Gå til innhold

Handicapforbundet boikotter Norwegian


Aslak Iversen

Anbefalte innlegg

http://boarding.no/art.asp?id=44320

 

http://e24.no/boers-og-finans/article3952692.ece

 

Norwegian synes boikotten er beklagelig. Selskapet viser til at andre store europeiske flyselskap har samme praksis.

 

Really? Meg bekjent er det uproblematisk å reise alene som rullestolbruker med de fleste selskaper, muligens med unntak av Ryanair.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skjønner ikke hvorfor det er så mange som er misfornøyd med Norwegian.

Norwegian er ett lavprisselskap, og med det i bakhodet er det ett rimelig oppegående selskap (det samme kan ikke sies om Ryan Air).

 

SAS derimot, er ikke ett lavprisselskap.

SAS fungerer greit, så lenge alt er greit. Skjer det noe, ja så er SAS noe ordentlig herk å forholde seg til.

 

Siste eksempelet mitt er fra i sommer. Skulle hjem fra Paris, ble rundstjelt og sto pluttselig uten billett/boardingcard, ID og penger.

Ringte SAS kundeservice i Norge som slo seg helt vrange (nei, jeg var ikke uhøflig i tlf, snarere tvert imot). SAS klarte t.o.m. og påstå at jeg aldri hadde reist med dem inkludert turen ned til Paris 3 dager tidligere.

At jeg kunne remse opp alt av referansenr osv hjalp ikke i det hele tatt. Jeg hadde aldri vært ombord i flyet ned til Paris og dermed hadde SAS heller ikke noe ansvar for å få meg hjem.

 

Redningen ble Lufthansa som ordnet alt av ID kontroll ved hjelp av politi/pass-kontroll i Paris og som sendte meg hjem uten at jeg trengte å betale ett eneste øre til dem.

Atpåtil så tok det Lufthansa noe sånn som ca. 10 sekunder å få bekretfet gjennom sitt eget system at jeg hadde ankommet Paris tre dager tidligere med nevnte fly.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Norwegian er et lavpris selskap med aldeles dårlig standard, sjeldenhet at flyene er i rute. Det er ofte rimligere å fly med sas. Nå har vi firma avtale og betaler fast pris pr strekning i norge 750,- kr med sas. Norwegian kan aldri kan hoste opp et slikt tilbud. Der de finnes "billig biletter" hos norwegian er klokken 06-08 om morgen eller siste flyet. Noe som ikke passer for de fleste. Norwegian ligger langt bak på lista i forhold til ryan air når det gjelder kanseleringer og fly som er i rute. Så skal du ut å reise lønner det seg å sjekke prisen med de ulike selskapen og ofte kommer norwegian som den dyreste, for uten du er veldig fleksibel.

Norwegian hadde også en hel haug med tekniske feil, nestenulykker og flere nødlandinger i fjord. Noe som sier sitt. Besetnings mangel er også et problem i norwegian.

 

Så med enkle ord, mange grunner til å ikke velge norwegian..

Desverre

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Rune, når du opplever noe slikt, skal du kontakte den norske ambasaden. de hjelper til med allt slikt, og man reiser jo heller ikke utenlands uten reiseforsikring. Jeg har opplevd det samme som deg, bare det var i amsterdam. Ud var til stor hjelp og ordnet allt med reise og opphold, penger ble overført til ud, som jeg fikk ut i kontanter, nødpass. Og europeiske reiseforsikring booket om biletten slik jeg kunne fly med transavia fra rotterdam og hjem. Og til syvende og sist var jeg en opplevelse rikere og alt ordnet seg bortsett fra 1300,- kr og passet som var i jakka mi borte.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Olav-Moldestad. Jeg synes det er kjempe fint at du har firma avtale slik at du kan få billetter med sas til 750 kr.

 

Det jeg lurer på da er hvordan det hjelper meg? Skal jeg velge sas fordi du får billigere billetter?

Bestillte i forrige uke en tur til amsterdam, NAX skulle da ha 1092 kr, mens klm skulle ha 1300.

 

Om flyet er 20 min forsinket så er det faktisk ikke noe jeg bryr meg så veldig mye om, da jeg får lenger tid til å stå å se på flyene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Rune

 

Jeg må spørre en ting. Hvis det nå var SAS som rotet til allting, hvorfor i all verlden var det da Lufthansa som gav deg en GRATIS billett? Det er vel ikke mulig å gå til et annet sellskap å få en GRATIS billet hvis det sellskap jeg har brukt har rotet til det... eller....? Var det kanskje ikke SAS men Lufthansa som var "boven"?

 

Hvis det er slik som jeg oppfatter ditt innlegg, skjønner jeg ikke hvorfor folk klager når de er blitt feil behandlet av et sellskap, gå til et annet og få saken ordnet GRATIS! ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hadde selvfølgelig reiseforsikring.

Litt mere detaljer så det ikke blir misforståelser.

Vi var 4 i følget på samme referansenr og billett!!

Hadde fått ut boardingcard fra maskinen og stod i kø for å levere bagasje.

....lommetyv....

Simsalabim så nektet de i skranken hos SAS og ta imot baggasje ei heller la meg få bli med på flyet. Hadde jo verken pass, boardingcard må vite....

At det var tre andre i følget på samme billett, tja, ikke spør meg, spør SAS, de var de eneste som ikke forsto logikken i det alle andre gjorde, inkludert vekteren som tilfeldigvis stod ved siden av skranken, eller politiet og passkontrollen, som jeg nevnte i første innlegg.

 

Så da er jeg (hvis jeg har skjønt systemet riktig) innskjekket på flyet med de tre andre, mens SAS der nede pluss SAS kundeservice i Norge blånekter på at jeg noen gang har føyet med dem. langt mindre står oppført på gjeldende flight hjem igjen til Norge.

 

Ingen krise i utgangspunktet, men hadde ikke lyst til å sende fam alene hjem og selv bli sittende igjen på flyplassen.

Etter å ha stanget huet i veggen i 45 min med SAS så bestemmer vi oss for å bli igjen alle sammen, med en Gate som stenger om bare noen minutter. Rusler bort til kundeservice på flyplassen, forteller om problemet (som heller ikke de skjønner) og en derifra blir med tilbake til skranken til SAS.

SAS nekter fremdeles på at jeg har sjekket inn, og nå klarer de og påstå at de øvrige tre bilettene er falske, det må de jo være, for de reiser jo sammen med en som ikke finnes i systemet (meg).

Hun fra kundeservice (fra flyplassen) rister bare på hodet og ber oss bli med tilbake. Hun ringer opp en hun skjenner som jobber i Lufthansa. Kommer en kar fra Lufthansa, vi forteller hva som har skjedd, han tar oss med til politivakta som tar noen telefoner, titter litt på pc'en osv. Får bekretfet at jeg er den jeg er. Fyren fra Lufthansa går deretter inn på sitt system, simsalabim, og så har jeg ett nytt boardingcard til den opprinnelige avgangen. Han følger oss hele veien ut til gaten og vi slipper ombord i flyet.

 

Var aldri noen krise, poenget her var bare hvordan SAS opptrer når ikke alt går på skinner. Opplevd rare ting med SAS før, og jeg er ikke den eneste....

 

Norwegian derimot, sorry folkens, men jeg har ikke noe negativt å utsette på dem.

Men dette er nå min erfaring.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her var det mange merkelige påstander som ikke har rot i virkeligheten.

 

Det skal ikke mye krefter til for å finne billigere billetter til stort hele Norge for under 750 kr med Norwegian, ikke mellom 06-08 som du påstår.

 

Viss du skal prøve å rakke ned på konkurrenten til favorittselskapet ditt, så er den en fordel å ha bitte litt grunnlag for påstandene.

 

"aldeles dårlig standard, sjeldenhet at flyene er i rute"

Kan jo ikke gjøre annet enn å le av den.

 

Et lite eks. Her har du punktlighet for oktober på OSL.

 

SAS 92.5%

Norwegian 93.6%

 

Gjennom hele året så er SAS en smule bedre enn Norwegian på punktlighet, men det har også litt med at SAS er veldig flinke til å kansellere i forhold til Norwegian, og det blir ikke med i statistikken for punktlighet.

 

Når det gjelder regualaritet så har ikke SAS my å stille opp med mot Norwegian. Jeg personlig foretrekker at flyet går noen minutter for sent enn at det ikke går i hele tatt.

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

sitat: Norwegian er et lavpris selskap med aldeles dårlig standard, sjeldenhet at flyene er i rute. Det er ofte rimligere å fly med sas. Nå har vi firma avtale og betaler fast pris pr strekning i norge 750,- kr med sas. Norwegian kan aldri kan hoste opp et slikt tilbud.

 

Da er det flott at vi og har SAS, hvis ikke hadde du ikke kommet deg fra A til B...og det er jo det som er det viktigste, sier meg uenig i at Norwegian som oftest er forsinket og dårlig standar!

 

idag ville jeg valgt Norwegian hvis jeg skulle til bergen..de matcher SAS med en diff på 600,-...ville jeg og gjort mandag, og tirsdag på de aller fleste avganger ser det ut til her..diffen er på ca 300-400 kroner...www.norwegian.no

Eller www.sas.no for mere informasjon =)

 

Viktigste er jo at man er fornøyd med det selskapet man velger, og at det er hyggelig å gå ombord!! for meg virker det som om enkelte ikke flyr med et selskap basert på en hendelse eller at de bare har satt ned foten, jeg fikk ikke bikkja mi eller kona mi med på den flighten...aldri igjen!.. syntes jeg er rart. Hadde jeg ikke fått med bikkja på torsdag med Norwegian og jeg skulle til trondheim onsdag neste uke og Norwegian hadde hatt billett til 500 kroner billigere en sas..Hei Norwegian =)

 

God Jul =)

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Et lite eks. Her har du punktlighet for oktober på OSL.

 

SAS 92.5%

Norwegian 93.6%

 

Enligt Norwegians hemsida som kom ut 2010-11-05 var deras punktlighet för Oktober 2010 på 88' date='3% i Norge och 89% i Sverige. SAS låg på 90,6% och man kan ju inte undgå det faktum att:

[i']".....augusti 2010 lyckades SAS nå positionen som världens punktligaste flyg-bolag med 92,82%"[/i].

 

Men det är väl kanske ingen chock att jag håller med i Olav´s alla påståenden om Norwegian? :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Som jeg sier, SAS er en smule mindre forsinket enn Norwegian. Men man må jo også ta tallene med en klype salt. Viss SAS har en avgang 14 min. etter oppsatt tid så er det ikke forsinket, men kommer Norwegian og er 15 min. for sent ute, da er det forsinket. Det gjelder selvfølgelig begge veier.

 

Det viser egentlig bare at SAS kanskje ikke er mer enn 2-3 min raskere på å komme seg avgårde enn Norwegian.

 

Og for å slenge noen tall ut i luften igjen siden du nevner August, da hadde SAS 20 innstilte fly fra OSL mens Norwegian hadde 1.

 

Så igjen, bedre å dra litt for sent enn å ikke dra :)

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skjer det noe, ja så er SAS noe ordentlig herk å forholde seg til.

Omvendte erfaringe her. Rett nok har jeg aldri opplevd at det har skjedd noe nevneverdig når jeg har reist med Norwegian, for dem har jeg bare reist ALF-OSL med (og retur). Men har opplevd flere ganger at ting har rotet seg til på reiser med SAS involvert hvor de også var veldig flinke til å gjøre ting best mulig videre.

 

Flyplassprotestene i Bangkok, November 2008; Jeg annkom med Thai fra Auckland (NZ) kvelden det hele begynte. Jeg skulle videre med SAS til København, men det ble til 4 dager på hotell (betalt av SAS) og en tur via Stokholm hvorpå alt gikk meget raskt og effektivt frem til endelig destinasjon.

 

Hamburg-turene i høst; På første tur var Cimber forsinket på retur (SK-rute) fra Hamburg, så jeg rakk ikke forbindelsen fra København til Oslo. SAS Kundeservice i København skrev kjap ut nytt boardingkort til neste tilgjengelige fly samme vei. I Oslo fikk jeg beskjed om at jeg ikke hadde tid til å vente på bagasjen, og at jeg bare måtte løpe til flyet som skulle til Alta (jeg rakk flyet såvidt) og at jeg måtte melde bagasjen tapt når jeg kom frem, så skulle SAS ettersende den. Hvilket de også gjorde.

På tur nr. 2 var SAS forsinket ut fra Alta, og ved annkomst i Oslo var siste fly både direkte til Hamburg og andre mulige omveier den dagen allerede dratt. Det ble gratis hotell på Radisson, og etter å ha snakket litt med Kundeservice fikk jeg reise via København til Hamburg med annkomst kl. 09:15 i steden for en direktereise OSL-HAM som ikke dro avgårde før kl. 09:00 fra OSL. Jeg hadde en noe jeg skulle rekke på morgenen i Hamburg, så det å komme tidligst mulig frem var faktisk viktig, og SAS leverte.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

SAS eller Norwegian... For meg er det prisen som bestemmer. Har opplevd superhyggelig Crew på SAS, oa akkurat det samme på Norwegian. Har også møtt sure gamle hurper på SAS, det samme på Norwegian. Som sagt, prisen betyr noe for meg. Et stort pluss til Norwegian, da jeg og samboer i høst brukte de til og fra Gardermoen-Gran Canaria. På vei hjem hadde vi ikke mer penger igjen, ble ranet på stranden. Så på flyet hadde vi kun 20 kr. Allikevel fikk vi mat, drikke og kaffe gratis. De tok seg skikkelig tid til oss. Kanskje det samme hadde skjedd med SAS. Ikke vet jeg.

 

Men har hvertfall ikke noe negativt på Norwegian utenom av og til litt sure og trøtte Crew. Men de har jeg også funnet på SAS. Så tror det går mer på om Crewet er slitne og leie osv.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Problemet er vel at det i Norge tydligvis er uklare regler.

 

US Dept. of Transportation

 

Airlines may not require a person with a disability to travel with another person, except in certain limited circumstances where the rule permits the airline to require a safety assistant. If a passenger with a disability and the airline disagree about the need for a safety assistant, the airline can require the assistant, but cannot charge for the transportation of the assistant.

 

Dette gjelder altså alle flyvninger i, til og fra USA.

NAX blir med andre ord nødt til å forandre praksis når

de evt starter å fly på USA.

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i diskusjonen!

Du kan poste innlegg nå og registrere deg senere. Hvis du har en brukerkonto kan du logge inn nå for å poste med din egen konto.

Gjest
Skriv svar til emnet …

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere innhold har blitt gjenopprettet.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Opprett ny...