Gå til innhold

Jagerfly over sunnmøre!


Gjest

Anbefalte innlegg

quote:

Opprinnelig postet av Andreas Eriksen:

Har noen spørsmål

 

1. Er sunnmøre nært Bodø?

 

2. Hvis det er det er det stor sjense til at de vil fly over her?

 

3. Hvor lenge varer denne øvelsen da?

1. Sunnmøre er ikke nært Bodø. Øvelsen foregår i hovedsak ikke ved Bodø (basen ligger på Ørlandet), så det er egentlig ikke så relevant hvor Bodø ligger...

 

2. De kommer nok til å fly ganske mye både her og der, langs kysten sørover og nordover fra Ørlandet, utover mot havet, osv osv.

 

3. Øvelsen varer fra 2. til 13. september.

 

quote:

Opprinnelig postet av Arne Øverland:

Hører en Amrikaner på ENSV ctr nå c\\s NAVY ett-eller-annet

Er ganske ofte du kan høre "Navy Juliet Mike xxx [VVJMxxx]" i disse trakter. Kan være det du hørte. Det er US Navy Europe sine Beech UC-12M Huron (King Air 200) som bruker dette callsignet. De har base i UK, Mildenhall, og flyr en del fraktvirksomhet for NATO/US i Europa, feks i Norge.

 

quote:

Opprinnelig postet av Jørgen Bertheussen:

ENSV...
"[Rullende

 

Du mener EN
Z
V?

Det er ikke bare flyplassene som har ICAO-kode. Alle kontrollsentraler har også en slik kode. Oslo ATCC/FIR har ENOS, Stavanger ATCC/FIR har ENSV, Trondheim ATCC/FIR har ENTR, Bodø ATCC/FIR har ENBD og Bodø FIC/OFIR har ENOB.

 

[ 07.09.2002, 18:59: Endret av: Anders Presterud ]

Lenke til kommentar
Del på andre sider

I går ettermiddag i 4 tiden, hørte jeg noe som jeg trodde var det vanlige rute flyet fra Oslo til Vigra. Jeg hørte at flyet måtte være mye lavere enn normalt, for lyden ble etterhver utrolig sterk. Jeg gikk ut på verandaen, og der så jeg 5 jagerfly, i spydspiss formasjon som fløy rett over huset vårt på Dimna, rett utenfor Ulsteinvik. Kanskje fordi forsvaret vil vise at de er på vakt siden vi nærmer oss 11. september? Vi har aldri sett jagerfly her før.... "[stikk

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Heisann.

 

Det ble nevnt tidligere at nordmenn trener for å dra til Irak?? Det er vel antakeligvis Kirgisistan du snakker om, og der skal vi være på plass 1.oktober.

 

Så ble det også nevnt noe om Mig 29 på NAM. De kunne desverre ikke komme, men polakkene var her i fjord med Mig. Det som er her av fly i år er: F-15A (ANG), F-4F (GAF), Tornado GR-1A(GAF,GNY), F-16 (Belgia, Nederland, Spania, Portugal, USAFE, Tyrkia, Hellas), E-3A Sentry (AWACS), Mirage 2000 (Frankrike), Da-20, KC-135, KC-130, Bell 412 og F-18.

Det er absolutt vært å ta seg en tur, mye kult å se på!!

 

mvh

Øyvind Tangen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det var en tysk MIG-29 på Ørlandet på onsdag. Den kom nok ikke for å delta i øvelsen, men sikkert for å avlegge kompisene et besøk, det er nemlig en del tyskere med på NATO-øvelsen.

 

Les forøvrig mitt nederste innlegg her:

http://forum.airpics.com/read.php?TID=12010

 

Ang polakkene... De er nok ikke invitert. Hørte de slo seg rimelig løs i fjor. Stikkord: befalsmesse, bar, alkohol, fyllesjuke... De måtte visst stå over de tidligste flyvningene dagen derpå "[smil]" ...De tålte nok ikke "friheten"

 

[ 09.09.2002, 19:38: Endret av: Kjell Arild Bersås ]

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei igjen.

 

Jeppz, det går hardt for seg når polakkene setter i gang. I tillegg var det en Mig 29 pilot som klarte å taxe i ganske god fart rett inn i en bil under fjorårets NAM. Sånn kan det gå!!

Grunnen til at det er en Mig på Ørlandet kan være at assistenten til COMAIRNORTH (tidl. Mig pilot) er på besøk, han pleier nemlig å få skyss med den. Grei deal det "[smil]"

 

Var på Ørlandet en tur forrige mandag å titta litt, uheldigvis var det så dårlig vær at mye av flyginga var kansellert. Fikk sett på flya på bakken i hvertfall.

 

For de som ikke er i militæret så skulle det være åpen dag på Ørlandet, men jeg husker ikke om det var i forrige uke eller om det er den uka her!!

 

mvh

Øyvind Tangen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i diskusjonen!

Du kan poste innlegg nå og registrere deg senere. Hvis du har en brukerkonto kan du logge inn nå for å poste med din egen konto.

Gjest
Skriv svar til emnet …

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere innhold har blitt gjenopprettet.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Opprett ny...