Gå til innhold

Kanskje litt frekt men...jeg prøver


Vegar Mikalsen

Anbefalte innlegg

quote:

Opprinnelig postet av Jørn Mikalsen:

Hærlig innlegg vegar!!...trenger litt humor på dette tørre-særiøse forumet!!!....de fleste tok vel dette som en spøk, men så fins det folk som tar det på alvor og blir nærmest irritert og provosert av det....voksne folk tror dette er særiøs!...jeg blir skremt, visste ikke at iq nivået var så lavt her på forumet, det må jeg bare si!

 

De som tok innlegget til vegar særiøst er ikke den skarpeste kniven i skuffen for å si det sånn!!

Jeg må innrømme at jeg ble litt forvirra først, men til slutt tenkte jeg meg at det måtte da være en spøk.

 

Hvordan dere voksne tolket dette innlegget derimot...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

quote:

Opprinnelig postet av Tarjei Lundarvollen:

[Tja, nå er det "lenge" siden jeg hadde flymedisin til PPL så jeg husker ikke nøyaktig, men mener det var fordi mindre blod er uheldig for transporten av luft rundt i kroppen når man befinner seg i høyden (tynn luft).

Det høres lite sannsynlig ut at piloter ikke kan gi blod. Hva med kvinnelige piloter da som periodevis mister noe blod av naturlige årsaker? "[blink]"

 

Alle friske personer over 18 år kan gi ca en halvliter blod inntil fire ganger i året uten at man tar skade av det, tvert imot. Det er jo bevist at menn som er blodgivere lever lenger enn menn som ikke er det. Eneste problemet er jo de som besvimer av å se sitt eget blod "[stort

 

Og når det gjelder transport av oksygen i blodet så er antall røde blodlegemer det viktige, ikke en halvliter blod fra eller til. Jeg var nettopp hos bedriftslegen, og der tok de denne B-hemoglobin prøven som måler antallet. Kalles også blodprosenten, og jeg fikk 17 som tilsvarer ca 120%...så jeg har så det holder "[smil]"

 

Tror nok at du trygt kan donere en halvliter blod en gang i blant Tarjei...om du vil.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

I følge regler for militært luftpersonell så skal ikke de gi blod:

 

Blodgivning

Luftpersonell skal bare gi blod i nødsfall. Dersom luftpersonell har gitt blod, skal dette snarest meldes til stasjonslegen. Lufttjeneste skal i slike tilfeller ikke finne sted før vedkommende igjen har oppnådd tilfredsstillende blodverdi.

 

http://www.kolnes.net/754skv/bfl70-1/Kap3.doc

 

Men nå vet jeg ikke om det er like strenge regler for siviltluftpersonell.

 

Når det gjelder kvinner og deres regelmessige blodtap så er det heldigvis for dem langt fra samme kvantum som går tapt i forhold til en blod-donasjon.(anntar det hele var en spøk fra hr Bø's side) Men mener at visst en har en komplisert menstruasjon, så kan det være en faktor i vurderingen av flygedyktighet. Det er nok pga nedsatt allmenntilstand heller enn tap av blod...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Til Helge Bø

 

Der og finnes det unntak. Læreren min, 57 år gammel, var utrolig sprek. En jaktmann. Lurer nesten på om det finnes fjell han ikke har gått over. Han har gitt blod siden han var 30 år. Han fallt død om på jakt for noen uker siden. Ble funnet av et SeaKing helikopter.

 

[ 01.11.2002, 18:57: Endret av: Werner G. Rafteseth ]

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Siden det er endel her som er "bedrevitere" siterer jeg ordrett ifra boken "flymedisin":

 

----

 

Ved blodgivning tapper man ca 0.4 liter blod. Derved reduserer man blodets transportkapsitet for oksygen. Det tar ca. to uker før hemoglobinet har kommet opp på utgangspunktet igjen.

 

Når lufttrykket faller under flyging, kan reduksjonen i hemoglobinnivået etter blodgivning føre til langt alvorligere konsekvenser. Luftpersonell skal derfor ikke gi blod.

 

----

 

Jeg tviler på at Helge vet hva han snakker om.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ref.Blodgivning:

Som det blir sagt tildligere i diskusjonen kan militært luftpersonell ikke gi blod, kun i nødsfall. Dette er det ingen tvil om og står helt klart i vår "bibel" BFL 70-1. Jeg har faktisk gitt blod ved et par anlendinger selv om jeg flyr. Dersom det er blodgivere her på forumet skjønner sikkert hva jeg mener når jeg sier at flyging og blodgivning ikke lar seg kombinere. "[blink]"

 

mvh

Hans Petter

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Helge, hvorfor begynner ikke du å undervise i alle fagene til både privatflyger og trafikkflyger ? Du kan jo alt om flyging mye bedre enn oss som flyr rundt der oppe, og faglærerene våre. Ånei, det glemte jeg, du er bare stor i kjeften og en liten drittunge.

 

Personlig stoler jeg mere på legen som har skrevet bøkene enn på deg.

 

Nå er jeg så DRITTLEI alle de idiotutsagnene dine her på forumet og at du alltid vet så mye bedre, så nå gjør jeg det samme som to andre personer her på forumet. Jeg trekker meg, jeg gidder ikke mere.

 

Jörgen og Kenneth: lås opp porten, jeg vil inn !

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hehe...det var ihvertfall en som oppfattet min lille spøk om piloter og blodgivning. Tarjei skjønte den tydeligvis ikke... "[Rullende

 

Selvsagt er det ikke særlig lurt å gi blod, og deretter gå opp i høyden. Men du kan likevel...om du holder deg en stund i lavlandet etterpå.

 

Tarjei om du også vil joine en viss sutreklubb i protest mot at man spøker litt her så gjerne for meg... "[stikk

Lenke til kommentar
Del på andre sider

quote:

Opprinnelig postet av Vegar Mikalsen:

Jeg går på skolen og er hjemme ofte mellom 17-18 hver dag, og jobber hver helg fra 7-15 lørdag og søndag for å spare til meg flytimer. Dette blir jeg sliten av og føler at det kan gå utover skolen og meg selv.

Hvis det er noen der ute som er villig til å ofre meg 5 kr så er jeg taknemlig for det.

Send ditt bidrag til kontonummer:

0540 14 71113

 

Hilsen en som trenger litt fri i helgene til å slappe av også. heh....
"[stikk

Da jeg var på din alder, ble dette kalt tigging.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i diskusjonen!

Du kan poste innlegg nå og registrere deg senere. Hvis du har en brukerkonto kan du logge inn nå for å poste med din egen konto.

Gjest
Skriv svar til emnet …

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere innhold har blitt gjenopprettet.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Opprett ny...