Marius Sparby Skrevet 4. januar 2010 Skrevet 4. januar 2010 Fant denne artikkelen på Flightglobal i dag. Litt vemodig å se, men det er desverre de økonomiske realitetene. Alltid foretrukket DC-9/MD80'ene fremfor 737'ene. Oppfølgingsartikkel. Salget betyr at 13 MD-82/MD-83 og MD-87 ikke lenger vil bære SAS-fargene. Siter
Tomas Bakke Skrevet 5. januar 2010 Skrevet 5. januar 2010 Ja, nå blir de snart å se i denne livery : http://www.airliners.net/photo/Allegiant-Air/McDonnell-Douglas-MD-83/1628932/L/ Siter
Marius Sparby Skrevet 5. januar 2010 Forfatter Skrevet 5. januar 2010 Ganske pen paint, egentlig. Siter
Even Moe Egenes Skrevet 5. januar 2010 Skrevet 5. januar 2010 Men intet fly tar seg så godt ut som MD-8X/DC-9 i SAS farger Siter
Aslak Iversen Skrevet 5. januar 2010 Skrevet 5. januar 2010 Og en fjær i hatten til Tor Strengehagen og hans kolleger: We believe these are clearly the best MD-80 aircraft available, having an unbeatable maintenance pedigree and being sister ships to 11 aircraft already in our fleet, thereby enhancing fleet commonality." Siter
Sindre Holberg Skrevet 5. januar 2010 Skrevet 5. januar 2010 Synd, men sant.. Men ganske bra vedlikehold SAS har hatt på disse maskinene! Den gamleste fremdeles i drift ble levert i 68, og flyr den dag idag! Siter
Tor Strengehagen Skrevet 5. januar 2010 Skrevet 5. januar 2010 Takk for den Aslak. Jeg skal overbringe den til de 10-15 som er igjen. 170 av de som drev tungt vedlikehold på MD måtte gå ut døra i november. Kommer til å savne kjærra jeg også. Var en av de første i Norge som fikk sertifikat på denne. Har også 40 timer simulator trening, og flere hundre i cockpit som flt mech. Flydd fra Svalbard til Kartum med denne og masse på finnmarka. Denne kjærra kunne vi. Siter
Gjest Eivind Oterhals Skrevet 5. januar 2010 Skrevet 5. januar 2010 Kommer til å savne kjerra jeg også Aldrig flydd med så gode seter før... Siter
Christopher Andersen Skrevet 5. januar 2010 Skrevet 5. januar 2010 Ja MD-80 er flotte fly, heldigvis blir det noen igjen en stund til Siter
Arne Sundsbø Skrevet 5. januar 2010 Skrevet 5. januar 2010 Trangt og bråkete i cabin, men stilig å se på utvendig. En av de få flytypene som ikke ser ut som Boeing707. Caravelle-etterfølgeren ble en trofast sliter! Siter
Tor Strengehagen Skrevet 5. januar 2010 Skrevet 5. januar 2010 Hei Arne. Du har tydligvis ikke sittet forran vingen på en MD-80. Uten tvil en av de stilleste fly som finnes av denne størrelse. En fornyelse i cockpit. Ingen bruk for headsett der nei. Når du testkjører motorer opp til T/O pwr. Hører du ikke motoren, du kjenner det på at nesa går ned. Ellers må du følge godt med på instrumentene. Bare lett sus å høre i cockpit. Og det at den var trang er nok bare optisk. Like bred i midt gang som alle andre fly i samme størrelse, men aldri mer en en ved siden av deg. Pen var den også. Vel vel, smak å behag. Skal være enig i at bakerst var det mye støy. Jeg likte den,er vel bare MD-90 som ver stillere. Siter
Gjest Geir-Finstad Skrevet 5. januar 2010 Skrevet 5. januar 2010 Har mange turer i Cocpit med denne, og den er en flott dame, stille og fin, ikke hver dag man finner....:-) Siter
Magnus Wennevold Skrevet 5. januar 2010 Skrevet 5. januar 2010 Helt enig, nydelig cockpit i MD80. Her en link til NSC's ombygging av [color:#CC0000]DC-9 Super 80[/color] til FSX. Sakset fra Wikipedia; ------------------------------------------------------------ MD-80-serien Serien, kjent som MD-80 eller Super 80, var de neste medlemmene av DC-9-familien. Disse ble kalt MD-81/82/83/88 og den forkortede MD-87. Flytypen skulle egentlig bli kalt DC-9-80 og ble markedsført som DC-9 Super 80. Dette ble endret før produksjonen startet til MD-80 for å markere at sammenslåingen mellom McDonnell Douglas og Douglas hadde et nytt passasjerfly for 1980-tallet. MD-80-versjonene var oppgradert i cockpit, styresystemet og aerodynamikken samt større, kraftigere, mer drivstofføkonomisk og stillere motorer i Pratt & Whitney JT8D-200-serien. DC-9-80 serien har også et lenger flyskrog enn sine eldre motparter, i tillegg til økt rekkevidde. Produksjonen av MD-80 endte i 1999. ---------------------------------------------------- Siter
Magnus Wennevold Skrevet 6. januar 2010 Skrevet 6. januar 2010 Her en video fra full motion simulatoren i USA før Nordic Simulator Center (NSC) demonterte den og fraktet den over til Norge. Innlegget over refererer til traineren. FO er Jan Fjeld. [video:youtube] Siter
Magnus Wennevold Skrevet 7. januar 2010 Skrevet 7. januar 2010 På innlegget over var Jan Fjeld så heldig å være FO. :cool: Men på videoen under er han faktisk nedgradert til å sette seg på klappsete (av forståelige grunner) i en MD90 Vantaana. [video:youtube] Siter
Jan Fjeld Skrevet 8. januar 2010 Skrevet 8. januar 2010 :cool: Og den landingen er ombord i Blue One sin MD-90 OH-BLC (cn 53459/2141)på tur fra Gardemoen (ENGM)til Vantaa (EFHK) http://www.airliners.net/photo/Blue1/McDonnell-Douglas-MD-90-30/1621976/&sid=e5b550f387ae5d3b986d5e258a3f9fa2 Veldig behagelig cocpit synes jeg. Siter
Tor Strengehagen Skrevet 8. januar 2010 Skrevet 8. januar 2010 Du finner samme konseptet ennu. B-717. Siter
Kim Jørgen Brenna Skrevet 8. januar 2010 Skrevet 8. januar 2010 Lenge siden den gikk ut av produksjon, Tor. Siter
Lars B. Frostad Skrevet 9. januar 2010 Skrevet 9. januar 2010 Ja det var svært synd at det ikke ble produsert flere MD-95 (B717) fra McDonnel Douglas i Long Beach, California - men man rakk desverre ikke å produsere alt for mange (før Boeing slukte McDD med hud og hår..) Siter
Anbefalte innlegg
Bli med i diskusjonen!
Du kan poste innlegg nå og registrere deg senere. Hvis du har en brukerkonto kan du logge inn nå for å poste med din egen konto.