Gå til innhold

Etsande syre på Norwegianfly.


TOS

Anbefalte innlegg

Stygg, stygg sak! Meget, MEGET stygg sak!!

 

 

Den som har puttet slik væske i bagasjen har gjort noe VELDIG uansvarlig, trosset enhver instrukser vedrørende farlig gods (og passasjerer vedkjenner faktisk at de IKKE har pakket slikt gods ved innsjekk) og vedkommende bør ikke bare bli nektet å noen gang fly igjen, men sperres inne!

 

Dette er livsfarlig!!!

 

 

/T

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tanken slo meg og Torbjørn. Kva hadde skjedd om denne syra hadde kome inn på stadar med vitale delar på flyet? Vedkommande (som ikkje bør vere vanskeleg å finne) burde få straff som svir. Det er ein ting å utsetje seg sjølv for fare ved å vere dum. Noko anna er det å setje fleire hundre liv i fare.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei Torstein. Vel på de fly jeg kjenner til legges ingen vitale deler under dørken i laterom. Men problemet er om vesken kommer seg gjennom glassfiberen i lasteroms gulvet og ned på aleminiummen. Denne er meget lett korrosiv ved kontakt med vesker, spesielt syrer. Det er utrolig tynne plater og svekkelse an plater og struktur skjer fort. Har dette skjedd på denne maskinen venter en større reperasjon.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå har ikke jeg kjemibøkene foran meg, men er syren i dette tilfellet målt til pH1 er det voldsomt etsende. Nesten som jeg ikke tror den ene kan bli rødsmusset (og to med brannskade) på så sterk syre. Den er ikke bare etsende, men også meget reaktiv i kontakt med det rette stoffet. Antar bagasje flest ikke inneholder reagenter, men okke som. Kontakt med vann er bortimot eksplosivt visst forholdet ligger til rette(syre i vann går ann, vann i syre blir brann hehe). Kunne fort blitt alvorlig visst det er sant det som hevdes i artikkelen. Mener og huske ren saltsyre (HCL) har en pH på circus 1,7, og den tar det meste. Derfor jeg har tvil om lakmustesten her. Men håper nå den ansvarlig får sitt og svare for. Farligere dette en jeg og min gammel dansk;-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg vet ikke, men med målt Ph 1 kan det være batterisyre,som består av opptil 51% svovesyre og resten vann.

Så kan man jo spekulere i om dette har lekket ut fra batterier som passasjeren hadde i bagasjen sin,eller fra en beholder.

Men det er ikke lov å ta med hverken det ene eller andre uansett.

 

forbudte gjenstander

 

edit:Når det gjelder glassfiber,som bestyr av polyester,er dette relativt motstandsdyktig mot syrer.

 

 

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja det var en meget stygg sak, og jeg lurer veldig på hva dette faktisk var, og for hvilken bruk.

 

Hvis det var batterisyre/svovelsyre som du nevner Jan Tore, så er det vel heller ikke særlig sunt å puste inn dampen av. Det stoffet er ihvertfall noe skikkelig svineri som jeg hadde en del befatning med in the old days. Vi hadde det i 25 liters dunker og brukte noen sugepumper/sprøyter for å ta opp mindre mengder, for å fylle på nye bly-batterier.

 

Det gikk med en del klær i den prosessen, noen dråper sølt, og dagen etter manglet det store biter av klærne. Ikke var det særlig enkelt å skylle vekk fra hender heller. Man måtte skylle lenge og vel, og det svir greit hvis man har noe små rifter/sår, eller venter for lenge.

 

Uansett, godt at det tross alt gikk såpass relativt bra, og litt avhengig av akkurat hva dette stoffet faktisk var, kunne vel konsekvensene blitt enda mye verre. Regner med at dette flyet må gjennom en temmelig omfattende undersøkelse før de slipper det ut igjen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ufarlig?

Farlig/ufarlig er vel et definisjons-spørsmål.

 

Eneste varige men jeg selv har fått av å få en del batteri/svovelsyre på meg, og ha sett konsekvensene av blybatterier som har eksplodert under lading, er at jeg har fått en hel del større respekt for disse tingene.

 

Jeg kaller batterisyre farlig, og jeg tror artikkelens "- Jeg har fått beskjed om at det ikke er noe farlig." henviser til at det går bra med alle involverte..?

 

Ellers er det kanskje bare et utslag av den sedvanlige forskjellen på media og media-ansvarlig hos selskapene. Hvor media skriver om griseflaks, folk som lurte døden med en hårsbredd, og om bestemor som ikke rakk toget og dermed misset det potensielle "dødsfelleflyet". Mens media-ansvarlig drar sin; åh, det er overhodet ingen dramatikk i dette! Våre ansatte trener på dette hele tiden, ingenting har skjedd her... :grin:

 

Vi får som vanlig vente å se, hva som egentlig har skjedd her. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i diskusjonen!

Du kan poste innlegg nå og registrere deg senere. Hvis du har en brukerkonto kan du logge inn nå for å poste med din egen konto.

Gjest
Skriv svar til emnet …

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere innhold har blitt gjenopprettet.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Opprett ny...