Gå til innhold

Norges yngste pilot!


Helge Bø

Anbefalte innlegg

...heter Ole Martin Walberg, og han er 17 år. Beklager om navnestavelsen er feil, men har vi ikke sett denne karen her i forumet? Synes jeg husker det navnet...

 

Vel, han har visstnok vært på flytur sammen med en journalist...og dette kan vi lese om, og bilde, i dagens Dagbladet. (får reklamere litt for de og da)

 

Men gratulerer da Ole Martin "[Cool]"

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja alvorlig talt...17 år er altfor tidlig. Hvem er det som utarbeider JAR-direktivene, er de blitt riv ruskende gale? 17-åringer har jo knapt sluppet dunet...

 

Men på den annen side så er det jo mindre krevende å fly en liten Cessna i fritt luftrom enn å kjøre en bil i tett rushtrafikk "[blink]"

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei alle sammen.

Koselig å se at noen tar pause fra diskusjoner eller datamaskinen og leser avisa "[blink]"

 

Takk for gratulasjonen Helge! Men om jeg så vidt har sluppet dunet er jeg i tvil om.. Tarjei, (og Helge for den saks skyld), jeg siterer overinspektør Fred Selim i Tilsynet: "skolesjefene vurdere modenhet og dømmekraft hos elevene, og vi foretar kontroller av virksomheten på skolene. Forskjellen på en 17-åring og en 18-åring er ikke så veldig stor, og vi hadde ikke gjort dette hvis vi ikke mente det var trygt."

 

mvh, Ole Martin

 

[ 24-08-2002, 13:47: Endret av: Ole Martin Walberg ]

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei se der har vi han jo...var det jeg visste at jeg kjente navnet ditt herfra.

 

Jeg drukner i aviser...og får med meg det meste. Hvordan føles det å fly solo da? Og hvordan føles det å stå på trykk i rikspressen?...ikke verst.

 

Men hvorfor i huleste valgte du ikke VG? "[blink]"

 

Vel, nå får Tarjei konkurranse om pax her "[stort

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tarjei!

Du kan inte begära att jag ska sitta och pugga Certifikats bestämmelserna för PPL til JAR?!? "[stort

 

Helge:

quote:

Men på den annen side så er det jo mindre krevende å fly en liten Cessna i fritt luftrom enn å kjøre en bil i tett rushtrafikk

Enig! Och Skillnaden mellan 17 och 18 är ju inte så stor...

Egentligen så borde väl alla som ska ha lappen till bil eller flyg genomgå en utvärdering hos psykolog, oavsett ålder, anser jag.

 

Ole-Martin:

Gratulerar! Låt inte oss "gamla" hökar störa! Vi menar inget illa! "[blink]"

 

/Jörgen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei Ole Martin "[Cool]"

 

Jeg har gått i klasse med deg i 3 år på ungdom skolen og 3 eller 4 år på barne skolen. du har fra du var liten hatt en stor interesse for fly. det har jeg og. Du er en grei gutt som har nådd dine mål med å bli en flyver. Helidig var du som fikk tittelen norges yngste pilot. Det er bra Ole, du klarer deg bra. I dag har vi bare fysikk sammen. Men vi møtes flere ganger på bussen og på skolen. "[smil]" . Nå har du og fått med deg Dagbladet opp i et fly, håper du ta meg med noen ganger. skal i hvertfal sitte på til skolen når du kjører. hehe. (håper jeg "[stort ) Vi har en del felles interesser som fly og bil. håper vi en dag møtes i luften med hvert vårt fly.... men nå skal jeg på Hermans for å kjøpe Dagbladet...

 

Til Alle, Ole Martin er en god flyver som jobber med sin hobby og drøm, en drøm han kommer til å fulføre... "[smil]"

 

Mvh

 

Kevin......du kjenner meg ikke sant. han som er litt rar noen ganger..hehe "[stort"[stort"[stort

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei igjen!

Først til deg Kevin, tusen takk for et fint innlegg. Mulig du får lov til å sitte på til skolen neste år nå ja "[stort

 

Jörgen: tusen takk for gratulasjonen fra deg også. Forstår at det blir mye lover og regler å holde styr på hvis du skal sette deg inn i alt for alle sertifikatene. "[blink]" Men etter 1.7.02 er det altså 17-års grense på PPL'n.

 

Helge: ja jeg kan love deg at det var litt av et kick å ta av på første soloturen. Om mulig, så var det bedre enn første flytimen. Men så blir det jo en ny milepæl hver gang man f.eks. klarer å få til en enda bedre landing enn man har klart før. Og siden jeg tross alt er "nederst på stigen" har jeg jo noe å jobbe mot "[smil]"

 

Ha en flyvende fin helg alle sammen!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg mener at 17 (og også 18) er for tidlig for flesteparten til å både kjøre bil og fly, og det gir vel også utslag på ulykkesstatistikken (bil jeg tenker på da). Legg nå merke til at jeg skrev "jeg mener" og "flesteparten". Jeg vet ihvertfall med sikkerhet at jeg selv ikke var moden for hverken fly eller bil når jeg var 18, men så fikk jeg ikke bilsertifikat før jeg var 21 heller "[smil]" Og det av egen fri vilje.

 

Det er lettere og fly et fly enn å kjøre bil i 100 km/t på E18 i halvtett trafikk ja, dvs helt til du er på sen innflyging og noe skjer ...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

quote:

Opprinnelig postet av Helge Bø:

Ja de har senket kravet til 17 år iflg denne artikkelen i Dagbladet, nye regler som gjelder for alle EU/EØS-land. Men hver enkelt blir likevel grundig vurdert står det...

Där ser man! Lägre gräns på flyg än bil..!

 

/Jörgen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tarjei og Helge;

 

Jeg vil tro de fleste som har lappen på både bil og fly og hatt det noen år, vil syntes det er for tidlig å ta lappen før man er akkurat noe yngre enn dem selv...

 

Når man er 17-18 år er de fleste rimelige klare i toppen (finnes såklart unntak).. Liker ikke helt kommentaren om å "slippe dunet"

 

Klart det avhenger fra person til person om man er klare til å ta fly/bil lappen.. men jeg syns ikke dere skal legge alle under én kam for det... "[blink]"

 

Synn jeg ikke har penger nok.. ellers skulle jeg nok ha tangert Ole Martin sin "tittel". "[stort

 

[ 25-08-2002, 01:39: Endret av: Marius Stedjan ]

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Alder har til en viss grad betydning for hvor godt du manøvrerer en bil, men når du kommer over 16-18 år er du såpass moden at du fint kan manøvrere både bil og fly (du har f.eks mye bedre syn og raskere reaksjoner enn en på 60). Grunnen til at det skjer mange ulykker med unge i trafikken, er at de ofte skal tøffe seg for passasjerer eller andre. En annen årsak er rett og slett at de er ganske ferske i trafikken og har ikke så mye erfaring...men en gang skal man jo begynne og evnen til å lære faller med årene. Det er jo en grunn til at både vegvesenet og trygg trafikk anbefaler at 16-åringer skal øvelseskjøre så ofte de kan med foreldre.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

quote:

Opprinnelig postet av Andreas Grindvoll:

Ringsaker Blad tenker du vel på?

 

PS: Legg merke til at RB ikke akkredditerte bildet som ble tatt fra baksetet med mitt navn! Fy RB, Fy!

Det var sikkert en reportasje i RB også, men det var en i HA vel å merke.

 

--------------------------

 

Geir Fjellro Løitegård

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ole Martin var nok litt smartere som fikk Dagbladet med seg, han andre har jeg aldri hørt om. Men de har uansett samme alder, Norges yngste piloter da.

 

Men Tarjei har nok rett i at dette er for tidlig for de fleste. Og når det gjelder førerkort for bil så burde aldersgrensen vært 21 år. Tenk på hvor mange unge liv vi hadde spart om det var tilfellet. Å svi dekk er en ting, men det som dreper 18-åringer bak rattet er farten...ofte kombinert med alkohol. 25-åringer er langt mindre involvert i slike dødsulykker, for her kommer modenhet og ansvarsfølelse inn i bildet...og ikke minst erfaring.

 

Også i Norge må man ha noe kjøreerfaring før lappen for vogntog, men her kan 18-åringer ta kl.C1...lastebil med totalvekt inntil 7,5 tonn! Galskap...

 

Når jeg snakker om 17 år...og slippe dunet, så tenker jeg ikke på dunet på haka...men mangel på modenhet og livserfaring. De er fortsatt mindreårige, og ikke voksne. Men som Tarjei sier så gjelder dette de fleste, men ikke alle. Det er stor forskjell i den personlige utviklingen, og når det gjelder Ole Martin så ville jeg ikke vært engstelig for å sitte i et fly med han som pilot fordi innleggene hans forteller meg endel, han virker bestemt og målrettet...og han vet hva han holder på med.

 

Men uten at jeg vet noe om personen så kunne det ikke falle meg inn å sette meg i et fly med en mindreårig bak spakene, som ikke engang har lov til å kjøpe øl og tobakk...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

quote:

Opprinnelig postet av Marius Stedjan:

Tarjei og Helge;

 

Klart det avhenger fra person til person om man er klare til å ta fly/bil lappen.. men jeg syns ikke dere skal legge alle under én kam for det...
"[blink]"

 

"[stort

Sukk, samme gamle smørja. Kan du lese HVA jeg skriver før du svarer ?

 

Jeg legger ut noen stikkord ifra mitt tidligere innlegg:

 

----

Legg nå merke til at jeg skrev "jeg mener" og "flesteparten".

----

 

Sånn, har du sett det nå ? Skjærer jeg alle over en kam ?

 

Jeg vil bare føye til en ting til: Det er vel ikke uten grunn at man ikke kan få ATPL sertifikat før man er 21 eller deromkring "[smil]"

 

Selvfølgelig vil det være forskjeller på folk når de er klare for å ta ansvar, men det er vel ganske så klart at en 18 åring har mye større behov for å tøye grenser, fly villmann, burne så gummien spruter, ta en hastig forbikjøring osv osv enn en 25 åring, NORMALT sett (selvfølgelig finnes det unntak).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

quote:

Opprinnelig postet av Tarjei Lundarvollen:

 

<snipp>

 

Legg nå merke til at jeg skrev "jeg mener" og "flesteparten".

----

<snipp>

 

Jeg vil bare føye til en ting til: Det er vel ikke uten grunn at man ikke kan få ATPL sertifikat før man er 21 eller deromkring
"[smil]"

 

Selvfølgelig vil det være forskjeller på folk når de er klare for å ta ansvar, men det er vel ganske så klart at en 18 åring har mye større behov for å tøye grenser, fly villmann, burne så gummien spruter, ta en hastig forbikjøring osv osv enn en 25 åring, NORMALT sett (selvfølgelig finnes det unntak).

När jag läst Dina inlägg har jag noterat Dina reservationer. Men de är skrivna på ett sådant sätt att inläggen likväl ter sig tämligen kategoriska. Så t.ex. i Ditt avslutande av ovanstående, där reservationen kommer närmast som ett undantag i slutet av meningen.

Att man inte får ta ATPL förrän vid 21 är väl samma sak som att ta körkort för lastbil med släp, vilket man inte får göra här i Sverige förrän man haft vanligt körkort i 3 år (om jag minns rätt - och det är inte säkert). Man måste först ha skaffat sig erfarenhet av att framföra det fordon för vilket man erhållit den ursprungliga licensen och att detta gäller oavsett vilken höjd man befinner sig på är inte så konstigt.

Erfarenhet var det - inte ålder eller mognadsgrad.

 

Johan Plane

Leg. gagghök

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Uff.. Tror du noen som helst burner så gummien svir og kjører som villmenn uten at noen sitter på eller står å ser på? Det tror ikke jeg.. dette er klart bare for å tøffe seg... Og jeg tror ingen tør å ta en spin eller noe, når man er 17 år, bare for å tøffe seg.. Med fly begrenses mulighetene til å "tøffe seg" Er det ikke "tøft" nok å ha PPL'en da?

 

Må bare si det at 25 åringer er veldig ofte ikke noe som helst bedre enn 18 åringer når deg gjelder bil!

 

Selvklart er det 21 årsgrense på ATPL'en.. men dette har vell heller noe med erfaring, utdanning osv å gjøre..

 

Sorry for at jeg ikke så helt tydelig hva du skrev.. men allikevell virker det som om du tror de fleste gjør slike ting... "[blink]"

 

Unskyld hvis det høres ut som om jeg snakker for deg...

 

[ 25-08-2002, 12:47: Endret av: Marius Stedjan ]

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vel, det er like lett og tøffe seg med fly som med bil, du har jo lov til å ta med passasjerer.

 

Ulykken med det grumman flyet som fløy i en kraftledning er jo et stjerneeksempel, ulykken i sogndal for ikke så lenge siden er et annet (riktignok var det to "eldre" erfarne flygere som gikk ned der, men det var etter alt å dømme kjekkaseri som var årsaken).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

quote:

Opprinnelig postet av Helge Bø:

Ole Martin var nok litt smartere som fikk Dagbladet med seg, han andre har jeg aldri hørt om.

Bare så det ikke blir noen misforståelser:

quote:

Opprinnelig postet av Andreas Grindvoll:

Norges yngste flyger het Kenneth Høyen og bor i Brummunddal. Føste 17-åring som tok lappen etter at nye JAR FCL ble implementert i Norge.

Riktig som du sier Andreas, at Kenneth var først ute med JAR-sertifikat. Men går vi etter alder er jeg fortsatt yngst. Født 25.03.85.

 

Hilsen Ole Martin

Lenke til kommentar
Del på andre sider

quote:

Opprinnelig postet av Helge Bø:

[QB]Ole Martin var nok litt smartere som fikk Dagbladet med seg, [QB]

Da jeg sendte en mail til Hamar Arb.blad og Ringsaker Blad, sendte jeg også en mail til VG og til Dagbladet. Det jeg tror Dagbladet har gjort er at de har lagt 'n på is og heller laget en repotasje om en 17-åring i nærområdet.

 

Japp

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er kanskje for lav alder til å ha flysertifikat, men selv så er jeg i gang på nyåret.

Jeg rekker nok ikke å fly opp til 17 årsdagen, men jeg satser på å ha lappen innen jeg fyller 18 "[smil]"

Har nesten alle bøkene og er klar for teorien nå..

Får vel bare si gratulerer Ole Martin!

Håper vi sees i lufta en gang "[blink]"

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i diskusjonen!

Du kan poste innlegg nå og registrere deg senere. Hvis du har en brukerkonto kan du logge inn nå for å poste med din egen konto.

Gjest
Skriv svar til emnet …

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere innhold har blitt gjenopprettet.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Opprett ny...