Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet (endret)

Vi var i helga i Tønsberg og testet en proff simulator der.

Den er bygget rundt en ordentlig cockpit fra et United Airlines fly og man får virkelig følelsen av å sitte i et ordentlig fly.

Noen data:

Boeing 737-800 simulatoren

• Bygget av Karl Ivar Kristoffersen, som selv er utdannet flyger.
  • Simulatoren består av:
  • 11 datamaskiner i nettverk
  • 8000 meter med kabler
  • 357 lyspærer
  • 117 brytere i taket
  • Det er brukt fem år og 7000 arbeidstimer
  • Simulatoren er ni meter lang, sju meter bred og 5,5 meter høy
  • Alle koblingsskjemaene har han laget selv
  • For å få rystelser i cockpit, har han utviklet et system han har kaldt «Motion Shaker».
  • Cockpiten er fra et tidligere kassert fly fra United Airlines og er fraktet til Norge fra USA
  • Skjermene kommer fra en simulator tilhørende Japan Airlines på Heathrow
  • Den står 70 centimeter utenfor cockpitvinduene, men siden skjermen bare speiler en annen mindre skjerm, oppleves fokuspunktet uendelig langt unna.
  • Skjermen er 200 garder x 40 grader og er 12 meter lang.
  • Simulatoren står i en hall ved Narverødveien 40 i Tønsberg.
  • Nettadresse: www.simuflying.no

Instruktøren vi hadde jobber til daglig som pilot på 737, og bedre instruktør kan man ikke få.

Jeg fløy Gardermoen - Flesland "gate to gate", samt at jeg foretok en "go around" og testet autoland

Er virkelig verdt å prøve 👍

Timepris er: 1800.-

1.jpg

2.jpg

3.JPG

4.JPG

5.JPG

6.JPG

7.JPG

8.JPG

9.JPG

10.JPG

11.JPG

12.JPG

13.JPG

Endret av Siggen
  • Like 7
  • Full Member
Skrevet

Det så flott ut. Jeg har noen timer i full motion simulator fra før, og mange timer med PMDG 737, men det er like moro hver gang. Jeg har akkurat fått bursdagsgave med 1,5 time i denne simulatoren. Ser fram til å fly den, forhåpentligvis i løpet av denne måneden.😃

Tor Arild

• Like 1
Skrevet
53 minutter siden skrev Finn Kristoffer Hansen:

Åhh, har lenge hatt lyst til å ta turen hit!!

Hvilken sim / flightmodel kjører de?

Mener det er Prepar3D..

Skrevet
7 timer siden skrev Jan Reidar Storelvmo:

Heftig timepris. Mer enn hva jeg betaler for C-172 i flyklubben :P 

Nå er ikke dette noe jeg skal gjøre hver uke. Artig å ha testet simulatoren for den oser av kvalitet.

Den var neppe billig å bygge, samt at det er skal betales for leie av lokaler, strøm, instruktører, vedlikehold m.m

1800.- pr. time er en overkommelig pris synes jeg...

• Like 1
Skrevet
Den 3.11.2022 klokken 22.49 skrev Siggen:

Nå er ikke dette noe jeg skal gjøre hver uke. Artig å ha testet simulatoren for den oser av kvalitet.

Den var neppe billig å bygge, samt at det er skal betales for leie av lokaler, strøm, instruktører, vedlikehold m.m

1800.- pr. time er en overkommelig pris synes jeg...

Da synes jeg du bør begynne å fly på ordentli...😏

• Like 1
Skrevet

Ser spennendes ut. Må jeg prøve neste gang jeg er i Norge. Spessielt med Collimated Visual er det sikkert rått.

- Det er jo en hvis forskjell å fly en realistisk 737 simulator og et ekte C172. Begge har noe for seg... men hvor mange har muligehten til å fly et ekte 737 ? Et C-172 flyr med runt 220 Knots en 737 med optil mach .82. En C-172 stiger kanskje 800 ft/m hvis du ikke er får tung. En 737 stiger greit med 2200 ft/m. Skulle det skje et uhell i simulatorn kann du le og drikke en kaffe etterpå.

Mine 5 øre.

Hilsen

Gerhard

Skrevet (endret)
Sitat

220 kn er vel ikke helt korrekt på en c172? Maks 160 og cruise 122.

Ja, stemmer. Der tok jeg feil... tenkte muligens på km/h.

Finnes det tilgang til Level-D simulatorer i Norge ? Her i Sveits kann man fly hos Lufthansa Aviation Training. Men prisene begynner på runt NOK 11´000.-- per time. Bortset fra en kanskje mer avansert motion plattform ser jeg ikke noen fordeler med level-d ovenfår simulatorn oppe.

https://www.fly-simulator.ch/

Endret av Gerhard
lenke
  • Full Member
Skrevet

Jeg trur ikke det er Level-D simulatorer hvor du kan kjøpe timer i Norge, men kjenner du en instruktør, så er det kanskje mulig å få tilgang og prøve. Hos Lufthansa i Berlin har det også vært mulig å kjøpe simulatortid. Vi gjorde det for noen år siden og betalte 3000kr pr time midt på natta. Idag er det sikkert dyrere. Utfra hvordan jeg oppfatter simulatoren i Tønsberg, trur jeg ikke prisen er avskrekkende.  På Gullknapp i Arendal er det også en fix base 737 simulator, hvor det er mulig å kjøpe tid. Jeg vet ikke hva prisen er nå, men under en familiedag i fjor blei det opplyst at det var mulig å prøve for 1500kr.

Tor Arild

Skrevet

CAE på Gardermoen har full motion level D simulatorer. Da jeg tok type rating der for noen år siden hadde dem 2 stk B737 simulatorer samt 1 Dash-8 simulator og 1 eller 2 stk helikopter sim samt Beech B200 (Lufttransport). Om du får kjøpt timer der uten å være tilknyttet et treningsprogram vet jeg ikke. Uansett vil jeg tippe det koster skjorta. Men om du betaler godt nok er det meste mulig ;) 

Skrevet

For oss "sofa simmere" så er simulatoren i Tønsberg mer som god nok for en flott simulator opplevelse.

For min del så går det helt fint å bruke penger på småfly og simulator samtidig, ikke enten eller som jeg har inntrykk av at noen mener...

• Like 3
  • Premium Medlem
Skrevet

Folk skal bestandig ty til slike motsetninger, gjerne for å sette seg selv i et bedre lys, jf. """debatten""" (ja, her må det minst tre anførselstegn til) MSFS vs. X-plane. 

• Like 1

Bli med i diskusjonen!

Du kan poste innlegg nå og registrere deg senere. Hvis du har en brukerkonto kan du logge inn nå for å poste med din egen konto.

Gjest
Skriv svar til emnet …

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

Only 75 emoji are allowed.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere innhold har blitt gjenopprettet.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Opprett ny...