da serveren ikke virket i perioder, fulgte vi SATCO sine instrukser og gikk over til tekst. Tekst er (fremdeles) hovedkommunikasjonmedium for SB/PC, og selv om Voice er veldig fantastisk, må man anse dette som et ekstra gode. Dagens tilbud er på det nåværende tidspunkt det beste voice-tilbudet vi har. Om få måneder vil dette sannsynligvis være helt utdatert, men inntil da må vi dessverre slite med problemene, alle sammen.

Så til problemet med lang ventetid. Først vil jeg bare få minne dere om at dette egentlig er et høyst realistisk problem ute i det virkelige liv. Hvis det hadde vært så stor trafikk i Nordnorge i virkeligheten, hadde det oppstått forsinkelser. Hvis man i tillegg tenker på at man i det virkelige liv har minst 20 kontrollere på det samme området som vi var 4-5 i dag, synes jeg faktisk at vi gjorde en god jobb.

 

Før jeg går videre, vil jeg bare presisere at det følgende ikke er rettet mot den generelle pilot på kveldens flyin, men mot noen av de som har luftet følelsene sine på denne listen og de som måtte mene det samme som dem.

I forhold til beskyldningene om at alt var stasjonert i Bodø:

For å få til en fornuftig posisjonering av kontrollere, laget jeg til et system med registrering av flightplan for piloter. Det kom inn totalt 22 registreringer, hvorav 17 inneholdt Bodø!!

Det er ingen av oss kontrollere som har noen spesiell forkjærlighet til Bodø; dersom det hadde vært 17 som ville dra til Båtsfjord, hadde det blitt flere kontrollere der. Disse beskyldningene faller på sin egen urimelighet, og jeg synes man burde tenke seg om før man kaster ut slike utsagn.

Til de av dere som synes det var så forferdelig under kveldens flyin:

Bare la være å komme da.

Jeg også strever etter å gjøre flyin bedre (og ønsker gjerne tilbakemelding på flyin@maeland.com), men la det da være konstruktiv kritikk!

Flyin er noe som arrangeres for at DE SOM LIKER DET kan få komme sammen og fly i en noe mer realistisk situasjon, der man også har kontakt med andre fly. Dette er et tilbud, ikke tvang.

(sur seksjon slutt)

Til slutt vil jeg takke for all tilliten ARTCC Norway v/Eirik Sørensen viste meg ved å la meg arrangere dette flyinet, og vil rette en stor takk til alle som hjalp meg på veien.

 

Håper at i hvert fall noen av dere hadde det hyggelig, og ønsker de av dere som fremdeles ikke har blitt skremt bort velkommen til nye flyin i fremtiden.

 

Frode Maeland Strand

ARTCC Norway

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg gulper igjen jeg!

Jeg synes både Eirik og Frode har mange gode synspunkter og har forståelse for de problemer som oppstår.

Men "takhøyden" bør likevel tillate at det gis synspunkter på ting som ikke fungerer.

Konstruktiv kritikk er IKKE synonymt med ros, men derimot en objektivt sett kritikk hvor man begrunner det man synes ikke fungerer. Jeg har ingen problemer med å se at de som kontrollerte gjorde en god jobb, jeg stiller bare spørsmålstegn ved at 4 kontrollere plasseres i Bodø.

Dersom kontrollerene var fordelt annerledes måtte vi som piloter innrette oss etter det ved utfylling av flightplan, og klarer vi ikke det får vi gå i oss sjøl.

Fremdeles synes jeg 2 1/2 time uten å komme i lufta er for mye og han skal være god han som får meg til å endre oppfatning.

Hvor store forsinkelsene ville vært i virkligheten er ikke så interessant all den tid endel av oss bare har noen tildelte kveldstimer til rådighet. (Av frykt for å bli bedt om å pakke kofferten å finne en hybel)

-La vær å komme!

Hvis alle fulgte den oppfordringen vil nok fremtidige flyin gå rimlig smertefritt.

Etter dette gulpet må jeg nok la være å komme på flyin. (til "kjerringas" store glede)

Dersom diskusjonssiden skal ta form av "Polsk Riksdag" hvis man kommer med meninger så blir jeg å forlate den for godt.

Det bør heller ikke være russiske "Dumatilstander" at når "lederen" har talt så applauderes det med ellevill jubel uansett hva en måtte mene.

Til alle som har lest dette og tidligere innlegg så er summen det at jeg syntes ventetida var for LANG! Verre er det ikke.

Ivar

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei !

Det som er positivt med at noen arrangerer fly-inn er at vi alle får anledning til å delta i "noe" med felles målsetning. Jeg tror således ikke det er noen motsetning mellom det å ville kontrollere // eller det å fly.

Imidlertid forplikter det å delta i fellesskapet. Jeg vil derfor skissere noen tanker rundt dette.

 

FLYVELEDER

Selv om jeg er klar over at det kan oppstå uforutsette hendelser, så medfører det forpliktelser å melde seg på som flygeleder til fly-inn. (Jeg forutsetter at de som ikke kan stille også melder forfall).

Et fly-inn er antaglig den beste muligheten en flyveleder har for å kontrollere volum.

Man må derfor kunne forvente grunnleggende kunnskaper og en viss rutine av flyvelederne.

Et fly-inn er således ingen gylden anledning til å starte opplæring, eller utforske sine ferdigheter.

 

PILOT

Det som er "spennende" med fly-inn er at det alltid dukker opp flere piloter enn anmeldt på forhånd. Dette stiller i seg selv store krav til den enkelte. Og jeg vil si det så sterkt som at hvis du ikke behersker flyet du flyr, navigasjonshjelpemidlene som benyttes, SquawkBox eller mangler ett minimum av kart så har du ikke noe på et fly-inn å gjøre.

Det er etter min oppfatning basis kunnskap å kunne file en korrekt flyplan, rette seg etter de anvisninger som gis av flyveleder (og ikke ta av på eget forgodtbefinnende eller surre rundt i luftrommet).

Det er disse forholdene som skaper forsinkelser og medfører irritasjonen som fremkommer i innleggene.

Så til dere som vil kunne føle sårhet eller provokasjon over innlegget så skal jeg avslutningsvis være den første til å medgi at det er menneskelig å gjøre feil, men det er også unnlatenhet å påføre andre vanskeligheter fordi du selv er lat.

La oss benytte de mulighetene som er gitt til å lære av hverandre. (Vi simere i Norge har et godt miljø og tradisjoner i dette). Meld dere på hos Åge&Co for trening eller ta kontakt med en annen flyveleder som du kan "sitte sammen med".

Det kommer mange andre muligheter etter dette !

Med vennlig hilsen

Bjørn Ramsland

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei!

Så er dagen derpå kommet (omsider).

Mitt innlegg i natt ble muligens noe krasst, men etter at vi kontrollere hadde slitt livet av oss (noen kontrollerte opp mot 20 fly på egenhånd SAMTIDIG fra XX antall flyplasser), var det litt hardt å se noen av meldingene over på listen.

Konstruktiv kritikk er selvfølgelig ikke bare ros. Jeg også vet at mye av det vi gjorde i går kan og bør gjøres anderledes. Dersom noen må vente i 2,5 timer, er det noe radikalt galt, både teknisk og ellers.

Det STORE problemet i går var at jeg hadde ALT for få kontrollere. Jeg begynte annonseringen av dette flyinet for ca. en måned siden, men klarte aldri å få mer enn 6 påmeldte (inkl. meg selv). Når to av disse da trakk seg, var det egentlig total krise. Jeg hadde selv skissert at seks var det minste vi kunne overleve med, og at jeg egentlig burde hatt nesten det dobbelte.

Angående Bodø: Det var i går to kontrollere som hadde arbeidsoppgaver primært i Bodø-regionen:

ENBO_V_TWR - Tårn (og ground)

ENBO_V_APP - Arrival og departure

De 1-2 andre kontrollerne som hadde Bodø i kallenavnet sitt, ENBO_VS_CTR og ENBO_VN_CTR, kontrollerte hele områdene henholdsvis nord og sør (hele Finnmark og sør til Brønnøysund)for Bodø. I perioder kontrollerte jeg hele dette området, og det var bare såvidt jeg klarte å holde orden på alle de flyene som fløy inn og ut av alle de små og store flyplassene vi har i dette området. Etter i går kveld var sikkert ikke jeg den eneste kontrolleren som hadde skrivekrampe og stiv nakke...:-)

Dette er en situasjon vi må prøve å unngå i fremtiden, både for pilotenes og ikke minst controllernes skyld. Dersom kontrollere på flyin får inntrykk av at jobben deres er å sitte og svette med 20 fly absolutt hele tiden, vil man trolig oppleve at det snart blir ENDA vanskeligere å rektruttere kontrollere til flyin. Dette er selvfølgelig heller ikke noen bra situasjon for pilotene, som vil oppleve store ventetider osv.

Forslaget med begrensning pr. kontroller som Ivar kommer med, er veldig interessant. Et slikt forslag vil bety at registrering av flightplan før flyin vil bli obligatorisk, og at du ikke uten videre vil kunne regne med å få slot-tid når du ønsker. Imidertid vil man få tildelt slot-tid en tid i forveien, og man vil slippe noen særlige ventetider. Flightplanen vil i et slikt system være gjennomgått av kontrollere og optimert for kortest mulig flight, og det vil ta mye kortere tid å få clearance på flyplassen. Dette vil være svært virkelighetsnært, og man vil trolig unngå noen av problemene vi så i går. Er dere piloter interessert i et slikt system?

Jeg er veldig glad for slike forslag, og vil gjerne ha innspill på hvordan DU synes vi bør arrangere flyin (f.eks mail til flyin@maeland.com) !!

Jeg beklager at det ble store ventetider igår, og håper at vi kan komme frem til en ordning der vi unngår disse problemene i størst mulig grad på neste flyin!

-Frode

PS! Ivar: Jeg er allergisk mot sure oppgulp, og fikk en akutt allergisk reaksjon i går natt :-) Etter at det største allergiske sjokket har gitt seg, klarer jeg imidlertid bedre å sette meg inn i din situasjon (tror jeg). Dersom jeg også hadde blitt sittende i 2,5 timer på bakken, hadde nok jeg også kanskje gulpet litt. Beklager Ivar; det var slikt som skjer. Vi her i ARTCC Norway vil gjøre alt for at noe slikt ikke gjentar seg, og det vil være svært hyggelig om du kunne hjelpe oss i den prosessen.

------------------

Event Coordinator

http://home.sol.no/%7Ees/" TARGET=_blank>ARTCC Norway

http://www.maeland.com"'>http://www.maeland.com" TARGET=_blank>http://www.maeland.com

[Edited by Frode Mæland Strand 24-09-1999.]

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja der sa du det, Frode. Hvis dere hadde vist at det ble så mange fly så hadde dere kanskje organisert dett litt annerledes.

Hva er problemet når det var så få piloter som hadde skrevet seg opp på innmeldingen???? Er de redde for å binde seg.Jeg sjekket siden for flyinnet rett før min flight og ble skuffet da jeg kun så 22 innmeldte, skulle det ikke bli flere?? jo dæsken, på ENBO telte jeg 8-9 fly rundt med ved gate [image]http://www.flightsim.no/ubb/images/icons/smile.gif[/image]

Det snakkes om real, Du kan vel ikke bare plutselig få 300% mere fly til garder moen uten at det ville blitt katastrofe??????

Jeg sier det en gang til, dere som var controllere gjorde en kjempejobb. Jeg hadde tørna selv med 20 fly inn på mitt område.

(hmm, kanskje jeg skulle prøve å melde meg på hos Åge og lære med pc. Da ville jeg vist hva rutinene var for ctr også når jeg flyr) Jaja, konstruktiv kritikk er bra, så det må vi alle ta til oss og til underrettning til neste gang. Sure oppstøt er IKKE konstruktiv kritikk.

------------------

Have fun, fly in the air.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei!

Hyggelig at du har lyst til å bli controller, Frank Olav!

Du er hjertelig velkommen.

Dette gjelder også alle andre som har lyst til å bli controllere. ARTCC Norway har et mentor-program for nye flygeledere, så det er ikke noe du trenger å "kaste deg ut i". ATCC Norge (Åge Olsen) sine treningskvelder er også rettet mot nye kontrollere, og kan anbefales!!!

ARTCC Norway trenger nye controllere (som man fikk et klart bevis for i går...:-), og jeg ønsker alle som har lyst velkommen til en svært interessant hobby.

Dersom du ønsker å høre mer om det å bli controller, kan du ta kontakt med lederen for ARTCC Norway, Eirik Sørensen (eisoere@online.no), eller undertegnede (controller@maeland.com).

 

-Frode

------------------

Event Coordinatorhttp://home.sol.no/%7Ees/" TARGET=_blank>ARTCC Norway

http://www.maeland.com" TARGET=_blank>www.maeland.com

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei Frode!

Det er ikke så ille nær et døgn etterpå. (Det var ikke mensen likevel)

Det kan godt hende mitt innlegg også ble krasst, men det skyldes vel frustrasjonen over å ikke bli "betjent" på 2 1/2 time. Jeg gledet meg til flyinet og bebudet for resten av huset at nå skal jeg ha fred i 2-3 timer, derav reaksjonen.

Jeg blir sikkert å prøve neste flyin også, det stikker ikke dypere.

Til Bjørn Ramsdal: Jeg er i store trekk enig i det du skriver, men tror det kan få en negativ effekt dersom de som ikke kan dette fullt ut IKKE HAR NOE PÅ ET FLYIN Å GJØRE.

Jeg tror det blir endel (meg selv inkludert) som blir sittende med en ubehaglig følelse i magen ang. ER JEG GOD NOK? Tror fort at flyin da for fremtiden kun vil være for eliten.

(med forbehold om å ha misforstått deg)

mvh

Ivar

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Som ENBO_V_TWR var det til tider hektisk i går, med folk som ko inn og falt ut igjen av SB og/eller BC. Beklager at noen måtte vente på clearance.

Tok en del screenshots av Whazzup ved mer eller mindre regelmessige punkter (mindre regelmessig etterhvert som folk kom på [image]http://www.flightsim.no/ubb/images/icons/smile.gif'>http://www.flightsim.no/ubb/images/icons/smile.gif[/image] ), dersom det er interesse for det kan jeg legge de ut. Det var MANGE fly i lufta i Nord Norge i går.

Vi får håpe nett og støttesystemer holder bedre neste gang, samt forhåpentligvis noe bedre controller dekning.

Stian Storengen Olsen (Frode: Jeg heter ikke Sørengen [image]http://www.flightsim.no/ubb/images/icons/smile.gif[/image] )

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tenkte jeg skulle tilføye en liten ting, nemlig at det virket som om kontrollerne sjelden gav mulighet til å fly etter SID/STAR. Såvidt jeg kan skjønne ville jo dette ha lettet litt på presset hvis man slapp å f.eks. gi vektorer til flyet på vei inn? Det samme gjelder vel også for departure. Jeg skrev i mine Flightplans at jeg hadde alle kart, men fikk kun en SID den ene gangen jeg spurte om det.

Ellers så er det flott at noen orker å arrangere noe slikt, og selv om jeg ikke helt følte at det innfridde forventningene mine så tror jeg ikke det var så mye arrangørene egentlig kunne gjort annerledes. Får håpe det blir enda bedre neste gang. [image]http://www.flightsim.no/ubb/images/icons/smile.gif[/image]

mvh,

Morten.

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i diskusjonen!

Du kan poste innlegg nå og registrere deg senere. Hvis du har en brukerkonto kan du logge inn nå for å poste med din egen konto.

Gjest
Skriv svar til emnet …

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere innhold har blitt gjenopprettet.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Opprett ny...