Gå til innhold

Long Haul Group Flight #2-Søndag 17.Oktober


Tommy Hansen

Anbefalte innlegg

longhaullogo3.jpg[color:#000066][size:14pt]Vi kjører igang med enda en Long Haul gruppeflight søndag 17.oktober i anledning Oslo Gardermoen sin deltakelse i Cross The Pond Eastbound 2010.Dette blir den andre av 3 hvor vi innviterer ALLE som ønsker å fly Long Haul til å delta for å trene litt på Transatlantic Flight Operations[/size].[/color]

 

[color:#000066]Denne gangen har jeg valgt rute utifra 2 kriterier.

Ny NAT prosedyre i forhold til forrige tur.

Og destinasjon mtp Johan Grauers CPT på Sweden Ctr.

Dermed går turen denne gang fra St.John's Intl,NF-CAN

til Arlanda Stockholm,SWE.

Vi satser på en enda mer strukturert og presis avgang,

slik at vi rekker fram til senest 1800Z slik at vi kan gjøre en kjapp turnaround og joine Virtual Norwegian fra Stockholm tilbake til Oslo med avgang 1820Z og utover for de som måtte ønske det[/color].

 

[color:#FF0000][size:14pt]Preflight Briefing 1130Z[/size][/color]

TeamSpeak 3 server: 67.222.46.54 port 9987

Logg på med fornavn og callsign.(lettere og ha oversikt over hvem som flyr hva da)

 

 

  • 1130Z-1145Z Full gjennomgang med ferdiglaget generelt briefingdokument.
     
  • 1145Z-1155Z Diskusjon og spørsmål på briefing
     
  • 1155Z-1200Z NAT kommunikasjon briefing
     
  • 1200Z-1210Z Flightdeck preperation setup
     
  • 1210Z-1215Z Evt spørsmål rundt Flightdeck preparation
     
  • 1215Z-1230Z Clearence requests og pushback
     
  • 1230Z-> Taxi for Takeoff
     
  • 1235Z-> Takeoff. 2 min seperasjon. Time it og vær effektiv.

 

Departure: CYYT,St.John-CAN Scenery CYYT + Exclude files for scenery evt FSX Afcad

Takeoff: 1235Z

Destination: ESSA,Stockholm Arlanda-SWE Swedflight m/ESSA og Mega Airport ESSA-FS9/FSX + Nye Taxiskilt

Arrival: 1800Z

Route: Blir postet søndag formiddag 1100Z

 

Charts CYYT

Charts ESSA

Vroute

Planning Charts

NAT Flight Planning Tutorial

Transatlantic Radio Checksheet

TeamSpeak 3

 

Litt mer struktur som nevnt denne gangen.

Vi prøver å rekke en departure ut fra Arlanda for de som ønsker det,

så vi må må vi være effektive.

 

Selv om vi også denne gangen oppfordrer både erfarne og uerfarne til å joine,så blir det litt vassere krav denne gangen. Les opp alle linkede dokumenter du føler du er usikker på. Ha alt av charts og dokumenter klare.

Vi må dessverre si at de som er nybegynnere til uerfarne med FS, ikke vil klare seg så bra på denne turen. Det vil ikke være anledning til opplæring av elementære ting som hvordan laste ned en rute,hvor lagre en rute,hvordan fly flyet ditt, osv. NAT prosedyrer online krever at du har alt det elementære inne.

 

Har man derimot det, og kan være effektiv og følge opp briefing og være lydhør så er man velkommen.

 

Det er også fullt mulig å joine TS3 kanalen uten å fly.

Man kan lære mye med å kun lytte til hva som forgår.

 

Anbefalt equipment denne gang er B744,MD11,A330,B777,A340,A380

eller annet materiell som kan holde Mach .86-87 cruise speed. Vi vil rekke fram i tide.

Om denne tråden blir lang, husk sjekk innom side 1 for oppdatert Departure Board og evt endringer.

 

[color:#FFFFFF]................................................[/color][size:14pt]Nok en gang Velkommen![/size]

 

 

[color:#FFFFFF].............................................[/color]valogoexpressorgsize.png

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Anbefaler de som har mulighet til å stille opp! Selv skal jeg ha en hektisk kveld på ENOS_CTR denne søndagen så blir ingen langtur på meg, men dæven det hadde vært moro å fått med seg tredje tur! Kanskje man får det til, håper det!

 

Første tur var ihvertfall hyggelig, sosial og lærerik! :) Så ikke nøl med å hive dere med om dere har grunnleggende kunskap om Vatsim flyvning og flyet deres inne! :)

 

God tur! Høres på 118.870!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

God tur! Høres på 118.870!

Takk for det, yes vi høres på på Oslo Control!

Vi kommer mest sansynlig inn via FLS. Noen som har ENSV i morra?

 

 

Ellers tror jeg vi får plass til 5 heavies ved terminalen.

G1-3 + 5 og 7. Blir vi flere parkerer vi de som tar av tidligst på apron/taxiway bak stands slik at de er taxiklar som nr. 1 og 2 evt. Når de har taxet pusher vi en og en i den rekkefølgen vi skal ta av, da det ikke er plass å pushe flere av gangen.

Så pass på tiden og rekkefølgen jeg setter opp på Departure Board. Tenker jeg gjør slik at gate 7 er først eller etter de på bak stands og G1 til slutt. Vi prøver å få god flyt og presis ground ops. og TO, siden man i CTP må være klar når man skal for å holde slot tiden sin.

Rute blir kunngjort i morgen formiddag 1 time før Preflight Briefing. Så vil man gjøre FMC og fly klar før preflight er det mulighet for det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

CYYT%20Departures.jpg

 

CYYT%20Gates.jpg

 

 

Vi ser ut til å få en normal vind til transatlantisk østlig rute å være. Ca 50kts average trip winds. Med TAS på 480-500 vil ETA være ca. 1740Z-1755Z om alt går som det skal.

 

Route idag blir random single coordinates:

 

YYT LOGSU 4900N 05000W 5300N 04000W 5600N 03000W 5900N 02000W RATSU GUNPA FLS UN623 GRM UP607 ELTOK

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja da har jeg omsider landet :grin: Ikke alt gikk etter planen da jeg hadde regnet feil fuel og måtte lande på alternate airport ENGM og gjett hva? Bensinen holdt akkurat, for da jeg akkurat hadde taxet av rw gikk jeg tom... Så det gikk jo greit.

 

Jeg vil takke for turen, har hatt det gøy og anbefales til de som ennå ikke har prøvd. jeg vil gjerne hive meg på hvis noe lignende blir arrangert igjen om ikke så altfor lenge :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Delta 247 finally arrived.

733speedbook050.jpg

 

733speedbook051.jpg

 

733speedbook052.jpg

733speedbook053.jpg

Takk til alle som deltok denne gangen også.

Vi hadde en fin tur og masse trafikk fra Oslo_Ctr og inn.

Litt småproblemer idag her og der,9 piloter på TO,og 6 landet.

5 på destination Arlanda, og en som måtte ta i bruk alternate,Gardermoen. Vi kjører igang enda en flight neste søndag som en generalprøve for CTP. Velkommen igjen da! :)

 

Jeg har gjort en liten picture tutorial på NAT Ops. med utgangspunkt i JFK-OSL. Den finner du [size:14pt]HER[/size]

 

 

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Glemte å skrive i går, da jeg ble opptatt med Maddogen til Leonardo (for å gjøre ei historie kort: holding over SUMAK pga heavy traffic inbnd ENGM, samt testing av multicrew funksjonen etterpå, noe som var av det råeste jeg har opplevd!) :grin:

 

Anyways, takker stort for en like flott tur som sist! Blir garantert med neste søndag også! Gleder meg til å se hvor vi havner da. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i diskusjonen!

Du kan poste innlegg nå og registrere deg senere. Hvis du har en brukerkonto kan du logge inn nå for å poste med din egen konto.

Gjest
Skriv svar til emnet …

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere innhold har blitt gjenopprettet.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Opprett ny...