Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Enig med Jan Tore. SD Stiller krav om SCAT-1 noe Widerøe og KUN Widerøe har i hele verden. Det eksisterer ikke SCAT-1 utstyr overhodet utenom det Widerøe har.

 

 

Ved å stille krav til SCAT-1 i anbudet så har SD også automatisk gitt Widerøe anbudet, og da er det jo ikke noe konkurranse.

 

 

 

En annen ting er at SD har laget dette problemet til dels selv ved å gi selskapene ytterst kort frist til å få fly/utstyr og prosedyrer på plass.

 

Dersom Widerøe vinner anbudet vil SD måtte gi DAT en heftig kompensasjon som skal dekke kjøp av fly, kostnader på trening av mannskap og relaterte ting, da SD informerte DAT om at de hadde vunnet anbudet.

  • Svar 71
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive medlemmer

Skrevet

Nei dette gjelder ikke bare Scat-1. Sakset fra regjeringen.no

Rapporten viser blant annet at DAT ikke tilfredsstiller kravene i anbudsdokumentasjonen for vinteroperasjoner, kompass, ytelsesberegninger for operasjoner på tørre/våte baner og modifikasjon av fly.
Skrevet

Synest dette er veldig synd for DATs del, på mange måter kan de sikkert selv bebreides for dette, men forholdene ligger ikke tilrette for konkuranse slik det er i dag.

 

Med 2 måneders frist fra man får svar til alt dokumentasjon skal vere klart så sier det seg selv at det ikke kommer til å gå. Foreks dokumentasjon på performance ol for kortbanene så brukte WIF 12 måneder på å utforme et godkjent dokument, og det har jo trossalt mange års erfaring både med dash og kortbanene det gjelder.

 

Jeg forventer at man tar ting til etteretning i SD og kan tatt tidligere anbudsprossess før anbudet starter slik at nye operatører har sjans å sette ting i verk.

 

Ta foreks SCAT-1, et krav som er umulig å overholde for andre en WIF siden de har støvsug produsenten for slikt utstyr og det ikke lenger er i produksjon... Konkurranse?

 

Synest nå også tildelinga til WIF i Florø kan virke suspekt også, siden det har lagt opp løpet med fly som ikke er godkjent for flyplassen og levert null anbud, men her kommer vel staten reddene inn og gjør nødvendige invisteringer. I tillegg har man justert prisen kraftig i forhold til forrige anbud på Hovden og Anda, uten at det i praksis skulle vere så store forandringer der. Det blir spekulasjoner, men jeg forstår det som tror at WIF kompanserer null anbudet i Florø på det andre rutene... Godt EFTA ser på hele anbudsrunden.

 

Jeg liker begge selskapene veldig godt, men kommer til å savne fargeklattene over her. Widerøe er et flott selskap men har godt av litt konkuranse de som alle andre...

 

Skrevet

Så du synest det er rett at et relativt lite flyselskap skal invistere veldig mye penger før man i det hele tatt vet om man får oppdraget? Hadde du ønsket at din arbeidsplass skulle risikere store summer for å få et nytt oppdrag som det ikke er sikekrt dere får? Jeg hadde iallefall ikke ønsket det.

 

Jeg sier ikke at DAT har gjort alt rett eller galt her, men jeg mener premissene for å få til et godt opplegg uten unødvendig risiko for den som skal konkurrene mot en allerede etablert konkurrent som har alle data/info som en trenger fra mange års erfaring. Når selv WIF bruker 1 år på å få sine performance calc dokumenter godkjent, et selskap som allerede burde ha dette klart etter mange års drift på området.

 

Gratulerer til WIF for å holde på rutene sine for all del.

 

Jeg er bare uenig i framgangsmåten til SD.

 

Foreks så har WIF basert sine Florø ruter på DHC8-300, et fly som ikke er godkjent for flyplassen uten videre oppgraderinger og som ikke hadde blitt gjort var det ikke for at WIF kommer med "for stort fly" Det vil si at i stedet for et "0" anbud, så må avinor(staten) betale regningen alikevel, bare i en annen kanal. WIF får disp men ikke DAT?(tenker på SCAT/COMPAS/Vinter OPS) DAT hadde klarte Florø anbudet uten slik ekstra innvistering. Eg har lest brevet fra SD til DAT, men flere av punktene er som etter min vurdering kunne ha blitt gitt en midlertidig disp på.

 

Forventer ikke at noen skal vere enig med meg i dette, men synest ikke DAT skal bebreides alene for dette rotet.

Om det virkelig er så ille som LT/SD skal ha det til så burde dem jo ikke fått anbudet i første omgang.

 

Liker begge flyselskapene godt, gode erfaringer med begge, begge har godt rykte i nær området her. Jeg håper at DAT kommer tilbake til Florø, da publikum er tjent med lokal konkuranse.

Skrevet

Tildelingen virker som om den har foregått etter TV2 hjelper deg sine linjer:

 

Vi har testet produkt A og B. A er helt klart det beste produktet, men siden prisen er viktigst så erklærer vi B som vinner.

 

Det er ikke uvanlig at selskap legger ned store ressurser for å sikre et anbud, men at DAT ikke har tatt seg bryet med å fremskaffe korrekt dokumentasjon får de ta på sin egen kappe. Når det er sagt så har SD heller ikke gjort jobben sin, så nå er det åpnet både for anke og erstatningssøksmål.

Skrevet
Ta foreks SCAT-1, et krav som er umulig å overholde for andre en WIF siden de har støvsug produsenten for slikt utstyr og det ikke lenger er i produksjon... Konkurranse?

DAT skulle bruke EGNOS, også et sattelitt basert utstyr. Problemet er at systemet er ikke godkjent enda.

Når det er sagt så har SD heller ikke gjort jobben sin, så nå er det åpnet både for anke og erstatningssøksmål.

Hehe, spørs om Kleppa blir å spare de 50 millionene hun skulle :grin:

Bli med i diskusjonen!

Du kan poste innlegg nå og registrere deg senere. Hvis du har en brukerkonto kan du logge inn nå for å poste med din egen konto.

Gjest
Skriv svar til emnet …

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere innhold har blitt gjenopprettet.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Opprett ny...