Gå til innhold

Aske fra vulkan kan hindre flytrafikk


Tom Knudsen

Anbefalte innlegg

  • Svar 242
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive medlemmer

For å være helt ærlig så syns jeg det er bekymringsverdig at han kommer med sånne kommentarer. Det tyder jo på at han tar lett på noe som faktisk kan være farlig. Hvem vet om han har slike holdninger til andre ting når det gjelder flysikkerhet.

 

 

Nå er vel ikke Kjos helt potte tett, og får støtte fra forskerhold:

 

http://www.ba.no/nyheter/article5075698.ece

 

Han sier jo ikke at vi skal sende fly opp i luften på måfå og gamble med folks sikkerhet. Han foreslår jo bare en skikkelig måling i norsk luftrom. En måling som kanskje kunne spart samfunnet for store summer.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Rødland: Kjos er gammel jagerflyger av yrke, så han er jo ikke helt grønn. :) Men det er jo ikke dermed sagt at han vet alt om temaet, bare sånn for å nøytralisere mitt eget argument en smule. Han er uansett ikke grønn. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men om de er litt overbevist om at ikke er så farlig i klarvær, kunne de ikke da sendt opp et fly for å "teste" i klarvær da?

 

Angående det der jeg sa, så hadde jeg hørt det av Kjos om noen lurte :grin: . Men altså det skyldes litt at jeg føler det hele er litt overdrevet av Avinor, Luftfarts tilsynet og alle disse viktige folka, selv om jeg naturlig nok skjønner at de må prioritere sikkerhet i denne askepanikken. Vi har jo lært før på måter som vi ikke ønsker i luftfarten.

 

- Viktig skille

 

Han sier det er viktig å skille mellom det å fly rett over en vulkansky og den røyken som kommer fra vulkanen på Island.

 

- Inne i selve skyen er den en mengde tunge partikler som kan være farlige hvis man flyr rett over vulkanen, men dette gjelder i den umiddelbare nærhet til vulkanen. Det vi har fått til Europa er røyk, og det er ingen som kan påvise at det er farlig. Vi har ofte svart snø på Østlandet på grunn av industriforurensing fra Tyskland, uten at vi stenger luftrommet av den grunn, sier Stensvaag - og gir et bilde:

 

- Hvis du pisser i et vannglass er det ingen som vil drikke det. Men hvis noen pisser i Maridalsvatnet, stenger man ikke av vannet i hele Oslo.

 

Se der ja, som jeg har følt hele tiden. Dette er sterkt overdrevet av media og alle, mye penger går tapt uten grunn.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i diskusjonen!

Du kan poste innlegg nå og registrere deg senere. Hvis du har en brukerkonto kan du logge inn nå for å poste med din egen konto.

Gjest
Skriv svar til emnet …

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere innhold har blitt gjenopprettet.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Opprett ny...