Gå til innhold

Jorda rundt 2010


Anbefalte innlegg

Som mange andre her har gjort bestemte jeg meg i dag for å ta en jorda rundt tur. Den vil bli flytt med en 737.800W fra et Østerrisk bizznizzselskap. Det var en ære å få dette oppdraget å frakte de 40 søkkrike gjestene fra Klagenfurt å rundt jorda. Slenger ut et lite bilde etter ferryflighten fra Wien. Bare å si ifra hvis noen vil se mer så kan jeg poste i samme tråden.

 

fs92010-02-0923-50-37-71-1.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da var første leg med Pax unnagjort. Turen gikk fra LOWK Klagenfurt til LROP Bucharest i Romania. Dette var en tur på knappe 500nm som foregikk på FL410. Legger ut noen bilder fra finale til rwy 08R LROP

 

0011-1.jpg

Etablert på localizeren.

0012.jpg

Short finale

0013.jpg

KISS!

0014.jpg

1 sekund før shutdown på remote stand.

 

Håper bildene var verdt titten. flere følger i samme tråd.

Kan forøvrig nevne at scenery er freeware

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Om det er noen som følger med her fortsetter jeg med neste leg. Leg 2 gikk fra LROP til LLET Eilat i Israel. Eilat er vel nesten et eneste stort resort, med masse flotte hoteller. Her skulle paxen tilbringe det neste døgnet.

0021.jpg

Taxi to holdingpoint 08L

0022.jpg

Ca. 1000 nm senere begynner vi å nærme oss Eilat. Høyt skydekke og litt vind. Eneste er at flyplassen ligger nede i en dal med en del vind, samt en smal kort bane.

0023.jpg

Long Final!

0024.jpg

Short final!

0025.jpg

Jaggu blei det ikke windshear gitt :grin:

0026.jpg

Men alt ordner seg med litt makt

0027.jpg

 

0028.jpg

Greit å vite på forhånd hvem stand man skal ha

0029.jpg

Jaggu var det ikke spottere i Israel å gitt

00299.jpg

 

Scenery er fra samme person som laget Ben Gurion sceneryet å finnes her!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da var det klart for neste leg hvis noen fortsatt titter:P

Turen gikk fra LLET - OMAA Abu Dhabi i emiratene. En 1200nm lang tur over kjedelig ørken med mye turbulens. Legger ut noen bilder fra landinga ;)

 

0031.jpg

God fart før descent

 

0032.jpg

Rett før established på localizeren på 31R

 

0033.jpg

Established, gear down, Vref+5

 

0034.jpg

Kiss!! Nok en gang

 

0035.jpg

Taxer forbi Ethiad terminalen

 

0036.jpg

Parkert på remote stand. Takk for titten. Neste leg blir nok ikke før over helga.

Scenery er selvfølgelig freeware. Finnes på flightsim.com

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Flotte bilete.

 

Ang hjula, så er det som du seier, opp til situasjon og company policy. Betre å ta dei ut nokre minutt for tidleg enn å høyre ifrå trnet "Gear Gear Gear" tre sekund før du høyrer ei trasik skraping ifrå buken :grin:

 

Altimeter setting er ganske viktig. Dersom det er feil, visar høgdemålarane dine feil, og i verste fall, er du til del mykje lågare enn du trur, og det kan føre til ubehageleg nærkontakt med cumulus granitus eller sirrus aquaoverflatus. :grin:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da var det dags for nok en spennende "freeware" destinasjon. Leg nummer 5 gikk fra OMAA Abu Dhabi til OPLA Lahore i Pakistan. Lar bildene tale for seg selv.

0401.jpg

Noen sekunder etter takeoff fra bane 31L i Abu Dhabi

 

0402.jpg

Etter noen timer i lufta nærmer vi oss Lahore

 

0403.jpg

Kontoret

 

0404.jpg

Bilde tatt over Lahore, noen øyeblikk før tåka kom sigende

 

0405.jpg

Regner med jeg får kritikk på landing gear. Men det var en ganske kort GS faktisk hehe.

 

0406.jpg

 

0407.jpg

 

0408.jpg

Takser fordi den litt spesielle terminalen.

Følg med, neste leg blir lagt ut om noen timer.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da var siste leg for helga flydd. Turen gikk fra Lahore til den høytliggende flyplassen Tribhuvan i Kathmandu, Nepal. Turen var på knappe 600nm.

0501.jpg

Står oppstilt på remote stand ved siden av en av PIA sine A310.

 

0502.jpg

Ved hjelp av hyggelige passasjerer, en god tailwind samt en god annenpilot kom vi fort frem til Himalayafjellene. Begynte å bli slitt smånervøs når vi nærmet oss kan man si.

 

0503.jpg

Svinger inn i Himalaya :grin:

 

0504.jpg

Litt skummelt, inne i skydekket var en fjelltopp, etter fjelltopen er det bare å legge seg i stup for å nå ned til stripa. Det gikk ikke etter planen, så det endte med en rundtur nede i dalen over Kathmandu by.

 

0505.jpg

 

0506.jpg

 

0507.jpg

Welcome to Nepal!

 

Scenery er nok en gang freeware, fra flightsim.com Det er ikke beste kvalitet men duger fint sammen med et godt mesh.

 

Det var det for denne uka regner jeg med. Håper det ikke blir for kjedelig. Neste leg går sansynligvis til Tibet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mer skal bli ;)

Etter passasjerene hadde tilbrakt en helg i Kathmandu med diverse sightseeinger rundt om i fjellene var det dags at fly videre. Neste destinasjon ble Colombo på Sri Lanka. Vi skulle egentlig fly direkte til Phuket, men siden aktiveringsmailen fra Thaiflight.com lar vente på seg blir det først en tur sørover. Flyplassen er VCBI Bandaranaike International Airport Colombo.

 

Scenery er nok engang freeware .

 

Det er tidlig morgen, kontoret varmes opp for dagens etappe.

0601.jpg

Som sikkert er veldig tydelig her er det en litt spesiell SID ut fra bane 20 i Kathmandu. Det er en immediate right hand turn som strekker seg rundt i hele dalen før man passerer over fjellene å ut av Nepal.

 

0602.jpg

Pushback Complete, ready to start. Det er en av Royal Nepal Airlines sine 752 som tar av i bakgrunnen.

 

0603.jpg

Taxi to rwy 20.

 

0604.jpg

Takeoff checklist complete. Ready for takeoff!

 

0605.jpg

Så fort vi er i svevemodus bærer det rett til høyre. Denne svingen pågikk i flere minutter inntild vi rakk ca 14000 fot. Man skal ikke se bortifra at jeg kanskje søker jobb hos Royal Nepal Airlines, om jeg klarer å spore opp en paint til min CS 757.

 

0606.jpg

Selv med 40 Østerrikere som er veldig glad i pølse og øl ombord er vi fortsatt ganske lette å stiger raskt til værs.

 

0607.jpg

Begynner å komme ut av fjellene, før vi skal sette nesa sørover.

 

0608.jpg

Lettlasta 737+40000 fot+ekstrem vind i baugen=dårlig kombinasjon.

 

0609.jpg

Etter noen trege timer, altså 1600 nm i lufta nærmer vi oss Colombo. Staren som var planlagt måtte fort vike for motsatt baneretning. Noe som gjorde at vi kom litt for høyt inn. Men dette gikk bra.

 

0610.jpg

Det var en ILS på bane 04 som var planlagt om jeg husker riktig, men vinden snudde å så gjorde STAR'en.

0611.jpg

Men vi kom oss nedover da, dog litt ovenfor GS. SÅ det ble en visuell innflyvning, til tross for at det røska godt med 16 knop i siden.

 

0612.jpg

Tror det var noen godt besudlede jodlere i kabinen som var glad for å se bakken omsider.

 

0613.jpg

Kiss, til tross for humpete innflyvning.

 

0614.jpg

Takser forbi den gamle terminalen på vei til remote.

 

0615.jpg

Turn into stand

 

Håper det var verdt titten

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kathmandu var ganske krevende ja hehe. Men utrolig morsomt.

Men uansett, etter et par dageri Colombo, Sri Lanka var det dags at bringe gjestene neste etappe. De ønsket seg sol å varme, så dagens tur går fra VCBI til VTSP, Phuket i Thailand.

 

0701.jpg

Etter frokosten var inntatt, vi fikk faktisk spise sammen med passasjerene:) På deres oppfordring, var det tid for å starte opp kontoret.

 

0702.jpg

Etter ruta var ferdig plotta inn bar det avgårde til runway 22.

 

0703.jpg

Liner opp

 

0704.jpg

De sa klart og tydelig ifra til oss at vi måtte være obs på fugler rundt flyplassen.

 

0705.jpg

Etter rundt 1100 nm i lufta nærmer vi oss Phuket. Den sola og varmen gjestene var ute etter lot vente på seg. Det var rimelig dårlig sikt, en kraftig vind å litt regnbyger her å der.

 

0706.jpg

 

0707.jpg

Det ble litt feil rekkefølge her, men shit au.

 

0708.jpg

Forsvinner inn i tåkehavet som omkranser paradisøya.

 

0709.jpg

 

0711.jpg

Kom oss etterhvert ned på short final. Vinden snudde ganske drastisk når vi var veldig nær final, men vi var ikke tune å hadde ingen crosswind så vi fullførte landinga.

 

0712.jpg

 

0713.jpg

Playing the keys!

 

0714.jpg

0715.jpg

Rollout

 

0716.jpg

Takser av runway

 

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På grunn av det dårlige været i Phuket ble vi enige sammen med pax om å reise til Bangkok isteden. Nå ville de prøve ut nattelivet. Så vi reiste ut til flyplassen å klargjorde maskina for en flight til VTBD Bangkok Don Muang. Vi valgte denne plassen av praktiske årsaker. Avstand til byen samt at det var mye mye enklere å få plass der. Det er kun to selskaper som opererer derifra, så plass er det mer en nok av:)

 

0801.jpg

Ferdig pusha, maskineri igang. Takseklarering mottatt. VI er klare

 

0802.jpg

Takser til bane 27 for en SURAT1A departure bak en THAI 747 som skulle samme vei som oss.

 

0803.jpg

Buldra godt når denne fuglen dundra forbi oss.

 

0804.jpg

Rotate!

 

0805.jpg

Dette var en tur på knappe 400 NM, så før vi visste ordet av det var vi allerede godt på vei ned mot Don Muang. Det ble en ILS på bane 23R.

 

0806.jpg

Established! Røska godt her gitt

 

0807.jpg

En spotter med ei god linse klarte å få knipsa oss på brikka i det vi dundra over

 

0808.jpg

Flare!

 

0809.jpg

Trygt planta på moder jord.

 

0810.jpg

Ladies and gentlemen, welcome to Bangkok. We hope you enjoy the nightlife and make sure to catch the plane for Hong Kong tomorrow morning!

 

Kan forresten nevne at begge flyplassene er freeware. De finnes på www.thaiflight.com

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i diskusjonen!

Du kan poste innlegg nå og registrere deg senere. Hvis du har en brukerkonto kan du logge inn nå for å poste med din egen konto.

Gjest
Skriv svar til emnet …

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere innhold har blitt gjenopprettet.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Opprett ny...