Gå til innhold

Kraftig lyd etter fly


Andrè Amundsen

Anbefalte innlegg

I dag 23.juni 2010, kl.13.00, hørte jeg en voldsom lydbølge etter et fly, jeg lå på varandaen og solte kroppen, da jeg hørte denne lyden i en rasende fart noen kliometer ved Ula, hørte ut som flyet hadde retning mot sør-vestover.

 

Det rare var at den plutselige var over og lyden "hang" flere minutter etterpå, man hørte jetmotorene på lang avstand etter, en slags "during" eller brom lyd.

 

Har sjekket flere opplysninger om dette, men på Torp fant jeg ingen ting og Rygge fant jeg ikke noe, derfor lurte jeg på om noen visste hva slags militær fly eller annet som var forbi Larvik/Ula/vestfold området ved kl.13.05 tiden :)? Lyden var bare helt enorm, derfor er jeg spent på hva slags fly som var forbi og lagde nettop den lyden :)

 

Takk

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg var ikke i området Andrè, men har erfaring med at når Terje Traaholt & co lufter en av Aero L-29 Delfinene fra warbirdsklubben på Geiteryggen lavt over Vestfoldkysten, så er det et mildt sagt ganske langt fra lydløst, og jeg føler du beskriver det også gir et noe karakteristisk kraftig brøl som "henger i lufta" en liten tid etter både passasje og som du hører nesten konstant hvis det driver å flyr i et rel. begrenset område over noe tid.

 

http://www.warbird.no/

 

Så aner selvfølgelig ikke, men det er mitt nærmeste forslag ut fra beskrivelsen i hvertfall. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det dundrer godt i husveggene når han tar av i den maskina. Merker det godt da jeg bor under ut/inn flygingen ved Geiteryggen. Vildanden's ATR maskiner kan nok ikke måle seg i det selskapet! Men jeg kan ikke si jeg har lagt merke til det i dag, Mulig været tilsier takeoff andre vei i dag, men jeg hører det som regel uansett. Med det, så tror jeg ikke det er maskinen som står på Geiteryggen du har hørt i dag. Men jeg kan jo ta feil :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Halvdan Hellenes

Jeg var ikke i området Andrè, men har erfaring med at når Terje Traaholt & co lufter en av Aero L-29 Delfinene fra warbirdsklubben på Geiteryggen lavt over Vestfoldkysten, så er det et mildt sagt ganske langt fra lydløst, og jeg føler du beskriver det også gir et noe karakteristisk kraftig brøl som "henger i lufta" en liten tid etter både passasje og som du hører nesten konstant hvis det driver å flyr i et rel. begrenset område over noe tid.

 

http://www.warbird.no/

 

Så aner selvfølgelig ikke, men det er mitt nærmeste forslag ut fra beskrivelsen i hvertfall.

Det ga, om ikke annet, meg et svar på noe jeg har lurt litt på, så takk for den infoen Halvdan. :)

 

Var nemlig i nærheten av Stavern for noen uker siden da jeg hørte og så et rettvinget gammelt jagerfly av noe slag komme susende mens det tok "barrel roll" og litt av hvert. Det snudde utover havet og kom tilbake enda en gang, og så ut som de hadde det veldig gøy. Løp inn å dro frem kamera, og fikk på passende objektiv i rekord-fart, men vet jo forsåvidt av erfaring at dette er beste måten å sikre at motivet ikke dukker opp igjen, enten det er dyr, fly, eller annet... :grin:

 

Så jeg så den aldri igjen, men kjenner den igjen med en gang på dine bilder!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i diskusjonen!

Du kan poste innlegg nå og registrere deg senere. Hvis du har en brukerkonto kan du logge inn nå for å poste med din egen konto.

Gjest
Skriv svar til emnet …

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere innhold har blitt gjenopprettet.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Opprett ny...