Gå til innhold

Flyulykke på 50-tallet


Geir G

Anbefalte innlegg

Heisann,

 

jeg leter etter en ulykke der to norske jagerfly var involvert i en mid-air i Norge på 50-tallet. Minst en av pilotene omkom.

 

Grunnen til at jeg spør er at min farmor for litt siden fortalte at hun var kjæreste med en jagerflyger i sin "ungdom." De hadde vært sammen en stund. En dag fikk hun en totalt uventet beskjed, om at han hadde omkommet i tjeneste. Dette var stort sett det hun fikk vite.

 

De opplysningene jeg har er:

- Det skjedde sansynligvis en gang på 50-tallet, evt tidlig 60-tall.

- Det sies at det skjedde under formasjonsflyging.

- Det var jagerfly fra det norske luftforsvar.

 

Jeg lurte på om noen kunne hjelpe meg å finne en rapport fra denne hendelsen, evt. om noen vet noe mer?

 

Føler forøvrig at det hele er litt ironisk... :)

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Premium Medlem

Det høres ut som en episode der to F-86 (tror jeg) kolliderte litt øst for Tolga. Den ene piloten forsøkte å nødlande på et islagt vann, men mislyktes og omkom. Den andre brukte fallskjermen og overlevde.

For et par år siden ble en minneplakett avduket ved Kåsa samfunnshus i nærheten av ulykkesstedet. Både den overlevende piloten og den av dødes familie var til stede. Det ble utført et par langsomme overflygninger av tre F-16 fra Ørland i tett formasjon før de tok en rask lowpass på veg tilbake.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her er noen mid-air ulykker:

 

28.09.50 Enebakk Vampire 336skv.

11.01.52 Nesodden Vampire 337skv.

15.06.52 Åsen F.Cornell LFS.

13.09.52 Sørkedalen F-84G 334skv.

23.05.55 v Lillehammer F-84G 336skv.

16.11.55 Utsira F-84G 334skv.

10.01.56 Ertvågøya F-84G 338skv.

27.09.56 Svartisen F-84G 334skv.

21.01.60 Tolga F-84G 338skv.

 

Det har også vært noen terrengkollisjoner med fly i formasjon.

 

Hvis du vet etternavn, så kan jeg kanskje finne mere.

Gjerne på PM.

 

Jan

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjerne!! Vært nysgjerrig på den virkelige hendelsen lenge, for media har en tendens til å vri og vende på ting. Og jeg må ærlig innrømme at jeg tenkte på dere i Os Aeroklubb, ulykken skjedde når vi i Haugaland Seilflyklubb var på vår årlige tur til Voss - og temaet den dagen er det nok ingen bombe hva gikk i :o

 

Men, bra det endte godt og at det ikke skremte noen bort fra sporten :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i diskusjonen!

Du kan poste innlegg nå og registrere deg senere. Hvis du har en brukerkonto kan du logge inn nå for å poste med din egen konto.

Gjest
Skriv svar til emnet …

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere innhold har blitt gjenopprettet.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Opprett ny...