Eivin Stensø Skrevet 31. oktober 2016 Skrevet 31. oktober 2016 Hallo folkens. Jeg har det litt morsomt med å fly Olav Aamoths supersoniske avskjæringsmønster. Da det ikke er noen bombefly å avskjære på 60000ft gjør jeg heller en zoom og ser hvor høyt jeg kommer. Denne gangen ble det høyt. 83000ft indikert. En diskret advarsel om at det er lov å ta det ørlittegranne med ro. Hvis compressor inlet temperature når neste røde strek blir det bråstopp. Det er det som i praksis begrenser farten. Har steget til FL400 og Mach 2 og prøver å få med meg så mye fart som mulig. Nesen heves så til 30 (20 grader ved intercept FL600)grader og da er det bare å nyte turen og følge med på anlge of attack indikatoren men stor sett er du i ballistisk bane(kast). Godt simulert. Ikke vet jeg hvordan de får det til. Nesten 83000ft. Vi slår av litt for kjentfolk og sier 83000 Utsikt fra 80000ft i retning Bodø. Beviset på at jorden er rund Vel bekomme. Siter
Kim Kristensen Skrevet 31. oktober 2016 Skrevet 31. oktober 2016 Awesome, ante ikke at de tok oksen så høyt her lokalt? Siter
Eivin Stensø Skrevet 31. oktober 2016 Forfatter Skrevet 31. oktober 2016 De gikk høyt ja. De forsøkte avskjæringer opptil 70000ft uten trykkdrakt. De hadde et par trykkdrakter men disse var nokså upraktiske. Hvor høyt de forsøkte seg med disse trykkdraktene vites ikke. Det har visstnok lykkes å få en Starfighter over 100000ft. Men det var riktignok ikke en av de norske. Siter
Premium Medlem Ernst K.Furuhatt Skrevet 31. oktober 2016 Premium Medlem Skrevet 31. oktober 2016 Veldig bra Eivin, rålekker flight . Amerikanerne eksperimenterte med rakettmotor på Starfighter ( i tillegg til standard J79 motor ). Med denne nådde de nye høyder ;D Siter
Eivin Stensø Skrevet 31. oktober 2016 Forfatter Skrevet 31. oktober 2016 Så fint at dere likte det. Denne typen flyging er kanskje litt for spesielt intereserte men en artig ting å gjøre med et jagerfly med en så formiddabel ytelse som Starfighter har. Fin avveksling fra landingsrunder og lavtflyging. Foran PC'en trenger man ikke denne ukomfortable trykkdrakten heller. Link til siden som omhandler det norske høytflygningsprosjektet. Her beskrives alt i detalj. http://www.starfighter.no/web/hoyde.html For å bruke flygeren, pioneeren og helten Olav Aamoths egene ord: - Ingen norske jagerfly har vært høyere. Og, tilføyer han, - det ser ikke ut til at de kommer dit igjen med det første heller. Siter
Eivin Stensø Skrevet 31. oktober 2016 Forfatter Skrevet 31. oktober 2016 Skvadronsjef Aamoth om Starfighter Siter
Premium Medlem Svein-Frode Skrevet 31. oktober 2016 Premium Medlem Skrevet 31. oktober 2016 Artig å se at noen bruker simulatoren litt som jeg (gjenskape historie)! Har flydd mange veteranfly og gjenskapt historiske flighter i simmen, men denne har gått meg hus forbi, selv om jeg har en DVD med hr. Aamoth liggende i samlingen. Siter
Eivin Stensø Skrevet 31. oktober 2016 Forfatter Skrevet 31. oktober 2016 Takk for det. Historiske flighter er det som er aller mest morsomt synes jeg også. Moderne fly er utstyrt med avasert navigasjon og barnesikringer i hytt og gevær. Man blir mer som passasjer selv syens jeg. Greit og stressfritt for dem som er på jobb i luften hver dag. Ikke fullt så utfordrende og tilfredstillende og mestre. E Siter
Premium Medlem Kjetil Håvan Skrevet 31. oktober 2016 Premium Medlem Skrevet 31. oktober 2016 Vannvittig kult! ;D Dette må jeg også prøve. Nå har ikke jeg payware starfightern da, ingen fighterjeter hos meg utenom de som er med P3D. Flyr bare realair og noen carenado fly inclusive businessjet. Men kommer ikke over ca 45000ft. Får se hvor langt opp jeg kommer med f--22 da sju! ;D Siter
Eivin Stensø Skrevet 31. oktober 2016 Forfatter Skrevet 31. oktober 2016 Ja det er veldig gøy og jo lettere maskinen er jo høyere går det. Hiv ut all unødvendig fuel og utvendig last for minst mulig vekt og luftmotstand Opparbeid så mye fart som du kan få med deg på normal flightlevel og gå en 20-40 grader opp og hold den vinkelen. Når farten minker kommer nesa ned av seg selv så bare hold samme utslaget/trimmen Med litt eksperimentering finner du den vinkelen som er optimal og som gir deg størst høyde. Ta så en screenshot med "v" for å dokumentere bragden btw. Klokka på bildene representerer tiden etterbrenneren har vært i aksjon. 450lbs i minuttet. Mer enn 8 minutter og jeg må tenke på å svømme tilbake til Bodø Fra etterbrenner slukkes er det omtrent bare nedstigning til Bodø så der går det minimalt med fuel men det er greit å ha en 1000lbs igjen til landingsforsøk Siter
Eivin Stensø Skrevet 12. november 2016 Forfatter Skrevet 12. november 2016 Jeg klarte ikke dy meg. I nattens mulm og mørke måtte jeg ut å se hvor høyt jeg kunne gå i zoom. Forsøkte denne gangen med vinkel på 45 grader slik den anbefales i Testpilots Notes Denne gangen ble det ny pers. FL851. Etterbrenneren ble slukket på 70000ft og jeg skulle vel strengt tatt ha stengt ned motoren over 80000ft men siden jeg ikke så noen tegn på overheat, lot jeg den gå i frykt av ikke å få startet igjen. Siden det er noget mørkt på natten ble bildene slik de ble. Utsikten fra stratosfæren er iallefall upåklagelig. Prøver å bygge opp så mye hastighet jeg tør. Klok av skade lot jeg det ikke gå for langt denne gangen. Etter ett par uheldige compressor stalls på Mach 2, og over det, vet jeg heldigvis hvor langt jeg kan pushe det. Imotsetning til først antatt så lar den seg kun presse til litt i overkant av 130 grader før compressor stall inntreffer. Da høres motoren ut som en sementblander og lar seg ikke starte igjen. Full etterbrenner så nose up til 45 grader med 2.5G Flight Level 851, altså 85100ft på standard altimeter trykk. Ekstrapoeng til de som legger merke til sideslipen. Heldigvis bygde airspeeden seg fort opp og fikk jeg rettet opp. Utsikt mot Bodø fra stratosfæren passerer 85000ft på vei ned. For å gjøre kvelden komplett fant jeg tilogmed veien tilbake til runway 07 i Bodø. SimSkunkWorks F-104G Siter
Kim Kristensen Skrevet 12. november 2016 Skrevet 12. november 2016 Skulle ønske det var mulig å se noe som helst, men utenom det lille som er opplyst er bildene rimelig svarte desværre, kan skyldes at jeg ser via mobilen, men sikkert en morsom tur Siter
Eivin Stensø Skrevet 12. november 2016 Forfatter Skrevet 12. november 2016 Skulle ønske det var mulig å se noe som helst, men utenom det lille som er opplyst er bildene rimelig svarte desværre, kan skyldes at jeg ser via mobilen, men sikkert en morsom tur Ha ha! Bekalger folkens. Bildene ble i overkant mørke og etter nedskalering ble det lite igjen og se. Nattbilder blir en utfordring ser jeg. Siter
Kim Kristensen Skrevet 12. november 2016 Skrevet 12. november 2016 Yupp, litt lys gjør seg alltid. Siter
Andrew Thomsen Skrevet 12. november 2016 Skrevet 12. november 2016 Jeg leste meg blå om denne prestasjonen langt tilbake, og kom meg selv i nærheten. Artig rapport du severer, Eivin. Siter
Eivin Stensø Skrevet 12. november 2016 Forfatter Skrevet 12. november 2016 Så bra at det faller i smak. Det er jo ikke akkurat det folk bruker sim'en mest til så det er kanskje litt for spesielt interesserte. Jeg gir meg ikke. Fortsatt er det langt opp til omlag 100000ft som virker å være taket på zoom-envelopen Hvis noen klarer å slå meg og gå enda høyere så legg gjerne opp en screenshot her. Siter
Premium Medlem Ernst K.Furuhatt Skrevet 13. november 2016 Premium Medlem Skrevet 13. november 2016 Herlig, da var farsdagen berga, trenger ikke mer underholdning nå, sitter med et fornøyd glis ;D Siter
Eivin Stensø Skrevet 25. november 2016 Forfatter Skrevet 25. november 2016 Til orientering er den nye rekorden er nå på Flight Level 860 eller 86000ft på standard trykk 1013/2992. Jeg forventer å bli slått. Kriterier: - Screenshot som bevis - Du mistet ikke kontrollen over Starfighteren. - Du hadde nok fuel til å lande. Siter
Anbefalte innlegg
Bli med i diskusjonen!
Du kan poste innlegg nå og registrere deg senere. Hvis du har en brukerkonto kan du logge inn nå for å poste med din egen konto.