Gå til innhold

Flare med 737-600


Birger Blomvik

Anbefalte innlegg

I X-Plane har vi utviklet og finpusset ground effekten i 6 år. Dette gjelder alle

variantene. Den er nå meget realistisk.

 

MSFS sin er ikke bare forenklet dramatisk men den er i tillegg 100% feil!

jeg kan dokumentere det hvis du vil...

 

Så å si at siden ingen av dem er 100% riktige og de dermed er "like dårlige" blir helt feil. Selvsagt betyr det mye at den er så realistisk som mulig. Det gjelder flightmodel generelt.

 

M

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du sitter fortsatt foran en PC skjerm, uten å kjenne det samme i resten av kroppen, uten alle de visuelle referanser vi har, uten en stikke/yoke med samme feel/vandring osv osv... Selv ved å inkludere simuleringer av dette, får man det aldri helt likt... ikke bare hvordan det føles ved landing, men det meste.

 

Jeg skryter ikke av MSFS, for jeg har ikke prøvd det på mange år... og jeg sa ikke at X-Plane og MSFS er "like dårlige". Om to ting ikke er 100%, så er det ikke nødvendigvis like dårlig... det er liksom 100 trinn der...

 

 

Hilsen T

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men vi kan kanskje oppsummere det hele med at det å lande, enten det er snakk om 737, X-Plane, MD-11, MSFS, A320, "sett inn hva du vil", er en typisk "øvelse gjør mester- greie"? Som i tillegg til å ha behov for å vite hva du skal gjøre rent teoretisk, også handler mye om kordinasjon og feeling. De fleste piloter klarte vel å lande første gangen også, men har formodentlig finslipt teknikken siden den gang likevel.

 

Kan forsåvidt si meg enig med Morten i at FSX er ganske upresis når det kommer til detaljene i flyegenskaper, og selv om de mest avanserte modellene som feks MD-11 skal ha implementert ting som LSAS, og "Positive Nose Lowering" i landingsfasen tror jeg det er ganske langt unna realistisk, tross alt. Men det er uansett en treningssak å få til akkurat det man prøver på, hver bidige gang... :)

 

Jeg velger forøvrig og tro at FSX generelt er alt for tilgivende ifht virkeligheten, man kan komme seg halvveis grasiøst ut av det nesten samme hva man gjør. Men samtidig er det jo et poeng at man går glipp av viktige sanseinntrykk, så jeg vil tro det både er vanskeligere og lettere enn virkeligheten. Det er dog bare personlig synsing.

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Må si att denne tråden lærte jeg mye av. En av de som kansje har gitt meg mest ny lærdom i det å handtere en jetliner,,,om enn bare "pålizzom" varianten.

 

Fant forsten denne videoen i går som viser simulator trening i andre enden, windshear under take off. Scary så det holder,,,

 

 

 

Det var forøvrig en lettelse å se att undertegnedes Tourette handling med yoken på Lørenskog International på sett og vis kan oppleves også blant de profesjonelle :grin:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Deler også litt real life observer experience her

 

Norwegian fortalte meg at det er VREF + 5 på approach (vindstille), over threshold: VREF, og fortsett på VREF nedover, 20 til 30 fot AGL så thrust idle mens man flater ut. Ved td skal man ha VREF -5.

 

Huskeregel: VREF + 5, threshold: VREF, setting point VREF -5

 

Dette kan for noen situasjoner fungere som en kakeoppskrift mens for andre situasjoner blir det annerledes. Blant annet flyes maskinene ned med thrust i noen situasjoner med mer vind.

 

I FS ville jeg bare flydd maskinen ned på VREF + 5 og satt IDLE thrust ved 30 fot AGL som et utgangspunkt.

 

Til trådstarter, dersom flyet bare flyter, har du sjekket at du har idle thrust?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Litt mer påfyll. Generelt så er nesen på flyet alt for høyt, etter min mening. Dette gjelder siste 15 -20 sekundene av innflygingen. Nesen ligger som om jeg flarer, altså 3- 5 grader opp. Så når flare skal utføres, så må nesen enda litt mer opp, først og fremst for å redusere farten med noen knopp. Hvis jeg beholder de 3- 5 gradene, som etter min mening er korrekt vinkel, så suser jeg innover rullebanen alt for lang, før jeg detter nedpå.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

det høres jo nesten ut som om farten din er for stor? (selv om du følger den farten FMC sier du skal). Vref er jo så lav at uten gasspådrag, med all drag med hjul, flaps og det hele, må man jo "gå rett i bakken". Så for meg høres det akkurat ut som om du lander med tredve knop for mye, da vil du jo måtte "fly av farten" før den detter nedpå av seg selv. Men det skal jo være en fin flymodell du flyr, så det er bare en tanke. Hva skjer hvis du flyr f.eks 15 knop saktere enn du blir fortalt av computeren?

Hva med realism settings, har du satt alle sliderne på max realisme?

Bare noen tanker. Jeg har fløyet mye med MD80'en til Maddog, Wilco 737 og veldig mye med LevelD, og hos meg detter flyet nedpå på en veldig realistisk måte.

 

Edit: du sier " ligger på rundt 130 - 135 knop med 30 grader flap."

- da regner jeg med at du er ganske stappfullt lastet? HVordan oppfører den seg lett lastet (25 passasjerer og to tonn fuel i tankene) med en Vref på liksom 118.. Er den mer flytende da, eller virker den mer eller mindre realistisk?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

La oss si at vref speed er 130 knts og man skal lande på en bane med 45 knop vind og 42 knop gust.Jeg har hørt at man da skal legge til halve vinden + hele gust styrken.

 

Noen som vet noe mer om det?.Approach speed blir vel da veldig høy,og ved feks 1000 AGL bør man vel være fully set for landing,flaps gear etc.Kan man ikke komme på max speed på flaps da...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i diskusjonen!

Du kan poste innlegg nå og registrere deg senere. Hvis du har en brukerkonto kan du logge inn nå for å poste med din egen konto.

Gjest
Skriv svar til emnet …

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere innhold har blitt gjenopprettet.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Opprett ny...