Gå til innhold

American Trønder


Anbefalte innlegg

Hadde egentlig tenkt å ta denne testflygingen på mer hjemmelige trakter, men siden WT kun er oppsatt med minimalt korte rullebaner og hangarskip er ikke dethelt ideelt for Trønderjeten skal det vise seg.

F-84 var i sin tid det mest tallrike her til lands og de første ble overlevert av selveste Eisenhower på Sola flystasjon tidlig på 50 tallet etter hva jeg har hørt.

Den var også med å innlede det som må kalles Cowboy-alderen i Luftforsvaret, aldri i fredstid har Forsvaret mistet så mange fly på så kort tid, ofte på grunn av god gammeldags villmannsflyging, og det har gått mang en historie om F-84 maskiner som har landet med avkuttet haleror etter å ha hatt det som må kunne kalles mer heldige møter med høyspentledninger i lav høyde, se linken lenger ned for full oversikt over hvor det gikk gjennom de 8 årene Trønderjeten var aktiv her til lands.

Så var det endlig min tur til å ta den ut på testflight i WT, egentlig noe jeg hadde sett fram til, det er ikke første gang jeg har blitt skuffet, men sånn er det med tesflyging.

Lastet opp testflighten og fikk allerede her min første overraskelse, flighten startet i luften og ikke på bakken, etter et selvimprovisert kræsjkurs fikk jeg sånn høvelig kontroll og linet meg opp mot nærmeste rullebane, en skikkelig testflight skal da starte med take off, og allerede her på final oppdager jeg den første svakheten til Thunderjeten, jeg har tydligvis lakt meg på alt for lavt gasspådrag, og brått og uventet nærmest bråstopper flyet i lufta og deiser i bakken med et smell....

Take 2, denne gangen er jeg forberett på å starte i lufta, og klarer etter litt baksing å sette den høvelig stødig ned på rullebanen.

Så skal jeg ha den opp i lufta igjen da, rolig og pent liner den opp mot nord og gir full gass, problem, rullebanen, som er kanskje den 4 lengste i WT er ikke lang nok, og i enden er det bebyggelse og trær, mye trær, Bang sa det, og nok en Thunderjet klar for skraphaugen.

Take 3, nå har jeg lært nok til å sette den pent ned, samt jukset litt for får å ha så høyt turtall som mulig i det jeg slipper den løs, ingen flaps før jeg nesten når enden av rullebanen, og med litt flaks og bannskap sniker den seg endelig såvidt over tretoppene og jeg er i lufta.

Etter å ha kjent litt på hvordan den føles under 3K fot, hvor den er overraskende manuvrerbar, svinger jeg den nordover mot en dal som går tvers over øya og kommer etter litt opp i 400 knop, der trekker jeg snuten opp på ca 15 grader og her går det unna, den er ingen Mig-15 men den klatrer overraskende bra i forhold til hva jeg forventet og kommer fint opp 15K fot før jeg flater ut og gjentar til jeg når opp på 30K fot, her oppe ser det ut til at den trives godt, og griper godt om lufta rundt seg, og det kjennes relativt greit å gjennomføre div. akrobatiske manøvere mens flyet kjennes sånn høvelig under kontroll.

Neste steg er å pushe topphastigheten, jeg ruller over og legger snuten ca 60 grader nedover, og hui hvor det går, mack 0.81 oppnås fort, overspeed warning lyser opp og jeg er nødt til å bruke speed braken under skroget, og planer greit ut på ca 2K fot.

Så var det bare å avslutte og dumpe ned på rullebanen, men her kommer Thunderjeten med en siste overraskelse, jeg tar bakken rimelig mykt og begynner å bremse, men Bang, der tipper den plutselig bak på halen skraper langs rullebanen et godt stykke til jeg får presset snuten ned igjen og stoppet helt opp.

Etter å ha forundret meg litt over flyegenskapene tok jeg å skjekket litt opp, og oppdaget at P-80en som jeg testfløy tidligere har høyere kraft til vekt forhold en F-84en, hvor P-80en ligger på ca 4,3KN pr tonn er F-84en nede i litt over 3,5KN, nytter ikke at den er bedre aerodynamisk designet når motoren er så svak.

Så totalt sett et utfordrende fly å leke med, ikke rart Forsvaret kræsjet så mange av dem.

N5sFfox.jpg

EW3y9h9.jpg

nogEGba.jpg

fyzzf92.jpg

UeAHRpk.jpg

bLdG9gl.jpg

nhI5ZzC.jpg

xU3FBef.jpg

0kvg5Y8.jpg

WX0csPX.jpg

4yUJlgr.jpg

t5xkh7w.jpg

 

Følg denne linken for full historikk på hvordan det gikk med de Norsk F-84, det gjør nesten vondt å lese om så mange havari.

http://www.flyfabrikken.no/republic-f-84g-thunderjet/

 

Og helt til sist kan dere se hvordan F-84en kan ta av på korte rullebaner, det kreves litt teknikk og går såvidt, men det går.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Herlige bilder. Fint fly Thunderjeten også . Jeg vet foresten om en som har sittet i havarikommisjonen. Han sa at det var mange uhell med F-84 og F-86. Det skyldtes nok at det fortsatt var mekanisk overføring til rorflatene. Når Starfighteren med hydraulikk, ble dette straks bedre  men fortsatt var det noen hendelser de virkelig fikk klødd seg i hodet over.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, det er definitivt et lekkert klassisk fly, men det er interesantat de klarte å deise så mange i både bakker og fjellvegger, så det er jo en grunn for at det kalles cowboy perioden, nestenulykker som hadde satt dagen piloter på bakken permanent ble hysjet ned, pilot utdanningen var ikke fullverdig, piloter ble kastet ut på ting de ikke var kvalifisert for, alkoholisme osv, det var uten tvil en periode hvor lyset brant i begge ender og i tillegg var dynket i parafin.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Startraketter, ja skulle virkelig hatt det i WT, for Thunderjeten er dæven han steike mæ seig å få i lufta :)

 

Jeg leste en lang artikkel om F-84 når jeg hadde kjøpt modellen. Den var kjent for å ikke ønske å forlate bakken. Var vel derfor Eisenhower selv stilte opp. Jeg tror dette siden ble kalt JATO (Jet Assisted Take-Off), men er jo ikke mye "jet" assisted:-p

 

Hercules har og brukt dette systemet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Siden du og andre er intressert i dette: Les bøkene til Leif Hamre. Da får du innsikt i jagerflyvning i landet så det suser, inkludert Vampire. Jeg skal lese alle de bøkene på nytt om ikke lenge. Leste de første gang på 70 tallet. De bøkene er en oase av informasjon, rett fra cocpit, som kanskje endel ikke har fått med seg.

 

https://no.wikipedia.org/wiki/Leif_Hamre

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Premium Medlem

Siden du og andre er intressert i dette: Les bøkene til Leif Hamre. Da får du innsikt i jagerflyvning i landet så det suser, inkludert Vampire. Jeg skal lese alle de bøkene på nytt om ikke lenge. Leste de første gang på 70 tallet. De bøkene er en oase av informasjon, rett fra cocpit, som kanskje endel ikke har fått med seg.

 

https://no.wikipedia.org/wiki/Leif_Hamre

 

De står fortsatt i bokhylla. Fikk kjøpt inn den eneste jeg manglet fra en lokal bruktsjappe for ikke så lenge siden.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg leste mine fordi jeg alt leste avisene før første klasse, og til slutt fant læreren ut at det var kanskje lurt å fore meg med bøker så jeg ikke plaget resten av klassen. Hamre ble servert. Så nå må jeg vel lete med lys og lykte, eller satse på et lokalt bilbliotek kanskje har de.

 

Kim: Dette er de råeste guttebøker noensinne. Og skikkelig nasjonal historie, finnes ikke bedre i landet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Premium Medlem

Heftig og begeistret  ;D  Norge har vel aldri hatt et større luftforsvar ( les antall fly ) enn under Thunderjet-perioden.  Havarikomisjonen har vel heller aldri hatt det mer travelt .  Det var nok en helt annen kultur blant pilotene,  som mange kom fra tjeneste under WW2,  og Thunderjet`n var egentlig et veldig krevende fly å operere .  Artig likevel,  at vi kan gjenoppleve flyhistorien i våre simulatorer  :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Premium Medlem

Du verden,  det der var en knallfin RC-modell  :o  .  Forresten,  litt pussig at de kalte Thunderstreak også F-84,  det var jo en helt annen konstruksjon enn Thunderjet.  Hadde forresten SkunkWorks Thunderstreak i FSX,  og det var også en imponerende bra modell.  Lurer litt på om jeg skal kjøpe den oppgraderte versionen til P3D3,  men sitter foreløpig på gjerdet  .......

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja det er jo litt snodig det der, men ikke helt uvanlig, ta feks F9F Panther/Cougar som fantes i flere utgaver, hvor de første hadde rimelig rette vinger, men senere utgaver hadde vingene sweeped bakover, derav navnene, etter lærdom i Korea, så misstenker at det er mye det samme som skjedde med F-84en, det er i allefall min teori.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i diskusjonen!

Du kan poste innlegg nå og registrere deg senere. Hvis du har en brukerkonto kan du logge inn nå for å poste med din egen konto.

Gjest
Skriv svar til emnet …

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere innhold har blitt gjenopprettet.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Opprett ny...