TOS Skrevet 17. september 2010 Del Skrevet 17. september 2010 Koffert med etsande syre skapa trøbbel for stuarane. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
T F Skrevet 17. september 2010 Del Skrevet 17. september 2010 Stygg, stygg sak! Meget, MEGET stygg sak!! Den som har puttet slik væske i bagasjen har gjort noe VELDIG uansvarlig, trosset enhver instrukser vedrørende farlig gods (og passasjerer vedkjenner faktisk at de IKKE har pakket slikt gods ved innsjekk) og vedkommende bør ikke bare bli nektet å noen gang fly igjen, men sperres inne! Dette er livsfarlig!!! /T Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Erlend Andrè Larssen Skrevet 17. september 2010 Del Skrevet 17. september 2010 Kjedelig opplevelse for stuerne, håper det går bra med de. Dette kunne fort gått mye verre! :eek: Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
TOS Skrevet 17. september 2010 Forfatter Del Skrevet 17. september 2010 Tanken slo meg og Torbjørn. Kva hadde skjedd om denne syra hadde kome inn på stadar med vitale delar på flyet? Vedkommande (som ikkje bør vere vanskeleg å finne) burde få straff som svir. Det er ein ting å utsetje seg sjølv for fare ved å vere dum. Noko anna er det å setje fleire hundre liv i fare. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Kenneth Rønning Skrevet 17. september 2010 Del Skrevet 17. september 2010 Fy hvor uansvarlig enkelte kan være. Det må da gå ann å tenke litt selv, men neida. Håper den eller de som har gjort dette ikke får fly igjen, de bør iallefall ikke få lov til det igjen. Men som alle vet behandler jo Norge forbrytere som om de var deres beste landsmenn.. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Andreas Grindvoll Skrevet 17. september 2010 Del Skrevet 17. september 2010 Hvilken PH-verdi har hydraulikkoljen(e) i en 737? Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Tor Strengehagen Skrevet 17. september 2010 Del Skrevet 17. september 2010 Hei Torstein. Vel på de fly jeg kjenner til legges ingen vitale deler under dørken i laterom. Men problemet er om vesken kommer seg gjennom glassfiberen i lasteroms gulvet og ned på aleminiummen. Denne er meget lett korrosiv ved kontakt med vesker, spesielt syrer. Det er utrolig tynne plater og svekkelse an plater og struktur skjer fort. Har dette skjedd på denne maskinen venter en større reperasjon. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
TOS Skrevet 17. september 2010 Forfatter Del Skrevet 17. september 2010 Skroget på flyet er vel absolutt ein vital del? :grin: Mykje anna enn kontrollbablar og røyr som er farleg å få skade på Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Lars-Petter Meyer Bedin Skrevet 17. september 2010 Del Skrevet 17. september 2010 Noen folk er faen meg ikke gode i huet.Men ingenting sjokkerer meg når det gjelder folks egoisme... Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Tor Strengehagen Skrevet 17. september 2010 Del Skrevet 17. september 2010 Exxon HyJet pH 7,5+-0,5 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Tor Strengehagen Skrevet 17. september 2010 Del Skrevet 17. september 2010 Skroget er vital STRUKTUR og ingen del (component) Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Andreas Grindvoll Skrevet 17. september 2010 Del Skrevet 17. september 2010 Ang struktur/component: ordkrig... og off topic? Akkurat så da var det ikke hydr.olje det var snakk om. Høy PH-verdi betyr vel basisk, og det er vel syre som etser? Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Bjørn J. Jensen Skrevet 17. september 2010 Del Skrevet 17. september 2010 Base kan vel etse det og... Men Skydrol er vel mer irriterende enn etsende. Det begynner i hvertfall å svi som f* etter en kort stund hvis man ikke får skyllt det av. I øynene hovner det opp en god stund etterpå, det fikk i hvertfall en lærling jeg jobber sammen med erfare. =P Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Tor Strengehagen Skrevet 17. september 2010 Del Skrevet 17. september 2010 Rent vann har pH 7. Så litt basisk ja. løser opp maling over lang tid men har ingen korrosiv virkning. Heller korosjons beskyttende. Er ikke brennbar men ryker noe jæ... når den blir tilstrekelig varm. Meget lav viskositet med arbeidsområde -80 til +200. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Chris_Andre Martinussen Skrevet 17. september 2010 Del Skrevet 17. september 2010 Nå har ikke jeg kjemibøkene foran meg, men er syren i dette tilfellet målt til pH1 er det voldsomt etsende. Nesten som jeg ikke tror den ene kan bli rødsmusset (og to med brannskade) på så sterk syre. Den er ikke bare etsende, men også meget reaktiv i kontakt med det rette stoffet. Antar bagasje flest ikke inneholder reagenter, men okke som. Kontakt med vann er bortimot eksplosivt visst forholdet ligger til rette(syre i vann går ann, vann i syre blir brann hehe). Kunne fort blitt alvorlig visst det er sant det som hevdes i artikkelen. Mener og huske ren saltsyre (HCL) har en pH på circus 1,7, og den tar det meste. Derfor jeg har tvil om lakmustesten her. Men håper nå den ansvarlig får sitt og svare for. Farligere dette en jeg og min gammel dansk;-) Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Jan Tore Pettersen Skrevet 18. september 2010 Del Skrevet 18. september 2010 Jeg vet ikke, men med målt Ph 1 kan det være batterisyre,som består av opptil 51% svovesyre og resten vann. Så kan man jo spekulere i om dette har lekket ut fra batterier som passasjeren hadde i bagasjen sin,eller fra en beholder. Men det er ikke lov å ta med hverken det ene eller andre uansett. forbudte gjenstander edit:Når det gjelder glassfiber,som bestyr av polyester,er dette relativt motstandsdyktig mot syrer. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Christian Paulsen Skrevet 18. september 2010 Del Skrevet 18. september 2010 Ja det var en meget stygg sak, og jeg lurer veldig på hva dette faktisk var, og for hvilken bruk. Hvis det var batterisyre/svovelsyre som du nevner Jan Tore, så er det vel heller ikke særlig sunt å puste inn dampen av. Det stoffet er ihvertfall noe skikkelig svineri som jeg hadde en del befatning med in the old days. Vi hadde det i 25 liters dunker og brukte noen sugepumper/sprøyter for å ta opp mindre mengder, for å fylle på nye bly-batterier. Det gikk med en del klær i den prosessen, noen dråper sølt, og dagen etter manglet det store biter av klærne. Ikke var det særlig enkelt å skylle vekk fra hender heller. Man måtte skylle lenge og vel, og det svir greit hvis man har noe små rifter/sår, eller venter for lenge. Uansett, godt at det tross alt gikk såpass relativt bra, og litt avhengig av akkurat hva dette stoffet faktisk var, kunne vel konsekvensene blitt enda mye verre. Regner med at dette flyet må gjennom en temmelig omfattende undersøkelse før de slipper det ut igjen. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Christian Zhang Skrevet 18. september 2010 Del Skrevet 18. september 2010 Ufarlig? Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Christian Paulsen Skrevet 18. september 2010 Del Skrevet 18. september 2010 Ufarlig? Farlig/ufarlig er vel et definisjons-spørsmål. Eneste varige men jeg selv har fått av å få en del batteri/svovelsyre på meg, og ha sett konsekvensene av blybatterier som har eksplodert under lading, er at jeg har fått en hel del større respekt for disse tingene. Jeg kaller batterisyre farlig, og jeg tror artikkelens "- Jeg har fått beskjed om at det ikke er noe farlig." henviser til at det går bra med alle involverte..? Ellers er det kanskje bare et utslag av den sedvanlige forskjellen på media og media-ansvarlig hos selskapene. Hvor media skriver om griseflaks, folk som lurte døden med en hårsbredd, og om bestemor som ikke rakk toget og dermed misset det potensielle "dødsfelleflyet". Mens media-ansvarlig drar sin; åh, det er overhodet ingen dramatikk i dette! Våre ansatte trener på dette hele tiden, ingenting har skjedd her... :grin: Vi får som vanlig vente å se, hva som egentlig har skjedd her. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Magnus F. Meese Skrevet 18. september 2010 Del Skrevet 18. september 2010 Er dette en hendelse som vil få en rapport i arkivet til lufthavarikommisjonen? Det er jo en hendelse, men dog også en hendelse som skjedde under stuing, og som rent direkte bare rammet stuerne (regner da tømming av pax, teknisk på fly, etc, som andre+ ledd). Er det da noe lufthavarikommisjonen vil bli koblet til? Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Anbefalte innlegg
Bli med i diskusjonen!
Du kan poste innlegg nå og registrere deg senere. Hvis du har en brukerkonto kan du logge inn nå for å poste med din egen konto.