Gå til innhold

Feil av staten?


Marius91

Anbefalte innlegg

Dette er ikke for å skape nok en krangel om Norwegian eller SAS "er best", men i forbindelse med en annen tråd dukket dette bare opp i hodet..

 

Det er jo ikke til å stikke under en stol at SAS sliter om dagen, samtidig som at Norwegian fortsetter å øke og utvide.

 

Helt saklig, uten noe skittkasting: Var/Er det riktig av staten å gå inn med mer kapital i SAS?

 

Sånn som jeg ser det, er det jo dårlig gjort ovenfor konkurrentene - som ikke har staten i ryggen. Hele konkurranseopplegget i næringen forsvinner jo på en måte.

 

Eldre artikkel:

 

NA24

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Eivind Oterhals

SAS sliter om dagen

 

Tja.. nå er jo SAS mer og mer på vei opp da... Har desverre ingen artikler på e24.no osv fordi alle skriver om Norwegian.

Dette var ikke for å begynne skitkastingen som du nevner!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg syntes ikke det er riktig. Pengene går jo uansett til å betale de bøtene SAS til stadighet pådrar seg ;)

 

Samtidig så flyr jo Kjos og co så det jomer om dagen. Lurer på hvor SAS hadde vært i dag uten statstøtte? Staten burde selge seg ut, da tenker jeg på både Norge, Danmark og Sverige. Det ville ført til at SAS måtte ha tenkt helt nytt for å overleve som selskap, hvis de ikke hadde gjort det....vel, kroken på døra.

 

Når det er sagt, så blir det spennede å se hvordan det utarter seg i SAS når den eldre garde der begynner å gå av med pensjon om kort tid, da spesielt med tanke på de forholdsvis gullkantete avtalene om pensjon de har i selskapet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er jo ikke til å stikke under en stol at SAS sliter om dagen, samtidig som at Norwegian fortsetter å øke og utvide.

 

Tuller du? Det går jo stadig bare bedre og bedre

for SAS, det fylles opp i både economy, economy extra,

og business (faktisk FOR fullt i business på

langrutene). Åpning av mange nye ruter, og man ansetter

kabinansatte både på OSL og CPH.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det vil jo ta en del år før disse gullkantede pensjonsavtalene forsvinner helt, men de vil jo forsvinne litt etter litt. I samme tempo vil jo SAS sitte med mer å betale regningene med. Vi trenger selskaper som konkurrerer hele tiden, ellers så blir det jo monopoltilsander som før, noe som igjen resulterer i høyere priser.

 

Det var jeg faktisk ikke klar over Lars, men ingenting er jo bedre! Vanskelig å få med seg sånt om dagen, for media er jo mest opptatt av å slenge skit ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Marius, jeg lurer på hvordan sas kan tjene mer og mer, når mye av deres inntekt de siste årene er i hundred millionsklassen i fra staten(e) og når de i tillegg har bøter for ULOVLIG virksomhet i milliardklassen? Dette er jo hinsides all fornuft...missforstå meg rett, sas er ett selskap jeg har tro på, men det må radikale endringer til for at det skal nå opp i den nyere økonomiske eliten. SAS sliter enda med gamle tradisjoner ifra sin monopoltid, den er vanskelig å bli kvitt, de har prøvd men det virker ikke! Eneste grunnen til at SAS enda er ett merkenavn er pga av statlige innskudd i fra eierne!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

De fleste finansanalytikere (og SAS ledelsen selv) er enige om at den dagen

SAS evt. har klart å snu skuta vil selskapet bli forsøkt solgt/fusjonert.

Lufthansa er den hotteste kandidaten for øyeblikket.

DN

 

Så uansett om det går bra eller dårlig for SAS fremover så er det stor sannsynlighet for at SAS vil forsvinne i sin nåværende form..

 

M

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er stolt over Norwegian, men jeg velger å fly SAS om jeg kan. Noe så enkelt som at de serverer kaffe uten å ta betaling er faktisk "det lille ekstra" som gjør at jeg setter større pris på en reise med dem. Jeg blir bare irritert når jeg må betale for dårlig kaffe.

 

Så kan en si hva en vil, men det er blant annet sånne ting som betyr noe når jeg måler kvalitet. Jeg reiser forresten så sjeldent med fly (kanskje 2-3 ganger i året tur retur) at jeg ikke har erfaringsgrunnlag ifht forsinkelser. Hadde jeg derimot reist mer ville det selvfølgelig vært laaaangt viktigere enn kaffe ;) Men så vidt jeg forstår ut i fra media har SAS en god track record mtp å overholde rutetidene.

 

Når det gjelder statsstøtte så synes jeg dårlig om at staten favoriserer blant flyoperatørene i Norge. Skal Norge gi støtte til flyoperatører får de værsgo' gjøre det på en demokratisk måte og gi støtte til alle operatører med en viss tilknytning til "riget" etter søknad. Noe jeg forresten godt synes at de kan gjøre - jeg er ikke imot statsstøtte som har til hensikt å beholde et rikt og variert tilbud i markedet; statsstøtten kan gi en buffer som kan hjelpe selskapene å overleve gjennom økonomiske nedgangstider. Slik det er nå kan statsstøtten skade andre operatører (les: konkurrentene til SAS). På den annen hånd kan statsstøtten også forsinke nødvendige endringer i selskapene, og skape utakt i markedet fordi de statsstøttede selskapene da får mindre insentiv til å legge om fordi de klarer seg med støtten. Kanskje kan slik støtte bidra til å skape selskaper som yter dårlig service, og ledelse som ikke har de skarpeste knivene i skuffen...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ser i dagens aviser at de melder om nye milliardtap for SAS i 3 kvartal. Leser en litt lenger ned i artikkelen hvor har de justert for diverse ekstraordinære kostnader ser man at de har hatt et driftsoverskudd på 387 mill kroner, så det er bra. Men uansett må man jo ta med alle kostnader.

Det som kanskje overrasker meg litt er at omsettningen har gått ned. All den tid de opplyser om økt belegg på alle rutene sine.

 

http://e24.no/boers-og-finans/article3897772.ece

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvorfor er du så negativ ovenfor SAS Tom?

 

Negativ er han vel ikke? SAS har virkelig skutt seg selv i foten et par ganger, og det resulterer i at staten hjelper til.

 

Ser også for meg at Lufthansa kjøper opp SAS, selv om det nok ikke er så lett. Vi får håpe det går bedre for dem etterhvert.

 

Vi er iallefall nødt til og ha 2 selskaper konkurrerende i Norge. Minst!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det som kanskje overrasker meg litt er at omsetningen har gått ned. All den tid de opplyser om økt belegg på alle rutene sine.

 

Det er en del tall som ikke er så enkle å forstå. Eksempelvis så øker Norwegian kapasiteten med 20%, paxtallet øker med 12% og kabinfaktoren går opp???

Driften i SAS går faktisk bra, men bøtene drar kraftig ned.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ganske enig med deg, Andreas, men jeg må likevel poengtere at SAS ikke får statsstøtte. Derimot velger Staten som medeier å spytte inn penger for å opprettholde selskapet. Jeg har ikke noe imot at staten har valgt å hjelpe SAS på beina, de er nok ikke statens eneste økonomiske sluk. Men om ikke SAS skjerper seg omgående, og greier å presentere grønne tall, UTEN millionbøter de kunne ungått, så synes jeg at staten burde trekke seg ut.

 

Jeg menet det er viktig at SAS overlever, både for konkurransens skyld, og fordi jeg som passasjer har svært lite til overs ovenfor lo-co, selv et såpass skikkelig et som Norwegian. Men som sagt, greier de ikke å få skuta på riktig kurs (de er godt på vei, nå må de unngå flere tabber som disse som har ført til bøter), får det gå som det går.

 

Jeg virker nok som en SAS-fanboy her, men det er vel mest det at jeg ikke er så glad i lo-co. Missforstå meg rett, jeg har full forståelse for at andre er happy med å fly lo-co, og jeg har jo som forbruker ikke noe imot at de bringer ned prisene til andre aktører, men å fly med dem gjør jeg ikke hvis jeg ikke må (jobb, f.eks).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Når jeg kaller det semantikk sikter jeg til poenget om at dersom staten skyter inn 500 millioner og kaller det emisjon, eller 500 millioner og kaller det subsidiering - for meg som borger er det just det samme. Staten er først og fremst til for folket, og vi skal ha demokrati. Dersom staten er inne på en udemokratisk måte så er det selvfølgelig problematisk først og fremst for staten og ikke for sas. For framifrå økonomifolk så har statens eierskapsinteresser og forpliktelser sikkert en kjempestor betydning - for meg er det derimot semantikk ;)

 

Og ikke laster jeg SAS for det heller. Jeg holder av SAS, jeg. Men jeg vil ikke nødvendigvis at fellesskapets penger skal kun løfte ett selskap og samtidig skape krøll for konkurrenter.

 

Staten er ikke medeier i norsk gårdsdrift, og deler ut penger etter søknad og antatt behov. Det er ikke bare ett selskap som får støtte. Staten er medeier i SAS og "deler ut penger" kun til dette ene selskapet. Hvorfor er det forskjell på poteter og fly? ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vel, da velger du å kalle en spade, selv vet jeg at det er snøskuffer, jordspader, stikkspader, hagespader, lekespader, osv. :)

 

Vel, for det første er gårdsdrift sjeldent en bedrift tilhørende store selskap på den måten flyving er, og er i mitt hode langt fra det samme. Bl.a. trenger de fleste gårder statsstøtte for å i det hele tatt kunne drive, på samme måte som mange kulturelle bedrifter trenger det (teatret jeg jobber for just nu har null sjanse uten støtte).

 

Hvis statoil plutselig hadde gått med underskudd, ville du kjeftet fordi staten gav penger til dem, noe de ikke vil gjøre til f.eks Shell, skulle de gå med underskudd? (Ikke at det evt. skjer før vi går tom for olje, men det er ikke poenget)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dårlig eksempel Magnus, Shell er et stort internasjonalt selskap - det er ikke Norwegian.. Shell er heller ikke en direkte konkurrent til Statoil på samme måten. Det er staten som eier olje- og gassfeltene, og Statoil er jo opprettet for å være kongen på haugen over disse.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Marius, jeg lurer på hvordan sas kan tjene mer og mer, når mye av deres inntekt de siste årene er i hundred millionsklassen i fra staten(e) og når de i tillegg har bøter for ULOVLIG virksomhet i milliardklassen? Dette er jo hinsides all fornuft...missforstå meg rett, sas er ett selskap jeg har tro på, men det må radikale endringer til for at det skal nå opp i den nyere økonomiske eliten. SAS sliter enda med gamle tradisjoner ifra sin monopoltid, den er vanskelig å bli kvitt, de har prøvd men det virker ikke! Eneste grunnen til at SAS enda er ett merkenavn er pga av statlige innskudd i fra eierne!

 

De sitter med mindre utgifter etterhvert, for at de da slipper å betale alle pensjonistene som nå sitter med gullkantede avtaler ;) Det er ikke snakk om i morgen, men en del år frem i tid!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg satt det selvfølgelig på spissen. Litt moro innimellom må man jo ha det hehe. Tanken min er at folk er like, uansett om man steller med poteter eller luftfart - så teller de likt i prinsippet. Grunnen til at staten går inn med subsidier til bøndene er fordi de ikke klarer seg uten, eller vi vil få et vesentlig fattigere jordbruk.

 

Ok, er ikke egentlig det samme tilfelle i med luftfart da? Har vi så himla gode tider at vi klarer oss uten ett eller to norske flyselskaper? Jeg tror virkelig ikke det! Da burde jo egentlig staten ha vært inne med penger i flere selskaper. Problemet er at staten er medeier i SAS, mens det heller burde trukket seg ut og gitt subsidier på en mer demokratisk måte for å sørge for å bevare og videreutvikle norsk luftfart. På den måten er det ikke dumt å sammenligne poteter og fly ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i diskusjonen!

Du kan poste innlegg nå og registrere deg senere. Hvis du har en brukerkonto kan du logge inn nå for å poste med din egen konto.

Gjest
Skriv svar til emnet …

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere innhold har blitt gjenopprettet.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Opprett ny...