Daniel Nilsson Skrevet 20. april 2014 Del Skrevet 20. april 2014 Heisann! Tenkte jeg skulle dele en tur med Rudolf. Selvom det er påske. Dagens flytur blir med DY1570 fra Oslo ENGM til Burgas LBBG. Oppdraget var rimelig enkelt: Fly 179 festklare norske ungdommer ned til Sunny Beach. Flytida beregnet til litt over 3 timer med Varna fila som alternate. Vår rute i dag *med nasal stemme* vil ta oss over Sverige, Polen, Slovakia, Ungarn og Romania før descent til LBBG. TOW på 68.7 tonnes og dagens atmosfæriske forhold ga oss TO-2 and TASS 35 for en flaps 5 departure fra 19L med V1 143 / Vr 143 / V2 147. Først kikker vi litt på været. Vi begynner med surface analysis chart for å få litt oversikt. Vi ser jo at sørlige Skandinavia og nordlige sentral-Europa er dominert av to høytrykk som ligger over sørlandet og ute i Østersjøen. Så, mest sannsynlig ikke spesielt mye spennende vær første delen av turen ihvertfall. Men vi ser at vi har noen frontsystemer i sørøst-Europa og over Bulgaria som muligens kan lage litt mer "moro". Så vi kikker litt nærmere på det senere på SIG WX chart. Upper wind chart blir gjennomgått for å se hva jetstrømmen driver med. Og det er ikke veldig mye der vi skal fly, men vi ser at vi har en liten snutt over sør-Sverige som genererer litt CAT. Significant weather chart. Til å begynne med ser vi at det er varsla moderat CAT fra FL220 til FL360 over sør-Sverige i forbindelse med jetstrømmen. På descent inn til Burgas kan vi forvente moderate icing and turbulens fra FL160 and nedover i sammenheng med frontsystemene vi så tidligere på surface analysis chart. METAR and TAF for LBBG ser bra ut med høye ceilings og litt vind fra sørøst. Ikke noe spesielt på NOTAM-fronten heller. We're happy og tusler ut til flyet. Maskina vår, LN-NOY, står ute i solskinnet og venter. Kjapp titt i loggen viser at alt er i tipp topp stand. Bare å fylle opp tankene. Etter cockpit preflight, kontakter vi Gardermoen Delivery og får klareringa vår. Som forventet, får vi OKSAT 4C departure fra 19L. Med paxa ombord og med push & start clearance received, så taxer vi ut til 19L via taxibane J og S. Norshuttle 7 Uniform Victor, wind 195 at 10. Runway 19L. Cleared takeoff. Rotate! Gear up and bug up speed. Vi får kjapt direct GETPA og kan skue ut over Øyeren og Oslofjorden. FL370 over Sverige en plass. Begynner å skye til litt mer når vi flyr sørover inn i Polen. Vi får også noen CBer her og der. Skumringen har begynt å legge seg når vi har kommet inn i Ungarsk luftrom. Bucharest control gir oss informasjon om opposite direction traffic 1000 fot under oss. Skulle vise seg å være en 738 fra El-Al. Begynner å nærme oss top of descent, så vi henter opp værmeldinga. ATC gir oss DME arc fra ESENA inn til ILS for rwy 22. Så legger den inn i FMC'en. Deretter er det landing altitude 150, recall checked, autobrake 2, vref 144 og minimums 332, approach briefing completed. Descent checklist complete. Som forventa er det bittelitt bumpy på vei ned. Cleared to land og gear down. Short final. Ladies and gentlemen, welcome to Burgas where the local time is 20:48. Vacate left via C. Taxer inn 6 minutter før scheduled time of arrival. On blocks. Takk for turen! Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Rune Jensen. Skrevet 20. april 2014 Del Skrevet 20. april 2014 Nice. Er ekstra morsom lesning når du går inn i detaljert planlegging av rute og vær Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Roar Midttun Skrevet 20. april 2014 Del Skrevet 20. april 2014 Kjempeflotte bilder og planlegging:) Men det mest interessante her er hvordan får du til oppdatert vær i cdu'en:)? E det noe elementært jeg har gått glipp av? Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Daniel Nilsson Skrevet 20. april 2014 Forfatter Del Skrevet 20. april 2014 Takk for det. Roar, du kan ta det helt med ro. Du har ikke gått glipp av noen ting. Rett og slett bare "filmtriks" for anledningen hehe. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Roar Midttun Skrevet 20. april 2014 Del Skrevet 20. april 2014 Aha! Lov å jukse litt. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Svein Skålvik Skrevet 26. april 2014 Del Skrevet 26. april 2014 Flott serie! Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Premium Medlem Ernst K.Furuhatt Skrevet 26. april 2014 Premium Medlem Del Skrevet 26. april 2014 Alltid imponerende når noen går så til de grader grundig til værs Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Premium Medlem Kjetil Håvan Skrevet 27. april 2014 Premium Medlem Del Skrevet 27. april 2014 Interessant, dette har du tydeligvis gjort et par ganger før! Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Dennis L Desezar Skrevet 28. april 2014 Del Skrevet 28. april 2014 Hejsan Daniel Hvilken progran bruker du til å planlegge ruten og vjer med? Dennis Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Jan R. Storelvmo Skrevet 28. april 2014 Del Skrevet 28. april 2014 Ser ut som Professional Flight Planner X. Anbefales, bruker den selv Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Daniel Nilsson Skrevet 29. april 2014 Forfatter Del Skrevet 29. april 2014 Takker for hyggelige tilbakemeldinger. Jepp, det er PFPX Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Anbefalte innlegg
Bli med i diskusjonen!
Du kan poste innlegg nå og registrere deg senere. Hvis du har en brukerkonto kan du logge inn nå for å poste med din egen konto.