Gå til innhold

Thai med ekstra fly OSL-BKK lørdag 1 Mai (live)


Anbefalte innlegg

Som følge av backlogen etter Askeproplemene tidligere i år sendte Thai en B772ER og en B747-400 til OSL idag. Jeg ble forespurt om og fly B744 tilbake til BKK, da dem ikke hadde crew klart i Oslo for og fly denne tilbake.

 

Hva er i bruk:

FS9

PMDG B744

NA

UT Europa

ASE

FS Global 2010

og Topcat for take off kalkuleringer: http://www.topcatsim.com/

 

Noe fakta om vekt osv.

 

Block tid 11 timer

Det var 302 pax som tilsvarte 23755kg

Cargo/bag var på 12700kg

Dette ga en TZFW 215210kg (19.6MAC)

 

Fuel 118400kg

Total ground wight 333610kg (23.3MAC)

 

Dette ga en stab trim på 5.9

 

Med disse verdiene og været som var ble det regnet ut at man skulle bruke D-TO2 med en asumed temp på 34grader. Noe som ga en N1 på 93.7% som ga en sikerhetsmargin på bane 01L på OSL på 173 meter under gitte forhold.

 

V1 ble da regnet ut til 154

Vr ble da regnet ut til 167

V2 ble da regnet ut til 173 med en påpluss på 15 som ga en V2 på 188 i MCP

 

Så over til noen bilder:

 

Det var ikke hvilken som helst B744 dem hadde sendt opp til OSL. Nemmelig deres Retromaskin.

tg1.jpg

 

Dette synet av Tha B744 og B777 ved gate på OSL kunne man godt ha fått oppleve litt oftere ;)

tg3.jpg

 

Hvor ofte har man sett to stykk B744 på OSL samtidig da? Men nå fikk man det.

tg5.jpg

 

Så var man airborn.

tg6.jpg

 

Flere bilder følger utover dagen/kvelden.

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På tide med en liten update.

 

Hva sier folket med et par cocpittbilder da?

 

tg7.jpg

 

Her ser man Progres siden i FMCn med blant annet distansen til step climb.

tg8.jpg

 

Og er ser man fuel siden på eicas systemet.

tg9.jpg

 

Til slut et utvendig bilde av det jeg mener er et av top tre retroliveryene som flyr idag. Snakker om et vakert fly hva?

tg10.jpg

 

Da jeg nå er midt inne i svarte natta litt øst for russland vil det nok ikke komme flere bilder før desent og landing nermer seg. Og da det er vell 5 timer til man kommer så langt må dere desverre smøre dere med litt tålmodighet.

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

men motorene mine røyk plutseli frown vet noen hv som er galt ?

 

Ser du er på en lang tur. Har du husket og switse over til rette fueltanker underveis? Vist ikke vil center og de to indre vingetankene gå tomme. I B747 skal man switse over når nivået i indre wingetanker er omentrent det samme som i de ytre, slik at vær motor tar bensin ifra hver sin tank. Vist ikke vil indre vingetanker go tom.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

tips: sett HDG til den lille pilen som er på NAV displyet. Så hvis du skal gå over til HDG vil den fortsette på samme kurs med hensyn til vinden!

 

Vell. Flyet vil fly på den kursen hdg/fmc sier uavhengig av vinden. Om man skal fly på hdg må man legge inn kompangsasjon for vinden for ikke og få avdrift. Med og fly på Lnav og fmc vil autopiloten atumatisk ligge og komangsere for sidevinden.

 

Om kursen sier at man skal fly 223 og man har 55knots vind i siden må man sette hdg noen grader extra imot vinden for og kompangsere for avdrifta denne vinden ellers ville gi deg.

 

På en annen side setter jeg rett hdg før jeg aktiverer hdg i mcp.

 

Så på for de prosedyrer jeg følger vil dette ikke ha noe og si for meg rent praktisk.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i diskusjonen!

Du kan poste innlegg nå og registrere deg senere. Hvis du har en brukerkonto kan du logge inn nå for å poste med din egen konto.

Gjest
Skriv svar til emnet …

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere innhold har blitt gjenopprettet.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Opprett ny...