Gå til innhold

Stavanger Domkirke er ferdig.


Anbefalte innlegg

Bildene viser snapshoots fra SFX og progressjon. Jeg fikk endelig denne modellen inn i simulatoren takket være mye hjelp fra Andrew Thomsen.

 

Jeg har prøvd på forskjellige teknikker, blant annet baking av lys og skygger inn i texturen. Det ene bilde viser med og uten baking. Dette viste seg å ikke fungere 100% i SFX. Ved noen lysforhold ble skyggesiden veldig blålig. Jeg skal prøve å forbedre skyggeteknikker, for jeg mener det tar seg bra ut i simmen. Et av mine favorittobjekter er hangaren til Andrew. http://www.flightsim.no/ubbthreads/ubbthreads.php?ubb=showgallery&Number=552505

 

 

Jeg gjør ikke noe videre med denne før noen fortsetter på et Stavanger scenery. Det er ikke alltid så motiverende å legge mye arbeid i prosjekter når omgivelsene ikke ser bra ut. Nokas Bygget som er nabo til Domkjerken ser ut som et Mexikansk utedass.

 

Jeg har prøvd å vise noe av teknikkene jeg har benyttet. Det er et forslag at vi av og til poster bilder av wireframe, UV map, textur og lignende og ikke bare progressjonen. Da kan andre også lære noe fra det.

 

Dette skulle egentligt vært postet under utvikling, men det var lettere å poste bilder her.

 

Ragnar

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Heisan

Takker for tilbakemeldinger.

Så den blir ikke tilgjengelig for oss vanlige dødelige?

Den blir tilgjengelig til alle. Det er viktig at jeg får tilbakemeldinger om hvordan det fungerer. Ønsker noen Gmax modellen med textur, kan jeg ordne det også. Kan også ordne andre formater.

 

Syns ikke den ser så high poly ut, det ser ut til at Ragnar har utnyttet texture-mulighetene man har i FSX til det fulle, og da kan man fint få ting som ikke er high poly til å se high poly ut

Dette blir også et svar til Tom. Det stemmer. Jeg ønsker å få mest mulig ut av modellen uten å bruke for mye polygoner. Ulempen er at texturen er 2048 på domkjerken, mens ground delen har 1024.

 

Jeg har lagt ut noen nye bilder som viser polygon topologien. Jeg tar gjerne imot kommentar til det. Det siste bildet med tårnet skal vise at knattene er kun textur på en 8 kantet sylinder.

 

Ragnar

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skikkelig flott, Ragnar, og inspirerende teknikk.

 

Jeg forstår det godt at du ikke har lyst til å sette den inn rett ved en Mexicansk utedass :grin:. Heldig er jeg da med hangaren min; der er det i alle fall omgivelser som er enkle å rette på. Det er ingen tvil vi trenger nye city texturer. Bytexturene og autogen bygningene til MS er ubrukelige. Det eneste som nytter er å lage custom texturer med alle seasons, og utplassere de med SBuilder. Den jobben er så stor at den aldri kommer til å bli påbegynt. Hadde vi hatt gratis photoscenery som de har i USA for sine skattepenger...hadde det vært annerledes, men autogen bygninger måtte bli byttet uansett. Så da gjelder det å holde seg til områder som ikke er atombombet.

 

Jeg ser det med blåstikk, det kommer lett i FSX. Fjerner endel rødt og blått fra photoscenery, og ellers endel blått fra mine egne texturer.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takker Andrew.

Jeg må si at jeg ble litt overrasket når jeg så blåstikket, men jeg skal prøve å korrigere det.

 

Et annet problem jeg hadde var at texturen ikke passet til UV koordinatene når modellen var plassert i simmen. Jeg skjønte ikke dette siden alt så fint ut i Gmax. Etter mange dager med prøving å feiling fant jeg ut hva det var. Jeg brukte Nvidia sin pluggin i photoshop til dds konvertering, og da må texturen flippes. Jeg vet ikke hvorfor.

 

Ellers er jeg enig angående det med gratis photoscenery. Det problemet er vel redusert nå når vi har microfly piloter med kamera :).

 

Ragnar

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det går greitt å fjerne blåstikk, en må bare prøve og feile litt først. Jeg fikk ikke tid til å se på modellen, men du fikk det jo til i mellomtiden. Jeg skulle jo han nevnt at jeg bruker ImageTool fra FSX SDK for å konvertere til .dds. Den flipper nemlig texturen for deg. Det er viktig å bruke ImageTool fra rett SDK (ikke fra FS9 SDK), da ImageTool er forskjellig for de to simmene. Tror dette står i FAQ'en jeg laget.

 

Ellers håper jeg på å endelig fly til de nærmeste flyplassene selv etterhvert, ja. Vi skal i gang med radiosertifikat, og da kan det bli turer til Kjevik og Sola. Tenker også en "langtur" til Haukåsen. Bare et lite problem: Maskinen må bli un-grounded først :wink:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du nevner image tool i FAQ'en, men jeg kan ikke huske å ha sett det med flippingen. Nå er det iallefall løst.

 

Jeg sitter med FAQ'en foran meg hele tiden når jeg skal gjøre noe mot SFX. Det var årsaken til at alt gikk greit med alpha kanalene.

 

Ellers håper jeg du snart er i luften igjen. Gi et hint om du kommer denne vei luftveien. Regner med at du følger E39.

 

Ragnar

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det der er helt sprøtt! Det er som om du har tatt Stavanger domkirke ut fra Assassins Creed II og importert den inn i FS. Det sier litt om kvaliteten jeg ser på min skjerm iallefall. Helt sprøtt, dette kan du virkelig!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i diskusjonen!

Du kan poste innlegg nå og registrere deg senere. Hvis du har en brukerkonto kan du logge inn nå for å poste med din egen konto.

Gjest
Skriv svar til emnet …

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere innhold har blitt gjenopprettet.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Opprett ny...