Gå til innhold

Scramble, scramble, scramble!


Anbefalte innlegg

Etter at tyrkiske Phantoms gjentatte ganger har krenket Sovjetisk luftrom den siste uken, blir det bestemt at man skal gjøre et eksempel av dem, og vi blir satt på "high alert" for å avskjære og skyte ned de tyrkiske flyene.

 

Like etter lunsj går alarmen, tyrkerne er på vei inn i Sovjetisk luftrom, nå er det bare å hive seg i cockpiten og komme seg i lufta så fort som mulig. Heldigvis er det ikke mange minuttene som skal til for å starte opp en MiG-21.

 

02.jpg

 

01.jpg

 

Etter bare et par minutter er vi på vei ut til rullebanen, de siste systemene kan vi skru på og konfigurere når vi er i lufta.

 

03.jpg

 

04.jpg

 

Fishbeden har en "thrust to weight ratio" på mer enn 1:1 så det sparker bra i fra når vi tenner etterbrenneren.

 

05.jpg

 

06.jpg

 

07.jpg

 

På vei østover tar det ikke lang tid før systemene våre plukker opp de tyrkiske flyene, RWR-en forteller oss at tyrkerne også har fått øye på oss og at de sannsynligvis gjør seg klare til å skyte...

 

09.jpg

 

08.jpg

 

Radaren i Fishbeden er litt morsom, den kjøles ned ved hjelp av alkohol, og kan derfor bare brukes i ca 25 minutter før alkoholen er brukt opp og radaren overopphetes. Dette betyr at man da må passe på å ikke fly med radaren på hele tiden, men det er ikke noe vi trenger å bekymre oss for på vår lille tur. Den har også andre begrensninger, som f.eks at den bare kan se opp - det betyr at man alltid må ligge lavere enn målene man forventer å møte. I tillegg har utviklerne også lagt inn "ground" og "cloud clutter", som gjør ting enda litt mer utfordrende - det tåkeaktige feltet nederst på radaren er radarbildet av bakken.

 

Etter at vi får låst Phantomene på radaren går ting veldig fort (med en radar som ikke kan låse ting som er lenger unna enn 30km så sier det seg kanskje selv at det ikke tar lang tid fra man låser et mål til det har passert deg), men jeg får av en missil mot den ene Phantomen.

 

10.jpg

 

11.jpg

 

12.jpg

 

13.jpg

 

Overraskende nok treffer den første missilen målet sitt, men den andre Phantomen min passerer meg før jeg rekker å gjøre noe. Jeg slenger maskinen inn i en hard venstre sving og forbereder meg på en dogfight da jeg ser at wingmanen min skjøt ned den andre Phantomen - godt lagarbeid.

 

14.jpg

 

15.jpg

 

16.jpg

 

Turen tilbake til basen går uten problemer, annet enn at jeg ikke har funnet noen måte å trimme ailerons på MiG-en på, så med en asymetrisk våpenlast vil den naturlig nok "lene" seg til den ene siden.

 

17.jpg

 

18.jpg

 

Men landingen går fint og jeg bruker bremseskjermen for å få stoppen raketten.

 

Håper dette var av interesse :)

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Premium Medlem

Tykjebra,  intet mindre.  Den MIG`en ser til forveksling helt ekte ut !  Skremmende bra bildestory.  Og så lurer du vel på hvor det ble av meg i DCS....?    Vel,  har DCS oppe å går,  men er kjempeskuffet over flyegenskapene og lydkvaliteten.  Trodde det var min joystick som var problemet,  men nå har æ fått på plass S55 HOTAS,  det funker som pokker i P3D2.3,  men i DCS dingler flyene som om de var hengt opp i gummistrikk  :-[

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vanskelig å få nødvendig data på dem vettu, de eldre maskinene er det lassevis med dokumentasjon på, mange tidligere/nåværende piloter, og tilogmed flere maskiner på det sivile markedet som gjør det lettere å utvikle noe som er så nær virkeligheten som mulig. Det hadde selvfølgelig vært mulig å lage en F-22 eller F-35 til DCS, men siden det meste ved disse maskinene er hemmeligstemplet så ville det ha blitt mye gjetting på hvordan ting fungerer og hva maskinene faktisk kan gjøre - og det hører ikke hjemme i DCS :)

 

Eagle Dynamics jobber dog med en F/A-18C, men jo mer avansert maskinen og systemene i den er, jo lenger tid tar utviklingen, så det er nok fortsatt ennå en stund til vi ser den. Det blir nok flere moderne maskiner til DCS etterhvert, personlig håper jeg på en F-16, men skal man ha det realistisk så tar det tid.

 

Ernst: Fikk du prøvd "deadzones" og "curves" i kontrollinnstillingene? Det løste ihvertfall problemet jeg hadde med at noen fly føltes som om de danset rundt.

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Premium Medlem

Kjetil,  du må ikke tukle med religion,  enkelte fly er hellige for oss warbird-nerder  ;D .

Fredrik,  æ har ikke prøvd alt av HOTAS-innstillingene,  skal gi DCS noen flere forsøk  ???

Forresten,  æ traff en gammel Øst-tysker på ferie i fjor,  og det viste seg at han hadde en lang pilot-kariere fram til muren ble revet.

Han begynte med MiG-15 og 17,  og fløy MiG-21 i mange år.  Han var ikke overbegeistret av MiG-21,  og syntes MiG-15 var det flyet han likte best  :)  Da kom det drømmende blikket,  og æ regner med det er noe av det samme som F-86 får fram hos oss  .

Lenke til kommentar
Del på andre sider

det funker som pokker i P3D2.3,  men i DCS dingler flyene som om de var hengt opp i gummistrikk  :-[

 

Hmm. Dette høres ut som noe ala det samme jeg opplevde med DCS Ernst.

Fikk aldri til stikka i denne simmen og flyene oppførte seg deretter.

En annen rar ting hos meg var at etter jeg instalerte DCS så ble også stikka mi totalt idiot også i FSX / Prepar.

Etter utallige forsøk på å rekalibrere endte det med avinstallering av DCS og etter dette har alt fungert tipp topp i di andre simmene.

Ikke spør meg hvorfor, kan ikke skjønne at det skal ha noe med denne simmen å gjøre men hos meg ble det slik så DCS ligger kun på download discen her og blir neppe instalert igjen med det første..

 

Ps.. Glemte jo helt hva posten handlet om.. Sorry.

Feite bilder Fredrik, ser virkelig moro ut.

Ser ikke ut til at du har noen problemer med stikka gitt..

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Premium Medlem

Næmmen hallaisen Øyvind  ;D  Min erfaring med Saitek S55 HOTAS er litt annerledes,  da alle innstillinger lagres som forskjellige profiler i stikka (  eller programvaren til Saitek ),  så den profilen som er konfigurert for P3D holder seg urørt inntil ny profil lagres.  Det samme gjelder for DCS og/eller IL2.  Så langt er jeg kjempefornøyd med ny stikke / throttle.  Problemet for meg er at jeg makter ikke å bli fornøyd med flyegenskapene uansett hvordan jeg konfigurerer profilen  i DCS. Normal flyvning går greit,  men å sikte seg inn på andre under dogfight er et mareritt som ikke har noe med hvordan en fighter oppfører seg real.  Det samme gjelder IL2!!  Synes dette er spennende warbird-simmer,  men jeg har for øyeblikket avinnstallert begge,  og kommer neppe til å prioritere mer tid på disse,  før det kan dokumenteres viktige forbedringer.  Vi er nok bortskjemt med fantastiske modeller av P-51, Spitfire, Me-109, FW-190 m.fl.  i FSX og P3D2,  så forventningene er sikkert samme kvalitet i DCS og IL2.  Utseendemessig er modellene kunstnerisk utført,  men etter min mening flyr de dårlig, og det er helt uinteressant å nedtone realismen for å bli mer treffsikker  ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg vil gjerne ha dokumentasjon på hvordan du kan sammenligne "real" med Fsx, dcs og il2 sine warbirds Ernst.

 

Bare for at Fsx har vært her lengst så betyr ikke det at de har rett. Og jeg undrer virkelig på hvordan du kan mene at Fsx er så bra når det føles som å fly flyene på skinner.

 

Jeg prøvde p3d med a-10 og det var helt forferdelig hvordan den oppførte seg. Nærmest arkade, og det var jo helt umulig å få den inn i en flatspin f eks.

 

Tror heller problemet er at dcs er for realistisk og du ikke gidder å bruke tid på å mestre det. Synd for deg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Premium Medlem

He he,  svært så fornærmet du ble da !?!?  Jeg kan sammenligne mine erfaringer med hva jeg vil,  og jeg trenger ikke bevise noen verdens ting,  så lenge jeg henviser til hvordan JEG opplever DCS og IL2.  Skal heller ikke påstå at jeg vet hvordan det føles med dogfights i virkeligheten,  men jeg har mange nok timer bak spakene real til at jeg vet hvordan flyfeelingen kan sammenlignes i FSX og P3D2.  Forøvrig er både FSX, P3D2, DCS og IL2 leketøy i forhold til virkeligheten,  og jeg forbeholder meg retten til å velge hva jeg vil leke med,  uten å bli irettesatt av noen med andre meninger (  og manglende erfaring ?? ).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skal ikke stikke under en stol at jeg blir passe irritert når det kommer meninger om at FSX er mere realistisk enn DCS.

 

Når det gjelder hva du velger å leke med, så skal du selvfølgelig få lov til å bestemme det selv, men jeg kan like fullt stille meg kritisk til argumentene dine.

 

Ja, jeg har nok manglende erfaring fra å fly i virkeligheten. Men jeg har erfaring fra begge simmene til å innse at motoren til DCS er mye bedre når det gjelder flyegenskapene.

 

Når det gjelder virkeligheten så er jeg så heldig at jeg flyr sammen med to piloter som sitter på tusenvis av timer i forskjellige flysaker. Og når en av de titt og ofte sier på teamspeak "åh fy flate! De er så realistisk disse flyegenskapene!" Ja, da velger jeg å tro på han. Eller at han slettet FSX 30 minutter inn i flytiden i DCS. Måtte også forhøre meg litt om han hadde noe flytid i P-51, noe han dessverre ikke hadde. Men, i samme setning uten at jeg hadde nevnt noe om denne diskusjonen så sa han at flikkingen er realistisk.

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Premium Medlem

Dette kunne blitt en interessant diskusjon,  men jeg har problemer med å ta på alvor det du kommer med av referanser til realisme.  Hvis de såkalte pilotene som du "flyr" sammen med,  hadde fått prøve noen turer i DCS hos meg,  tviler jeg på at de hadde blitt imponert over hvordan f.eks. P-51 oppførte seg.Hadde de samme pilotene fått prøve seg på A2A Accusim P-51,  så ville det snart blitt avslørt hva slags piloterfaring de hadde.  Og før du eksploderer,  jeg snakker fortsatt om hvordan JEG opplever DCS.  Det kan godt hende andre kan konfigurere spaker og pedaler til de får riktige utslag i forhold til hvordan fly SKAL oppføre seg,  men det klarte altså ikke jeg å få til.  I FSX og P3D2 fungerer dette veldig bra,  så med bakgrunn i dette påstår jeg fortsatt at realismen i FSX/P3D2 overgår DCS i de warbirds som er naturlig å sammenligne.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i diskusjonen!

Du kan poste innlegg nå og registrere deg senere. Hvis du har en brukerkonto kan du logge inn nå for å poste med din egen konto.

Gjest
Skriv svar til emnet …

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere innhold har blitt gjenopprettet.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Opprett ny...