Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Heisann,

jeg leter etter en ulykke der to norske jagerfly var involvert i en mid-air i Norge på 50-tallet. Minst en av pilotene omkom.

Grunnen til at jeg spør er at min farmor for litt siden fortalte at hun var kjæreste med en jagerflyger i sin "ungdom." De hadde vært sammen en stund. En dag fikk hun en totalt uventet beskjed, om at han hadde omkommet i tjeneste. Dette var stort sett det hun fikk vite.

De opplysningene jeg har er:

- Det skjedde sansynligvis en gang på 50-tallet, evt tidlig 60-tall.

- Det sies at det skjedde under formasjonsflyging.

- Det var jagerfly fra det norske luftforsvar.

Jeg lurte på om noen kunne hjelpe meg å finne en rapport fra denne hendelsen, evt. om noen vet noe mer?

Føler forøvrig at det hele er litt ironisk... :)

• Premium Medlem
Skrevet

Det høres ut som en episode der to F-86 (tror jeg) kolliderte litt øst for Tolga. Den ene piloten forsøkte å nødlande på et islagt vann, men mislyktes og omkom. Den andre brukte fallskjermen og overlevde.

For et par år siden ble en minneplakett avduket ved Kåsa samfunnshus i nærheten av ulykkesstedet. Både den overlevende piloten og den av dødes familie var til stede. Det ble utført et par langsomme overflygninger av tre F-16 fra Ørland i tett formasjon før de tok en rask lowpass på veg tilbake.

Skrevet

Her er noen mid-air ulykker:

28.09.50 Enebakk Vampire 336skv.

11.01.52 Nesodden Vampire 337skv.

15.06.52 Åsen F.Cornell LFS.

13.09.52 Sørkedalen F-84G 334skv.

23.05.55 v Lillehammer F-84G 336skv.

16.11.55 Utsira F-84G 334skv.

10.01.56 Ertvågøya F-84G 338skv.

27.09.56 Svartisen F-84G 334skv.

21.01.60 Tolga F-84G 338skv.

Det har også vært noen terrengkollisjoner med fly i formasjon.

Hvis du vet etternavn, så kan jeg kanskje finne mere.

Gjerne på PM.

Jan

Skrevet

Gjerne!! Vært nysgjerrig på den virkelige hendelsen lenge, for media har en tendens til å vri og vende på ting. Og jeg må ærlig innrømme at jeg tenkte på dere i Os Aeroklubb, ulykken skjedde når vi i Haugaland Seilflyklubb var på vår årlige tur til Voss - og temaet den dagen er det nok ingen bombe hva gikk i :o

Men, bra det endte godt og at det ikke skremte noen bort fra sporten :)

Bli med i diskusjonen!

Du kan poste innlegg nå og registrere deg senere. Hvis du har en brukerkonto kan du logge inn nå for å poste med din egen konto.

Gjest
Skriv svar til emnet …

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

Only 75 emoji are allowed.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere innhold har blitt gjenopprettet.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Opprett ny...