Tom Knudsen Skrevet 9. januar 2010 Skrevet 9. januar 2010 Det foregår en diskusjon om sikkerhet og flygning. Norwegian nekter enkelte ganger å lande på Vigra mens SAS sier de flyr som normalt, er ikke dette en krisemaksimering av Norwegian? Det må da være likt for begge flyselskap synes jeg. http://www.nrk.no/nyheter/distrikt/more_og_romsdal/1.6927041 og http://www.smp.no/article/20091230/NYHETER/712319993/1002 Siter
Arild Oldervoll Skrevet 9. januar 2010 Skrevet 9. januar 2010 Tror ikke Norwegian nekter å lande for å tøffe seg, det er klart at de taper penger både på kort og lang sikt ved å gjøre det, men Norwegian flyr med -800 mens SAS sender mindre fugler som ikke trenger like lang rullebane. Og når det da er dårlige bremseforhold blir det for dårlig for -800. Det er svært lite synsing med i avgjørelsen, det meste er det tabeller for, og enten er forholdene gode nok og de flyr eller så er de ikke gode nok og de flyr ikke. Siter
Tom Knudsen Skrevet 9. januar 2010 Forfatter Skrevet 9. januar 2010 Sist jeg sjekket fløy Norwegian med -300 maskinen på Vigra, i alle fall hva jeg og madammen har tatt det siste halve året. Siter
Jan Tore Pettersen Skrevet 9. januar 2010 Skrevet 9. januar 2010 Det var artig å lese kommentarene fra leserne i avisene det linkes til.Samme diskusjonen som her på forumet angående SAS/Norwegian. Denne syns jeg var fin:"Norwegian har større og bedre fly,derfor kunne de ikke lande."Det er sikkert riktig det,men det høres litt selvmotsigende ut. Siter
Gunnar Seljeseth Skrevet 9. januar 2010 Skrevet 9. januar 2010 De enkle fakta er; SAS har en flåte som kan fly til Vigra selv etter at Norwegian sier stopp. Om Norwegian da har bedre eller dårligere fly forøvrig er neppe særlig relevant for de som faktisk har behov for å komme seg noe sted... :whistle: Siter
Kenneth Rønning Skrevet 9. januar 2010 Skrevet 9. januar 2010 Direkte latterlig at noen sier det dreier seg om hvilken erfaring de selskapene har. Det hadde jo vært direkte latterlig om det hadde hadd med dette og gjøre, og det hadde jo også vært farlig. Det som avgjør dette er vekt. Jeg skjønner godt at noen passasjerer er redde når andre forteller de at det dreier seg om erfaring og at Sas har mer erfarne og flinkere piloter enn Norwegian. Vel, på en måte kan man vel si det dreier seg om erfaring, men det kan da kunne være med tanke på hvordan flytype de velger og benytte, det må dog sies at Norwegian ikke har like mange valg som konkurrenten. Denne saken er rett og slett komisk, eller ikke saken, men kommentarene til de som tror de vet når de ikke vet. Siter
Aslak Iversen Skrevet 11. januar 2010 Skrevet 11. januar 2010 Skal vi se, skal vi se, jeg mener det finnes en måte å gjøre en flymaskin lettere på? Hvordan var det nå igjen? Ta ut stolene? Nei. Sende pilotene på slankekurs eller ta av klokkene deres? Nei, det var ikke det heller. Nei, jeg kansellerer. Dette blir for vanskelig. Siter
Kenneth Rønning Skrevet 11. januar 2010 Skrevet 11. januar 2010 Man kan benytte 737-500 fremfor 737-800 vettu Aslak Siter
Aslak Iversen Skrevet 11. januar 2010 Skrevet 11. januar 2010 Eller en -300. Nei, dette blir for vanskelig. Jeg tror vi annonserer at flyplassen er stengt. Det etterlater ingen tvil om hvorfor vi ikke kan lande, det er helt sikkert! Siter
Ole Helberg Skrevet 11. januar 2010 Skrevet 11. januar 2010 Tror vi lar lille Aslak sine kommentarer representerer de missforståtte og nedtrykte. Synes forøvrig det er bra at sikkerheten blir prioritert. Siter
Tor Strengehagen Skrevet 12. januar 2010 Skrevet 12. januar 2010 Her er det nok hverken sikkerhet, fly vekter, erfaring, eller materiell som avgjør. Jeg vil tro at policy er helt avgjørende. Er det, eller kan det være mulig å komme seg ned så prøver SAS. Går det ikke, tja så får man returnere eller diverte. Men det koster. Mye. Velger man å ha forecast som sier at man med meget stor sansynlighet kan lande når man kommer frem, før man tar av. Da flyr man ikke slike dager, og masse penger spart for selskapet. Så får pasasjerer avgjøre selv og velge selv hva de ønsker. Siter
Jan Tore Pettersen Skrevet 12. januar 2010 Skrevet 12. januar 2010 Tror vi lar lille Aslak sine kommentarer representerer de missforståtte og nedtrykte. Kan ikke være mye moro å skrive på forumet når man får slike kommentarer. Siter
Gjest Geir-Finstad Skrevet 12. januar 2010 Skrevet 12. januar 2010 Og hva var galt med den da? jeg var jo bare støttende til det han skrev... Siter
Jan Hugo Magnussen Skrevet 12. januar 2010 Skrevet 12. januar 2010 Tor Strengehagen skrev: "Er det, eller kan det være mulig å komme seg ned så prøver SAS. Går det ikke, tja så får man returnere eller diverte". Problemet er vel ikke å komme ned, men å komme trygt ned med fly, mannskap og passasjerer... Siter
Gjest Geir-Finstad Skrevet 12. januar 2010 Skrevet 12. januar 2010 Og det mener du at ikke sas løser på en god måte i forhold til Norwegian? Du skulle bare ha vist. Siter
Tor Strengehagen Skrevet 12. januar 2010 Skrevet 12. januar 2010 Mente du at SAS oppererte utrygt? Drøy påstand i tillfellet. Og skulle du virkelig mene det, så bør du underbygge det litt. Siter
Aslak Iversen Skrevet 12. januar 2010 Skrevet 12. januar 2010 Jeg nominerer denne dagen til: La oss misforstå Geir dagen. :grin: Siter
Kenneth Rønning Skrevet 12. januar 2010 Skrevet 12. januar 2010 Vel, har jeg dretti meg på draget nå eller? Det dere skal fram til? Eller dret jeg meg på draget nå kanskje? :grin: Forklar...,hehe Siter
Ivar Lundby Skrevet 12. januar 2010 Skrevet 12. januar 2010 En veldig gøyal diskusjon.. Ser vi alle har forskjellige meninger men takk og lov for det. Jeg på min side støtter SAS i det de gjør. Ikke opp til meg å konkludere hvorfor Norwegian står, men er det ikke litt uvanlig til et lavpris selskap å stå rolig? Dyrt? Siter
Pål Bernhardsen Skrevet 12. januar 2010 Skrevet 12. januar 2010 Tjener Norwegian med å la flyene stå eller tjener dem penger på la dem fly mellom A og B? Jeg tror iallefall på at det er Norwegian sin egen interesse at flyene går som planlagt for å generere mest mulig inntekter og lønnsomhet (og det gjelder vel alle selskaper). Det blir iallefall lettvint måte å tjene seg feit på hvis man leaser inn eller kjøper kostbare fly bare for at dem skal pynte opp Gardermoen o.l. Tror det faktisk bunner ned til sikkerheten mht. til den flytypen Norwegian besitter med Siter
Gjest Geir-Finstad Skrevet 12. januar 2010 Skrevet 12. januar 2010 Vell nå synes jeg det er artig at det åppnevnes en egen dag for dette da :grin Siter
Tor Strengehagen Skrevet 13. januar 2010 Skrevet 13. januar 2010 Vet ikke årsaken denne dagen det snakkes om. Men en ting er helt klart, at for et lavprisselskap er det et enormt tap å fly Oslo Ålesund uten å få landet, for så å måtte returnere Oslo. De vil nok ha 99% sikkert at sikt eller brakingaction blir bra nokk før de går. Tror nok SAS går på en noe lavere % sjansje for at forholdene blir innen limit. Og helt klart at tar man seg råd til å ligge i holding til banen er ny måka og børsta kommer man seg ned, eller at man faktisk er tilstede når hullet i været er der. Men det kan koste dyrt. Siter
Ivar Lundby Skrevet 13. januar 2010 Skrevet 13. januar 2010 Jeg må si jeg fårstår hvorfor det er mye diskusjon om dette temaet, nå som flysikkerhet er så prioritert, avansert og viktig som den er i den velstlige verden. Siter
Terje Tveten Skrevet 13. januar 2010 Skrevet 13. januar 2010 Selvfølgelig går det på sikkerheten, men det gjør det jo uansett vær og føre. Alle har jo samme opplysninger om vær og baneforhold, det er jo sjelden noen kanselerer en avgang til et sted med "dårlig" forhold. Vi drar, så får vi se! Både Tor og jeg har opplevd flere turer med "divertion" pga vær/bane. Dette gir forsinkelser og irritasjon for pax., samtidig forplanter dette seg på rutenette videre for flyinndividet. Vi som sitter på, og ikke har ansvar kan både kritisere og irritere oss, men jeg er glad for at de som sitter der foran er sitt ansvar bevist og gjør det rette for pax og sleskap. Siter
Tom Knudsen Skrevet 13. januar 2010 Forfatter Skrevet 13. januar 2010 Er vel dette vi kaller for en klimakvote, man flyr kun ditt det er godt klima og vær... Siter
Tor Strengehagen Skrevet 13. januar 2010 Skrevet 13. januar 2010 Dæven Tom. Det har jeg ikke tenkt på. Det er der piljøprofilen til lavprisselskapene er gjemt. :grin: Siter
Anbefalte innlegg
Bli med i diskusjonen!
Du kan poste innlegg nå og registrere deg senere. Hvis du har en brukerkonto kan du logge inn nå for å poste med din egen konto.