Premium Medlem Ernst K.Furuhatt Skrevet 2. april 2018 Premium Medlem Skrevet 2. april 2018 Eurofighter 2000 oppgradert, og det var beleilig siden Påsken snart er over. Fikk meg baksestetur på hjemveien 2 Siter
Premium Medlem Kjetil Håvan Skrevet 2. april 2018 Premium Medlem Skrevet 2. april 2018 Dette er maskin. 2 motors fighter jeter er kulest syns jeg. Synd Norge aldri har vagt 2 motors fightere noen gang opp gjennom historien. Men det er vel behovet / nytteverdien som kommer først. Siter
Odd Bergfald Skrevet 2. april 2018 Skrevet 2. april 2018 (endret) Jeg tror, Kjetil, at du har glemt at vi engang hadde F-5 Freedom fighter som standard jager fra 1967 til 2007, 78 A-, 14B- and 16 RF-5A (fotorek.) models. Riktig nok kalte vi motorene for "blåserør" i sammenlikning med både F-104 og senere F-16 som erstattet dem, men ikke desto mindre var F-5 en to motors jager. Hovedårsaken til at vi ikke velger to motorer fremfor en tror jeg skyldes kompleksitet og generelt maintenance "vedlikehold". Her tror jeg også årsaken ligger i at F-16 i sin tid vant over F-17 (senere A/F-18), men dette vet gen.(R) Eivind Schibbye mer om enn noen andre i kongeriket, siden han var sekretær i NATO-utvalget som valgte F-16 for de små NATO-landene. Hadde vært interessant å få ham i tale om saken...... mvh Odd Endret 2. april 2018 av Odd Bergfald Siter
Premium Medlem Ernst K.Furuhatt Skrevet 3. april 2018 Forfatter Premium Medlem Skrevet 3. april 2018 Vi kan vel også forlenge tilbakeblikket til Mosquito`en, som var å betrakte som tomotors jagerbomber . Ellers har vi jo i etterkrigstiden hatt et nokså "fattig" Luftforsvar, som har vært helt avhengig av USA for å henge sammen, og antall fly har snart skrumpet inn til noe som bare politikere tror på. Framtidens flybaser ligger forsvarsløse hvis Putin skulle få behov for å kontrollere norskekysten, og milliardene vi kaster bort på omorganiseringen er fullstendig ubegripelig Siter
Premium Medlem Svein-Frode Skrevet 3. april 2018 Premium Medlem Skrevet 3. april 2018 Tøffe sjåtts! Som Odd sier så har vi jo hatt en haug med F-5 i tjeneste, men det hadde nok først og fremst sammenheng med at vi fikk disse for en slikk og ingenting fra USA. F-16 ble jo i sin tid bygd som en "billigutgave" av F-15 som ble et meget kostbare fartøy og ikke fikk særlig med ordrer utenfor USA. To motorer hadde nok vært å foretrekke for Norske forhold da flyiene i stor grad driver avskjæring langt til havs. Da står det fort om minutter dersom man lander trygt i fallskjerm i Barentshavet. Men livet til våre uniformerte helter står ikke høyt i kurs hos våre folkevalgte. De er vel stort sett for kanonføde å regne slik Forsvaret vårt har blitt - underbemannet og med gammelt utslitt materiell. All ære til de som tjener dette landet! Siter
Premium Medlem Torbjørn M Skrevet 3. april 2018 Premium Medlem Skrevet 3. april 2018 Ja, tøffe sjåtts indeed. Flott flymaskin. Alltid likt Eurofighter, selv om navnet er litt kjedelig. Jeg vil derimot anbefale deg å ta førersetet neste gang! Når det gjelder kommentaren om våre folkevalgte, vil jeg bare si at de nettopp er "folkevalgte", så vi får gjøre hver vår gunst ved urnen neste runde for å gi et hint om at prioriteringer kanskje bør gå en annen retning. Når det er sagt kan jeg godt være Frank Underwood om dere stiller med finansieringen Siter
Premium Medlem Svein-Frode Skrevet 3. april 2018 Premium Medlem Skrevet 3. april 2018 Eurofighter heter jo Typhoon - så kjedelig er det vel ikke Siter
Premium Medlem Svein-Frode Skrevet 4. april 2018 Premium Medlem Skrevet 4. april 2018 15 timer siden, Jan Tore Pettersen skrev: Hawker Typhoon Egentlig skremmende at jeg ikke visste om Hawker Typhoon fra før av... En flytype det er laget over 3000 eksemplarer av til alt overmål. Rett i skammekroken her. Eurofighter burde for historiens skyld blitt kalt Typhoon II - slik amerikanerne gjør. Siter
Jan Tore Pettersen Skrevet 4. april 2018 Skrevet 4. april 2018 En videreutvikling av Hawker Typhoon het til å begynne med Typhoon II,før det fikk navnet Tempest.Hawker hadde også en modell som het Tornado,der produksjonen ble kansellert.Hvis du er interressert i å teste ut disse,så finnes de,og mange andre, i "War Thunder" 1 Siter
Premium Medlem Svein-Frode Skrevet 4. april 2018 Premium Medlem Skrevet 4. april 2018 Men Hawker Hurrican kjenner jo alle til. Alle disse må vel kunne kategoriseres som allværsjagere Siter
Fredrik Edvardsen Skrevet 4. april 2018 Skrevet 4. april 2018 7 timer siden, Svein-Frode skrev: Egentlig skremmende at jeg ikke visste om Hawker Typhoon fra før av... En flytype det er laget over 3000 eksemplarer av til alt overmål. Rett i skammekroken her. Eurofighter burde for historiens skyld blitt kalt Typhoon II - slik amerikanerne gjør. Typhoon-navnet ble, såvidt jeg husker, valgt fordi det er nær likt på både Engelsk, Spansk, Italiensk og Tysk - Eurofighter Typhoon har på så måte ingen tilknytning til Hawker Typhoon, og derfor ble det ikke Typhoon II. Tyskerne skal dog ikke ha vært overbegeistret over Typhoon-navnet, nettopp pga. Hawker Typhoon som lagde vei i vellinga i Tyskland under krigen. Siter
Eivin Stensø Skrevet 4. april 2018 Skrevet 4. april 2018 Flotte bilder. Typhoon er rene galskapen. Det mangler ikke på motorkraft der i gården. Siter
Premium Medlem Svein-Frode Skrevet 5. april 2018 Premium Medlem Skrevet 5. april 2018 16 timer siden, Fredrik Edvardsen skrev: Typhoon-navnet ble, såvidt jeg husker, valgt fordi det er nær likt på både Engelsk, Spansk, Italiensk og Tysk - Eurofighter Typhoon har på så måte ingen tilknytning til Hawker Typhoon, og derfor ble det ikke Typhoon II. Tyskerne skal dog ikke ha vært overbegeistret over Typhoon-navnet, nettopp pga. Hawker Typhoon som lagde vei i vellinga i Tyskland under krigen. Det er vel ikke helt riktig? Typhoon er jo laget av Eurofighter, hvor British Aerospace er medeier. BAe tok i sin tid over Hawker Siddeley som er tuftet på Hawker Aircraft, så her går det en direkte linje fra første til siste Typhoon. Siter
Jan Tore Pettersen Skrevet 5. april 2018 Skrevet 5. april 2018 Tror tyskerne kaller den EF2000,eller "effi"...fant denne på et anner forum : Sitat The Typhoon name was selected primarily because it was felt to follow the 'wind' theme of the Tornado - echoing the wartime fighter-bomber was a lucky coincidence for the RAF. Urban legend has it that Cyclone (Zyklon) was also a contender until our German chums realised that if the single seater was the Zyklon-A the two-seater would be the ..... Siter
Premium Medlem Kjetil Håvan Skrevet 7. april 2018 Premium Medlem Skrevet 7. april 2018 På 2.4.2018 den 22.29, Odd Bergfald skrev: Jeg tror, Kjetil, at du har glemt at vi engang hadde F-5 Freedom fighter som standard jager fra 1967 til 2007, 78 A-, 14B- and 16 RF-5A (fotorek.) models. Riktig nok kalte vi motorene for "blåserør" i sammenlikning med både F-104 og senere F-16 som erstattet dem, men ikke desto mindre var F-5 en to motors jager. Hovedårsaken til at vi ikke velger to motorer fremfor en tror jeg skyldes kompleksitet og generelt maintenance "vedlikehold". Her tror jeg også årsaken ligger i at F-16 i sin tid vant over F-17 (senere A/F-18), men dette vet gen.(R) Eivind Schibbye mer om enn noen andre i kongeriket, siden han var sekretær i NATO-utvalget som valgte F-16 for de små NATO-landene. Hadde vært interessant å få ham i tale om saken...... mvh Odd Aahh. Ok ja det stemmer vel ja. Det hadde jeg helt glemt! Siter
Anbefalte innlegg
Bli med i diskusjonen!
Du kan poste innlegg nå og registrere deg senere. Hvis du har en brukerkonto kan du logge inn nå for å poste med din egen konto.