Gå til innhold

Frustrerende kveld


Einar Kristiansen

Anbefalte innlegg

Jeg er ganske oppgitt hvordan enkelte piloter kan oppføre seg på VATSIM,her om kvelden logget jeg på som ENBO_APP for å gi service for noen Grekere som var på vei opp fra Ålesund til Bodø.Gruppen bestod av 3 fly og de hadde filed en ok flightplan etter norsk AIP.Men akk og vei her ble det mange ploblemer da jeg fanget de opp under approach.Alle ble tildelt en sq.code

Det første flyet ga jeg en vanlig STAR app (STM1L FL120)rwy 07.MEN han reqestet en hold over STM for å vente på de andre,noe jeg aviste for å få flyt på trafikken.Dette ga han blankt fan i å fløy "hold uansett..Hmm javel,etter noen mld om dette svarte han ikke så jeg måtte bare gjøre mitt beste ut av dette.

Den andre som kom inn på samme star'en fikk FL150 og vidre inn mot STT og FL80,det gikk greit.Da han på "hold" merket at nr 2 kom inn fløy han direkte sammen med han UTEN min klarereing :o:o og squaket 7600 JAVEL nå ble temeraturen min litt høyere her. Nr 3 måtte jeg bare gi en laaang vectors inn mot 07.Han fløy etter alle mine innstrukser og landet.Værre ble det nr. 2 han gikk plutselig fri for fuel over STT og reqestet rescue for han måtte lande på havet.

Nr 1 som en blinkende rødt prikk på scoopet, endte rett i fjellveggen på Landelo.

Noen bedre opplevelser på VATSIM som ATC?

Jeg bare spørr :grin:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Høres ikke ut som disse guttene hører hjemme på Vatsim. Skal man fly sammen kan man vel bare avtale dep tid og endre mach-fart underveis slik at man holder seg samlet, og ikke gå inn i en "vente-holding" som går imot Vatsims visjon, nemlig å ha et realistisk nettverk å fly på. Hadde jeg vært deg at jeg sagt ifra til SUP.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Etter noen timer bak scopet nede i Hellas kan jeg meddele at dette ikke høres unormalt ut. Når det gjelder ATC der nede er det så vidt en håndfull som faktisk "kan" jobben, verre er det med pilotene som ikke trenger å gå igjennom noen utsjekker etc. før de får beferde seg ut i den store "World of VATSIM"..

 

Dette oppleves også andre veien, som pilot, når man flyr i Hellas. Her må man så og si ta sikte på å gjøre ting på "sin" måte da ATC ikke alltid har like god kontroll. De lever nok litt på den tenker jeg.. Tross alt, til syvende og sist er det kapteinen som har det siste ordet. :grin:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kan forstå frustrasjonen men det eneste man kan gjøre er å kontakte en supervisor når det skjer og så formidle problemet til han, hjelper lite her inne igrunn!

 

Det er stadig noen som ikke følger instrukser, selv opplevd det og skrev noe om det på vatsca forumet fikk litt pes for det i ettertid uten nærmere forklaring ;)

 

Så uansett hvor frustrert man blir ta det men sup eller pilotene det angår å poste det ut på forumet tjener du ingenting på!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Som Ivar er inne på. Ikke uvanlig nede i Hellas dette. Har møtt på et par ATC der nede som ikke helt var med på notene liksom. Eller hva med han som ville ha deg til å lfy inn i tåka blant fjellene ved Samos Ivar? Kan erindre at du nesten litt bryskt måtte svare "Not Able!" :grin: Tror han towermannen brukte nærmere 45 min på å få 3 stk ned på Samos den kvelden. :crazy:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opplever støtt og stadig piloter på tekst som får en handover fra APP til TWR når jeg sitter på Gardermoen, som ikke kontakter meg og bare lander.. Når jeg så sier hei til de på chatten logger de bare av.. Dette er faktisk ganske irriterende! Etter min mening skulle ALT på VATSIM skje over lyd og ikke på tekst. Selve poenget med VATSIM er vel at det skal være så real som mulig? Dette er mitt syn på det, men sikkert noen som mener noe annet? :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vil bare minne om VATSIM Code of Conduct under

C. Controllers Conduct

 

8. Voice is the preferred method of communications on VATSIM. However, not all pilots use voice to communicate with ATC. When using VATSIM, a controller must at all times be prepared to provide text-based air traffic control services to a pilot. Controllers must never restrict themselves to only working with voice capable pilots.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi har jo en av de mest aktive norske pilotene som er døv! Så ja tror vi skal være glad det finnes både på txt og voice. Det som derimot er kjedelig er at ATC kan operere med kun txt! Men på den annen side kan det være samme problemstilling der, men om det er at man er utilgjengelig for voice for øyeblikket men allikevel vil sitte atc via tekst så skjønner jeg ikke helt greia.

 

Dette er bare noe jeg har opplevd i Portugal på CTR så problemet er nok ikke veldig utbredt!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har aldri sitti ATC og irritert meg over text. Men har mange ganger hatt folk som tydeligvis ikke klarer å gjøre to ting samtidig. De tar ikke kontakt før de er på bakken, og det irriterer meg. Har ved en anledning kalt opp SUP pga en som ikke tok kontakt i det hele tatt, og stod i enden av RWY, slik at de andre som kom inn, måtte foreta Go Around. Det som er kjekt, er at som oftest driter de seg ut før de kommer seg til meg, så overliggende ATC bruker å si ifra til meg om de, men noen ganger slipper de igjennom der også; er vel mer å gjøre på final enn lenger oppe i systemet.

 

Tekst syns jeg bare skal være. Det er tross alt en grense på hvor realistisk det skal være. Det neste er vel at man må igjennom seriøse tester for å bli godkjent VATSIM flyger/ATC. (Blir nok aldri sånn, men dere skjønner poenget)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Korrekt! På Landvetter får alla plan sin klarering via ACARS. De ropar bara upp ifall något är "non-standard". Första kontakt sker vid Taxi på Landvetter.

 

För online rekommenderar jag ALIAS filer.

Detta är en del av den jag har:

 

//Alias file

//Contact

.ct Contact $1

.unicom Monitor Unicom 122.8

.rc Radarcontact

 

.cts1 Contact Sweden Control 118.400

.cts2 Contact Sweden Control 133.7

.cts3 Contact Sweden Control 131.125

.cts6 Contact Sweden Control 132.475

.cts7 Contact Sweden Control 118.275

.cts8 Contact Sweden Control 129.175

.ctsf Contact Sweden Control 124.425

.ctsn Contact Sweden Control 132.150

.ctsk Contact Sweden Control 131.050

.ctm4 Contact Sweden Control 124.405

.ctm5 Contact Sweden Control 128.625

.ctm6 Contact Sweden Control 128.175

.ctm7 Contact Sweden Control 124.150

.ctm8 Contact Sweden Control 128.175

.ctmk Contact Sweden Control 124.850

.ctml Contact Sweden Control 134.975

 

.cte Contact Stockholm Control 126.650

.ctw Contact Stockholm Control 123.750

.cts Contact Stockholm Control 120.150

.ctfe Contact Arrival 120.5 Callsign only

.ctfw Contact Arrival 119.620 Callsign only

.cttw Contact Tower 118.5

.ctte Contact Tower 128.725

.ctts Contact Tower 125.125

 

.ctge Contact Göteborg Control 124.675

.ctgw Contact Göteborg Control 120.2

.ctgf Contact Arrival 120.120

.ctgg Contact tower 118.6

 

.ctokc Contact Östgöta Control 132.950

 

.ctekda Contact Copenhagen Control 135.275

.ctekdc Contact Copenhagen Control 128.220

.ctekdv Contact Copenhagen Control 126.050

.ctchw Contact Copenhagen Approach 119.800

 

.ctenor Contact Norway Control 125.5

.cteno1 Contact Oslo Control 118.820

.cteno2 Contact Oslo Control 126.620

.cteno3 Contact Oslo Control 125.050

.cteno4 Contact Oslo Control 118.875

.cteno5 Contact Oslo Control 127.250

.cteno6 Contact Oslo Control 120.370

.cteno7 Contact Oslo Control 124.770

.cteno8 Contact Oslo Control 134.350

 

.ctefe1 Contact Tampere Radar 132.675

.ctefe2 Contact Tampere Radar 121.3

.ctefe3 Contact Tampere Radar 127.1

.ctefe6 Contact Tampere Radar 124.2

.ctefe7 Contact Tampere Radar 126.1

.ctefey Contact Tampere Radar 123.850

.ctfra Contact Rovaniemi Approach 129.9

 

.cteett Contact Tallinn Control 132.5

 

.cteyvl Contact Vilnius Control 133.3

 

.ctevrr Contact Riga Control 135.1

 

.ctumkk Contact Kaliningrad Control 123.7

 

.ctepws Contact Warszawa Radar 134.920

.ctepwn Contact Warszawa Radar 132.7

 

.ctedwm Contact Bremen Radar 124.170

.ctedwb Contact Bremen Radar 123.220

.ctedwa Contact Bremen Radar 123.920

.ctedww Contact Bremen Radar 128.750

.ctedue Contact Rhein Radar 128.070

 

.cteurn Contact Eurocontrol North 133.450

.cteure Contact Eurocontrol East 135.3

.cteurm Contact Maastricht 135.450

.ctbalt Contact Baltic Control 132.320

 

 

//Transponder

.xpdr squawk $squawk

.xpdrc Squawk $squawk +C

.xpdralta Radar indicates you $1 ft above cleared flight level. Verify altimeter setting (1013.25/29.92).

.xpdraltb Radar indicates you $1 ft below cleared flight level. Verify altimeter setting (1013.25/29.92).

 

//Inbound clearance

.clrdessa Cleared inbound Stockholm/Arlanda $1 arrival, runway $arrrwy(essa).

.clrdekch Cleared inbound Copenhagen $1 arrival, runway $arrrwy(ekch).

.clrdesgg Cleared inbound Göteborg/Landvetter $1 arrival, runway $arrrwy(esgg).

 

//Conflicts

.tl20 Turn left by 20 degrees and report new heading (due traffic)

.tr20 Turn right by 20 degrees and report new heading (due traffic)

.tl10 Turn left by 10 degrees and report new heading (due traffic)

.tr10 Turn right by 10 degrees and report new heading (due traffic)

.tl5 Turn left by 5 degrees and report new heading (due traffic)

.tr5 Turn right by 5 degrees and report new heading (due traffic)

.own Resume own navigation direct $1 (clear of conflict)

 

 

Skriver jag ex. ".tr5" kommer Turn right by 5 degrees and report new heading (due traffic) upp.

 

Alla $1 byter man ut till det man vill ha själv. Ex skriver jag .dct kommer Proceed direct to BLANK. Dock är blank highlightad så jag fortsätter bara å skriver in .dct SPACE-key GRM så kommer Proceed direct to GRM upp.

 

Jag är säker att en mentor kan hjälpa dig att sätta upp en sådan fil annars hjälper jag gärna till.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i diskusjonen!

Du kan poste innlegg nå og registrere deg senere. Hvis du har en brukerkonto kan du logge inn nå for å poste med din egen konto.

Gjest
Skriv svar til emnet …

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere innhold har blitt gjenopprettet.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Opprett ny...