Gå til innhold

Smooth landing


Anbefalte innlegg

Med vekt på 76.000kg så vil Vref være 121 med flaps 30°

Flaps 25° vil Vref bli 122. Flaps 20° blir 132. +5kt. Om vi antar ingen gust og under 20 knop vind. Så 119kt landings speed er ikke såå drøyt,selv om det er noe i underkant ja. Stall speed vil ligge ca 30% under Vref.

 

Derimot, så er det vel mer viktig å lande i landingssonen.

Om du lander med 30ft/m eller 130ft/m har ingenting å si.

Værre er det om du flyter over halve rullebanen for å få så

lav vertikal landingshastighet som mulig. Det er virkelig en NO NO.

 

I Delta VA får vi FAIL på en checkride om du ikke lander i nettopp landingssonen med riktig Vref.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Veldig mykt dette Andreas :) Gongrats :)

 

Jeg skjønner at folk diskuterer rundt dette. Noe som irriterer meg hos f.eks Virtual Norwegian er at piloter med veldig myke landinger får ros. For alt vi vet kan han piloten som lander -9 FPM ha brukt 3/2 av rullebanen til flare. Å lande så nærme som mulig touchdown zone og å komme mest mulig på centerline er viktigere enn at landingen er på 70 FPM istedenfor på 170.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Noe jeg har misforstått med Vref? Viser ikke de knapt 119 knopene hastigheten når flyet treffer bakken? I såfall er det ikke noe uvanlig at den er litt lavere enn Vref. Det er den vel omtrent alltid når jeg lander. Ikke at jeg ser noe på hastigheten akkurat ved touchdown, den er ikke videre interessant etter at jeg har begynt med flaren.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Denne piloten burde blitt pisket, med påfølgende salting! Så dette klippet for første gang for flere år siden, men det er fortsatt noe av det verste jeg har sett.

 

Mtp Vref så er jo ikke det et absolutt tall, er det vel? Meg bekjent må det jo kompenseres for vind, evt crossvind component, osv, osv. Når jeg flyr manuelle ILS appr med CS757 så pleier jeg å ligge på ca 140 kts med flap 30 til jeg er ca 3 NM out. Deretter en rolig reduksjon til Vref + komp for evt vind. Men jeg ser heller ikke på Vref når jeg har begynt å flare. Mulig teknikkene varierer litt her.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Meltzer, helt korrekt. FsPax viser hastigheten idet flyet treffer banen og reflekterer ikke Vref. Uansett, man får sett landing pitch og den gir jo litt indikasjon på hvor nær man var Vref. Er pitchen +10 grader har man vært veldig nær en tailstrike og langt unna Vref ihvertfall :).

 

Denne rapporten så veldig bra ut :)

 

Synd man ikke får sett hvor lang flare`n eller rullebanedistanse brukt var på disse. Men de er morsomme å se på etter landing :) For øvrig veldig enig med Knudsen!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i diskusjonen!

Du kan poste innlegg nå og registrere deg senere. Hvis du har en brukerkonto kan du logge inn nå for å poste med din egen konto.

Gjest
Skriv svar til emnet …

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere innhold har blitt gjenopprettet.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Opprett ny...