Gå til innhold

Nordnorsk flyin 23. september


Frode Mæland Strand

Anbefalte innlegg

Hei!

Fint at noen tar opp SID og STAR i flightplans.

Som controller er det selvfølgelig mye enklere å gi SID/STARs til piloter (og selvsagt mye mer virkelighetsnært). Imidlertid er det bare ca. 20% av pilotene som ønsker å få SID ved dep. I en hektisk situasjon som i går kveld (hvor man bare har tid til å så vidt kikke over FP før man klarerer), er det ofte enklere å gi "maintain rwy hdg to XXXX ft" enn å gi SID, spesielt hvis du er CTR og har ansvar for mange flyplasser.

Generelt prøver vi som kontrollere å gi SID/STAR til de som ønsker det, men det hender selvfølgelig at vi av ulike årsaker gir en generell klarering. Dersom du ønsker å fly SIDs/STARs og får en slik generell klarering, er det helt greitt om du spør om igjen.

I en flyin-situasjon (med mange nok kontrollere) kan det være en løsning å legge SID og STAR inn i ATIS (Slik som ENBO_APP hadde det i går). Generelt har vi alt for liten tid til å sjekke og sette opp klareringer (folk kobler seg opp med fiks ferdig FP, og forventer å komme seg i luften med en gang), slik at man i perioder også får "trafikk-korker" i luften som kunne vært unngått.

I et system der de fleste leverer inn mer eller mindre ferdige flightplaner med ønsket starttidspunkt før flyinet ("flight dispatch"), vil også SID/STAR-prosedyrene bli mye bedre, ved at klareringen vil kunne settes opp før flyinet.

I et slikt system skal man selvsagt også kunne delta selv om man ikke har sendt inn slik FP på forhånd! Dette kan organiseres ved at man en tid før avgang sender FP til en spesiell kontroller, som har fått funksjon som Clearance Delivery. Slike som ikke har filet FP før flyinet vil da måtte regne med å kunne måtte vente noe lenger enn de andre, men vil ellers delta på samme måte.

Desto mer jeg tenker på et slikt system, desto mer begeistret blir jeg. Jeg vet ikke om dette er veien å gå, men jeg tror det kan være verdt å prøve det ut i praksis, f.eks ved neste flyin. Imidlertid vil jeg gjerne ha litt respons fra piloter, for å høre hva dere synes om det.

 

-Frode

------------------

Event Coordinator

http://home.sol.no/%7Ees/" TARGET=_blank>ARTCC Norway

http://www.maeland.com" TARGET=_blank>www.maeland.com

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

quote:

Tenkte jeg skulle tilføye en liten ting, nemlig at det virket som om kontrollerne sjelden gav mulighet til å fly etter SID/STAR.

Dette er på mange måter en tosidig sak. For at han/hun som sitter som flygeleder på en enkel måte skal vite om dere har nødvendige kart til å fly en SID (eller STAR) så må dere oppgi at dere har kart i flygeplanen deres.

Av de mange flyene som tok av fra Bodø på flyinnet kunne de som hadde en flygeplan som inneholdt annen informasjon enn avgangs og ankomst flyplass telles på noen ytterst få fingre.

------------------

Harald Hagen

Harstad, Norway

harald.hagen@online.no

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

jeg blir gjerne med på neste fly-in også selv om jeg ikke kom fram i går ;-) Uansett, dette med å begrense med et visst antall piloter pr. controller er jeg helt med på når det ble slik det ble i går. For å avhjelpe litt senere, tar jeg imot Frode og Åges invitasjoner om å lære meg PC og oppfordrer andre til å gjøre det samme.

Er i den heldige situasjonen at jeg har to pc'er hjemme og med den serversnutten som følger med ProController, kan jeg og åtteåringen leke controller og pilot (utrolig hvor fort unger setter seg inn i ting) ;-)

------------------

Dag H. Baardsen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i diskusjonen!

Du kan poste innlegg nå og registrere deg senere. Hvis du har en brukerkonto kan du logge inn nå for å poste med din egen konto.

Gjest
Skriv svar til emnet …

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere innhold har blitt gjenopprettet.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Opprett ny...