Gå til innhold

Norwegian står, SAS går


Tom Knudsen

Anbefalte innlegg

Det foregår en diskusjon om sikkerhet og flygning.

Norwegian nekter enkelte ganger å lande på Vigra mens SAS

sier de flyr som normalt, er ikke dette en krisemaksimering av Norwegian? Det må da være likt for begge flyselskap synes jeg.

 

http://www.nrk.no/nyheter/distrikt/more_og_romsdal/1.6927041

 

og

 

http://www.smp.no/article/20091230/NYHETER/712319993/1002

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tror ikke Norwegian nekter å lande for å tøffe seg, det er klart at de taper penger både på kort og lang sikt ved å gjøre det, men Norwegian flyr med -800 mens SAS sender mindre fugler som ikke trenger like lang rullebane. Og når det da er dårlige bremseforhold blir det for dårlig for -800. Det er svært lite synsing med i avgjørelsen, det meste er det tabeller for, og enten er forholdene gode nok og de flyr eller så er de ikke gode nok og de flyr ikke.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Direkte latterlig at noen sier det dreier seg om hvilken erfaring de selskapene har. Det hadde jo vært direkte latterlig om det hadde hadd med dette og gjøre, og det hadde jo også vært farlig. Det som avgjør dette er vekt. Jeg skjønner godt at noen passasjerer er redde når andre forteller de at det dreier seg om erfaring og at Sas har mer erfarne og flinkere piloter enn Norwegian.

 

Vel, på en måte kan man vel si det dreier seg om erfaring, men det kan da kunne være med tanke på hvordan flytype de velger og benytte, det må dog sies at Norwegian ikke har like mange valg som konkurrenten.

 

Denne saken er rett og slett komisk, eller ikke saken, men kommentarene til de som tror de vet når de ikke vet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her er det nok hverken sikkerhet, fly vekter, erfaring, eller materiell som avgjør.

Jeg vil tro at policy er helt avgjørende.

Er det, eller kan det være mulig å komme seg ned så prøver SAS.

Går det ikke, tja så får man returnere eller diverte. Men det koster. Mye. Velger man å ha forecast som sier at man med meget stor sansynlighet kan lande når man kommer frem, før man tar av. Da flyr man ikke slike dager, og masse penger spart for selskapet. Så får pasasjerer avgjøre selv og velge selv hva de ønsker.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tjener Norwegian med å la flyene stå eller tjener dem penger på la dem fly mellom A og B?

 

Jeg tror iallefall på at det er Norwegian sin egen interesse at flyene går som planlagt for å generere mest mulig inntekter og lønnsomhet (og det gjelder vel alle selskaper).

 

Det blir iallefall lettvint måte å tjene seg feit på hvis man leaser inn eller kjøper kostbare fly bare for at dem skal pynte opp Gardermoen o.l. :)

 

Tror det faktisk bunner ned til sikkerheten mht. til den flytypen Norwegian besitter med :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vet ikke årsaken denne dagen det snakkes om. Men en ting er helt klart, at for et lavprisselskap er det et enormt tap å fly Oslo Ålesund uten å få landet, for så å måtte returnere Oslo. De vil nok ha 99% sikkert at sikt eller brakingaction blir bra nokk før de går. Tror nok SAS går på en noe lavere % sjansje for at forholdene blir innen limit. Og helt klart at tar man seg råd til å ligge i holding til banen er ny måka og børsta kommer man seg ned, eller at man faktisk er tilstede når hullet i været er der. Men det kan koste dyrt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Selvfølgelig går det på sikkerheten, men det gjør det jo uansett vær og føre. Alle har jo samme opplysninger om vær og baneforhold, det er jo sjelden noen kanselerer en avgang til et sted med "dårlig" forhold. Vi drar, så får vi se! Både Tor og jeg har opplevd flere turer med "divertion" pga vær/bane. Dette gir forsinkelser og irritasjon for pax., samtidig forplanter dette seg på rutenette videre for flyinndividet. Vi som sitter på, og ikke har ansvar kan både kritisere og irritere oss, men jeg er glad for at de som sitter der foran er sitt ansvar bevist og gjør det rette for pax og sleskap. :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i diskusjonen!

Du kan poste innlegg nå og registrere deg senere. Hvis du har en brukerkonto kan du logge inn nå for å poste med din egen konto.

Gjest
Skriv svar til emnet …

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere innhold har blitt gjenopprettet.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Opprett ny...