Gå til innhold

SAS MD-80 bye bye


Tom Knudsen

Anbefalte innlegg

Motorene er imidlertid også et av de viktigste ankepunktene mot MD80. Tiden har rett og slett rast fra dem energiøkonomisk, og nyere flytyper gjør et langt mindre innhogg i selskapenes drivstoffbudsjetter.

 

Er vel her storparten av grunnen ligger. Peker absolutt ikke ut SAS som noen grådigperer, spesielt ikke når vi ser hvor mye bra de har gjort, til tross for økonomiske tap (tenker på hun som fikk beholde synet og ikke minst mellomlandinga i Bodø med Kongen involvert). Blir tøft for MD80 å overleve kampen for å berge klimaet, i og med at det finnes såpass mye mer miljøvennlige og billige alternativer. Uansett veldig synd, mye av sjarmen vil forsvinne. Et flott fly!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Eivind Oterhals

Det stemmer Aleksander, flyene blir faset ut mellom 2012 og 2016. Den siste skal etter planen forsvinne innen utgangen av 2016. :)

 

Alle MDer til SAS skal erstattes med Airbus A320-serien i Danmark, og med Boeing 737NG i Norge og Sverige.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vel... "Icy" i denne sammenheng er bremsekoeffisient lavere enn 0.05 (for de som ikke er helt kjent med disse tallene: mindre enn 0.25 er "Poor" som er laveste betegnelsen), og da tar vi ikke av... Lykke til, til dem som vil prøve seg...

 

For landing med "Poor" gjør vi performance beregning for å sjekke at lengden holder (ettersom stort sett kun thrust reversere har virkning), og crosswind komponenten blir begrenset til max 15 kts (5kts hvis BA er "unreliable", noe jeg faktisk vil si at til og med en måling av 0.05 betyr).

 

"Icy" er bare is... rett og slett blank is på banen. Tror ikke vi har større problemer enn mange andre...

 

 

Hilsen Torbjørn

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mangelen på erfaring med den har nok mer med "gammelt og kjent" hvor utstyr, kompetanse etc er på plass kontra det å starte på nytt. Aldrene piloter er ikke kjent for sin begeistring over nytt typekurs de heller, ei heller de gamle traverene som mister sin "status" når de begynner på nytt og teknisk på likt nivå med de nye.

 

Vi opererer også på vinterføre med våre maskiner (Helsinki, Tallinn, Riga, Innsbruck, Zurich for å nevne noen), og har ikke større problemer med det selv når braking action er poor. At den ikke er brukt innenriks i Norge er ikke noe mål på hvor egnet den er.

 

 

Hilsen T

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Aporopå å være uegnet for norske forhold...

Er det fler som har fått med seg siste rapport fra Statens havarikommisjon ang CRJ200 som mistet løft på ene vingen umiddelbart etter takeoff på Gardermoen?

 

Ganske heftig og skummel sak vil jeg mene, og CRJ200 er tydeligvis et fly vi ikke vil ha her. Havarikommisjonen sier bla; Automatiser og idiotsikre wingheat, eller forsvinn! [size:8pt](Ok det er ikke et ordrett sitat, men essensen av anbefalningen :grin: )[/size]

 

Animasjon og rapport her; Alvorlig luftfartshendelse på Gardemoen 31. januar 2008

 

Var jo riktignok en soleklar pilotfeil, men SHT anser vel at det skal for små feil til for å totalhavarere dette flyet på vinterføre. Kombinasjonen av at det er mulig å glemme antiice uten varsel og særdeles lite tilgivende stall-egenskaper er kanskje uvanlig?

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei

 

*SNUFFS* har hatt mange gode turer i de lange sigarene der.. Både MD80, og MD90 forøvrig.. Og de er faktisk ikke så ubehagelige og fly i heller, spesielt hvis du er så heldig og ikke bli sittende rett ved siden av motorene bak.. Stille fly for det meste. Og raketter sammenlignet med 737.. Har hatt mange "ooiiiiiiii" takeoffer med MD produkter opp gjennom...

 

Der har 737 mye og hente...

 

Men, men, slikt er det når økonomi og ikke minst miljø kommer først, da hjelper det ikke om flyene er pene og grasiøse. Da gjelder det hver eneste krone som kan spares. Og SAS har jo i mange år måttet snu på kronene både titt og ofte. Og MD180-xxx ER ikke gratis i drifstoffveien. De er ganske tørste damer.. Og vet og forsyne seg av matfatet..

 

Oddvar

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i diskusjonen!

Du kan poste innlegg nå og registrere deg senere. Hvis du har en brukerkonto kan du logge inn nå for å poste med din egen konto.

Gjest
Skriv svar til emnet …

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere innhold har blitt gjenopprettet.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Opprett ny...